در ادامه فهرستی از بهترین انیمیشنهای صامت را نام بردیم که از استودیوهای بزرگ انیمیشنسازی تا مستقلها را در بر میگیرد و به یک کشور خاص محدود نمیشوند.
چارسو پرس: این باور وجود دارد که «فانتازماگوری» (Fantasmagorie) اثر امیل کول محصول سال ۱۹۰۸، اولین فیلمی است که به عنوان انیمیشن معرفی شد. این فیلم هم مانند تمام آثار مشابه آن زمان که تعریف داستان بدون کلام عنصری اساسی در دنیای انیمیشن محسوب میشد، صامت بود. انیمیشنهای کوتاه اولیه مانند مجموعه «بیرون از جوهر» (Out of the Inkwell) اثر مکس فلیشر و «سمفونیهای احمقانه» (Silly Symphonies) والت دیزنی هم مجموعه داستانهایشان را بدون هیچ دیالوگی روایت میکردند. گذشته از آن دوران، انیمیشنهای کوتاه صامت همچنان رایج هستند، اما انیمیشنهای بلند کمتری میبینیم که بدون دیالوگ قصههایشان را روایت کنند. با این حال خوشبختانه مجموعهای باورنکردنی از انیمیشنهای بلند مدرن وجود دارد که عملا بدون دیالوگ هستند. در حالی که همگی صدای همگامسازی شده دارند، اما دنیای خود را بدون یک کلمه دیالوگ به تصویر میکشند. آخرین مورد از انیمیشنهای بدون دیالوگ «رویاهای ربات» (Robot Dreams) است؛ یک نامزد اسکار غیرمنتظره اما بسیار شایسته محصول سال ۲۰۲۳.
در ادامه فهرستی از بهترین انیمیشنهای صامت را نام بردیم که از استودیوهای بزرگ انیمیشنسازی تا مستقلها را در بر میگیرد و به یک کشور خاص محدود نمیشوند. انیمیشنهایی که نام بردیم اساسا بدون دیالوگ هستند و بنابراین آثار کلاسیکی مانند «ماجراهای شاهزاده احمد» (The Adventures of Prince Achmed) اثر لوت راینگر، در حالی که از نظر فنی صامت هستند در این فهرست قرار نمیگیرند. این فیلمها موسیقی متن همگامسازی شده دارند و تقریبا برای روایت داستانهای دلنشین خود به طور انحصاری بر روی تصاویر، موسیقی و جلوههای صوتی تکیه میکنند.
«فانتازیا» از نظر بصری و صوتی یک انیمیشن کامل است. «شاگرد جادوگر» (The Sorcerer’s Apprentice) بهترین و جذابترین حالت میکی است، در حالی که «شبی بر فراز کوه سنگی» (Night on Bald Mountain) داستانی فراموشنشدنی و ترسناک را روایت میکند. این فیلم به خوبی ثابت میکند که گیشه لزوما منعکسکننده کیفیت فیلم نیست. «فانتازیا» عملکرد ضعیفی داشت و آنقدر پرهزینه بود که تقریبا دیزنی را نابود کرد. اما با وجود تمام مشکلاتش به عنوان یک انیمیشن کلاسیک ماندگار شد.
در حالی که موسیقی این فیلم به شکل انکارناپذیری عالی است، داستانها همچنان در راس اهمیت قرار دارند. «راپسودی آبی» (Rhapsody in Blue) اثر جورج گرشوین به لطف طرحهای تماشایی انیماتور اریک گلدبرگ با درایت و سرزندگی قابل توجهی به تصویر کشیده شده است و «پرنده آتشین» (The Firebird Suite) به کارگردانی پل و گیتان بریتسی، به معنای واقعی کلمه حیرتانگیز است.
۱۰. اینتراستلا ۵۵۵: داستان سیستم ستارهای مخفی (Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem)
تصاویر متمایز و درخشان ماتسوموتو به همه چیز جان میبخشد و این احتمالا پر سر و صداترین انیمیشن بدون کلامی است که تا به حال دیدهاید. هیچ دیالوگی در فیلم وجود ندارد، اما به سختی یک ثانیه پیدا میشود که موسیقی آلبوم «اکتشاف» با تمام شکوهاش در حال پخش نباشد.
تقریبا هیچ دیالوگی در فیلم نمیشونیم اما ریتم پویای موسیقی در تمام اثر جریان دارد. این انیمیشن پر از تصاویر اغراقآمیز و طراحی شخصیتهایی است که تقریبا به گروتسک نزدیک میشوند؛ مسحورکننده است و داستان با سرعت سرسامآور یک دوچرخهسوار قدرتمند به جلو پیش میرود. این فیلم موفق به کسب دو نامزدی اسکار شد؛ بهترین فیلم انیمیشن و بهترین موسیقی برای ترانه فوقالعاده «سهقلوهای بلویل».
سبک بصری او مانند یک تجربه موهوم به نظر میرسد چرا که تصاویر آن با استفاده از خطوط برجستهی مدادی و دستی کشیده شدهاند. کار پلیمپتون و تیمش چنان گیرا و بین زشتی و زیبایی، آشفتگی و آرامش در تعادل است که خود داستان به ناچار در برابر هنر تصویر به حاشیه رانده میشود. اما وقتی تماشای یک انیمیشن تا این حد مسحورکننده باشد، دیگر اصل داستان اهمیتی ندارد.
او در سفر به اسکاتلند با دختری جوان به نام آلیس آشنا میشود که مجذوب هنرنمایی او شده و این دو به دوستانی صمیمی تبدیل میشوند. این رابطهی لطیف و گاهی غمانگیز، پر از جزئیات زیبا و دقیق است. فیلم با پالت رنگی گرم و طراحیهای غنی شخصیتها، از نظر بصری فوقالعاده است. موسیقی متن فیلم نیز اثر خود شومه، احساسی اما نه چندان اغراقآمیز است و فقدان دیالوگ، حس نوستالژی زیبایی را ایجاد میکند.
در زیر این درخشندگی، داستانی عمیق درباره بلوغ نهفته است، چرا که پسر دنیایی به مراتب فراتر از تربیت سادهاش کشف میکند. این فیلم استعارهای آشکار از چگونگی تغییر برزیل به سمت سقوط به واسطه سرمایهداری است، اما پیامش را صمیمانه و به دور از هرگونه نصیحت منتقل میکند. از نظر فنی در «پسر و دنیا» دیالوگ وجود دارد، اما این دیالوگ به زبان پرتغالی وارونه است که آن را به شکل نامفهومی شبیه به زبان کمیک «بادامزمینی» (Peanuts) میکند.
این فیلم یکی از انیمیشنهای خاص و بدون دیالوگ است و به واسطه موسیقی متن اندک اما اثرگذاری که دارد، به صداهای طبیعت اجازه میدهد تا فضا را پر کنند. «لاکپشت قرمز» فیلمی زیبا و خیرهکننده با انیمیشنی فوقالعاده است که بهصورت یکپارچه انیمیشن سنتی را با رایانهای ترکیب میکند. پسزمینهها که بهطور منحصربهفرد با زغال روی کاغذ طراحی شدهاند، بُعد قابل توجهی به تصاویر اضافه میکنند. با وجود همکاری استودیو جیبلی، «لاکپشت قرمز» حس و حالی کاملا اروپایی دارد، اما داستان آن درباره عشق، خانواده و طبیعت جهانی است.
فیلم «دور» اثر گینتس زیلبالودیس هنرمند لتونیایی، یک سفر بصری وسوسهکننده با سبکی منحصربهفرد است که بازیهای ویدیویی مانند «جورنی» (Journey) و «برادرها: داستان دو پسر» (Brothers: A Tale of Two Sons) را به یاد مخاطب میآورد. ریتم فیلم خوب است و صحنههای برجستهای مانند دریاچهای که تصویر را منعکس میکند، مخاطب را در این داستان بدون دیالوگ غرق میکند. همچنین این فیلم احتمالا کوتاهترین تیتراژ پایانی را در میان انیمیشنها دارد، زیرا کل فیلم به تنهایی توسط زیلبالودیس ساخته شده است.
داستان درباره شخصیتی نقابدار با نام قاتل است که به دنیایی جهنمی مملو از موجودات پلید و موذی فرو میرود. با این حال، در زیر تمام این وحشتها، در تک تک این مخلوقات حس قابل توجهی از انسانیت وجود دارد. این فیلم از نظر بصری اغلب غیر قابل تحمل است، زیرا تیپت شما را در دنیایی هولناک و منزجرکننده و لبریز از ترس غرق میکند. این انیمیشن هیچ نمونه مشابهی ندارد و اگر به دنبال تجربهای کابوسوار هستید، «خدای دیوانه» در مدت زمان ۸۳ دقیقه شما را مسحور میکند.
«رویاهای ربات» روایتی لطیف و انگیزشی درباره دوستی است. علاوه بر این تا حدی غمانگیز درباره این موضوع است که چگونه گاهی اوقات، با وجود بهترین نیتهایمان، از همان دوستیهایی که مشتاقانه میخواهیم حفظ کنیم دور میشویم. «رویاهای ربات» هم از نظر بصری و هم از نظر داستان اثری زیبا است، با شخصیتهایی که با وجود صامت بودن، در حافظه شما حک میشوند. شاید در این فیلم نتوانید آهنگ «سپتامبر» (September) از گروه ارث، وید اند فایر (Earth, Wind & Fire) را به همان شکل اصلیاش بشنوید، اما ارزشش را دارد.
در ادامه فهرستی از بهترین انیمیشنهای صامت را نام بردیم که از استودیوهای بزرگ انیمیشنسازی تا مستقلها را در بر میگیرد و به یک کشور خاص محدود نمیشوند. انیمیشنهایی که نام بردیم اساسا بدون دیالوگ هستند و بنابراین آثار کلاسیکی مانند «ماجراهای شاهزاده احمد» (The Adventures of Prince Achmed) اثر لوت راینگر، در حالی که از نظر فنی صامت هستند در این فهرست قرار نمیگیرند. این فیلمها موسیقی متن همگامسازی شده دارند و تقریبا برای روایت داستانهای دلنشین خود به طور انحصاری بر روی تصاویر، موسیقی و جلوههای صوتی تکیه میکنند.
۱۲. فانتازیا (Fantasia)
- محصول: ۱۹۴۶
- کارگردان: ساموئل آرمسترانگ، جیمز آلگار، بیل رابرتز
- امتیاز متاکریتیک: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
«فانتازیا» از نظر بصری و صوتی یک انیمیشن کامل است. «شاگرد جادوگر» (The Sorcerer’s Apprentice) بهترین و جذابترین حالت میکی است، در حالی که «شبی بر فراز کوه سنگی» (Night on Bald Mountain) داستانی فراموشنشدنی و ترسناک را روایت میکند. این فیلم به خوبی ثابت میکند که گیشه لزوما منعکسکننده کیفیت فیلم نیست. «فانتازیا» عملکرد ضعیفی داشت و آنقدر پرهزینه بود که تقریبا دیزنی را نابود کرد. اما با وجود تمام مشکلاتش به عنوان یک انیمیشن کلاسیک ماندگار شد.
۱۱. فانتازیا ۲۰۰۰ (Fantasia 2000)
- محصول: ۱۹۹۹
- کارگردان: جیمز آلگار
- امتیاز متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
در حالی که موسیقی این فیلم به شکل انکارناپذیری عالی است، داستانها همچنان در راس اهمیت قرار دارند. «راپسودی آبی» (Rhapsody in Blue) اثر جورج گرشوین به لطف طرحهای تماشایی انیماتور اریک گلدبرگ با درایت و سرزندگی قابل توجهی به تصویر کشیده شده است و «پرنده آتشین» (The Firebird Suite) به کارگردانی پل و گیتان بریتسی، به معنای واقعی کلمه حیرتانگیز است.
بیشتر بخوانید: ۱۰ انیمیشن تحسینبرانگیز که در سایه فیلمهای دیزنی نادیده گرفته شدند
۱۰. اینتراستلا ۵۵۵: داستان سیستم ستارهای مخفی (Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem)
- محصول: ۲۰۰۳
- کارگردان: لیجی ماتسوموتو، کازوشیا تاکنوچی، هیروتوشی ریسن
- امتیاز متاکریتیک: –
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
تصاویر متمایز و درخشان ماتسوموتو به همه چیز جان میبخشد و این احتمالا پر سر و صداترین انیمیشن بدون کلامی است که تا به حال دیدهاید. هیچ دیالوگی در فیلم وجود ندارد، اما به سختی یک ثانیه پیدا میشود که موسیقی آلبوم «اکتشاف» با تمام شکوهاش در حال پخش نباشد.
۹. سهقلوهای بلویل (The Triplets of Belleville)
- محصول: ۲۰۰۳
- کارگردان: سیلوین شومه
- امتیاز متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
تقریبا هیچ دیالوگی در فیلم نمیشونیم اما ریتم پویای موسیقی در تمام اثر جریان دارد. این انیمیشن پر از تصاویر اغراقآمیز و طراحی شخصیتهایی است که تقریبا به گروتسک نزدیک میشوند؛ مسحورکننده است و داستان با سرعت سرسامآور یک دوچرخهسوار قدرتمند به جلو پیش میرود. این فیلم موفق به کسب دو نامزدی اسکار شد؛ بهترین فیلم انیمیشن و بهترین موسیقی برای ترانه فوقالعاده «سهقلوهای بلویل».
۸. احمقها و فرشتهها (Idiots & Angels)
- محصول: ۲۰۰۹
- کارگردان: بیل پلیمپتون
- امتیاز متاکریتیک: –
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
سبک بصری او مانند یک تجربه موهوم به نظر میرسد چرا که تصاویر آن با استفاده از خطوط برجستهی مدادی و دستی کشیده شدهاند. کار پلیمپتون و تیمش چنان گیرا و بین زشتی و زیبایی، آشفتگی و آرامش در تعادل است که خود داستان به ناچار در برابر هنر تصویر به حاشیه رانده میشود. اما وقتی تماشای یک انیمیشن تا این حد مسحورکننده باشد، دیگر اصل داستان اهمیتی ندارد.
بیشتر بخوانید: ۶ انیمیشن احساسی که محصول دیزنی-پیکسار نیستند
۷. تردست (The Illusionist)
- محصول: ۲۰۱۰
- کارگردان: سیلوین شومه
- امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
او در سفر به اسکاتلند با دختری جوان به نام آلیس آشنا میشود که مجذوب هنرنمایی او شده و این دو به دوستانی صمیمی تبدیل میشوند. این رابطهی لطیف و گاهی غمانگیز، پر از جزئیات زیبا و دقیق است. فیلم با پالت رنگی گرم و طراحیهای غنی شخصیتها، از نظر بصری فوقالعاده است. موسیقی متن فیلم نیز اثر خود شومه، احساسی اما نه چندان اغراقآمیز است و فقدان دیالوگ، حس نوستالژی زیبایی را ایجاد میکند.
۶. پسر و دنیا (Boy and the World)
- محصول: ۲۰۱۴
- کارگردان: آله ابرو
- امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
در زیر این درخشندگی، داستانی عمیق درباره بلوغ نهفته است، چرا که پسر دنیایی به مراتب فراتر از تربیت سادهاش کشف میکند. این فیلم استعارهای آشکار از چگونگی تغییر برزیل به سمت سقوط به واسطه سرمایهداری است، اما پیامش را صمیمانه و به دور از هرگونه نصیحت منتقل میکند. از نظر فنی در «پسر و دنیا» دیالوگ وجود دارد، اما این دیالوگ به زبان پرتغالی وارونه است که آن را به شکل نامفهومی شبیه به زبان کمیک «بادامزمینی» (Peanuts) میکند.
۵. فیلم شان گوسفنده (Shaun the Sheep Movie)
- محصول: ۲۰۱۵
- کارگردان: ریچارد استارزک، مارک بورتون
- امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
۴. لاکپشت قرمز (The Red Turtle)
- محصول: ۲۰۱۶
- کارگردان: مایکل دودوک دی ویت
- امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
این فیلم یکی از انیمیشنهای خاص و بدون دیالوگ است و به واسطه موسیقی متن اندک اما اثرگذاری که دارد، به صداهای طبیعت اجازه میدهد تا فضا را پر کنند. «لاکپشت قرمز» فیلمی زیبا و خیرهکننده با انیمیشنی فوقالعاده است که بهصورت یکپارچه انیمیشن سنتی را با رایانهای ترکیب میکند. پسزمینهها که بهطور منحصربهفرد با زغال روی کاغذ طراحی شدهاند، بُعد قابل توجهی به تصاویر اضافه میکنند. با وجود همکاری استودیو جیبلی، «لاکپشت قرمز» حس و حالی کاملا اروپایی دارد، اما داستان آن درباره عشق، خانواده و طبیعت جهانی است.
بیشتر بخوانید: معرفی ۹ انیمیشن برتر «میکی موس»
۳. دور (Away)
- محصول: ۲۰۱۹
- کارگردان: گینتس زیلبالودیس
- امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
فیلم «دور» اثر گینتس زیلبالودیس هنرمند لتونیایی، یک سفر بصری وسوسهکننده با سبکی منحصربهفرد است که بازیهای ویدیویی مانند «جورنی» (Journey) و «برادرها: داستان دو پسر» (Brothers: A Tale of Two Sons) را به یاد مخاطب میآورد. ریتم فیلم خوب است و صحنههای برجستهای مانند دریاچهای که تصویر را منعکس میکند، مخاطب را در این داستان بدون دیالوگ غرق میکند. همچنین این فیلم احتمالا کوتاهترین تیتراژ پایانی را در میان انیمیشنها دارد، زیرا کل فیلم به تنهایی توسط زیلبالودیس ساخته شده است.
۲. خدای دیوانه (Mad God)
- محصول: ۲۰۲۳
- کارگردان: فیل تیپت
- امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
داستان درباره شخصیتی نقابدار با نام قاتل است که به دنیایی جهنمی مملو از موجودات پلید و موذی فرو میرود. با این حال، در زیر تمام این وحشتها، در تک تک این مخلوقات حس قابل توجهی از انسانیت وجود دارد. این فیلم از نظر بصری اغلب غیر قابل تحمل است، زیرا تیپت شما را در دنیایی هولناک و منزجرکننده و لبریز از ترس غرق میکند. این انیمیشن هیچ نمونه مشابهی ندارد و اگر به دنبال تجربهای کابوسوار هستید، «خدای دیوانه» در مدت زمان ۸۳ دقیقه شما را مسحور میکند.
۱. رویاهای روبات
- محصول: ۲۰۲۳
- کارگردان: پابلو برگر
- امتیاز متاکریتیک: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
«رویاهای ربات» روایتی لطیف و انگیزشی درباره دوستی است. علاوه بر این تا حدی غمانگیز درباره این موضوع است که چگونه گاهی اوقات، با وجود بهترین نیتهایمان، از همان دوستیهایی که مشتاقانه میخواهیم حفظ کنیم دور میشویم. «رویاهای ربات» هم از نظر بصری و هم از نظر داستان اثری زیبا است، با شخصیتهایی که با وجود صامت بودن، در حافظه شما حک میشوند. شاید در این فیلم نتوانید آهنگ «سپتامبر» (September) از گروه ارث، وید اند فایر (Earth, Wind & Fire) را به همان شکل اصلیاش بشنوید، اما ارزشش را دارد.
https://teater.ir/news/61987