در این مطلب به معرفی مستند Make Us Dream خواهیم پرداخت. مستندی درباره استیون جرارد و تنها قدم نزدن او در مسیری سخت در باشگاه لیورپول. با زومجی همراه باشید.
چارسو پرس: در ادامه مقاله‌های معرفی مستندهای ورزشی امروز به مستندی سر می‌زنیم که درباره یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌های دوران مدرن فوتبال جریان دارد. فوتبالیستی که برای سال‌ها کاپیتان تیم لیورپول بود و در کشور خودمان هم طرفداران دو آتشه زیادی دارد. استیون جورج جرارد که چه طرفدار لیورپول باشیم، چه طرفدار لیورپول نباشیم، او را دوست داریم.

استیون جرارد یکی از آن شمایل‌های ماندگار فوتبال انگلستان و درکل فوتبال جهان است که به یکی از افراد مقدس شهر لیورپول برای طرفداران این تیم تبدیل شده است که حتی خیلی از طرفداران تیم‌های رقیب تیم لیورپول هم او را دوست دارند و احترام بسیار زیادی برای او قائل هستند.

استیون جرارد از سنین بسیار پایین، به‌طور دقیق از سن هشت سالگی وارد باشگاه لیورپول شد و در تمام رده‌های سنی این باشگاه سابقه بازی دارد. او در طول دو دهه نیم یا تقریبا سه دهه حضورش در لیورپول توانست جام‌های زیادی را با تیم محبوبش کسب کند ولی متاسفانه طلسم تیم لیورپول در لیگ برتر انگلستان باعث شد تا او همیشه تا یک قدمی کسب لیگ پیش برود و همیشه دستش از آن کوتاه بماند.

«شعار طرفداران لیورپول: تو هیچگاه تنها قدم نخواهی زد»

بااین‌حال او در تیم لیورپول توانست دو بار قهرمان اف‌ای کاپ، سه بار قهرمان جام اتحادیه، یک بار قهرمان جام یوفا، یک بار قهرمان کامیونیتی شیلد و یک بار قهرمان سوپرکاپ اروپا شود. البته مهم‌ترین دستاورد او در زمان حضورش در لیورپول بدون شک قهرمانی او در چمپیونزلیگ به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۵ توانست این جام مهم را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. جامی که بدون شک یکی از دراماتیک‌ترین فینال‌های تاریخ چمپیونزلیگ را به خودش اختصاص داده که طی آن لیورپول توانست از شکست سه بر صفر مقابل حریف قدرتمندش یعنی آث میلان به‌طرز معجزه‌آسایی فرار کند و درنهایت در ضربات پنالتی حریف خودش را شکست دهد و استیون جرارد به‌عنوان کاپیتان این جام شیرین را بالای سر برد.

مستند Make Us Dream دقیقا مسیری را به مخاطب خود نشان می‌دهد که جرارد در آن قدم گذاشته بود و در این مسیر هیچوقت تنها قدم نزد. جرارد از ابتدای مسیرش در لیورپول به این تیم وفادار ماند و باوجود پیشنهادهای بسیار خوبی که از سایر تیم‌های بزرگ اروپایی دریافت کرده بود هیچوقت به آن‌ها جواب مثبت نداد. موضوعی که شاید برای طرفداران جدید فوتبال موضوعی غیرمعمول به‌شمار رود ولی در دهه‌های گذشته وفاداری به یک تیم باشگاهی موضوعی بسیار پررنگ‌تر تلقی می‌شد که امروزه به ندرت شاهد آن هستیم.

استیون جرارد در این مستند پستی‌ها و بلندی‌های مسیرش را به مخاطب نشان می‌دهد که چه زمانی‌که در اوج بوده و چه زمانی‌که در سکون کامل به‌سر می‌برده است. جرارد به‌خاطر قولی که به هوادارن لیورپول برای قهرمانی لیگ داده بود همیشه در این تیم ماند ولی متاسفانه هیچوقت قولش عملی نشد. نکته کنایه‌آمیز این ماجرا به زمانی مربوط می‌شود که لیورپول یک قدم تا قهرمانی فاصله داشت و اشتباه مرگبار خود استیون جرارد باعث شد تا قهرمانی از دست قرمزهای آنفیلد فرار کند. البته این موضوع هم به خوبی در این مستند نشان داده می‌شود که در جهان حتی یک نفر از طرفدار لیورپول هم جرارد را به‌خاطر آن اشتباه سرزنش نمی‌کند‌.


استیون جرارد همانگونه که در کتاب بیوگرافی خودش نوشته است، به اندازه کافی خودش را سرزنش کرده بود و پس از آن اشتباه حتی نمی‌توانست سرش را پیش طرفداران لیورپول بالا نگه دارد. در روزی که کاپیتان لیورپول پایش لیز خورد و همان لیز خوردن کافی بود تا لیورپول گلی را دریافت کند که قهرمانی را از آن‌ها می‌گرفت. البته استیون جرارد به‌قدری خاطره خوب برای طرفداران باشگاه خلق کرده بود که هیچکس کوچک‌ترین سرزنشی را نثار کاپیتان باشگاه نمی‌کرد و همه اعتقاد داشتند که تقصیری متوجه کاپیتان تیم نیست. بااین‌حال خود جرارد عقیده دیگری داشت و بارها از طرفداران عذرخواهی کرد و این موضوع به خوبی در این مستند روایت می‌شود.

مستند با نمایی از استیون جرارد در شهر لس‌آنجس در سال ۲۰۱۶ شروع می‌شود و با روایتی از زبان خود استیوی روایت خودش را آغاز می‌کند. جرارد در اولین صحبت خود دقیقا یادآور همان روز نحثی می‌شود که آن اشتباه مرگبار را کرد و پس از آن مستند به شکلی خطی به‌طور کامل زندگی استیون جرارد را از سنین پایین تا همان روزی که در ابتدای مستند تماشا کردیم، نشان می‌دهد.
بیشتر بخوانید

۱۰ مستند برتر دیوید اتنبرو، شوالیه‌ی بی‌رقیب حیات وحش

معرفی مستند Seymour: An Introduction / روایت ایثن هاک از پیانیستی خاص

مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد


اگر بخواهیم به چند مورد از نکات مثبت و منفی این مستند اشاره کنیم باید بگوییم که به تصویر کشیدن برخی از نمادین‌ترین لحظات عمر حرفه‌ای جرارد از زوایایی که تابه‌امروز ندیده‌ایم بدون شک از نکات بسیار مثبت مستند به‌شمار می‌رود. لحظاتی مانند گل جرارد به المپیاکوس که لیورپول را نجات داد و آن‌ها را به مرحله بعد چمپیونزلیگ رساند و در ادامه همان فصل قهرمانی شکوهمند و دراماتیک سال ۲۰۰۵ رخ داد، تا ضربه سرش در فینال همان سال که همگی از زوایای تازه‌ای نمایاش داده می‌شوند که به احتمال فراوان تابه‌حال این لحظات ماندگار را از این زوایا تماشا نکرده‌ایم. این موضوع می‌تواند دید تازه و خاطره‌انگیزی را نه‌تنها برای طرفداران لیورپول که برای فوتبال دوستان رقم بزند.


از سوی دیگر می‌توانیم به عدم حضور یا حضور بسیار کم‌رنگ افرادی اشاره کنیم که در مسیر کریر استیون جرارد نقش بسیار پررنگی داشتند‌. برای مثال زمانی‌که درباره استیوی جی صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم از آوردن نام ژرار هولیه چشم‌پوشی کنیم. مربی و البته معلمی بسیار گرامی و ارزشمند که خیلی‌ها اعتقاد دارند کسی که جرارد را به فوتبال جهان معرفی کرد کسی نبود به جز ژرار هولیه‌. هولیه عزیز در سال ۲۰۲۰ از دنیا رفت و در زمان ساخت این مستند وضع جسمانی مناسبی نداشت ولی به هرحال می‌شد به این شخص مهم در این مستند اشاره کرد و از نقش بسیار مهمش در تاریخ لیورپول و در کریر استیون جرارد بیشتر صحبت کرد.

این نکته منفی را می‌توانیم به حضور سایر مربیان هم مرتبط بدانیم که نقش کم‌رنگی در این مستند دارند. مسیر استیون جرارد پر شده از تعامل‌های ریز و درشتی که با مربیانش داشته و قطعا بسیاری از آن‌ها می‌توانستند عمق بیشتری به داستان جرارد در این مستند بدهند. از افرادی مانند رافائل بنیتز، سرمربی لیورپول در سال ۲۰۰۵ و آن قهرمانی دراماتیک همراه‌با جرارد گرفته که حضور کوتاهی دارد و غالبا در طرف منفی ماجرا صحبت می‌کند تا خود برندن راجرز که با لیورپول تا یک قدمی قهرمانی لیگ پیش رفت ولی همان اشتباه جرارد جلوی آن‌ها را گرفت. حضور هرکدام از آن‌ها به‌راحتی می‌توانست ابعاد بسیار بهتر و بیشتری را وارد این مستند کند و هر داستانی را از زوایای بهتری به مخاطب نشان دهد.

درنهایت باید این را بگوییم که برای تماشا کردن مستند Make Us Dream به‌هیچ‌وجه نیازی نیست که حتما طرفدار لیورپول باشید. اگر فوتبال را دنبال می‌کنید و دوست دارید جزییات بیشتری را از زندگی ستاره‌های بزرگ این ورزش تماشا کنید، تماشای این مستند بدون شک می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد؛ چراکه فوتبال تنها به همان ۹۰ دقیقه درون زمین خلاصه نمی‌شود و اتفاقات ریز و درشت زیادی در اطرافش درحال رخ دادن است. راستی اگر از طرفداران لیورپول هستید یادتان نرود که شما هیچ‌وقت تنها قدم نخواهید زد!

نظر شما همراهان عزیز سایت زومجی درباره این مستند چیست؟ آیا شما هم از طرفداران لیورپول هستید؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.