در فهرست زیر به معرفی بهترین استندآپ کمدیهایی میپردازیم که در نوع خود بینظیرند. در این اجراها کمدینها شجاعت گفتن حرفهایی را دارند که میدانند ممکن است برایشان دردسرساز شود، اما از صحبت کردن و بالا بردن ضدایشان برای گفتن چیزی که به نظرشان درست است، دست نمیکشند.
چارسو پرس: استندآپ کمدیها همیشه بحثبرانگیزند و همیشه مخالفان سفت و سختی دارند. اما طرفداران زیادی را هم به خود جذب میکنند. حالا که در آمریکا آزادی بیان با موانعی روبهرو شده و شوخی با اقلیتها، زنان، نژادها و… به چالشی جدی بدل شده است، استندآپ کمدینها باید چه کنند؟ میتوان به افرادی اشاره کرد که به خاطر عدم رعایت خطوط قرمز جدید، با فرهنگ تحریم یا کنسل کالچر روبهرو شدند و از اجرا کردن منع شدهاند. اما کمدینهای قدرتمندتر کماکان با موضوعات حساس شوخی میکنند و از چیزی هراس ندارند. نمونهاش ریکی جرویس که چند وقت پیش در یکی از بهترین استندآپ کمدیهای خود به نام «آرماگدون»، با تیلور سوییفت، که تبدیل به غولی در صنعت موسیقی شده و کسی جرات ندارد با او و آرمیاش دربیفتد، شوخی کرد و گفت: «ما به عنوان نوع انسان داریم روزبهروز احمقتر میشیم. هیچ شکی درش نیست. مثلا شما الان میتونید برید دانشگاه و یک مدرک دانشگاهی در رشته تیلور سوییفت بگیرید!»
در فهرست زیر به معرفی بهترین استندآپ کمدیهایی میپردازیم که در نوع خود بینظیرند. در این اجراها کمدینها شجاعت گفتن حرفهایی را دارند که میدانند ممکن است برایشان دردسرساز شود، اما از صحبت کردن و بالا بردن ضدایشان برای گفتن چیزی که به نظرشان درست است، دست نمیکشند. به قول ریکی جرویس کسی طوطیها را نمیخورد، چون طوطیها میتوانند حرف بزنند؛ قابلیتی که حیوانات دیگر ندارند. تا زمانی که حرف بزنیم، میتوانیم در برابر مواضع غیرمنطقی، زورگویی و قلدریها بایستیم و از خودمان دفاع کنیم.
۱. ریچارد پرایور: «زنده در کنسرت» (Live in Concert)
۲. بو برنهام: «داخل» (Inside)
۳. هانا گدسبی: «نانت» (Nanette)
این کمدی برنامه یکساعتهای به شدت خشمگین، فوقالعاده دلخراش و بسیار ضروری است. یک اثر هنری اگر از نگاه کردن به خود و زیر سوال بردن ضرورت وجودیاش خودداری کند، نمی تواند رشد کند. ولی اگر چنین شود، ممکن است در سمتی دیگر قویتر و مهمتر ظاهر شود. و این همان کاری است که «نانت» به عنوان یکی از بهترین استندآپ کمدیها قادر به انجام آن است.
۴. جان مولانی: «بچه خوشگله در رادیوسیتی» (Kid Gorgeous at Radio City)
۴. کریس راک: «تامبورین» (Tamborine)
۶. ناتالی پالامیدز: «نیت: نمایش تک نفره» (Nate: A One Man Show)
۷. تیگ نوتارو: «خوشحالم از اینکه اینجام» (Happy to Be Here)
۸. ماریا بمفرود: «بچه پا به سنگذاشته» (Old Baby)
۹. روری اسکاول: «روری اسکاول برای اولین بار استندآپ را امتحان میکند» (Rory Scovel Tries Stand-Up for the First Time)
۱۰. پاتون اسوالت: «نابودی» (Annihilation)
۱۱. زک گالیفیاناکیس: زنده در پیاز بنفش (Live at the Purple Onion)
۱۲. هانیبال برس: «کمدی شبیخون» (Comedy Camisado)
۱۳. حسن منهاج: «پادشاه به خانه باز میگردد» (Homecoming King)
۱۴. میشل ولف: «نمایش شوخی» (Joke Show)
۱۵. رگی واتس: «فضایی» (Spatial)
۱۶. برادران لوکاس: «سرخوشی» (On Drugs)
۱۷. واندا سایکس: «غیرمعمولی» (Not Normal)
۱۸. جن کرکمن: «من در تنهایی خواهم مرد» (I am Gonna Die Alone)
۱۹. هارد کوندابولو: «به بستگان خود هشدار دهید» (Warn Your Relatives)
۲۰. نیت ٰبارگاتزه: «بچه اهل تنسی» (The Tennessee Kid)
۲۱. الی وونگ: «بچه کبرا» (Baby Cobra)
۲۲. سم جی: «ساعت ۳ صبح» (Three in the Morning)
۲۳. مایک بیربیگلیا: «عضو جدید» (The New One)
۲۴. نیکول بایر: «بیبیدبلیو: آدم عجیب و غریب چاق و زیبا» (BBW: Big Beautiful Weirdo)
بایر چیزهایی را به مخاطب خود یادآوری میکند که احتمالا فراموش شدهاند. او داستانهایی باورنکردنی در مورد ماهیت وحشتناک سیستم درمانی ایالات متحده ـ از قیمت تا تبعیض نژادی در تجویز دارو ـ میگوید و در عین حال همیشه روایتش را خندهدار نگه میدارد.
۲۵. تیلور تاملینسون: «بحران جوانی» (Quarter-life Crisis)
۲۶. جنی اسلیت: «ترس از صحنه» (Stage Fright)
۲۷. فرد آرمیسن: «استندآپ برای درامرها» (Standup for Drummers)
۲۸. ادم سندلر: «صد در صد تازه» (۱۰۰ Percent Fresh)
این آهنگ همانقدر که تاثیرگذار است، تحقیرآمیز هم هست. به این دلیل که باورمان نمیشود چگونه فردی میتواند بخواهد که تمام زندگی بزرگسالیاش را صرف این کند که تا جایی که میتواند با دوستانش دور هم جمع شود و فیلم بسازد!
۲۹. لزلی جونز: «ماشین زمان» (Time Machine)
۳۰. شنگ وانگ: «شیرین و خوشمزه» (Sweet and Juicy)
در طول این استندآپ، وانگ بر روی چیزهای پیشپاافتاده تمرکز میکند و از شوکه کردن مخاطب چشمپوشی میکند. درعوض، او از لذتها و مشکلات روزمره استفاده میکند، چیزهایی مثل چاپ دفتر («تا به حال کاغذ گرم را دور انداختهاید؟») یا خطرات شستن کاغذ شیرینیها. جذب مخاطب با چنین سوژههایی میتواند دشوار باشد، اما نبوغ وانگ خارج از محدودههای معمولی عمل میکند. او با خلاقیت خود، حتی یک موضوع به ظاهر کسلکننده را تبدیل به معدن طلایی از کمدی میکند.
۳۱. بیل بور: «ببر کاغذی» (Paper Tiger
۳۲. دیوید ای. آرنولد: «این نمایش برای افراد ضعیف مناسب نیست» (It Ain’t for the Weak)
منبع: دیجیمگ
در فهرست زیر به معرفی بهترین استندآپ کمدیهایی میپردازیم که در نوع خود بینظیرند. در این اجراها کمدینها شجاعت گفتن حرفهایی را دارند که میدانند ممکن است برایشان دردسرساز شود، اما از صحبت کردن و بالا بردن ضدایشان برای گفتن چیزی که به نظرشان درست است، دست نمیکشند. به قول ریکی جرویس کسی طوطیها را نمیخورد، چون طوطیها میتوانند حرف بزنند؛ قابلیتی که حیوانات دیگر ندارند. تا زمانی که حرف بزنیم، میتوانیم در برابر مواضع غیرمنطقی، زورگویی و قلدریها بایستیم و از خودمان دفاع کنیم.
۱. ریچارد پرایور: «زنده در کنسرت» (Live in Concert)
- سال تولید: ۱۹۷۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۸ از ۱۰
۲. بو برنهام: «داخل» (Inside)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۶ از ۱۰
۳. هانا گدسبی: «نانت» (Nanette)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۱ از ۱۰
این کمدی برنامه یکساعتهای به شدت خشمگین، فوقالعاده دلخراش و بسیار ضروری است. یک اثر هنری اگر از نگاه کردن به خود و زیر سوال بردن ضرورت وجودیاش خودداری کند، نمی تواند رشد کند. ولی اگر چنین شود، ممکن است در سمتی دیگر قویتر و مهمتر ظاهر شود. و این همان کاری است که «نانت» به عنوان یکی از بهترین استندآپ کمدیها قادر به انجام آن است.
۴. جان مولانی: «بچه خوشگله در رادیوسیتی» (Kid Gorgeous at Radio City)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۹ از ۱۰
۴. کریس راک: «تامبورین» (Tamborine)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۷ از ۱۰
۶. ناتالی پالامیدز: «نیت: نمایش تک نفره» (Nate: A One Man Show)
- سال تولید: ۲۰۲۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ:ر۶.۶ از ۱۰
۷. تیگ نوتارو: «خوشحالم از اینکه اینجام» (Happy to Be Here)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰
۸. ماریا بمفرود: «بچه پا به سنگذاشته» (Old Baby)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۲ از ۱۰
۹. روری اسکاول: «روری اسکاول برای اولین بار استندآپ را امتحان میکند» (Rory Scovel Tries Stand-Up for the First Time)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۸ از ۱۰
۱۰. پاتون اسوالت: «نابودی» (Annihilation)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۳ از ۱۰
۱۱. زک گالیفیاناکیس: زنده در پیاز بنفش (Live at the Purple Onion)
- سال تولید: ۲۰۰۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۲ از ۱۰
۱۲. هانیبال برس: «کمدی شبیخون» (Comedy Camisado)
- سال تولید: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰
۱۳. حسن منهاج: «پادشاه به خانه باز میگردد» (Homecoming King)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۲ از ۱۰
۱۴. میشل ولف: «نمایش شوخی» (Joke Show)
- سال تولید: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۳ از ۱۰
۱۵. رگی واتس: «فضایی» (Spatial)
- سال تولید: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶ از ۱۰
۱۶. برادران لوکاس: «سرخوشی» (On Drugs)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۸ از ۱۰
۱۷. واندا سایکس: «غیرمعمولی» (Not Normal)
- سال تولید: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۳ از ۱۰
۱۸. جن کرکمن: «من در تنهایی خواهم مرد» (I am Gonna Die Alone)
- سال تولید: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۸ از ۱۰
۱۹. هارد کوندابولو: «به بستگان خود هشدار دهید» (Warn Your Relatives)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۷ از ۱۰
۲۰. نیت ٰبارگاتزه: «بچه اهل تنسی» (The Tennessee Kid)
- سال تولید: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۶ از ۱۰
۲۱. الی وونگ: «بچه کبرا» (Baby Cobra)
- سال تولید: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۵ از ۱۰
۲۲. سم جی: «ساعت ۳ صبح» (Three in the Morning)
- سال تولید: ۲۰۲۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۵ از ۱۰
۲۳. مایک بیربیگلیا: «عضو جدید» (The New One)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۷ از ۱۰
۲۴. نیکول بایر: «بیبیدبلیو: آدم عجیب و غریب چاق و زیبا» (BBW: Big Beautiful Weirdo)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۳۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۹ از ۱۰
بایر چیزهایی را به مخاطب خود یادآوری میکند که احتمالا فراموش شدهاند. او داستانهایی باورنکردنی در مورد ماهیت وحشتناک سیستم درمانی ایالات متحده ـ از قیمت تا تبعیض نژادی در تجویز دارو ـ میگوید و در عین حال همیشه روایتش را خندهدار نگه میدارد.
۲۵. تیلور تاملینسون: «بحران جوانی» (Quarter-life Crisis)
- سال تولید: ۲۰۲۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۴ از ۱۰
۲۶. جنی اسلیت: «ترس از صحنه» (Stage Fright)
- سال تولید: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۸ از ۱۰
۲۷. فرد آرمیسن: «استندآپ برای درامرها» (Standup for Drummers)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۸ از ۱۰
۲۸. ادم سندلر: «صد در صد تازه» (۱۰۰ Percent Fresh)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۵ از ۱۰
این آهنگ همانقدر که تاثیرگذار است، تحقیرآمیز هم هست. به این دلیل که باورمان نمیشود چگونه فردی میتواند بخواهد که تمام زندگی بزرگسالیاش را صرف این کند که تا جایی که میتواند با دوستانش دور هم جمع شود و فیلم بسازد!
۲۹. لزلی جونز: «ماشین زمان» (Time Machine)
- سال تولید: ۲۰۲۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۴ از ۱۰
۳۰. شنگ وانگ: «شیرین و خوشمزه» (Sweet and Juicy)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۷ از ۱۰
در طول این استندآپ، وانگ بر روی چیزهای پیشپاافتاده تمرکز میکند و از شوکه کردن مخاطب چشمپوشی میکند. درعوض، او از لذتها و مشکلات روزمره استفاده میکند، چیزهایی مثل چاپ دفتر («تا به حال کاغذ گرم را دور انداختهاید؟») یا خطرات شستن کاغذ شیرینیها. جذب مخاطب با چنین سوژههایی میتواند دشوار باشد، اما نبوغ وانگ خارج از محدودههای معمولی عمل میکند. او با خلاقیت خود، حتی یک موضوع به ظاهر کسلکننده را تبدیل به معدن طلایی از کمدی میکند.
۳۱. بیل بور: «ببر کاغذی» (Paper Tiger
- سال تولید: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۱ از ۱۰
۳۲. دیوید ای. آرنولد: «این نمایش برای افراد ضعیف مناسب نیست» (It Ain’t for the Weak)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰
منبع: دیجیمگ
https://teater.ir/news/58803