کارگردان فیلم «آپاراتچی» با اشاره به اینکه نگران مخاطبی است که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی ، معنوی و اجتماعی نیست، نسبت به شرایط تبلیغی فیلمها انتقاد کرد و گفت: چرا کسانی که به نظام رسانهای جمهوری اسلامی در حوزه تبلیغات وفادار میمانند باید مظلوم واقع شوند؟
چارسو پرس: «آپاراتچی» با بازی تورج الوند نخستین فیلم بلند سینمایی قربانعلی طاهرفر است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو را گرفت.
این فیلم روایت دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که در اکران نوروزی روی پرده سینماها رفت و تاکنون با بیش از ۷۱ هزار نفر تماشاگر و فروش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش در جایگاه چهارم گیشه با اختلاف قابل توجهی قرار دارد.
قربانعلی طاهرفر درباره ارزیابی خود از وضعیت اکران فیلمش بیان کرد: در حال حاضر آنالیز فروش فیلمها متکی به پارامترهایی است که برای اهالی سینما، منتقدین، رسانهها و کارشناسان واضح و مبرهن هستند اما چون واقعیتی تلخ است، یا از کنار آنها عبور میشود یا به بهای رونق اقتصادی سینما تمایلی به پرداختن به آنها وجود ندارد.
او درباره فاصله زیاد فروش با سه فیلم نخست جدول فروش ادامه داد: من فیلمهای حاضر در اکران را رقیب «آپاراتچی» نمیدانم و شاید برای رقابت درستتر این باشد که فیلمهای همتراز و از نظر ساختار، محتوا و ایدهپردازی مقایسه صورت گیرد.
وی افزود: در حوزه فروش فیلم، سرمایهگذاران و تهیهکنندگان و بعد مدیران پخش نسبت به رمز و رازهای فروش آگاه هستند چون مشخص است که سلیقه مخاطب به سمتی رفته که دوست دارد دو ساعت در سینما بنشیند و بدون فکر کردن به فشارهای اقتصادی و اجتماعی فقط بخندد. در این شرایط محتوا در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.
طاهرفر گفت: من بیش از اینکه بابت فاصله معنادار «آپاراتچی» با فیلمهای قبل از خودش در گیشه نگران یا ناراحت باشم، نگران مخاطبی هستم که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی و معنوی و اجتماعی نیست بلکه دنبال لحظههای شاد و مفرح است حتی به بهای از دست دادن برخی مبانی فرهنگی و تربیتی. من در این مدت نظرهای مردم را نسبت به فیلم میخوانم که نسبت به نوع کمدی فیلم «آپاراتچی» انتقاد کردهاند و به آنها حق میدهم چون به مبانی کمدی سخیف عادت کردهاند و دوست دارند به هر قیمتی بخندند.
وی درباره وضعیت تبلیغات فیلمش و اینکه شاید بازیگران چهره میتوانست در جای خود کمککننده باشد، بیان کرد: شاید اگر از بازیگران شاخص کمدی دعوت میکردیم شرایط بهتری در اکران داشتیم ولی شاهد بودهایم که خیلی از فیلمهای دیگر با بازیگر چهره باز هم در گیشه موفقیتی نداشتند، اما در بحث تبلیغات بعضی فیلمها مظلوم واقع میشوند که این موضوع هم در بخش تولید است و هم در بخش پس از تولید و شرایط بخصوص برای قشر ابرمظلوم فیلم اولیها بسیار جدیتر است چون تا مرز ترور شخصیتی هم پیش میروند.
کارگردان «آپاراتچی» اضافه کرد: در بخش تبلیغات با وجود یکسری شاخصها، اما یک حقیقت تلخ هم وجود دارد؛ اینکه بعضی فیلمها یکسری مجاری تبلیغاتی دارند و دوست دارند در همان خط باقی بمانند و مثلاً سراغ شبکههای ماهوارهای نمیخواهند بروند. دراین شرایط آیا از کسانی که به پرچم فرهنگی کشور خودشان متعهد هستند، نباید حمایت شود؟ آیا کسانی که به قیمت از دست دادن مخاطبین خود دوست دارند به نظام رسانهای جمهوری اسلامی وفادار بمانند باید مظلوم واقع شوند؟ اگر الان «آپاراتچی» فاصله معناداری با فیلمهای بالاتر از خودش دارد با افتخار در این جایگاه است و من خوشحالم اگر یک قدم در جهت تربیت مخاطب فرهیخته قدم برداشته باشم.
طاهرفر در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدید دارد ؟گفت: بر اساس بازخوردی که از مخاطب گرفتم بر همین مدار و محور حرکت خواهم کرد؛ یعنی با همان پارامترهایی که گفتم باید سراغ راهکارهایی بروم که مخاطب فرهیخته و فرهنگی و صاحب اندیشه بتواند همراه با خانوادهاش به سینما بیاید اما بدون تأمل و پژوهش سراغ هیچ مضمونی نمیروم. فعلا با توجه به سیمرغ جشنواره و به لطف خدا و شهدایی که در فیلم «آپاراتچی» بودند پیشنهادهایی گرفتم که در حال بررسی هستم.
منبع: ایسنا
این فیلم روایت دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که در اکران نوروزی روی پرده سینماها رفت و تاکنون با بیش از ۷۱ هزار نفر تماشاگر و فروش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش در جایگاه چهارم گیشه با اختلاف قابل توجهی قرار دارد.
قربانعلی طاهرفر درباره ارزیابی خود از وضعیت اکران فیلمش بیان کرد: در حال حاضر آنالیز فروش فیلمها متکی به پارامترهایی است که برای اهالی سینما، منتقدین، رسانهها و کارشناسان واضح و مبرهن هستند اما چون واقعیتی تلخ است، یا از کنار آنها عبور میشود یا به بهای رونق اقتصادی سینما تمایلی به پرداختن به آنها وجود ندارد.
او درباره فاصله زیاد فروش با سه فیلم نخست جدول فروش ادامه داد: من فیلمهای حاضر در اکران را رقیب «آپاراتچی» نمیدانم و شاید برای رقابت درستتر این باشد که فیلمهای همتراز و از نظر ساختار، محتوا و ایدهپردازی مقایسه صورت گیرد.
وی افزود: در حوزه فروش فیلم، سرمایهگذاران و تهیهکنندگان و بعد مدیران پخش نسبت به رمز و رازهای فروش آگاه هستند چون مشخص است که سلیقه مخاطب به سمتی رفته که دوست دارد دو ساعت در سینما بنشیند و بدون فکر کردن به فشارهای اقتصادی و اجتماعی فقط بخندد. در این شرایط محتوا در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.
طاهرفر گفت: من بیش از اینکه بابت فاصله معنادار «آپاراتچی» با فیلمهای قبل از خودش در گیشه نگران یا ناراحت باشم، نگران مخاطبی هستم که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی و معنوی و اجتماعی نیست بلکه دنبال لحظههای شاد و مفرح است حتی به بهای از دست دادن برخی مبانی فرهنگی و تربیتی. من در این مدت نظرهای مردم را نسبت به فیلم میخوانم که نسبت به نوع کمدی فیلم «آپاراتچی» انتقاد کردهاند و به آنها حق میدهم چون به مبانی کمدی سخیف عادت کردهاند و دوست دارند به هر قیمتی بخندند.
وی درباره وضعیت تبلیغات فیلمش و اینکه شاید بازیگران چهره میتوانست در جای خود کمککننده باشد، بیان کرد: شاید اگر از بازیگران شاخص کمدی دعوت میکردیم شرایط بهتری در اکران داشتیم ولی شاهد بودهایم که خیلی از فیلمهای دیگر با بازیگر چهره باز هم در گیشه موفقیتی نداشتند، اما در بحث تبلیغات بعضی فیلمها مظلوم واقع میشوند که این موضوع هم در بخش تولید است و هم در بخش پس از تولید و شرایط بخصوص برای قشر ابرمظلوم فیلم اولیها بسیار جدیتر است چون تا مرز ترور شخصیتی هم پیش میروند.
کارگردان «آپاراتچی» اضافه کرد: در بخش تبلیغات با وجود یکسری شاخصها، اما یک حقیقت تلخ هم وجود دارد؛ اینکه بعضی فیلمها یکسری مجاری تبلیغاتی دارند و دوست دارند در همان خط باقی بمانند و مثلاً سراغ شبکههای ماهوارهای نمیخواهند بروند. دراین شرایط آیا از کسانی که به پرچم فرهنگی کشور خودشان متعهد هستند، نباید حمایت شود؟ آیا کسانی که به قیمت از دست دادن مخاطبین خود دوست دارند به نظام رسانهای جمهوری اسلامی وفادار بمانند باید مظلوم واقع شوند؟ اگر الان «آپاراتچی» فاصله معناداری با فیلمهای بالاتر از خودش دارد با افتخار در این جایگاه است و من خوشحالم اگر یک قدم در جهت تربیت مخاطب فرهیخته قدم برداشته باشم.
طاهرفر در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدید دارد ؟گفت: بر اساس بازخوردی که از مخاطب گرفتم بر همین مدار و محور حرکت خواهم کرد؛ یعنی با همان پارامترهایی که گفتم باید سراغ راهکارهایی بروم که مخاطب فرهیخته و فرهنگی و صاحب اندیشه بتواند همراه با خانوادهاش به سینما بیاید اما بدون تأمل و پژوهش سراغ هیچ مضمونی نمیروم. فعلا با توجه به سیمرغ جشنواره و به لطف خدا و شهدایی که در فیلم «آپاراتچی» بودند پیشنهادهایی گرفتم که در حال بررسی هستم.
منبع: ایسنا
https://teater.ir/news/59878