گرچه از مدتی قبل زمزمه‌هایی درباره تغییر رییس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر شنیده می‌شد، سرانجام رییس جدید این شورا به تازگی در مراسمی خصوصی حکم گرفت.
چارسو پرس: در ۷ ماه گذشته فرزان دلفانی، ریاست شورای نظارت و ارزشیابی را بر عهده داشت و حالا این سمت را به میثم جمالی واگذار کرده تا این اداره در یک سال گذشته سومین رییس خود را تجربه کند.

پیش از حضور دلفانی، مهدی امینی، مدتی عهده‌دار این مسئولیت بود.
شورای نظارت و ارزشیابی از جمله بخش‌هایی است که بیشترین چالش‌ها را دارد؛ این چالش‌ها هم با جامعه هنری است و هم مدیران بالادستی و بعضا کسانی از دیگر نهادها و نیز جامعه مطبوعاتی. اما در چند ماه گذشته  دست‌اندرکاران آن بهتر دیدند برای آسان کردن بخشی از  کار خود، پاسخگویی به اهالی رسانه را حذف و این مسئولیت را به روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وگذار کنند.

از سوی دیگر هرچند اعمال سلیقه در کار هنر، امری اجتناب‌ناپذیر است اما به نظر می‌رسد این رویه در چند وقت اخیر در شورای نظارت و ارزشیابی، قوی‌تر شده و گاه شنیده می‌شود که حتی اختلاف نظرها و مسائل شخصی اعضای این شورا، مشکلاتی را برای گروه‌های نمایشی ایجاد کرده است.

نکته دیگری که درباره این شورا وجود دارد، تمرکز آن بر موضوع نظارت است . این روند البته سال‌هاست که در تئاتر ما دنبال می‌شود ولی در چند وقت اخیر شدت بیشتری به خود گرفته؛ اینکه عبارت «ارزشیابی» کم کم به فراموشی سپرده شده و عمده تلاش و تمرکز اعضای شورا، بر امر نظارت بوده تا مبادا آثاری روی صحنه بروند که مشکل‌ساز شوند. همین موضوع سبب شده تا در چند وقت اخیر بیش از هر زمان دیگری در این دو دهه شاهد اجرای نمایش‌های کم‌کیفیت باشیم، نکته‌ای که حتی مدیران هنری هم خود به آن باور دارند. هرچند که گوشه‌نشینی بخشی از هنرمندان اصیل در ایجاد این وضعیت تاثیر بسزایی داشته، اما پر کردن سالن‌های نمایش با نمایش‌های کم‌کیفیت هم راهکار مناسبی برای جبران این جای خالی نیست. اینها نکاتی است که انتظار می‌رود با تغییر رییس این شورا، دست‌کم هم بخشی از معضلات گروه‌های نمایشی برطرف شود و جامعه تئاتری که این روزها برای کار خود با هزار و یک مساله دست و پنجه نرم می‌کند، کمی با فراغ بال بیشتر به فعالیت خود ادامه بدهد و از سوی دیگر تماشاگری هم که برای دیدن یک اثر نمایشی وقت و هزینه زیادی را متحمل می‌شود، کمتر احساس زیان‌دیدگی کند.
شورای نظارت و ارزشیابی، جایی است که قرار گرفتن در آن نیازمند صبر و مسئولیت‌پذیری بالایی است چراکه افراد با حضور در این شورا درباره کار گروه‌های نمایشی تصمیم‌گیری می‌کنند و گاه نتایج این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند سرنوشت یک گروه را دگرگون کند.

این شورا در دهه‌های گذشته در مقاطعی با حضور سرپرست اداره شده و کسانی چون وحید فخر موسوی، محسن امیری، رحمت امینی، رضا دادویی، حسین موذن و ... به عنوان مدیر یا سرپرست در آن حضور داشته‌اند. حال باید دید با آمدن یک مدیر تازه، چقدر فضای فعالیت این شورا تغییر می‌کند و زمینه گفتگو با جامعه هنری و رسانه‌ها فراهم می‌شود.


منبع: ایسنا