خاموش شدن، روشن ماندن یا کار نکردن نمایشگر از مشکلات رایجی است که ممکن است برای این قسمت از یخچال آرچلیک اتفاق بیفتد. متاسفانه بسیاری از مردم به مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک و علت خاموش شدن صفحه نمایش یخچال توجهی نشان نمی دهند و تصور می کنند این وضعیت در عملکرد یخچال نقشی ندارد. اما بروز هرگونه مشکل در صفحه نمایش یخچال نشان دهنده وجود یک اختلال یا خرابی در این دستگاه است؛ که باید هرچه سریع تر عیب یابی و تعمیر شود.
خاموش شدن، روشن ماندن یا کار نکردن نمایشگر از مشکلات رایجی است که ممکن است برای این قسمت از یخچال آرچلیک اتفاق بیفتد. متاسفانه بسیاری از مردم به مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک و علت خاموش شدن صفحه نمایش یخچال توجهی نشان نمی دهند و تصور می کنند این وضعیت در عملکرد یخچال نقشی ندارد. اما بروز هرگونه مشکل در صفحه نمایش یخچال نشان دهنده وجود یک اختلال یا خرابی در این دستگاه است؛ که باید هرچه سریع تر عیب یابی و تعمیر شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، لازم دانستیم تا در این محتوا به معرفی برخی از مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک و دلایلی که باعث بروز این وضعیت می شوند، بپردازیم. اگر شماهم قصد دارید تا دلایل مشکلات نمایشگر یخچال آشنا شوید، این راهنما را تا انتها مطالعه کنید.

کاربرد نمایشگر یخچال آرچلیک چیست؟

امروزه اکثر یخچال هایی که تولید می شوند، دارای نمایشگر هستند. صفحه نمایش یخچال به مصرف کننده کمک می کند تا در هر موقعیتی وضعیت این دستگاه را چک کند و از سالم بودن عملکرد آن اطمینان حاصل کند. برای مثال در صفحه نمایش یخچال آرچلیک اطلاعات کامل دمای یخچال و فریزر نمایش داده می شود. چنانچه دمای یخچال بیش از اندازه کم یا زیاد باشد، می توان متناسب با دمای محیط، دمای یخچال را به طور دقیق توسط همین نمایشگر تنظیم کرد.

به علاوه بروز هرگونه مشکل در یخچال و فریزر به صورت خطا در نمایشگر نشان داده می شود، که می تواند مصرف کننده را از وجود هر گونه خرابی در این دستگاه مطلع کند. بروز هرگونه مشکل در نمایشگر سریعاً باید بررسی شود تا از طریق آن بتوان در هر زمانی وضعیت یخچال را کنترل و بررسی کرد.

نمایشگر یخچال آرچلیک خاموش شده است

یکی از مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک این است که دچار خاموشی می شود. خاموش شدن نماشگر یخچال به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:
  1. قطع شدن ارتباط میان برد و نمایشگر: برد یخچال آرچلیک توسط مجموعه ای از سیم به صفحه نمایشگر یخچال اتصال داده می شود. این مجموعه سیم در درب یخچال جایگذاری شده اند. هر گونه اتصالی، قطعی و پارگی در سیم و سولفاته شدن سوکت های این مجموعه سیم، باعث می شود که ارتباط بین برد و صفحه نمایش قطع شده و در نهایت نمایشگر یخچال دچار خاموشی شود.
  2. معیوب شدن سوییچ درب یخچال: اگر به هر دلیلی سوییچ درب یخچال خراب شود، نمایشگر این دستگاه خاموش می شود. این خاموشی به دلیل بی توجهی مصرف کننده در بوق ممتدی است که به صورت هشدار از نمایشگر شنیده می شود. بعد مدتی از بوق زدن مداوم نمایشگر، برد با خاموش کردن یخچال و نمایشگر، از هدر رفتن انرژی این دستگاه جلوگیری می کند.
  3. خراب شدن ترموستات: گاهی اوقات معیوب شدن ترموسات باعث به وجود آمدن مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک می شود. از آنجایی که تنظیمات دمای یخچال برعهده ترموستات است، هر گونه خرابی در این قطعه خاموشی کامل یخچال و همچنین نمایشگر آن را به دنبال دارد.
  4. سوختگی نمایشگر یخچال: سوختگی قطعات نمایشگر از دیگر دلایل خاموش شدن صفحه نمایش یخچال آرچلیک است. معمولاً قطعات نمایشگر به دلیل نوسانات شدید جریان برق دچار سوختگی می شوند. همچنین ممکن است قسمتی از دستگاه آبریزی داشته باشد و به دلیل ورود آب به برد و اتصالی در این قسمت، نمایشگر بسوزد. ال ای دی ها از مهم ترین قطعات نمایشگر یخچال هستند که در صورت سوختگی باعث خاموش شدن آن می شوند.


  1. نرسیدن جریان برق به یخچال: نوسانات جریان برق، قطع شدن برق کل ساختمان، خراب شدن پریز برق، خراب شدن دو شاخه، پارگی کابل یخچال، سوختن محافظ، سوختن فیوز و مشکلاتی از این موارد، باعث می شوند که جریان برق به یخچال نرسد و نمایشگر آن روشن نشود.

صفحه نمایش یخچال آرچلیک روشن مانده است

از دیگر مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک، روشن ماندن آن برای مدت طولانی یا به طور مداوم است. معمولاً این وضعیت زمانی رخ می دهد که در برخی از قطعات یخچال، اتصالی اتفاق افتاده باشد. قطعاتی که در صورت خراب شدن باعث روشن ماندن نمایشگر یخچال آرچلیک می شوند، عبارتند از:
  1. در سیم کشی یخچال اتصالی رخ داده است.
  2. در کلید درب یخچال اتصالی اتفاق افتاده است
  3. در برد الکترونیکی یخچال اختلال ایجاد شده است.
  4. عملکرد برد نمایشگر یخچال آرچلیک مختل شده است.

راه های جلوگیری از خراب شدن نمایشگر یخچال آرچلیک

نمایشگر بخش حساس یخچال است؛ که اگر به درستی از آن استفاده نشود، ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. شما می توانید با رعایت موارد زیر می توانید از بروز مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک جلوگیری کنید:
  1. مراقب باشید تا در حین جابه جایی ضربه ای به صفحه نمایش وارد نشود.
  2. از شیشه شور به صورت مستقیم برای تمیز کردن نمایشگر استفاده نکنید.
  3. برای تمیز کردن صفحه نمایش یخچال از دستمال خیس استفاده نکنید.
  4. دکمه های روی صفحه نمایش را به آرامی فشار دهید.
  5. دستمال نرم و نمداری را برای تمیز کردن نمایشگر انتخاب کنید.
  6. در زمان نوسانات شدید برق یخچال را خاموش کنید.
  7. از محافظ برای اتصال دو شاخه به پریز استفاده کنید.

آیا خراب شدن نمایشگر یخچال آرچلیک خطرناک است؟

در مطلب فوق به بررسی مشکلات نمایشگر یخچال آرچلیک پرداختیم. دانستیم که عوامل متعددی مانند اتصالی در برد یخچال، خراب شدن ترموستات، سوختگی نمایشگر و... باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد در صفحه نمایش یخچال می شوند. متاسفانه در مواردی خراب شدن نمایشگر خطرناک است و از بروز یک مشکل جدی در یخچال خبر می دهد. بنابراین؛ باید در اولین فرصت برای عیب یابی و رفع مشکل روشن ماندن یا خاموش شدن نمایشگر یخچال آرچلیک اقدام شود. عیب یابی مشکلات نمایشگر و تعمیر یخچال آرچلیک نیاز به دانش تخصصی دارد، لذا پیشنهاد می شود از یک تکنسین حاذق و باتجربه برای این کار کمک گرفته شود.