بر اساس گزارش مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) تولید فیلم در این کشور افزایش چشمگیری داشته و به سطح تولید به سال قبل از همه گیری کرونا رسیده است.
چارسو پرس: در مجموع، تولید ۲۹۸ فیلم در سال ۲۰۲۳ به تایید CNC رسیده که ۲۳۶ فیلم فرانسوی بوده اند. در این سال، ۱۸ انیمیشن بلند تولید شده که نسبت به ۱۳ انیمیشن در ۲۰۲۲، افزایش نشان می دهد، هر چند تولید مستند بلند از ۵۴ عنوان در سال ۲۰۲۲ به ۴۰ عنوان در ۲۰۲۳ رسیده است.

شمار تولیدات مشترک فرانسه به ۱۲۰ عنوان در ۲۰۲۳ رسید که برابری می کند با متوسط تولیدات مشترک این کشور در بازه پیش همه گیری ۲۹۱۹-۲۰۱۷ با ۱۱۹ عنوان.

اما تنها ۴۰/۳ درصد از کل تولیدات ۲۰۲۳، تولید مشترک بوده و این رقم در سال ۲۰۲۲، ۵۰/۲ درصد بوده است. کشورهای طرف تولید مشترک، تنوع بیش تری داشته و از ۲۲ کشور در ۲۰۲۲ به ۳۳ کشور در ۲۰۲۳ رسیده و تعداد متوسط کشورهای تولید‌ مشترک در یک دهه اخیر  هم ۳۹ کشور بوده است. بلژیک با ۲۹ تولید مشترک، بیش ترین همکاری را با فرانسه در ۲۰۲۳ داشته است. آلمان با ۸ فیلم و ایتالیا با ۷ فیلم در جای بعدی قرار دارند.

کل بودجه تولید فیلم در فرانسه در سال ۲۰۲۳ به ۱/۳۴ میلیارد یورو رسید که ۱۳/۶ درصد نسبت به ۲۰۲۲ و ۱۲/۹ درصد نسبت به متوسط بازه ۲۰۱۹-۲۰۱۷ رشد داشته است.

شرکت ها و نهادها و شبکه های تلویزیونی فرانسوی سهمی معادل ۱/۱ میلیارد یورو در سرمایه گذاری روی فیلم ها داشته اند‌ که سومین سرمایه گذاری بالا در یک دهه اخیر پس از سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ بوده است.

سرمایه  گذاری روی فیلم های فرانسوی، ۱/۱۳ میلیارد یورو بوده و سرمایه گذاری روی تولیدات مشترک غیر فرانسوی ۱۹/۸ درصد کاهش داشته و به ۲۱۴/۸ میلیون یورو رسیده که البته علت اصلی آن اعتصاب صنف فیلمنامه نویسان و بازیگران آمریکایی و توقف تولید آمریکایی ها در فرانسه بوده است.

متوسط هزینه تولید یک فیلم فرانسوی به ۴/۸ میلیون یورو رسیده است.
سال ۲۰۲۳، شاهد رشد روشنی از تولید فیلم های با بودجه متوسط ۱ تا ۴ میلیون یورو است، که ۴۱/۹ درصد تولیدات را تشکیل می دهند.  سهم تولید فیلم های با بودجه ۴ تا ۷ میلیون یورو به ۲۳/۷ درصد از کل تولیدات رسید که نسبت به سال گذشته با ۱۵/۹ درصد، افزایش قابل توجهی داشته است.

اما تولید فیلم های تولید شده با بودجه ۱ میلیون یورو و کمتر، به ۱۸/۶ درصد کاهش پیدا کرد و از طرفی دیگر، هشت فیلم با بودجه بالای ۲۰ میلیون  یورو تولید شدند که این آمار در سال ۲۰۲۲ تنها چهار فیلم بود.
تعداد ۳۳۶ کارگردان در سال ۲۰۲۳ در فرانسه فیلم ساختند که ۷۱/۷ درصد مرد و ۲۸/۳ درصد زن بوده اند، در صورتی که سهم زنان فیلمساز از تولیدات سال ۲۰۲۲، ۳۰/۷ درصد بوده است.

ساختار سرمایه گذاری در تولید فیلم به نسبت تثبیت شده بود و تهیه کننده ها، ۳۸/۸ درصد فیلم ها را  خود سرمایه گذاری کردند و این آمار برای سال قبل، ۳۹/۵ درصد بوده است.

کانال پلوس سرمایه گذار اصلی میان شبکه های تلویزیونی در ۲۰۲۳ بود و ۱۵۴/۱ میلیون یورو برای تولیدات هزینه کرد و شبکه فرانس ۲ هم ۴۸/۳ میلیون یورو در این حوزه سرمایه گذاری کرد.

سامانه های پخش آن لاین مانند نتفلیکس، دیزنی پلاس، آمازون پرایم ویدئو و سامانه در حال راه اندازی وارنر برادرز دیسکاوری مکس هم با هزینه ۴۸ میلیون یورو برای ۳۹ فیلم در ۲۰۲۳ سرمایه گذاری کردند که دو برابر هزینه این سامانه ها در سال پیش تر با ۲۳ میلیون یورو برای ۱۷ فیلم بوده است.