فیلم تئاتر «رزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» به کارگردانی دیوید لِواکس و تیمون سامِرن در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید و مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
چارسو پرس: هشتمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «رزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «رزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» به نویسندگی تام استوپارد و کارگردانی دیوید لِواکس و تیمون سامِرن (محصول سال ۲۰۱۷) چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محسن خیمهدوز (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
«رزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» نوشته تام استاپارد نخستین بار در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. این اثر، یکی از ماندگارترین و اجرا شدهترین نمایشنامهها در تئاتر معاصر است و توانسته به جایگاهی ثابت در میان برترین آثار نمایشی دست یابد.
این شاهکار مدرن، در دنیای نمایشنامه هملت اثر شکسپیر میگذرد اما توسط شخصیتهایی سردرگم و مستأصل روایت میشود که در داستان اصلی شکسپیر، کاراکترهایی فرعی بودند. روزنکرانتز و گیلدنسترن در این اثر به یاد ماندنی بالاخره فرصت پیدا میکنند تا نقش اصلی را به عهده بگیرند اما باید این کار را در جهانی به انجام برسانند که بسیار یادآور نمایشنامه «در انتظار گودو» اثر ساموئل بکت است؛ در جهانی که واقعیت و وهم در هم میآمیزد و سرنوشت، دو قهرمان داستان را به سوی پایانی تراژیک اما غیرقابل اجتناب هدایت میکند.
فیلم تئاتر «رزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» به نویسندگی تام استوپارد و کارگردانی دیوید لِواکس و تیمون سامِرن (محصول سال ۲۰۱۷) چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محسن خیمهدوز (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
«رزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» نوشته تام استاپارد نخستین بار در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. این اثر، یکی از ماندگارترین و اجرا شدهترین نمایشنامهها در تئاتر معاصر است و توانسته به جایگاهی ثابت در میان برترین آثار نمایشی دست یابد.
این شاهکار مدرن، در دنیای نمایشنامه هملت اثر شکسپیر میگذرد اما توسط شخصیتهایی سردرگم و مستأصل روایت میشود که در داستان اصلی شکسپیر، کاراکترهایی فرعی بودند. روزنکرانتز و گیلدنسترن در این اثر به یاد ماندنی بالاخره فرصت پیدا میکنند تا نقش اصلی را به عهده بگیرند اما باید این کار را در جهانی به انجام برسانند که بسیار یادآور نمایشنامه «در انتظار گودو» اثر ساموئل بکت است؛ در جهانی که واقعیت و وهم در هم میآمیزد و سرنوشت، دو قهرمان داستان را به سوی پایانی تراژیک اما غیرقابل اجتناب هدایت میکند.
https://teater.ir/news/59940