تهیه‌کننده باسابقه سینما معتقد است که باید از سازندگان فیلم های کمدی که باعث رونق گیشه شده‌اند تقدیر کرد و مخالفان اکران این گونه فیلم‌ها یا حسود هستند و یا کج‌فهم!
چارسو پرس: در سال ۱۴۰۲ گیشه سینمای ایران همچون یک دهه گذشته کاملاً در سیطره فیلم‌های کمدی بود. در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال ۱۴۰۲ به ترتیب فیلم‌های سینمایی «فسیل» (۳۲۴ میلیارد تومان)، «هتل» (۲۷۵ میلیارد تومان)، «هاوایی» (۸۳ میلیارد تومان)، «شهر هرت» (۷۷ میلیارد تومان)، «ویلای ساحلی» (۶۳ میلیارد تومان)، انیمیشن «بچه زرنگ» (۶۲ میلیارد تومان)، «ورود خروج ممنوع» (۳۲ میلیارد تومان)، «نارگیل ۲» (۲۸ میلیارد تومان)، «سه کام حبس» (۱۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان) و «آهنگ دونفره» (۱۹ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان) قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب اگر انیمیشن «بچه زرنگ» و فیلم سینمایی «سه کام حبس» که در این جدول به ترتیب رتبه‌های ششم و نهم داشتند را کنار بگذاریم، سایر آثار حاضر در این جدول را فیلم‌های کمدی تشکیل می‌دهند.

غلبه کامل فیلم‌های کمدی در گیشه که البته ناشی از اقبال مخاطبان به این گونه فیلم‌ها است نظرات متفاوتی را در بین کارشناسان و اهالی سینما ایجاد کرده است؛ گروهی اکران بی‌ضابطه و افراطی این گونه آثار را عامل تنزل سلیقه مخاطبان می‌دانند و گروهی دیگر این وضعیت را امری طبیعی و ناشی از نیاز جامعه به شادی و خنده در نظر می‌گیرند.

باید از فروش میلیاردی کمدی‌ها خوشحال باشیم
در همین ارتباط، محمدحسین فرحبخش کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: به نظر من این که در چند سال اخیر فیلم‌های کمدی صدرنشین جدول گیشه هستند موضوع بسیار خوشحال‌کننده‌ای است. این فیلم‌ها حال مردم را خوب می‌کند و از طرف دیگر، در بلندمدت باعث می‌شود جوان‌هایی که در اوقات فراغتشان کاری برای انجام دادن ندارند جذب سالن‌های سینما بشوند و به سمت بزهکاری نروند.

سبد اکران از فیلم‌های اجتماعی خالی نشود
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هتل» گفت: البته در کنار ارائه این گونه آثار، نباید سبد اکران را از فیلم‌های اجتماعی هم خالی کنیم. سال گذشته و در جشنواره فیلم فجر چند فیلم اجتماعی خوب داشتیم. فیلم «بی‌بدن» سوژه ملتهبی داشت که در کنار کارگردانی قابل‌قبول توانست در اکران نوروزی هم نظر مخاطبان را جلب کند. به نظر من فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» ساخته سروش صحت هم یک کمدی اجتماعی است که در صورت اکران می‌تواند در دایره فیلم‌های اجتماعی قرار بگیرد. در اکران نوروزی هم دیدیم که فیلم تمساح خونی که کمدی متفاوتی از جواد عزتی بود فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد.

وی افزود: سینمای اجتماعی باید تقویت شود، اما نباید بگوییم که چرا کمدی‌ها پرفروش است؟ این که عده‌ای از اهالی سینما از فروش میلیاردی فیلم‌های کمدی ناراحت‌اند یا به خاطر حسادت است و یا کج‌فهمی! باید از سازندگان این گونه آثار تشکر کرد. علاوه بر این، باید به مدیرانی که پای این فیلم‌ها ایستادند و تحت تأثیر این افراد کج‌فهم قرار نگرفتند خداقوت گفت چرا که حال مردم را در این شرایط سخت اقتصادی خوب کردند.


منبع: آنا