گروه تئاتر آو، تئاتر همراه با غذای «گیل گمش» را در یک جشنواره در لهستان برگزار می‌کنند.


پایگاه خبری تئاتر: گروه تئاتر «آو» قرار است در اولین جشنواره‌ای که از سوی گروه «گارجنیدزه» در کشور لهستان بنیان گذاشته شده، نمایش «گیل گمش» را در روز افتتاحیه اجرا کنند.

تئاتر همراه با غذا اکنون یکی از مشخصه‌های گروه تئاتر آو شده است. شاید شنیدن این عبارت که حین تماشای یک اجرای تئاتر با غذا و تنقلات پذیرایی ‌شوید، خبر جذابی باشد. این همان اتفاقی است که گروه تئاتر آو برای تماشاگرانش ایجاد کرده است. آنها از سال گذشته یک حمام قدیمی را در خیابان جوانمهر در نزدیکی میدان فاطمی برای اجرای تئاترهایشان بازسازی کرده‌اند و در این بنای تاریخی که «خانه نمایش آو» نام گرفته است، چندین نمایش همچون «مل پامنی»، «گیل گمیش» و... را اجرا کرده‌اند.

این گروه به کارگردانی بابک مهری ترکیبی از نیروهای جوانی هستند که با استفاده از داستان‌های قدیمی و کهن به‌صورت موزیکال و وارد کردن مخاطب در برخی از صحنه‌های نمایش، روایت خود را مطرح می‌کنند. معمولا آنها در آغاز، وسط و انتهای نمایش از تماشاگران با خوراکی و تنقلاتی که اتفاقا برگرفته از فرهنگ ایرانی هستند از تماشاگران پذیرایی می‌کنند.

همچنان‌ که در اجرای «پل مامنی» با سیب، ماست و خیار و در انتها ماهی‌کباب‌شده و سیب‌زمینی از تماشاگران پذیرایی کردند و در همین فواصل بود که ارتباط مستقیمی میان عوامل گروه و مردم شکل گرفت.

آنها پنجشنبه هفته گذشته، 18 مهر نیز اجرایی از نمایش «گیل گمش» را ویژه استادان تئاتر، خبرنگاران و خانواده بازیگران به روی صحنه بردند.

این گروه قرار است 25 و 26 مهر سال‌ جاری در جشنواره Wandering Theatre کشور لهستان همین نمایش را اجرا کنند و به‌ همین دلیل پیش از حضور در لهستان، اجرای ویژه‌ای برای تماشاگران ایرانی انجام دادند.

سهیل اعرابی، مدیر این پروژه درباره حضور گروه آو در لهستان به «شرق» گفت: «نمایش گیل‌گمش برای اولین‌بار در پاییز 91 اجرا شد و پس از آن در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته نیز جایزه موسیقی جشنواره را دریافت کرد. در همین جشنواره بود که از سوی مسوولان جشنواره گارجنیدزه برای اولین دوره جشنواره‌ای که ترتیب داده بودند، دعوت شدیم.»

او درباره جزییات این جشنواره عنوان کرد: «این جشنواره به میزبانی گروه گارجنیدزه به سرپرستی ولادیمیر استانیوسکی در مرکز تئاتر اتحادیه اروپا در لهستان برگزار می‌شود که گروه ما در روز افتتاحیه و روز بعد از آن اجرا دارد. به‌غیر از ما نیز یک گروه از اسلواکی، انگلستان، لهستان و دو اجرا از گروه گارجنیدزه به روی صحنه می‌روند.»

او با بیان اینکه در مذاکره هستند تا ایرانیان مقیم اروپا را برای تماشای این کار دعوت کنند، افزود: «اولین سال است که این جشنواره برگزار می‌شود و گروه‌هایی دعوت شده‌اند که شیوه و ایده گروه تئاتر گارجنیدزه را در کارهایشان استفاده می‌کنند یا از این شیوه در کارهایشان بهره می‌گیرند. در این شیوه ما ترکیبی از موسیقی، دیالوگ، حضور بازیگر، حرکت و البته ارتباط مستقیم با تماشاگر را اجرا می‌کنیم. بابک مهری نیز این شیوه را با حضور در دوره‌های آموزشی گروه تئاتر گارجنیدزه آموخته و همین تفکر را در گروه آو پایه‌گذاری کرده است.»

جشنواره Wandering Theatre از 17 تا 20 اکتبر سال‌جاری در شهر گارجنیدزه کشور لهستان برگزار می‌شود.