سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: اندیشه فولادوند درباره دلایل انصرافش از حضور در این اثر نمایشی گفت: حدودا یک و ماه نیم قبل نمایشنامه ای از مارتین مکدونا با نام «چلاق آینیشمان» از طرف گروهی جوان برایم فرستاده شد. از متن مک دونا بسیار خوشم آمد و تصمیم گرفتم که با آنها همکاری کنم. از طرف گروه به من اعلام شد که این نمایش یک ماه تمرین دارد و از ۱۷ خرداد نیز اجرای خود را آغاز می کند. با وجودی که می دانستم یک ماه تمرین برای روی صحنه بردن یک نمایش مدت زمان کمی است اما چون متن را دوست داشتم بازی در این نمایش را پذیرفتم.
وی ادامه داد: ابتدا صحبت هایی درباره نوع قرارداد به صورت تلفنی با تهیه کننده انجام شد و بعد از آن به صورت مستقل قراردادی برای بازی در این نمایش برای یک ماه تمرین و ۳۱ اجرا از ۱۷ خرداد ماه امضا کردم و قرار شد دستمزد من خارج از فروش گیشه و به صورت مستقل پرداخت شود. حتی قرار شد که قسط اول قرارداد را در زمان تمرین به من پرداخت کنند که البته این اتفاق نیفتاد و من دلیل رفاقتی که با گروه داشتم به آوا فیاض تهیه کننده نمایش اعلام کردم که قسط اولم را هفته اول اجرای عمومی دریافت می کنم.
فولادوند متذکر شد: من غیر از حضور در این نمایش برای بازی در فیلم و سریال دیگری تعهد کاری داشتم و از قبل هم به گروه این نکته را اعلام کرده بودم بنابراین قرار شد که با توجه به این نکته، زمان تمرین را هماهنگ کنند. به جز من بقیه بازیگران نمایش نیز افراد پرمشغله ای بودند به عنوان نمونه یکی از بازیگران سفر خارج از کشور در پیش داشت، یکی اجرای دیگری داشت و یا دیگری خودش کارگردان بود و مشغول تمرین نمایش خودش نیز بود بنابراین به سختی می شد بچه های گروه را هماهنگ کرد. نهایتا با وجود نامنظم بودن وضعیت حضور بازیگران سر تمرین ها تلاش کردیم خودمان را با زمان تمرینها همسو کنیم و من نیز در تمام تمرین های نمایش که البته در ساعت های نامناسب و لوکیشن های ناامنی برگزار می شد، حضور پیدا می کردم.
بازیگر فیلم «خانوم» درباره ناامن بودن مکان تمرین ها بیان کرد: با وجود وعده ای که در مورد ثابت بودن مکان تمرین به ما داده شده بود اما تهیه کننده حتی قادر نبود امنیت مکان تمرین را تامین کند. به عنوان نمونه ما یک جلسه از تمرین هایمان در حیاط منزل تهیه کننده برگزار شد که اعتراض و توهین همسایه ها را در پی داشت. البته باز هم این مسایل و البته چند خلف وعده دیگر مثل اینکه ابتدا به من اعلام شد نمایشنامه مک دونا قرار است به صحنه برود اما بعد مشخص شد که متن بازنویسی شده و به «ایرلند نباید جای بدی هم باشه» تبدیل شده است ولی تلاشم را برای اجرای مناسب این نمایش می کردم.
نداشتن تعهد برای ادامه کار به دلیل رد شدن در بازبینی
این شاعر و بازیگر سینما متذکر شد: اما روز بازبینی این نمایش به دلیل سطح پایین کار که نشات گرفته از مدت زمان اندک تمرین و ... بود، رد شد. بعد از رد شدن کار، من دیگر تعهدی برای اجرا نداشتم چون قرارداد من برای اجرای نمایش در روز ۱۷ خرداد بود و چون نمایش در بازبینی رد شده بود دیگر نمی توانستم مجددا برای تمرین و اجرای نمایش در زمانی دیگر متعهد شوم.
بازیگر فیلم «سربازهای جمعه» ساخته مسعود کیمیایی افزود: تهیه کننده نمایش در روز اول به من گفت که چون اجرای ما در فرهنگسرای ارسباران است عملا بازبینی نخواهیم داشت در حالی که بعدا مشخص شد این نمایش بازبینی اداره کل هنرهای نمایشی را ندارد اما بازبینی فرهنگسرا را خواهد داشت. اما خوشحالم که این بازبینی انجام شد چون کار واقعا کیفیت نازلی داشت و نمی شد به این شکل به صحنه برود.
فولادوند در پاسخ به اینکه آیا قبل از بازبینی و در زمان تمرین ها متوجه کیفیت نازل نمایش نشده است؟ توضیح داد: ما در تمرین ها نمایش را به صورت صحنه به صحنه و جداگانه تمرین می کردیم و هیچ وقت کار را از اول تا آخر نگرفته بودیم بنابراین متوجه کیفیت کار نمی شدیم ولی کارگردان به ما می گفت زمانی که کار پشت سر هم گرفته شود مطمئنا نمایش خوبی از کار درخواهد آمد اما نمایش در زمان بازبینی در قواره ای نبود که بتواند روی صحنه برود.
وی اضافه کرد: از آنجا که هیچ گاه به دنبال حاشیه نبودم و نمی خواستم مشکلی درست شود روز بعد از اجرا در کمال احترام انصراف خودم را از حضور در این نمایش اعلام کردم و گفتم که نمی توانم ادامه دهم. حتی شنیدم در جلسه ای که با بازیگران نمایش و بدون حضور من گذاشته شده گروه به این نتیجه می رسد که این نمایش بدون یکی دو ماه تمرین مجدد قابلیت اجرا ندارد.
این ترانه سرا گفت: من تا کنون هیچ مبلغی برای حضور در تمرین های نمایش دریافت نکرده ام و وضعیتی مشابه دیگر بازیگران کار دارم. اما شنیدم که تهیه کننده عنوان کرده که من باید بابت خسارتی که به آنها وارد کرده ام مبلغ ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنم در صورتی که من حتی طبق قرارداد قسط اول دستمزدم را هم نگرفته ام. حتی از بقیه بازیگران نیز خواسته اند که به صورت جمعی ۱۵ میلیون تومان به تهیه کننده و کارگردان به خاطر هزینه هایی که آنها در طول تمرین ها متحمل شده اند، پرداخت کنند.
ترانه سرای آلبوم «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» بیان کرد: من به حرمت ادبیات و شان هنر و نمایشنامه مارتین مک دونا در این نمایش حضور پیدا کردم اما دیگر تعهدی به این پروژه ندارم و مایل به همکاری مجدد هم با آنها نیستم. متاسفانه پیامک های متناقضی از طرف کارگردان و تهیه کننده برای من ارسال می شود و از طرف یکی از دوستان برای من پیام فرستادند که می خواهند از من شکایت کرده و مبلغ ۴۰ میلیون تومان خسارت بگیرند.
از طریق وکیلم وارد عمل می شوم
فولادوند افزود: من به این پروژه بی تعهد نبوده ام و در تمام تمرین ها به صورت مداوم حضور پیدا کردم در صورتیکه که نمایش قبول می شد و من از اجرای عمومی نمایش سر باز می زدم تهیه کننده می توانست از من شکایت کند اما وقتی کار در بازبینی رد شده من دیگر تعهدی به اجرای بعدی ندارم. اگر این افراد بخواهند تهدید کنند من مجبور می شوم از طریق وکیلم وارد عمل شوم و آن وقت است که مساله شکل دیگری به خود می گیرد.
وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: متاسفم که این مساله را پروپاگاند می کنند اما چون در حال حاضر در خارج از تهران مشغول کار هستم اعلام می کنم این آخرین مصاحبه من است و از این پس اگر این مساله ادامه پیدا کند وکیلم وارد عمل خواهد شد و حتی برای گرفتن قسط اول دستمزدم هم اقدام خواهد کرد.
نمایش برگزیده تئاتر فجر روی صحنه سنگلج
بعد از تعطیلات چه تئاتر هایی روی صحنه میروند
آخرین وضعیت بیمه تکمیلی اعضای خانه تئاتر
نمایشخانه ایرانشهر برای اجرا در سال ۹۵ فراخوان داد
توضیحات خلیلیان درباره درگیری فیزیکی در جشنواره تئاتر دانشگاهی
نظر لوریس چکناواریان درباره «فهرست»
مهلت ارسال آثار به جشنواره «تئاتر شهر» تمدید شد
حاشیههای تئاتر دانشگاهی از یقهگیری تا اعتراض به نماینده مجلس
مدیر امور بینالملل اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شد
«خرس» در خانه موزه استاد عزتالله انتظامی
مهدی شفیعی: شأن تالار وحدت باید حفظ شود