«زنگ آخر» درباره معلمی است که آخرین روز کاری خود را می‌گذراند، قرار است بازنشسته شود و از این موضوع ناراحت است. این معلم با این مسأله کلنجار می‌رود و نمی‌خواهد ناراحتی‌اش را پیش دانش‌آموزانش نشان دهد؛ این موقعیتی بود که به یکباره به ذهنم رسید.
چارسو پرس: علی اشرف کارگردان فیلم کوتاه «زنگ آخر» همزمان با پخش اینترنتی این اثر درباره این فیلم گفت: ایده اولیه این فیلم به صورت فی‌البداهه به ذهنم رسید که قصه آن بر اساس یک موقعیت حسی رخ می‌دهد. 

وی درباره فرم ساده این فیلم گفت: «زنگ آخر» اولین تجربه من در ساخت فیلم بود اما می‌خواستم فیلمم حداقل‌هایی از حرفه‌ای‌گری و استانداردهای فیلمسازی را داشته باشد، از لحاظ رنگ و لعاب و فرم هم می‌خواستم همه چیز ساده برگزار شود، از لحاظ بصری و قاب بندی هم دوست داشتم یک فرم خاص را تجربه کنم.

اشرف اظهار کرد: اگر بخواهم در یک کلمه پیام این فیلم را توصیف کنم عنوان «عشق» را به آن می‌دهم؛ عشقی که انسان می‌تواند در هر حوزه‌ای از زندگی خود داشته باشد مثل عشق به کار، عشق به همسر و فرزند و.... . 

این کارگردان درباره سرعت وقوع اتفاقات در «زنگ آخر» توضیح داد: من قبول دارم که اگر مخاطب حین تماشای این فیلم، برای لحظاتی سرگرم کار دیگری شود تمام فیلم را از دست می‌دهد اما فکر می‌کنم مشغولیت بر کارهای دیگر حین تماشای یک فیلم مربوط به فیلم‌های بلند و سریال باشد. فیلم من اما کوتاه است بنابراین می‌طلبد که مخاطب با دقت به آن نگاه کند.
اگر اخبار فیلم کوتاه را دنبال می‌کنید
در اینجا مطالب مربوط به فیلم‌های کوتاه را بخوانید

وی با اشاره به بسترهای عرضه فیلم کوتاه عنوان کرد: به نظر من فیلم کوتاه باید بیشتر از سوی بسترهای مجازی عرضه شود، چون ممکن است در اکران سینمایی چندان از آنها استقبال نشود. به نظرم شاید درست‌تر این باشد که در آپارات، شبکه نمایش خانگی و اینستاگرام عرضه شود، البته به نظرم فیلم کوتاه در این بسترها هم از حمایت کمی برخوردار است و باید بیش از اینها مورد پشتبانی قرار بگیرد.

اشرف در پایان عنوان کرد: من «زنگ آخر» را پیشتر به جشنواره فیلم کوتاه صد ارایه داده بودم و برخی از دوستانم در همین جشنواره فیلم را دیدند، برخی هم از از طریق اینستاگرام، آپارات و... به تماشای آن نشستند.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی اشرف، برنامه ریز و دستیار کارگردان: آیدا حافظی، مدیر تولید: امیر حسین میرزایی، بازیگران: احمدرضا اسعدی، سهراب سیری، نوراللّه میرزایی، بازیگران دانش آموز: امیرحسین منافی، آیهان نیک پور، محمدمهدی حامدی، مدیر فیلمبرداری: مهدی محسنی، تدوین: علی گورانی، اصلاح نور و رنگ: علی نوروزی.


منبع: ایسنا