بخش بزرگی از طرفداران فرانچایز «ماتریکس»، دست به تهدید تهیه‌کنندگان این مجموعه بلاک باستر سینمایی زده‌اند و خواستار حضور مجدد لانا و لیلی واچفسکی بر صندلی کارگردانی این پروژه هستند.
چارسو پرس: آنها با زبانی تهدیدآمیز درخواست کرده اند کارگردانی ماتریکس ۵ را واچفسکی ها انجام دهند.
هفته قبل مدیران برادران وارنر خبر از آن دادند که کار پیش تولید قسمت پنجم فیلم شروع شده و به‌زودی فیلمنامه آن تکمیل می‌شود. این خبر با استقبال گسترده وهیجان آمیز طرفداران این مجموعه پربیننده و پرفروش چند دهه اخیر روبرو شد.

اما مدیران برادران وارنر از درو گودار به عنوان کارگردان پنجمین قسمت این فرانچایز اسم بردند ومعلوم شد، لانا و لیلی واچفسکی ( و یا یکی از این دو) قرار نیست پشت دوربین آن قرار گیرد.

این نخستین بار در تاریخ این فرانچایز است که کسی غیر از واچفسکی‌ها برای کارگردانی آن انتخاب و معرفی می‌شود.
همین مسئله بلافاصله صدای اعتراض گسترده دوستداران ماجراجویی‌های کاراکتر نئو (با بازی کیانو ریوز) را درآورد. به باور طرفداران فیلم، تنها کسی که حق کارگردانی قسمت دیگری ازاین فرانچایز را دارد، یکی از دو نفر لانا و لیلی است.
یکی از طرفداران فیلم در ایکس چنین توئیت کرده است:« اگر واچفسکی ها پشت دوربین نباشند، من هم به تماشای این فیلم نمی روم و اطمینان دارم خیلی های دیگر هم هستند که مثل من فکر می کنند.»

اما فروش بسیار پائین قسمت چهارم و نقدهای منفی منتقدان بر آن، ظاهرا دلیلی بوده تا تهیه کنندگان فیلم به فکر جایگزینی برای واچفسکی ها بیفتند.

ماتریکس ها با نمایش عمومی بسیار موفقیت آمیز قسمت اول آن در سال ۱۹۹۹ کار خود را آغاز کردند. قسمت چهارم آن که تنها توسط لانا واچفسکی کارگردانی شد، با فروشی ۱۵۹ میلیون دلاری ضعیف ترین فروش را در بین کل فیلمهای این فرانچایز داشته است.