برندگان هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن در اختتامیه این رویداد و در سالن لویی لومیر معرفی شدند.

چارسو پرس: مجری این مراسم «کمیی کوتن» بازیگر و کمدین معروف فرانسوی است که اجرای مراسم افتتاحیه را هم بر عهده داشت.  

«گرتا گرویک» کارگردان فیلم باربی که در سال ۲۰۲۳ سر و وصدای زیادی برپا کرد رییس هیئت داوران امسال بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود. او به همراه دیگر داوران، چهار زن و چهار مرد از چهره های برجسته سینمای جهان بر روی فرش قرمز جشنواره حاضر شدند. 


مدیر جشنواره کن «ایریس کنوبلاخ» و «تیری فرمو» مدیر اجرایی کن بر بالای پله های فرش قرمز کن از ستارگان سینمای جهان که در این مراسم شرکت می کنند استقبال کردند. عوامل فیلم هایی که جایزه می برند همیشه در مراسم اختتامیه شرکت می کنند. صبح روز اختتامیه از طرف جشنواره به عوامل فیلم های برنده تلفن زده و بدون این که بگویند چه جایزه ای را برنده شده اند، به آنها می گویند تا حتما در مراسم حاضر شوند. 


امسال عوامل فیلم های «ماده» به کارگردانی «کورالی فرجه» و فیلم «امیلیا پرز» به کارگردانی «جک ادیار» از کشور فرانسه،  «همه ما به عنوان نور تصور می کنیم» به کارگردانی «پایال کاپادیا» از کشور هند،  «دانه انجیر مقدس» به کارگردانی «محمد رسولف» از ایران ، «انورا» به کارگردانی «شان بیکر» از کشور آمریکا از جمله کسانی بودند که بر روی فرش قرمز مراسم افتتاحیه حاضر شدند که به این معنی است که هر کدام یک یا چند جایزه امسال جشنواره را از آن خود خواهند کرد.


جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن ۲۰۲۴ به فیلم « مردی که نمی توانست ساکت بماند» به کارگردانی « نبوجسا لیسپچویک» از کشور کرواسی رسید.


جایزه دوربین طلایی ، که برای بهترین فیلم اول سینمایی اهدا می شود به « هالفدان اولمن توندل» برای فیلم « ارمان» رسید که در بخش نوعی نگاه شرکت داشت این جایزه، تنها جایزه مشترک در تمام بخش های جشنواره کن است.


جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن ۲۰۲۴ به « کورالی فرجه »برای فیلم «ماده» رسید.


جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن ۲۰۲۴ به تمام بازیگران زن فیلم « امیلیا پرز» اهدا شد. « کارلا سوفیا گاسکون» بازیگر ترانس ژانر فیلم از طرف همه این جایزه را دریافت کرد.


جایزه بهترین بازیگر مرد به جسی پلمونس در فیلم «انواع مهرورزی» ساخته یورگوس لانتیموس اعطا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به محمد رسول اف برای «دانه انجیر معابد» اختصاص یافت.

جایزه بهترین کارگردانی به میگوئل گومز برای «تور بزرگ» داده شد.

جایزه هیات داوران را «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیار دریافت کرد.

جایزه بزرگ هیات داوران به «همه آنچه که به عنوان نور تصور می کنیم»  ساخته خانم پایال کاپادیا از هند اختصاص یافت.

جایزه نخل طلای افتخاری هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن توسط فرانسیس فورد کاپولا به جورج لوکاس اعطا شد.

جایزه نخل طلای بهترین فیلم هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن به «آنورا» ساخته شان بیکر تعلق گرفت.

نکاتی چند درباره جوایز هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن
جایزه ویژه هیات داوران که به محمد رسول اف تعلق گرفت در چارت جوایز کن وج,د نداشته و بنا به درخواست هیات داوران از مسئولان جشنواره کن ایجاد شد.

فیلم «آنورا» ساخته شان بیکر، اولین فیلم آمریکایی پس از «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک در سال ۲۰۱۱ است که نخل طلا را بعد از ۱۳ سال نصیب آمریکایی ها کرد.  شان بیکر جایزه خود را به تمامی کارگران جنسی در گذشته، حال و آینده تقدیم کرد.

فیلم هندی «همه آنچه به عنوان نور تصور می کنیم» پایال کاپادیا که جایزه بزرگ هیات داوران را گرفت نیز اولین فیلم هندی حاضر در بخش مسابقه جشنواره کن پس از سی سال بود. 

چندین فیلم مورد توجه هیات داوران قرار نگرفتند از جمله «کارآموز» ساخته علی عباسی که بسیاری سباستین استان بازیگر نقش ترامپ را شایسته جایزه بهترین بازیگر مرد می دانستند و نیز دمی مور را برای بازی در فیلم «ماده». فیلم «دختری با سوزن» در کمال شگفتی هیج جایی در انتخاب های داوران نداشت و فیلم «امیلیا پرز» ژاک اودیار نیز علی رغم دریافت دو جایزه، شایسته نخل طلا شناخته می شد.

از طرفی باید ذکر کرد جایزه نگرفتن فیلم های کارگردان هایی مانند فرانسیس فورد کاپولا، پل شرایدر، کریم آینوز، دیوید کروننبرگ، آند ا آرنولد، جیا ژانگ-که، کیریل سربرنیکوف، پائولو سورنتینو هم قابل پیش بینی بود.

معرفی فیلم های جشنواره کن ۲۰۲۴ / از مگالوپلیس تا انواع مهربانی


تصاویر- اختتامیه هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن