بهترین فیلم‌های عاشقانه و کمدی پنج سال گذشته توانستند توجه افراد بسیار زیادی را به خودشان جلب کنند.
چارسو پرس: ژانر کمدی عاشقانه ژانری است که در طول تاریخ سینما مراحل زیادی داشته است. از کمدی‌های کلاسیک دوران طلایی هالیوود گرفته تا رونق فیلم‌های عاشقانه و کمدی در اوایل دهه ۲۰۰۰ تا افول شدید آن‌ها در دهه ۲۰۱۰ را شامل می‌شود. این ژانری است که فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است و در طول پنج سال گذشته نیز به نظر می‌رسد که به آرامی در حال بهبود است. اینکه آیا فیلم‌ها وارد عصر طلایی جدیدی از عاشقانه و کمدی می‌شوند یا نه، باید منتظر ماند و دید.

از فیلم‌های مستقل خارجی مانند Anaïs in Love تا فیلم‌های معروف هالیوود مانند Palm Springs چندین فیلم عاشقانه کمدی در سال‌های اخیر اکران شدند که کاملاً برجسته بودند. زمانی که کمدی‌های عاشقانه به‌درستی ساخته شوند، معمولاً چیزهای مهمی برای گفتن درباره عشق و روابط دارند و این در حالی است که می‌توانند مخاطبان را خوشحال نگه دارند.

۱۰فیلم Long Shot – محصول سال ۲۰۱۹

فیلم «لانگ شات» درباره روزنامه‌نگاری به نام فرد فلارسکی است که با عشق دوران کودکی خودش یعنی شارلوت فیلد دوباره ملاقات می‌کند، کسی که اکنون یک چهره بسیار بانفوذ است و برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نامزد شده است. شارلوت فیلد، فرد را به‌عنوان نویسنده سخنرانی خودش استخدام می‌کند و همین نیز جرقه‌های عشق میان آن‌ها را شعله‌ور می‌کند. ست روگن و شارلیز ترون در نقش‌های اصلی فوق‌العاده هستند و داستان دوست‌داشتنی فیلم را با جذبه باورنکردنی میان خودشان و همچنین کارهای کمدی به دوش می‌کشند.
فیلم «لانگ شات» یکی از کمدی‌های دهه ۲۰۱۰ میلادی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه مطمئنا این اثر سینمایی در مرکز خودش روی روابط عاشقانه شیرین متمرکز است اما به طرز شگفت‌انگیزی پر از لایه‌های مختلف است و از اینکه برخی از تفسیرهای سیاسی را وارد داستان خودش کند، اصلاً هراسی ندارد و این کار را نیز به‌خوبی انجام می‌دهد. سال ۲۰۱۹ سالی نبود که با فیلم‎‌های کمدی عاشقانه فراوان مشخص باشد و همین نیز سبب شده تا فیلم «لانگ شات» همانند نوری لذت‌بخش در تاریکی باشد.

۹فیلم Anaïs in Love – محصول سال ۲۰۲۱

هیچ کس مانند فرانسوی‌ها درام‌های عاشقانه نمی‌سازند. برای اثبات این موضوع نیز کافی است که فیلم «آنائیس عاشق» را تماشا کنید. این اثر سینمایی درباره زنی ۳۰ ساله به نام آنائیس است که معشوقه‌ای دارد ولی دیگر او را دوست ندارد. آنائیس با مردی به نام دنیل آشنا می‌شود، کسی که بلافاصله عاشق آنائیس می‌شود اما آنائیس عاشق هم اتاقی او می‌شود. هر چقدر هم که ممکن است شخصیت آنائیس گاهی اوقات دوست‌داشتنی نباشد، او شخصیت اصلی جذابی است که می‌توان را او را دنبال کرد که با نهایت اشتیاق زندگی می‌کند و عاشق می‌شود.
آنائیس دموستیه در نقش اصلی داستان نقش‌آفرینی بسیار خوبی دارد و جذاب و خروشان به نظر می‌رسد و به همان اندازه که شخصیتش نشان می‌دهد، تشنه زندگی است. فیلم «آنائیس عاشق» اثری خنده‌دار و در عین حال تکان‌دهنده، پیچیده و نشاط‌آور است که به زیبایی توانسته احساسی ۳۰ سالگی را به تصویر بکشد. داستان فیلم به هیچ قلمرو انقلابی‌ای نمی‌پردازد اما بازیگران و کارگردانی‌اش آن قدر استثنایی است که همه چیز آن تازه و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

۸فیلم I’m Your Man – محصول سال ۲۰۲۱

ژانر علمی تخیلی و عاشقانه کمدی دو ژانری هستند که چندان با هم ترکیب نمی‌شوند. اما با این وجود، فیلم «من مرد تو هستم» توانسته با استفاده از این ترکیب، اثری نادر و یگانه باشد. این اثر آلمانی درباره دانشمندی است که برای به دست آوردن بودجه برای مطالعاتش، موافقت می‌کند تا در یک آزمایش شرکت کند: او سه هفته با یک ربات انسان نما زندگی می‌کند، رباتی که برای خوشحالی او ساخته شده است. این شاید همانند یک فرض داستانی ساده به نظر برسد اما نتیجه آن بسیار فراتر از این است.
فیلم «من مرد تو هستم» سرشار از جذابیت و شخصیت است و نقش‌آفرینی‌های بسیار خوب و جذابی از سوی مارن اگرت و دن استیونز دارد. این اثر سینمایی ثابت می‌کند که فیلم‌های کمدی و علمی تخیلی را نیز می‌توان به درستی ساخت. این فیلم همچنین به روش‌هایی به بررسی پیش‌فرض داستانی خلاقانه خودش می‌پردازد که اغلب خنده‌دار و همیشه لذت‌بخش هستند. کارگردان فیلم ماریا شریدر آگاهی کاملی از جذابیت داستانش دارد و از آن به نفع خودش استفاده می‌کند و همین نیز باعث می‌شود تا یکی از لذت‌بخش‌ترین فیلم‌های عاشقانه کمدی سال‌های اخیر را ارائه بدهد.

۷فیلم Cha Cha Real Smooth – محصول سال ۲۰۲۲

اپل اخیراً با سرویس آنلاین اپل تی‌وی پلاس رسماً به بازی سرویس‌های آنلاین اضافه شده و از آن زمان نیز توانسته‌اند عملکرد بسیار خوبی از خودش ارائه بدهد. آن‌ها فیلم‌های واقعاً جالبی را منتشر کرده‌اند که یکی از بهترین‌های آن‌ها نیز فیلم عاشقانه و کمدی «چا چا ریل اسموت» است. این اثر سینمایی درباره مرد جوانی است که به‌عنوان میزبان مهمانی بار میتسوا کار می‌کند و دوستی غیرمنتظره‌ای را با یک زن و دختر اوتیسمی‌اش برقرار می‌کند.
مطمئنا فیلم «چا چا ریل اسموت» اثری عاشقانه است اما از مرزهای ژانر عاشقانه کمدی بسیار فراتر می‌رود. این داستانی تکان‌دهنده و اغلب خنده‌دار درباره چالش‌های واگرایی عصبی، زیبایی عشق و ترسناک بودن زندگی بزرگسالی و تمام مسئولیت‌های ناشی از آن است. داکوتا جانسون و کوپر رایف در نقش‌های اصلی فوق‌العاده هستند و کارگردانی و نویسندگی کوپر رایف نیز به همان اندازه پر جنب و جوش و رنگارنگ است.

۶فیلم The Fall Guy – محصول سال ۲۰۲۴

بهترین فیلم‌های کمدی معمولاً مواردی هستند که ژانرهای دیگری را نیز درون خودشان جای داده‌اند. این موضوع درباره جدیدترین ساخته دیوید لیچ یعنی فیلم «فال گای» صدق می‌کند. این اثر بخشی کمدی اکشن، بخشی کمدی عاشقانه و حتی بخشی یک اثر نوآر است و داستان بدل‌کار سرگردانی با بازی رایان گاسلینگ را دنبال می‌کند که به دنبال پیدا کردن ستاره گمشده فیلم جدید نامزد فیلمساز سابق خودش با بازی امیلی بلانت است.
فیلم «فال گای» اثری خنده‌دار است و مملو از حس شوخ‌طبعی و مجموعه‌های اکشن تأثیرگذار است که دیوید لیچ به‌عنوان کارگردان آن‌ها را ارائه می‌کند. در این اثر انفجاری و لذت‌بخش برای همه افراد، چیزهایی برای همه افراد وجود دارد، از اکشن پر از آدرنالین تا جنبه‌های سرگرم‌کننده پشت صحنه فیلم‌سازی و عاشقانه‌ای پر از جذابیت میان رایان گاسلینگ و امیلی بلانت، این اثر سینمایی پر از جنبه‌های دلنشین و تماشایی است. این اثر سینمایی با ادای احترام به فیلم‌های اکشن کلاسیک هالیوود، فیلمی است که لذت نبردن از تماشای آن دشوار است.

۵فیلم Emma – محصول سال ۲۰۲۰

فیلم «اما» با هنرنمایی آنیا تیلور جوی در نقش شخصیت اصلی داستان است، داستانی که بر اساس رمانی کلاسیک به همین نام نوشته جین آستن است. این اثر سینمایی درباره زنی خوش نیت اما خودخواه در انگلستان قرن نوزدهم است که در زندگی عاشقانه دوستانش دخالت می‌کند. آنیا تیلور جوی توانسته پیچیدگی شخصیت محبوب خودش را به شکلی بی‌عیب و نقص به تصویر بکشد و کارگردانی آتن دی وایلد به زیبایی توانسته جنبه‌های دراماتیک داستان را با برداشت خودش از حس طنز و کمدی جین آستن را در تعادل نگه دارد.
به خاطر همه‌گیری کرونا، سال ۲۰۲۰ میلادی دوران بسیار کم فیلمی در سینما به خصوص برای آثار عاشقانه کمدی بود اما فیلم «اما» توانست طرفداران این ژانر را راضی نگه دارد. دوران تاریخی مجلل، عاشقانه زیبا و همچنین کمدی سرگرم‌کننده سبب شده تا این اقتباس به اثری ارزشمند تبدیل شود، حتی با وجود اینکه شاید بهترین اقتباس از این داستان نباشد.

۴فیلم Rye Lane – محصول سال ۲۰۲۳

یکی از بزرگترین شگفتی‌های سال ۲۰۲۳ میلادی، فیلم «رای لین» بود، اثری کمدی عاشقانه انگلیسی که در دوران مدرن شهر لندن جریان دارد. این اثر سینمایی داستان دو جوان را دنبال می‌کند که پس از جدایی‌های بدی که داشتند، در یک روز پر حادثه در محله با هم آشنا می‌شوند. این اثر سینمایی یکی از بهترین کمدی‌های سال گذشته میلادی به شمار می‌رود و توانسته با نمایش دوست‌داشتنی، دیالوگ‌های پر جنب و جوش و همچنین تصویرگری زیبا از جادوی عاشق شدن بدرخشد.
فیلم «رای لین» ثابت کرد که فیلم‌های کمدی عاشقانه در دهه ۲۰۲۰ میلادی احیا شده‌اند. با پیشروی داستان، این فیلم به طور فزاینده‌ای خنده‌دار و دوست‌داشتنی‌تر می‌شود و سرشار از انرژی و شخصیت است و این عمدتاً به‌خاطر نقش‌آفرینی‌های بازیگران آن یعنی دیوید جانسون و ویوین اوپرا در نقش‌های اصلی است. مدت زمان این فیلم کمتر از ۹۰ دقیقه است و به لطف برخی از لذت‌بخش‌ترین و سریع‌ترین داستان‌سرایی‌ها و تدوین‌ها در این ژانرها توانسته بسیار سریع و دلنشین باشد.

۳فیلم Palm Springs – محصول سال ۲۰۲۰

یکی از جدیدترین فیلم‌های کمدی از یکی از اعضای گروه کمدی سه نفره آمریکایی The Lonely Island، فیلم «پالم اسپرینگز» است که اثری درخشان و عالی است. این اثر سینمایی با هنرنمایی اندی سمبرگ در نقش مردی به نام نایلز است که سال‌ها درون یک حلقه زمانی در یک عروسی گرفتار شده و همین نیز سبب شده تا او به مظهر نهیلیسم و لذت‌گرایی تبدیل شود. وقتی که یکی دیگر از مهمانان عروسی با بازی کریستین میلیوتی به طور تصادفی درون این حلقه زمانی وارد می‌شود، رویکردهای مختلف آن‌ها برای زندگی با هم در تضاد هستند و این در حالی است که جرقه‌هایی از عشق را نیز در بین آن‌ها شعله‌ور می‌کند.
فیلم «پالم اسپرینگز» از داستان حلقه زمانی به مدرن‌ترین حالت خودش استفاده می‌کند. اگرچه این اثر سینمایی به طور محسوسی رمانتیک و خنده‌دار است اما تفسیر فلسفی شگفت‌انگیزی درباره بحران‌های وجودی و اینکه چطور روابط سالم می‌تواند معنای زندگی را به هر دو نفر بدهد را ارائه می‌کند. این اثر سینمایی با نویسندگی درخشان، کارگردانی پر جنب و جوش و با هنرنمایی‌های عالی از دو بازیگر اصلی خودش توانسته به اثری درخشان در این ژانر تبدیل شود.

۲فیلم The Worst Person in the World – محصول سال ۲۰۲۱


جدیدترین شاهکار از کارگردان تحسین شده و برجسته نروژی واکیم تریر، فیلم «بدترین آدم دنیا» است که بسیار دلخراش و تکان‌دهنده به نظر می‌رسد. این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های هنری خارجی سال‌های اخیر به شمار می‌رود که داستان وقایع دوران بلوغ و چهار سال از زندگی زن جوانی به نام جولی را روایت می‌کند که با مواردی همچون عشق، شغل و هویت دست و پنجه نرم می‌کند.
این اثر سینمایی بدون توجه به سن بیننده، تا حدی به لطف فیلم‌نامه زیبا و نامزد اسکار خودش و تا حدودی به لطف بازی قدرتمند رنه رینسو در نقش جولی برای همه بیننده‌ها بسیار ملموس است. این اثر سینمایی در چند بخش ابتدایی خودش به طرز لذت‌بخشی طنز‌آمیز است اما با ادامه داستان به شدت تکان‌دهنده می‌شود. این اثر سینمایی، پیچیده و هنری است و در عین حال، دنبال کردن و ارتباط برقرار کردن با آن آسان است و فیلمی عالی برای کسانی که است عاشق فیلم‌های کمدی عاشقانه هستند.

۱فیلم Poor Things – محصول سال ۲۰۲۳


چیزهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان فیلم علمی تخیلی و عجیب «بیچارگان» را با آن توصیف کرد. با این حال، کمدی عاشقانه ممکن است از جمله این موارد نباشد اما با اندکی تفکر می‌توان متوجه شد که این اثر اگزیستانسیال و سوررئالیستی دقیقاً اثری کمدی عاشقانه است و ستاره فیلم یعنی اما استون نیز با این موضوع کاملاً موفق است. این اثر سینمایی توسط فیلمساز مشهور یونانی یورگوس لانتیموس ساخته شده و داستان زن جوانی را روایت می‌کند که توسط دانشمندی باهوش و در عین غیر متعارف زنده می‌شود.
کسانی که خواهان برداشت‌های عجیب و غریب سبک یورگوس لانتیموس هستند، از تماشای فیلم «بیچارگان» بسیار خوشنود خواهند شد. کسانی که به دنبال داستانی فوق‌العاده سرگرم‌کننده و جالب توجه هستند نیز می‌توانند از تماشای این فیلم راضی باشند. این اثر سینمایی فیلمی عاشقانه، خنده‌دار، رنگارنگ و پر از شخصیت است که برداشتی جالب از داستان فرانکشتاین به شمار می‌رود و نظرات و تفسیرهایی درباره فمینیسم، طبقه، آزادی و خود فرد ارائه می‌دهد.