پیکسار همیشه در قله موفقیت نبوده، بلکه در دوره‌هایی دچار بحران نیز شده است. برخی از انیمیشن‌های آن تنها در مرحله توسعه اولیه و ایده‌پردازی باقی ماندند و هیچ‌گاه به سینما نیامدند. اگر شما نیز به دنبال دلیل یا دلایل این اتفاق هستید و کنجکاو هستید تا بدانید چه انیمیشن‌هایی از پیکسار هرگز ساخته نشدند، این مطلب را از دست ندهید.
چارسو پرس: پیکسار (Pixar) نامی آشنا برای طرفداران انیمیشن است و یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی به شمار می‌رود. این استودیو تا به امروز به لطف آثار فوق‌العاده مانند Finding Nemo، Ratatouille، WALL-E، Toy Story 3( در سال ۲۰۱۰) و Up موفق شده جایزه اسکار را دریافت کند و به درآمد میلیاردی در گیشه برسد. اولین فیلم پیکسار یعنی، داستان اسباب بازی (Toy Story) در سال ۱۹۹۵ اکران شد و اگرچه اکنون نزدیک به سه دهه از آن می‌گذرد، بخش بزرگی از هویت پیکسار محسوب می‌شود. کمپانی Pixar در سال‌های اخیر به طرفداران ثابت کرده که پشت هر انیمیشن‌ آن یک تیم خلاق وجود دارد که برای هر داستان آن زحمت می‌کشند و از هیچ جزییاتی غافل نمی‌شوند.

The Graveyard Book

داستان The Graveyard Book زمانی شروع شد که نیل گیمن، نویسنده نام‌آشنای بریتانیایی کتاب خود را با همین نام در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد. این رمان فانتزی و ترسناک حول محور پسری به نام Nobody Owens یا «Bod» جریان دارد. خانواده‌اش او کشته شده‌اند و اکنون در قبرستانی توسط ارواح و موجودات عجیبی زندگی می‌کند و توسط آن‌ها بزرگ شده است.
اگرچه او دائما با این موجودات ماوراءالطبیعه ارتباط دارد، اما خطر واقعی در مردی به نام جک (کسی که خانواده‌اش را کشته) نهفته است. این کتاب گیمن از لحاظ تجاری و منتقدان بسیار موفق بود و همچنین برنده جایزه هوگو، مدال کارنگی (Carnegie) و نشان نیوبری (Newbury) شد و بیش از یک میلیون نسخه فروخته است. طرفداران آن در سراسر جهان شیفته نثر آهنگین و دلهره‌آور گیمن شدند و بنابراین تعجبی نداشت تا فیلمسازان بخواهند آن را تبدیل به یک اثر سینمایی کنند. دیزنی هنری سیلیک را برای کارگردانی این اثر استخدام کرد که پیش از این نیز وظیفه ساخت انیمیشن اقتباسی Coraline را از گیمن برعهده داشت. با این که به نظر می‌رسید این پروژه در دستان شخص درستی قرار دارد، سیلیک آن را ترک کرد تا روی فیلم دیگری کار کند. بنابراین ساخت این انیمیشن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و کشمکش‌ها بر سر آن ادامه داشت که سرانجام در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

Monsters Inc. 2: Lost in Scaradise

اگر قرار بود طرفداران حدس بزنند که کدام اثر موفق پیکسار، دنباله‌ای لغو شده دارد قطعا هیچ‌گاه نام کارخانه هیولاها به ذهنشان نمی‌رسید. در سال ۲۰۱۳ و دوازده سال پس از اکران فیلم اصلی .Monsters Inc دنباله‌ یا به بیان بهتر پیش‌درآمدی از آن ساخته شد. در انیمیشن Monsters University مخاطبان مایک و سالی را می‌بینند که برای اولین بار با یکدیگر به عنوان رقبای دانشگاهی آشنا می‌شوند. چیزی که بسیاری از طرفداران نمی‌دانند این است که این انیمیشن در واقع در پی اتفاقات فیلم اصلی برنامه‌ریزی شده بود.
در Monsters Inc. 2: Lost in Scaradise، این دو هیولا راهی دنیای انسان‌ها می‌شوند تا دوباره با Boo متحد شوند، اما متوجه می‌شوند که او نقل مکان کرده است. شاید به خاطر صحنه خنده‌داری که به هیمالیا تبعید می‌شوند، مایک و سالی اکنون در دنیای انسان‌ها به دام افتاده‌اند و باید راه خود را پیدا کنند. با این توصیفات آن یک داستان هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید و از آنچایی که هر دو فیلم اول بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در باکس‌آفیس فروخته بودند، فیلم سوم باید از آن فراتر نیز می‌رفت. با این حال درگیری‌های میان پیکسار و دیزنی باعث شد این ایده به جایی نرسد. در سال ۲۰۰۶، کمپانی دیزنی پیکسار را خریداری کرد و در واقع به این ترتیب مشخص شد که مالک حقوق دنباله‌ آن است. در نهایت این دنباله ساخته نشد و تاکنون هم برنامه‌ای برای ساخت آن وجود ندارد.

1906

وقتی که اسم «فیلم‌های پیکسار» به میان می‌آید، مخاطبان در سراسر جهان به یاد آثار انیمیشنی احساسی، هوشمندانه و پرجزییات آن می‌افتند. اما جالب است بدانید که پیکسار برای عنوان 1906 قصد داشت وارد دنیای فیلم‌های لایو اکشن شود. ۱۹۰۶ در واقع نام رمان جیمز دالساندرو، نویسنده آمریکایی است. این کتاب در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و در مورد آتش‌سوزی و زلزله ویرانگری است که شهر سانفرانسیسکو را لرزاند. خبرنگاری به نام آنالیسا برای ثبت تنش بین شهروندان، سیاستمداران، مجریان قانون و سایر خبرنگاران در این دوران پرآشوب کار می‌کند.
با توجه به تاریخچه فیلم‌های پیکیسار، می‌دانیم که از موضوعات سخت و سنگین هیچ ابایی ندارد. در انیمیشن Elemental که در سال ۲۰۲۳ اکران شد، پیکسار به موضوعات مهمی مانند مهاجرت، نژادپرستی و همسان‌سازی پرداخت. یا انیمیشن خاطره‌انگیز Up که با صحنه‌های سرشار از عشق و غم خود قلب‌ تماشاگران را به لرزه درآورد. با این وجود، ۱۹۰۶ لحن متفاوتی نسبت به دیگر آثار پیکسار داشت. دالساندرو روی فیلمنامه آن کار کرده بود، بنابراین شاید شور و اشتیاق او به این ایده می‌توانست این لحن تلخ‌ و جدی‌تر را جبران کند.
برد برد، کارگردان و انیماتور انیمیشن‌های دوست‌داشتنی مانند شگفت‌انگیزان و راتاتویی به این پروژه پیوسته بود. اما دامنه داستان آنقدر عظیم به نظر می‌رسید که نمی توانست در یک فیلم خلاصه شود. البته اخیرا در سال ۲۰۱۸، برد بیان کرده که این داستان ممکن است برای تلویزیون مناسب باشد. اما بعید است که پیکسار بخشی از آن باشد.

Toy Story 3

این فیلم کنسل شده پیکسار ممکن است کمی برایتان گیج‌کننده باشد، زیرا داستان اسباب سازی ۳ ساخته شده، اما نسخه‌ای از آن وجود دارد که نشان می‌دهد ساخته نشده است. در انیمیشنی که اکثر ما می‌دانیم، اندی کوچک اکنون هفده ساله است و برای رفتن به دانشگاه آماده می شود. وودی، باز، جسی، و اسباب‌بازی‌های دیگر به مهدکودک اهدا می‌شوند. حالا، آنها باید از این محیط جدید و آشفته فرار کنند و قبل از اینکه خیلی دیر شود به اندی برگردند.
یک استودیوی انیمیشن‌سازی به نام Circle Seven Animation که در حال حاضر منحل شده در قلب این نسخه‌های کنسل شده قرار دارد. ایده های داستانی متعددی ایجاد شد که هیچ ارتباطی با اندی مقید به دانشگاه ندارند. یکی که اتاق اندی در حال تغییر است و او آن زمان را با مادربزرگش می گذراند. یکی دیگر مربوط به اکشن فیگورهای Buzz Lightyear می‌شود یا حتی یک راز قتل.
با این حال، مسائل بین پیکسار و Circle Seven بحث برانگیز شد. استودیو Circle Seven ساخته شد تا شخصیت‌ها و فرنچایزهای پیکسار را بگیرد و آنها را به دنباله تبدیل کند. با این حال، دخالت دقیق افرادی که در پیکسار کار می‌کنند، مشخص نبود. آیا دیزنی (که Circle Seven را ایجاد کرد) حریص بود؟ هنگامی که باب ایگر مدیریت دیزنی را به دست گرفت، به طور کامل به پیکسار بازگشت و هر ایده‌ای که در گذشته در حال شکل‌گیری بود، کنار گذاشته شد.

The Shadow King

هنری سیلیک، این بار با لغو فیلم استاپ موشن The Shadow King، که با نام The Shademaker نیز شناخته می شود، به این فهرست بازگشته است. این انیمیشن داستان یک پسر یتیم را دنبال می‌کرد که به طرز عجیب و غیرعادی انگشتان بلندی دارد و باید این ویژگی را از بقیه پنهان کند. این پسر با دختری آشنا می‌شود که به او یاد می‌دهد سایه‌های دست خود را به موجودات و سلاح‌های موجود در زندگی واقعی کند. این خلاقیت‌ها زمانی به کار می‌آید که او سعی دارد هیولایی را شکست دهد.
انیمیشن استاپ موشن یک رابطه عشق و نفرت با مخاطبان دارد. با این حال سیلیک ثابت کرده که می‌تواند آثار برجسته‌ای را خلق کند. انیمیشن‌هایی مانند Coraline و The Nightmare Before Christmas هر دو از این تکنیک انیمیشن استفاده می‌کنند و موفقیت‌های بزرگی بودند. با این حال، حتی با وجود تجربیات موفقیت‌آمیز در کارنامه او، سیلیک از حمایت کامل تیم پیکسار، یعنی جان لستر، مدیر اجرایی آن زمان، برخوردار نبود. گویا آن‌ها مجبور بودند تا بودجه پایینی را برای پروژه در نظر بگیرند، اما در نهایت بدون تلاش‌های جان لستر، توافقی میان پیکسار و دیزنی حاصل نشد. سال‌ها از لغو رسمی فیلم پیکسار می گذرد، اما سیلیک از این ایده دست نمی کشد. او حقوق این فیلم را در سال ۲۰۲۲ پس گرفت و همچنان می خواهد آن را بسازد.

Newt

نیوت فیلمی بود که در اواخر دهه ۲۰۰۰ معرفی شد. داستان آن روی دو سمندر پا آبی به نام‌های نیوت و بروک متمرکز بود. آن‌ها تنها نر و ماده باقی‌مانده در نوع خود هستند و سرنوشت گونه آنها به جفت‌گیری موفقیت‌آمیزشان بستگی دارد. اما نکته اینجاست که یکدیگر را دوست ندارند. طرفداران پیکسار احتمالا درباره این فیلم گمشده شنیده‌اند. سال‌هاست که تصاویر احتمالی و مربوط به آن در فضای مجازی در حال پخش است و بسیاری را به فکر فرو می‌برد که چه اتفاقی افتاد و این انیمیشن ساخته نشد. خب جالب است بدانید که به جای آن انیمیشن Rio در سال ۲۰۱۱ ساخته شد.
این انیمیشن دقیقا داستانی مشابه نیوت دارد. با این حال نیوت قرار بود در سال ۲۰۱۲ اکران شود، در توسعه این پروژه، اعضای تیم پیکسار برای ساختن داستان دیگری یعنی Inside Out الهام‌ گرفتند.

Finding Nemo 2

هنگامی که انیمیشن در جست و جوی نمو (Finding Nemo) در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، فراتر از انتظارات عمل کرد. داستان تکان‌دهنده‌ای درباره یک جفت دلقک ماهی پدر و پسر که از بهترین کارهای پیکسار محسوب می‌شود. هنگامی که قرار بود انیمیشن Finding Dory در سال ۲۰۱۶ اکران شود، تماشاگران تقریبا درباره آن خوشبین بودند. همانقدر که طرفداران دنباله نمو، یعنی در جست و جوی دوری را دوست داشتند، ممکن است از داستان دیگری که تقریبا جای آن را گرفته بود بی اطلاع باشند.
زمانی که دیزنی همچنان در تلاش بود تا استودیو Circle Seven Animation را در کانون توجه قرار دهد، بر اساس گزیده فیلمنامه ای که در وب سایت جشنواره فیلم Raindance منتشر شد، ایده‌ای برای دنباله‌ای که روی نمو و مارلین متمرکز بود، ارائه کردند. آن صحنه آغازین احساسی را که مارلین همسر و فرزندانش را از دست داد، به جز نمو، به خاطر دارید؟ خب، در نسخه Circle Seven، یکی از آنها جان سالم به در برد، برادر دوقلوی نمو، رمی. همچنین مارلین نیز گیر افتاده بود و باید نجات می‌یافت.
در دو فیلمی که عموم مخاطبان دیده‌اند، شاهد از دست دادن نمو و همچنین دوری بودیم. بنابراین منطقی به نظر می‌رسید که اکنون نوبت مارلین بدخلق باشد. اما با سقوط Circle Seven، ایده ساخت Finding Nemo 2 نیز به سرانجام نرسید.