در لیست زیر ۱۰ مورد از برجسته‌ترین فیلم‌هایی که کودک شیطانی را به عنوان نقش اصلی، در خط داستانی خود گنجانده‌اند، معرفی می‌کنیم.
چارسو پرس: کودکان آینده و امید ما هستند و اغلب آن‌ها را معصوم و پاک می‌دانند. با این حال، این تصور پس از تماشای هر یک از این فیلم‌های این لیست و مشاهده این کودکان شیطانی به سرعت از بین می‌رود. استفاده از کودک شیطانی به عنوان نقش اصلی در یک فیلم، راهی عالی برای راضی کردن مخاطبان و ایجاد برخی تجربه‌های جدید است. در حالی که تعدادی از فیلم‌های لیست زیر داستان‌های ترسناکی هستند که حتی با عناصر ماورا طبیعی پیوند خورده‌اند، برخی دیگر ریشه در واقعیت داشته و به عنوان بازتابی از دنیای واقعی عمل می‌کنند. در لیست زیر ۱۰ مورد از برجسته‌ترین فیلم‌هایی که کودک شیطانی را به عنوان نقش اصلی، در خط داستانی خود گنجانده‌اند، معرفی می‌کنیم. 

از زمانی که وحشت به عنوان یک ژانر متولد شد، سینما کودکان را در هر دو طرف داستان قرار داده است، آن‌ها یا از صخره آویزان می‌شوند، یا در واقع می‌توانند کسانی باشند که با لبخندی بزرگ، روی خون قربانیان می‌رقصند و قاتلانی هستند که صنعت گاهی از آن می‌ترسد. از همان زمان بسیاری از فیلم‌های ژانرهای ترسناک، درام یا هیجان انگیز از کودک شیطانی در تولیدات خود استفاده کرده‌اند. این کودکان گاهی به خوبی در ذهن مخاطب نقش بستند.

* هشدار: در ادامه مطلب بخشی از داستان فیلم‌ها اسپویل می‌شود. 

10. دریاچه بهشت (Eden lake)



«دریاچه بهشت» (Eden lake)، هنگامی شروع می‌شود که زوجی برای گذران تعطیلات خود به دریاچه بهشت می‌روند. هرچند این تعطیلات به زودی توسط گروهی از نوجوانان خلافکار به جهنم تبدیل می‌شود. این نوجوانان از هیچ نوع آزار روحی و جسمی غفلت نمی‌کنند و آنقدر پیش می‌روند، که اوضاع از کنترل خارج می‌شود. انتخاب نوجوانان به عنوان کودک شیطانی داستان، بر اساس یک نگرانی جمعی از نوجوانانی که در دهه ۲۰۱۰ میلادی در بریتانیا هودی به تن می‌کردند، صورت گرفته است.

اگر چه این فیلم مستقل بریتانیایی به اندازه سایرین در این فهرست شناخته شده نیست و در ایالات متحده موفقیت چندانی نداشته، اما قطعاً ارزش تماشا دارد و طی سال‌ها و به دلایل خوبی توانسته است طرفداران زیادی را جمع کند. این فیلم یک نمونه عالی برای فیلم‌هایی است، که در آن شخصیت‌های اصلی به کمپینگ می‌روند، اما تعطیلات آن‌ها آن‌گونه که پیش‌بینی کرده بودند، ادامه پیدا نمی‌کند.

9. کودکان ذرت (Children of the corn)



«کودکان ذرت» (Children of the corn)، داستانی از استیون کینگ است، که  داستان یک موجود شرور را روایت می‌کند. این موجود شرور، کودکان شهر را وسوسه کرده تا تمام بزرگسالان شهر را به طور تشریفاتی به قتل برسانند، یا حداقل این چیزی است که هیولاهای کوچک به زوجی که در شهرشان توقف می‌کنند، می‌گویند. در این شهر هیچ بزرگسالی وجود ندارد و تمام آن‌ها توسط کودکان شیطانی کشته شده‌اند.

این فیلم بر اساس یک مفهوم عجیب اما ساده ساخته شده است، که دست داستان را برای استفاده از تعداد زیادی کودک شیطانی برای انجام هرگونه قساوت باز می‌گذارد؛ اما این خشونت بیهوده نیست. این کودکان، قساوت‌ها را به دلایلی انجام می‌دهند و این داستان یک عنصر وحشت مذهبی را در خود جای داده است. کودکان ذرت در هنگام اکران، نقدهای متفاوتی دریافت کرد، در طول سال‌ها دارای چندین دنباله و ساخت مجدد شد. این فیلم یک فیلم کلاسیک کالت است و طرفداران خاص خود را دارد.

8. پسر خوب (The good son)



«پسر خوب» (The good son)، روایتی از یک پسر ۱۲ ساله به نام مارک است، که مادرش را از دست می‌دهد. پدرش او را می‌فرستد تا تعطیلات زمستانی را با خویشاوندانشان در شهر دیگری بگذراند. مارک که رفتار خوبی دارد و به نوعی خجالتی است، هنگامی که وارد خانواده جدیدش می‌شود و آن‌ها به گرمی از او استقبال می‌کنند، مجبور است که با پسر خانواده، هنری، ارتباط برقرار کند. هنری و مارک که هم‌سن هستند، با یک‌دیگر کمی صمیمی می‌شوند، اما مارک متوجه می‌شود که هنری آنقدرها که والدینش فکر می‌کنند مهربان نیست و مارک خود واقعی هنری را به مرور زمان، می‌بیند.

اگر نشانه‌هایی از پتانسیل مکالی کالکین، برای بازی در نقش یک روان‌پریش در تنها در خانه نمایان شد، آن پتانسیل در پسر خوب کاملا محقق شده است. رفتار کالکین، در کنار آلایژا وود بی‌گناه، آزاردهنده به نظر می‌رسد. مخصوصا زمانی که شخصیت وود به اشتباه شروع به سرزنش می‌کند. پسر خوب، در اوج معروفیت کالکین اکران شد و با وجود نقدهای متفاوت، موفقیت خوبی را در باکس آفیس به دست آورد. اگر به دنبال دیدن ایفای نقشی بسیار تیره‌تر از حد معمول از کالکین و همچنین دیدن آلایژا وود پیش از ارباب حلقه‌ها در یک فیلم هستید، پسر خوب انتخاب بسیار مناسبی است.

7. یتیم (Orphan)



«یتیم» (Orphan)، داستانی درباره زوجی است که پس از مرگ فرزندشان برای آن‌که غم و اندوه خود را کم کنند، دختری ۹ ساله مرموز را از یک یتیم خانه به فرزندی قبول می‌کنند. استر به خانه کلمن‌ها می‌رود و در حالی که مانند یک بچه عادی رفتار می‌کند، در خود رازی را پنهان می‌کند. چیزی که خانواده جدیدش به محض شروع وقایع خشونت آمیز پس از ورود استر متوجه آن می‌شوند. سکانس افشا کننده راز استر، چیزی نیست که از ذهن مخاطبان پاک شود.

این فیلم یک نمونه خوب، از فیلم‌هایی با نقش اصلی کودک شیطانی است، که چند تار از کمدی سیاه و سفید در آن پیچانده شده. فضای تاریک فیلم هرگز از بین نمی‌رود، زیرا یتیم مورد بحث همچنان در اعمال شیطانی خود به پیشروی می‌پردازد. اعمال وی، در نهایت منجر به یک پایانی انفجاری می‌شوند. بازی ایزابل فورمن در نقش استر، یکی از بهترین بازی‌های ترسناک دهه ۲۰۰۰ است. وی همچنین توانست همان شخصیت را در پیش درآمد این فیلم، که ۱۳ سال بعد منتشر شد، بازی کند.

6. شب بخیر مامان (Goodnight mommy)



«شب بخیر مامان» (Goodnight mommy)، فیلمی روان‌شناختی ترسناک، ساخته اتریش است، که رابطه پیچیده بین یک جفت پسر دوقلو و مادرشان را که به تازگی از جراحی ترمیم صورت بازگشته، دنبال می‌کند. پسرها شروع به زیر سوال بردن هویت زن زیر باندها کرده و اعتقاد دارند که این زن مادر آن‌ها نیست، بلکه در واقع یک شیاد است و وقتی تمام تلاش خود را می‌کنند، تا حقیقت این زن را کشف کنند، به اقدامات افراطی متوسل می‌شوند. اما این یک فیلم ساده حمله کودکان به بزرگسالان نیست، بلکه همان‌طور که گفته شد، یک تریلر روان‌شناختی است.

بدون زیاده گویی می‌توان گفت که همه چیز این فیلم واقعاً ترسناک و آشوب‌آور است. با توجه به پایان وحشتناک این فیلم، شب بخیر مامان، ممکن است برای همه مناسب نباشد؛ اما اگر قصد دیدن آن را دارید، مطمئن باشید که تجربه‌ای نیست که به زودی فراموش کنید. همچنین این فیلم در سال ۲۰۲۲ برای مخاطبان آمریکایی بازسازی شد که مورد توجه مردم قرار نگرفت. در کل می‌توان گفت که نسخه اصلی فیلم بسیار بهتر از نسخه بازسازی شده آن است.

5. باید درباره کوین صحبت کنیم! (We need to talk about Kevin)



«باید درباره کوین صحبت کنیم» (We need to talk about Kevin)، تیلدا سوینتون را به عنوان مادری دنبال می‌کند که در تلاش است، تا پس از اعمال وحشتناکی که کوین مرتکب شده، با زندگی جدید خود سازگار شود. توسط یک سری فلش بک، به مخاطب نشان داده می‌شود، که این مادر تمام زندگی خود را مجبور بوده پسر روان پریش خود را، تحمل کند و رفتار این کودک شیطانی به طور فزاینده‌ای بدتر می‌شود اما هیچ چیزی با عمل شیطانی نهایی کوین برابری نمی‌کند.

برخلاف بسیاری از آثار دیگر در این فهرست، این فیلم، یک فیلم ترسناک همه جانبه نیست، بلکه یک درام است، که کاملاً با واقعیت همخوانی دارد. با این حال کوین و تغییر شکل او، فیلم را به قلمرو ترسناک می‌برد و آن را تبدیل به تجربه‌ای منحصر به فرد از ترس می‌کند. علاوه بر سوینتون که در این فیلم می‌درخشد، جان سی ریلی، بازیگر نقش پدر و آزرا میلر در نقش کوین، نقش آفرینی خوبی دارند.

4. طالع نحس (the omen)



طالع نحس (the omen)، داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند، که پس از مرگ فرزند بیولوژیکیشان در هنگام تولد، او را با یک کودک دیگر به نام دیمین جایگزین کردند. پدر خانواده این راز را می‌داند، اما مادر خانواده از آن بی‌خبر است. زمانی که دیمین وارد دوران کودکی می‌شود، مجموعه‌ای از حوادث مرموز و مرگ‌های خشن در اطراف خانواده رخ می‌دهند و خانواده متوجه می‌شوند که ممکن است، دیمین دجال پیشگویی شده باشد.
نکته جالب این‌جاست که در زمان اکران فیلم، نقدها تا حدی ضعیف بود. اما در گذر زمان، این فیلم به طور گسترده‌ای به عنوان یک فیلم بزرگ تمام دوران در ژانر وحشت مذهبی در نظر گرفته شد. دیمین احتمالاً بدنام‌ترین نمونه، از یک کودک شیطانی در جهان است. نکته دیگر این است که فیلم، در آن‌جایی که دیمین به قادر مطلق تبدیل شده و جهنم را روی زمین می‌آورد، متوقف نمی‌شود. در واقع این تنها مقدمه‌ای برای اتفاقات وحشتناک آینده است.

3. بد ذات (The bad seed)



«بد ذات» (The bad seed)، بر اساس رمانی به همین نام، از ویلیام مارچ ساخته شده است. این فیلم داستان کنت و کریستین پنمارک را روایت می‌کند، که دخترشان رودا نمونه کاملی از آن‌چه که یک دختر آمریکایی باید باشد، است. اما با پیدا شدن جسدی مشخص می‌شود، که رودا تا حدودی مسئول یا درگیر قتل کلود بوده است و همه سرنخ‌ها به سوی او برمی‌گردند. وقتی مادرش شروع به تحقیق در مورد اینکه چه چیزی مبنای این ادعاهاست، می‌کند، به حقیقتی وحشتناک برمی‌خورد، که می‌تواند ذات پلید این کودک شیطانی را توضیح دهد.
بسیاری فکر می‌کنند که این فیلم قدیمی شده و جذابیت خود را از دست داده است، اما این فیلم به دلیل آن‌که شخصیت اصلی، یک کودک دمدمی مزاج و قاتل است، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. هنگامی که مخاطبان با یک قاتل کودک مواجه می‌شوند، شروع به توجیه آن می‌کنند، که شاید او قربانی است یا سوتفاهمی اتفاق افتاده، اما این مسئله که او می‌تواند تنها یک قاتل خون‌سرد باشد دور از ذهن نیست.

2. فرزندان (The brood)



«فرزندان» (The brood)، داستان فرانک کاروت، مردی، که در میانه دعوا بر سر حضانت با همسر سابقش، نولا، است. نولا اکنون بخشی از آزمایشی است ، که توسط روان‌درمانگری به نام هال راگلان هدایت می‌شود. او بیماران خود را تحریک می‌کند تا به هر طریقی که می‌توانند از شر احساسات سرکوب شده خلاص شوند. این باعث می‌شود که بدن بیمار کودکان خشنی را که نشان دهنده احساسات واقعی نولا، هستند، دفع کند. موضوع داستان با آن‌که گیج کننده است، اما به دست یک کارگردان چیره‌دست ساخته شده و اثر شاهکاری را پدید آورده.
هیولاهای کوچک، روایت روانی، از احساسات سرکوب شده نولا، در مورد گذشته‌اش هستند و قصد دارند، ویران کنند. فرزندان، تجربه عجیب و منحصر به فردی از ترس است که مردم آن را با افسردگی پس از زایمان و پیچیدگی‌های مادری مرتبط می‌دانند. این فیلم در میان تمام فیلم‌های این لیست همان است، که هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

1. شوم (sinister)



«شوم» (sinister)، داستان یک نویسنده جنایات واقعی، الیسون اسوالت، است که خانواده خود را به خانه جدیدی می‌برد. او در تلاش است دوباره با کتابی جدید به موفقیت دست یابد. چیزی که خانواده‌اش نمی‌دانند، این است که خانواده‌ای در خانه جدیدشان به طرز وحشیانه‌، به قتل رسیده‌اند. الیسون تصمیم می‌گیرد که این موضوع را مخفی نگه دارد، اما دو اتفاق باعث می‌شود الیسون مجبور به انجام اقداماتی شود. نخست کشف مستنداتی از قتل آن خانواده و سپس ناپدید شدن پسرش است.

این فیلم تا پایان آن، درباره کودک شیطانی نیست، اما در پایان مشخص می‌شود، بانگال، خدای باستانی که کنترل همه چیز را در دست دارد، توانایی هدایت کودکان به سوی آشوب را نیز دارا می‌باشد. صرف نظر از این، پایان فیلم، زمانی که به الیسون ماهیت واقعی دخترش نشان داده می شود، لحظه ای بسیار آشفته‌کننده، در وحشت مدرن است.

سخن پایانی
ژانر وحشت سال‌ها است، که جایگاه خود را در سینما پیدا کرده. در میان شرورهایی که در فیلم‌های مختلف این ژانر، وحشت را به مخاطبان عرضه می‌کنند، فیلم‌هایی هستند که از شرورهای خاصی‌تر استفاده می‌کنند. شرورهایی که صورت معصومانه‌ای دارند، اما در اصل، عامل تمام شرارت‌های داستان هستند. در این مقاله بهترین فیلم‌هایی که شرور اصلی آن یک کودک شیطانی است، را به شما معرفی کردیم.