کارگردان نمایش «کوچه عاشقی» عنوان کرد: اوضاع تئاتر هم شبیه به سینما شده است. همانگونه که در سینما پشت هم فیلمهای کمدی ساخته و اکران میشود در تئاتر هم تمرکز اداره کل هنرهای نمایشی روی کنسرت نمایشها است.
چارسو پرس: «جلالالدین دری» نویسنده و کارگردان که این روزها کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» را در کاخ سعدآباد دارد در خصوص ایده و چگونگی شکلگیری این اثر گفت: بعد از نمایش «کافه عاشقی»، نمایش کوتاه شدهای در ادامه سرنوشت و سرگذشت آدمهایی که در نمایش «کافه عاشقی» در زمان معاصر بودند را میخواستم دستمایه قصه دیگری بکنم، اما عواملم سر کار دیگری رفتند و من به ناچار درگیر نمایش «ترانههای ماندگار» شدم.
وی ادامه داد: پس از آن، مجددا نمایشنامه را بازنویسی کردم و قصه را تغییر دادم. دو کاراکتر از نمایش قبلی را وارد کوچه عاشقی کردم و داستان جدیدی را رقم زدم.
درّی درباره دلیل انتخاب سعدآباد برای برگزاری کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» عنوان کرد: مشکلی که این روزها وجود دارد گنجایش سالنهای نمایش پایتخت است. برای مثال تئاترشهر حدود ۵۰۰ نفر و مابقی سالنها زیر ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند. این بین شکافی بین سالنهایی با ظرفیت بالای۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر وجود دارد؛ به همین دلیل ما سعدآباد را انتخاب کردیم و آن را به گونهای که دلمان میخواست برای این کار تجهیز کردیم.
کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» درخصوص رونق کنسرت نمایشها و تلفیق موسیقی و تئاتر بیان کرد: نمیدانم بقیه دوستان چه کار میکنند. تا آنجایی که اطلاع دارم برخی از این اجراها فقط کنسرت هستند و این بین دو نفر به عنوان بازیگر دیالوگی رد و بدل میکنند و پشت پرده سایه و نوری در حرکت است. این اتفاق کار عجیبی نیست و در کنسرتها اتفاق میافتد. از سوی دیگر برخی از کارها کاملا نمایش هستند و فقط یکی دو نفر بیخود و بیجهت در آن میخوانند و راه میروند.
وی ادامه داد: متاسفانه در ایران اینگونه است اگر کسی در محلهای کلهپاچه فروشی بزند از فردا ۵۰ مغازه کلهپاچه فروشی دیگر باز میشود. نمیتوانیم بگوییم چرا اینگونه است. از آنجایی که کنسرت نمایش «ترانههای ماندگار» فروش خوبی به نسبت داشته همه همین مسیر را انتخاب کردهاند. قطعا این موضوع در فروش و بازدید کار ما و آنها تاثیر خواهد داشت؛ چون محصولاتی که مشابه هم هستند مقایسه میشوند و بعد از مدتی هیجان و لذت اولیه خودشان را از دست میدهند.
این کارگردان با اشاره به وضعیت این روزهای هنرهای نمایشی اظهار داشت: اوضاع تئاتر هم شبیه به سینما شده است. همانگونه که در سینما پشت هم فیلمهای کمدی ساخته و اکران میشود در تئاتر هم تمرکز اداره کل هنرهای نمایشی روی کنسرت نمایشها است. یکدفعه در یک فصل ۱۰ کار مشابه اجرا میشود. از سوی دیگر یکی از معضلات بزرگ این است که برای مثال یک شاعر یا خواننده کارگردانی میکند، متاسفانه هیچ در بستهای برای تئاتر وجود ندارد.
وی با اشاره به انتخاب بازیگران «کوچه عاشقی» بیان کرد: در این کار تاکید ما به نوعی تجمیع نمایش قصه ترانههای ماندگار و نمایش کافه عاشقی بود. در ابتدا قرار بود با چندنفر از خوانندگان مشهور در این خصوص صحبت شود، اما از آنجایی که فصل کاری اجراهای آنها بود نتوانستیم زمان را هماهنگ کنیم بنابراین با حمیدرضا ترکاشوند صحبت کردیم و او به عنوان بازیگر به کوچه عاشقی اضافه شد.
دری عنوان کرد: من افراد را بیهوده وارد نمایشهایم نمیکنم. برای مثال در کوچه عاشقی، بخشی از قصه در کافهای در دهه ۳۰ میگذرد به همین دلیل تصمیم گرفتم که از دو خواننده زن استفاده کنم. یعنی میخواهم بگویم حضور افراد در روند قصه من اهمیت دارد و بیجهت نیست.
وی در ادامه افزود: در این نمایش ما چهار خواننده زن داریم که در روزهای ابتدایی نمایش از فایضه کامیاب و پگاه حاجیمحمدی استفاده میکنیم و در ادامه هیوا سیفیزاده و یک نفر دیگر به ما اضافه خواهند شد..
درّی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ساخت فیلم سینمایی جدیدی را دارد یا نه؟ توضیح داد: برای ساخت فیلم سینمایی جدیدم پروانه ساخت گرفتم، اما از آنجایی که شرایط ساخت فیلمِ خاص از لحاظ برآورد هزینهها بسیار دشوار است همه در ذوق ما زدند که فیلمت اکران نمیشود و فروشی نخواهد داشت، همین مسئله سبب شد که فعلا از ساخت منصرف شوم.
منبع: برنا
وی ادامه داد: پس از آن، مجددا نمایشنامه را بازنویسی کردم و قصه را تغییر دادم. دو کاراکتر از نمایش قبلی را وارد کوچه عاشقی کردم و داستان جدیدی را رقم زدم.
درّی درباره دلیل انتخاب سعدآباد برای برگزاری کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» عنوان کرد: مشکلی که این روزها وجود دارد گنجایش سالنهای نمایش پایتخت است. برای مثال تئاترشهر حدود ۵۰۰ نفر و مابقی سالنها زیر ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند. این بین شکافی بین سالنهایی با ظرفیت بالای۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر وجود دارد؛ به همین دلیل ما سعدآباد را انتخاب کردیم و آن را به گونهای که دلمان میخواست برای این کار تجهیز کردیم.
کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» درخصوص رونق کنسرت نمایشها و تلفیق موسیقی و تئاتر بیان کرد: نمیدانم بقیه دوستان چه کار میکنند. تا آنجایی که اطلاع دارم برخی از این اجراها فقط کنسرت هستند و این بین دو نفر به عنوان بازیگر دیالوگی رد و بدل میکنند و پشت پرده سایه و نوری در حرکت است. این اتفاق کار عجیبی نیست و در کنسرتها اتفاق میافتد. از سوی دیگر برخی از کارها کاملا نمایش هستند و فقط یکی دو نفر بیخود و بیجهت در آن میخوانند و راه میروند.
وی ادامه داد: متاسفانه در ایران اینگونه است اگر کسی در محلهای کلهپاچه فروشی بزند از فردا ۵۰ مغازه کلهپاچه فروشی دیگر باز میشود. نمیتوانیم بگوییم چرا اینگونه است. از آنجایی که کنسرت نمایش «ترانههای ماندگار» فروش خوبی به نسبت داشته همه همین مسیر را انتخاب کردهاند. قطعا این موضوع در فروش و بازدید کار ما و آنها تاثیر خواهد داشت؛ چون محصولاتی که مشابه هم هستند مقایسه میشوند و بعد از مدتی هیجان و لذت اولیه خودشان را از دست میدهند.
این کارگردان با اشاره به وضعیت این روزهای هنرهای نمایشی اظهار داشت: اوضاع تئاتر هم شبیه به سینما شده است. همانگونه که در سینما پشت هم فیلمهای کمدی ساخته و اکران میشود در تئاتر هم تمرکز اداره کل هنرهای نمایشی روی کنسرت نمایشها است. یکدفعه در یک فصل ۱۰ کار مشابه اجرا میشود. از سوی دیگر یکی از معضلات بزرگ این است که برای مثال یک شاعر یا خواننده کارگردانی میکند، متاسفانه هیچ در بستهای برای تئاتر وجود ندارد.
وی با اشاره به انتخاب بازیگران «کوچه عاشقی» بیان کرد: در این کار تاکید ما به نوعی تجمیع نمایش قصه ترانههای ماندگار و نمایش کافه عاشقی بود. در ابتدا قرار بود با چندنفر از خوانندگان مشهور در این خصوص صحبت شود، اما از آنجایی که فصل کاری اجراهای آنها بود نتوانستیم زمان را هماهنگ کنیم بنابراین با حمیدرضا ترکاشوند صحبت کردیم و او به عنوان بازیگر به کوچه عاشقی اضافه شد.
دری عنوان کرد: من افراد را بیهوده وارد نمایشهایم نمیکنم. برای مثال در کوچه عاشقی، بخشی از قصه در کافهای در دهه ۳۰ میگذرد به همین دلیل تصمیم گرفتم که از دو خواننده زن استفاده کنم. یعنی میخواهم بگویم حضور افراد در روند قصه من اهمیت دارد و بیجهت نیست.
وی در ادامه افزود: در این نمایش ما چهار خواننده زن داریم که در روزهای ابتدایی نمایش از فایضه کامیاب و پگاه حاجیمحمدی استفاده میکنیم و در ادامه هیوا سیفیزاده و یک نفر دیگر به ما اضافه خواهند شد..
درّی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ساخت فیلم سینمایی جدیدی را دارد یا نه؟ توضیح داد: برای ساخت فیلم سینمایی جدیدم پروانه ساخت گرفتم، اما از آنجایی که شرایط ساخت فیلمِ خاص از لحاظ برآورد هزینهها بسیار دشوار است همه در ذوق ما زدند که فیلمت اکران نمیشود و فروشی نخواهد داشت، همین مسئله سبب شد که فعلا از ساخت منصرف شوم.
منبع: برنا
https://teater.ir/news/62208