مجسمه اسکار قانوناً فقط یک دلار ارزش دارد، اما افرادی این جایزه را بیش دو میلیون دلار فروخته‌اند.
چارسو پرس:  بی شبک بزرگ‌ترین دستاورد برای عاشقان پیروزی در جشنواره‌های هنری، جایزه اسکار است؛ اما ارزش مالی این جایزه چه میزانی است؟

اسکلت مجسمه‌ اسکار با برنز ساخته شده و با روکش طلا ۲۴ عیار پوشانده می‌شود. اما اگر برندگان این جایزه بخواهند این مجسمه را در بازار آزاد بفروشند، ارزش قانونی آن فقط ۱ دلار است‌!

ارزش مجسمه اسکار چقدر است؟

آکادمی اسکار برای جلوگیری از فروش این مجسمه، برندگان را محبور به امضا قراردادی مبنی بر تعهد عدم فروش، می‌کنند؛ این توافقنامه از سال ۱۹۵۱ تاکنون اجرا شده است. ارزش یک‌دلاری از آنجایی آمده است که فرد فروشنده باید جایزه را در ابتدا با بهای فقط یک دلار، به آکادمی پیشنهاد دهد.
نه تنها این فرد برنده باید به این قانون متهعد باشد، بلکه هیچ سازمان یا وکیل و یا حتی وراث این فرد نیز اجازه فروش جایزه اسکار را ندارند.

آکادمی اسکار در سال ۲۰۰۷ از فروشنده دو اسکار مری پیکفورد بازیگر فیلم صامت شکایت کرد و در پایان در سال ۲۰۰۸، پیروز دادگاه شد.

جوزف توتلو شش سال بعد، اسکاری را که عمویش جوزف رایت برای دستاورد هنری در سال ۱۹۴۱ برده بود را به مزایده گذاشت و در پایان با ارزش ۷۹ هزار دلار فروخته شد. آکادمی اسکار مجدداً از مجموعه‌ای که این حراجی را برگزار کرده بود شکایت کرد و پیروز شد؛ در نتیجه پول‌ بازگردانده شد.

چهار نمونه از فروش موفق جایزه اسکار

مایکل جکسون در سال ۱۹۹۹، جایزه اسکار دیوید سلزنیک برای «بر باد رفته» Gone with the wind بهترین فیلم ۱۹۳۹، را با ارزش ۱.۵ میلیون دلار خرید.

دختر اورسن ولز در سال ۲۰۱۱، جایزه اسکار پدرش برای «همشهری کین» Citizen Kane بهترین فیلمنامه سال ۱۹۴۲، را با ارزش ۸۶۲ هزار دلار فروخت. عده‌ای از منتقدان سینما، فیلم اورسن ولز را بهترین فیلم تاریخ سینما می‌دانند. دختر ولز در ابتدا می‌خواست که این جایزه را در مزایده‌ای در سال ۲۰۰۳ بفروشد، اما آکادمی جلوی وی را گرفت؛ اما یک سال بعد، دادگاهی فدرال اجازه فروش جایزه را به او داد. این اولین دفعه‌ای بود که آکادمی در چنین پرونده‌ای شکست می‌خورد.

استیون اسپیلبرگ برای خرید اسکار کلارک گیبل در نقش بهترین بازیگر مرد در «در یک شب اتفاق افتاد» It happened one night، بیش از ششصد هزار دلار را پرداخت. کارگردان برنده اسکار، برای خرید دو جایزه اسکار بت دیویس نیز ۷۵۸ هزار دلار را پرداخته بود.

شعبده باز دیوید کاپرفیلد در سال ۲۰۰۳، جایزه اسکار مایکل کورتیز برای «کازابلانکا» Casablanca در شاخه بهترین کارگردانی، را به ارزش ۲۳۱ هزار دلار خرید. او مثل یک دلال واقعی، این جایزه را در سال ۲۰۱۲، با رقمی بیش از دو میلیون دلار فروخت.