به نظر می رسد گلستون علاقهی خاصی به فراداستانها دارد؛ چرا که دو تا از فیلم های مورد علاقه او «اقتباس» (Adaptation) و «عجیبتر از داستان» (Stranger than Fiction)، الماسهایی در زمینه خودشناسی هستند. در ادامه نگاهی میاندازیم به بعضی از فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون که میتواند برای طرفداران آثار او جالب باشد.
مانند بیشتر بازیگران بزرگ، فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون هم به شدت تحت تاثیر فیلمها و بازیگران قدیمی است. طی مصاحبههای قبلیاش، او به تعدادی از فیلمهای مورد علاقهی خود اشاره کرده است؛ فیلمهایی که بیشتر در ژانر کمدی و درام هستند. به نظر می رسد گلستون علاقهی خاصی به فراداستانها دارد؛ چرا که دو تا از فیلم های مورد علاقه او «اقتباس» (Adaptation) و «عجیبتر از داستان» (Stranger than Fiction)، الماسهایی در زمینه خودشناسی هستند. در ادامه نگاهی میاندازیم به بعضی از فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون که میتواند برای طرفداران آثار او جالب باشد.
۱۰. مردی با نقاب آهنین (The Man in the Iron Mask)

- سال تولید: ۱۹۹۸
- کارگردان: رندال والاس
- بازیگران: لئوناردو دیکاپریو، جرمی آیرونز، جان مالکوویچ، گابریل بیرن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۳۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
گلداستون گفته است که نقشآفرینی دیکاپریو در این فیلم را تحسین میکند. گلداستون در مصاحبه با مجله پیپل در رابطه با دیدن این فیلم گفت: «من در آن زمان به خوبی میدانستم که قرار است یک بازیگر شوم و دیدن یک بازیگر دیگر که چنین دوگانگیای را به این خوبی به تصویر میکشاند، واقعا جالب بود.» «مردی با نقاب آهنین» به ندرت در بین آثار خوب دیکاپریو قرار میگیرد، اما گلداستون وقتی که به دوگانگی این نقش اشاره میکند، میداند که منظور چیست. بازی کردن نقش دو شخصیت دوقلو برای یک بازیگر کار آسانی نیست، اما دی کاپریو توانسته است با موفقیت این چالش را پشت سر بگذارد و دو شخصیت متفاوت را به خوبی ایفا کند؛ به دنبال این نقشآفرینی درخشان او، «مردی با نقاب آهنین» تبدیل به فیلم بهتری شده است.
۹. بید (Willow)

- سال تولید: ۱۹۸۸
- کارگردان: ران هاوارد
- بازیگران: وارویک دیویس، وال کیلمر، جوآن ولی، جین مارش
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
گلداستون ویلو را به عنوان یکی از چهار فیلم مورد علاقه خود در تاریخ سینما انتخاب کرده است. او در مصاحبه با لترباکس، به این فیلم لقب شمارهی اول را داد. مانند بسیاری افراد دیگر از نسل او، گلداستون هم احتمالا همراه با دنیای فانتزی «بید» بزرگ شده است و حالا به عنوان یک بزرگسال، جهان فانتزی خارقالعادهای که ران هاوارد خلق کرده است را ستایش میکند. این فیلم، بی عیب و نقص نیست، اما همین هم باعث جذابیت بیشترش میشود. هرچه باشد، به هیچ طریقی نمیتوان گرما و جذابیت این فیلم را انکار کرد. «بید» با باودجهی ۳۵ میلیون دلاری، در گیشه به فروش ۱۳۷.۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد.
۸. حضور (Being There)

- سال تولید: ۱۹۷۹
- کارگردان: هال اشبی
- بازیگران: پیتر سلرز، شرلی مکلین، جک واردن، ملوین داگلاس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
چنس که حالا مردم به اشتباه او را چانسی گاردنر صدا میکنند، تفکر ساده و بدویاش در رابطه با باغها را بیان میکند، اما جامعه به اشتباه از این نظریهی او برداشتی فلسفی میکند. هال اشبی در این فیلم به خوبی جامعهی مدرن را زیر تیغ انتقاد برده است. این در حالی است که نقشآفرینی خیرهکنندهی سلرز، حالا تبدیل به یکی از میراثهای دنیای کمدی شده. بازیگر فیلم «قاتلان ماه کامل» در رابطه با «حضور» که یکی از فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون میباشد، گفته است: ««حضور» بخش مهمی از کودکی من بود.» این فیلم در دو رشتهی بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد اسکار شد و ملوین داگلاس توانست برای بازی در «حضور»، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خانه ببرد.
۷. اقتباس (Adaptation)

- سال تولید: ۲۰۰۲
- کارگردان: اسپایک جونز
- بازیگران: نیکلاس کیج، مریل استریپ، کریس کوپر، کارا سیمور
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
ستارهی نامزد اسکار در رابطه با «اقتباس» که یکی از فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون میباشد، گفته است: «اقتباس یک کلاس کامل در زمینهی نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است. شوخطبعی موجود در فیلم و تاثیر عمیقی که بر چگونگی شکلگیری تمام شخصیتها میگذارد، خیرهکننده است. تمام بازیگران و تمام شخصیتهایی که در این فیلم ساخته شدهاند، باورپذیر هستند و استثنائی. نقشآفرینی نیکلاس کج در نقش این دو برادر بسیار بامزه است.» گلداستون در ادامه، نوشتن «اقتباس» را رویای هر نویسندهای خواند و آن را یکی از خلاقانهترین فیلمها در رابطه با کشف خویشتن دانست. به عقیدهی او، «اقتباس» امروز هم به اندازه سال ۲۰۰۲ تفکر برانگیز و جذاب است. به نظر گلداستون افراد زیادی نیستند که بتوانند کمدی را به خوبی اسپایک جونز و چارلی کافمن با داستان های عمیق و پرمحتوا ترکیب کنند. این فیلم در ۴ رشته نامزد اسکار شد و کریس کوپر برای نقشآفرینیاش در این فیلم توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را به دست آورد.
۶. عجیبتر از داستان (Stranger than Fiction)

- سال تولید: ۲۰۰۶
- کارگردان: مارک فورستر
- بازیگران: ویل فرل، مگی جیلنهال، داستین هافمن، اما تامسون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
گلدستون در رابطه با این فیلم گفته است: «فیلمی که هر دفعه آن را تماشا میکردم، چون به خوبی میتوانستم درکش کنم و با آن ارتباط برقرار نمایم «عجیب تر از داستان» بود. این فیلم هوشمندانه و مبتکرانه است و ماهیت زندگی انسان و ارتباطهای او را به خوبی به تصویر میکشاند. روند خلاقانهی این فیلم، برجستهترین نکتهی آن است. اما تامسون در نقش یک نویسندهی آسیبدیده به خوبی میدرخشد. «عجیبتر از داستان» خط روایی خود را به بهترین شکل ممکن پیش میبرد و در نهایت موفق میشود تبدیل به یکی از الماسهای ناشناختهی دهه ۲۰۰۰ میلادی شود.» فرل برای بازی در این فیلم نامزد دریافت گلدن گلوب شد. این فیلم توانست در گیشه ۵۳.۷ میلیون دلار بفروشد.
۵. زینهای شعلهور (Blazing Saddles)

- سال تولید: ۱۹۷۴
- کارگردان: مل بروکس
- بازیگران: کلیون لیتل، جین وایلدر، اسلیم پیکلز، آن بنکرافت
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
شاید بهترین وسترن کمدی تاریخ، «زینهای شعلهور» باشد. این فیلم ژانر وسترن را به شدت مورد انتقاد قرار میدهد، در حالی که نوک پیکان انتقادات خود را به سمت نژادپرستی و مشکلات اجتماعی گرفته است. لیلی گلداستون در رابطه با این فیلم میگوید: «عاشق این بودم که این فیلم تا چه اندازه متفاوت از سایرین است. این فیلم شامل دیالوگهایی بود که هیچ فیلم دیگری شبیهاش را نداشت، اما در همان حال که به شدت خاص بود، از آنجایی که بسیار بامزه بود، خیلی قابل لمس بود.» این فیلم در سه رشته نامرد اسکار شد، اما مانند گلداستون، این مراسم را دست خالی ترک کرد.
۴. عقاب در برابر کوسه (Eagle vs Shark)

- سال تولید: ۲۰۰۷
- کارگردان: تایکا وایتیتی
- بازیگران: جالین کلمنت، لورن هورسلی، کریگ هال، جول توبک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
«عقاب در برابر کوسه» بیان کنندهی سبک کمدی مخصوص تایکا وایتیتی است و تکامل یافتن این سبک را به نمایش میگذارد. با وجود این که این فیلم مطابق است با زمانهی خودش، «عقاب در برابر کوسه» که یکی از فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون میباشد، یک کمدی مستقل خارقالعاده با بافتی مخصوص به خودش است که بر اساس شخصیتهای خود قصه را پیش میبرد. گلداستون دربارهی این فیلم گفته است: «این فیلم یکی از نخستین فیلمهایی بود که در آن شاهد شخصیتهای متفاوتی بودم که داستان را پیش میبردند. این فیلم به شخصیتهای خود اجازه میداد که بامزه باشند و به آنها اجازه میداد که داستان عاشقانهی زیبا و متفاوت خود را پیش ببرند. آنها حتی میتوانستند گاهی دیوانه و گاهی باهوش باشند. مهم این بود که آنها میتوانستند هر چه که میخواهند باشند.»
۳. استاد (The Master)

- سال تولید: ۲۰۱۲
- کارگردان: پل تامس اندرسن
- بازیگران: واکین فینیکس، فیلیپ سیمور هافمن، امی آدامز، رمی مالک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
«استاد» یکی از آثار پل توماس اندرسون در بهترین حالت او است. این فیلم داستانی متفاوت و عجیب در رابطه با ذات انسان است و به ژنتیک و وراثت خود تخریبگر او میپردازد. تمام بازیگران این فیلم خارقالعادهاند، اما نقشآفرینی هافمن نکتهی برجستهی این فیلم است؛ او این نقش را تحت تاثیر ال. ران هاوارد خلق کرده. گلداستون در رابطه با این فیلم گفته است: «پل توماس اندرسون احتمالا فیلمساز مورد علاقهی من است و به نظر من در «استاد» به مباحثی اشاره میشود که برای من بسیار ارزشمند هستند. این فیلم بسیار متفاوت است و نقشآفرینیهای درون آن بینظیرند. این نقش آفرینیها جسورانه هستند. فلیپ سیمور هافمن بازیگر مورد علاقه من است.»
۲. وندی و لوسی (Wendy and Lucy)

- سال تولید: ۲۰۰۸
- کارگردان: کلی رایکارد
- بازیگران: میشل ویلیامز، لری فسندن، ویل پاتن، ویل الدهم
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
گلداستون در رابطه با این فیلم گفته است: «این فیلم یک داستان ساده دربارهی یک زن و سگش است. هیچچیز در این فیلم عجیب و غریب نیست. دوربین به شما اجازه میدهد تا فقط تماشا کنید. این نکتهای است که در تمام فیلمهای کلی رایکارد من را جذب میکند. من توانستم لوسی را چند ماه پیش از پیش از مرگش ببینم؛ چرا که کلی او را سر صحنهی فیلمبرداری «برخی زنان» آورده بود.» «وندی و لوسی» که فیلمی چالش برانگیز و تکان دهنده است و یکی از فیلمهای پیشنهادی لیلی گلداستون میباشد، برداشتی تاثیرگذار است از تنهایی، سختیها و همراهی کردن یک حیوان با انسان. شاید این فیلم کمی بیش از حد سادهانگارانه به نظر برسد، اما بیشک در شیوهی رایکارد یک حس همراهی غیر قابل انکاری وجود دارد، چرا که او میتواند در عین سادگی، داستانی را روایت کند که بسیاری از مردم کرهی زمین آن را تجربه کردهاند.
۱. سوارکار نهنگ (Whale Rider)

- سال تولید: ۲۰۰۲
- کارگردان: نیکی کارو
- بازیگران: کیشا کاستل-هیوز، کلیف کرتیس، راویری پاراتنه، ویکی هاوتن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
این فیلم که بازیگر نقش اصلی او، کاستل-هیوز، توانست نامزد اسکار شود، داستانی الهامبخش و امیددهنده را تعریف میکند که در قالب سینمای جریان اصلی روایت میشود. گلداستون در رابطه با این فیلم گفته است: «به یاد میآورم که این فیلم را تماشا میکردم و مغزم سوت میکشید که یک داستان تا چه اندازه میتواند خط روایی جذابی داشته باشد. تمرکز این فیلم روی یک زن جوان است در نقطهای که فرهنگ او از او میخواهد که وارد مسیر جدیدی شود و نقشهای جدیدی را بپذیرد. این فیلم ضرورت تغییر فرهنگ را به نمایش میگذارد؛ فرهنگی که به راستی در آینده توسط یک زن هدایت خواهد شد. برای من این فیلم کاملترین فیلمی بود که میتوانستم تماشا کنم.»
منبع: دیجیمگ
https://teater.ir/news/59029