مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل کمیته پیگیری ساخت و ساز مجاور ساختمان تماشاخانه سنگلج خبر داد و گفت: طرح شکایتی توسط معاونت حقوقی وزارت ارشاد نسبت به اقدام شهرداری تهران در مجاور تماشاخانه صورت گرفته است و دستور توقف ساخت به زودی صادر خواهد شد.

چارسو پرس: سعید جمشیدی مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح وضعیت ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج اظهارداشت: عملیات گود برداری و تخریب ساختمان مجاور تماشخانه سنگلج توسط شهرداری تهران در حال انجام است و ما هم در بحث حقوقی و فنی موارد را طی مکاتبات رسمی به شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی و رئیس شورای شهر تهران اعلام کردیم.

وی افزود: هنوز نقشه یا هر گونه مجوزی مبنی بر تخریب و نوع بهره‌برداری، مقاوم سازی، گودبرداری، سازه‌های نگهبان و ... توسط شهرداری به ما ارائه نشده است.




وزارت ارشاد به دلیل ساخت وساز شهرداری تهران طرح شکایت کرد
جمشیدی تصریح کرد: مدیرکل حقوقی وزارت ارشاد تامین دلیل را اخذ کردند و دستور به توقف موقت پروژه در حال انجام است و طی یکی دو روز آینده توقف ساخت و ساز به شهرداری ابلاغ خواهد شد. شخصا با رئیس شورای شهر تهران در شورای عالی شهرسازی در این رابطه صحبت کردم و نامه‌ای را که بر اساس دغدغه هنرمندان نسبت تماشاخانه سنگلج به وی تحویل دادم.

وی با بیان اینکه کمیته ویژه پیگیری ساخت و ساز مجاور سنگلج در وزارت ارشاد تشکیل شده است، گفت: در حال حاضر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون توسعه منابع وزارت ارشاد و معاون هنری وزارت ارشاد به این قضیه ورود کردند و کمیته ویژه‌ای برای پیگیری ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج در وزارتخانه تشکیل شده است.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ارشاد نیز مدیرکل حقوقی خود را مامور پیگیری حقوقی لازم در خصوص پیشگیری از آسیب‌های احتمالی کردند. طرح شکایتی نیز توسط معاونت حقوقی وزارت ارشاد نسبت به اقدام شهرداری تهران در مجاور تماشاخانه سنگلج به شورای حل اختلاف صورت گرفته است و تامین دلیل نیز انجام شده و دستور موقت توقف ساخت و ساز به زودی صادر خواهد شد تا تمامی مسائل بررسی شود.     

جمشیدی ادامه داد: جز وظایف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز است که به این اقدام شهرداری تهران ورود کند البته تا این لحظه یگان حفاظت این وزارتخانه ورود به این موضوع نداشته است. در صورت بازدید این یگان اطلاع رسانی خواهیم کرد.


تماشاخانه سنگلج در خطر است

وی با بیان اینکه تماشاخانه سنگلج در خطر است، گفت: در بازدید میدانی که از ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج صورت دادیم، شواهد نشان می‌دهند که سنگلج در معرض خطر است. با توجه به اینکه هیچ گونه اطلاعی از نقشه شهرداری نداریم و نمی‌دانیم چه سازه‌های نگهبانی را در نظر گرفته اند، پیش بینی این است که به محض آغاز گود برداری صدمه‌های جدی‌تری به تماشاخانه وارد خواهد شد.




ساخت و ساز شهرداری تهران در خیابان بهشت را غیراصولی و سنتی است
مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخت و ساز شهرداری تهران در خیابان بهشت را غیراصولی خواند و بیان کرد: آنچه مشهود است تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج به طور کاملا سنتی و غیراصولی در حال انجام است و این در شان شهرداری تهران نیست که به این شیوه ساختمانی را تخریب کند که هر لحظه می‌تواند یک بنای ثبت ملی را در معرض ریسک‌های جانبی قرار دهد.


ترک هایی در بنای ثبت ملی رویت شد
جمشیدی افزود: متاسفانه در بازدید میدانی متوجه ایجاد ترک‌هایی در تماشاخانه سنگلج شدیم که در دراز مدت مسئله خواهند شد. شهرداری تهران اگر نقشه‌های محاسباتی این ساخت و ساز را در اختیار وزارت ارشاد قرار دهد شاید با بررسی ما به این نتیجه برسیم که این عملیات عمرانی خطری را برای تماشاخانه سنگلج به همراه نخواهد داشت، اما دوستان حتی حاضر نیستد همین نقشه‌ها را هم در اختیار کارشناسان دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد قرار دهند.

وی تصریح کرد: برابر بند سه ماده ۱۲ اساسنامه وزارت میراث فرهنگی هر گونه تخریب و گودبرداری در حریم بنای ثبت ملی اکیدا ممنوع است و حتی قانون گذار برای چنین اقدامی مجازات در نظر گرفته است ولی در صورت موافقت میراث فرهنگی می‌تواند اقدام به عملیات کند، اما ما هیچ اطلاعی از اینکه شهرداری مجوز‌های لازم را از میراث فرهنگی اخذ کرده است، در اختیار نداریم.




هنوز پروانه ساخت و ساز شهرداری تهران رویت نشده است

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بحث پروانه ساخت و ساز نیز گفت: هر گونه تخریب، بهره برداری و بهسازی و ساخت ساختمان‌ها یا بنا‌ها می‌بایست برابر پروانه و مجوزی باشد که شهرداری برای آن صادر می‌کند. شهرداری نیز مجوز ساخت و ساز را بر اساس تایید نظام مهندسی و اخذ ارجاعات قانونی و موارد دیگر صادر می‌کند که متاسفانه هنوز پروانه ساخت و ساز به رویت ما درنیامده است. در ضمن شهرداری اگر مجوز ساخت و ساز دارد باید با نصب یک تابلو یا بنر در مقابل محل ساخت و ساز به رویت عموم مردم برساند.


منبع: برنا