اگر یک نفر بتواند این بازسازی را به اثر موفقی تبدیل کند، آن دیوید فینچر است، اما این سریال جدید برای جلب رضایت طرفداران کار سختی در پیش دارد.
اینکه دیوید فینچر، خالق فیلمهای محبوبی همچون «هفت» (۱۹۹۵)، «باشگاه مشتزنی» (۱۹۹۹)، «زودیاک» (۲۰۰۷) و «دختری با خالکوبی اژدها» (۲۰۱۱) وظیفهی تهیهکنندگی و کارگردانی چند اپیزود این بازسازی را برعهده داشته باشد، شاید اتفاق جذابی باشد. به هر حال، سریالهای فینچر -یا در واقع آثاری که او در پروسهی تولید آنها نقش داشته است- مانند «خانه پوشالی» (۲۰۱۳)، «شکارچی ذهن» (۲۰۱۷) و «عشق، مرگ و رباتها» (۲۰۱۹) همگی آثار خوشساختی از آب درآمدهاند اما سوال اصلی شاید این باشد: آیا اصلا به نسخهی انگلیسیزبان «بازی مرکب» نیاز داریم؟
سال گذشته بود که شایعاتی در مورد بازسازی «بازی مرکب» شنیده شد. جف اسنایدر (خبرنگار) اولین کسی بود که ادعا کرد این پروژه با کارگردانی دیوید فینچر در حال توسعه است. حالا، رسانهی پلیلیست گزارش داده که فینچر نزدیک به دو سال است که مخفیانه روی این سریال کار میکند. او پیش از این قصد داشت تا یک سریال پیشدرآمد برای فیلم کلاسیک «محله چینیها» (۱۹۷۴) بسازد اما در حال حاضر آن را کنار گذاشته و تمرکز اصلی خود را روی «بازی مرکب» قرار داده است.
بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به سریالهای خارجی
پس از دو سال، به نظر میرسد که این پروژه سرانجام در حال نهایی شدن است و گزارش شده که دنیس کلی، نویسنده بریتانیایی به این پروژه ملحق شده است. دنیس کلی چندان سرشناس نیست اما سریال تحسینشدهی «آرمانشهر» (Utopia) را در کارنامه دارد؛ این درام تریلر انگلیسی از جنبهی مضمونی، ضدسرمایهداری و پیرامون توطئه بود، بنابراین شباهتهایی هم به «بازی مرکب» دارد. با توجه به کارنامهی هنری دنیس کلی، میتوان امیدوار بود که این بازسازی چندان از منبع اصلی خود دور نشود و برداشتی وفادارانه از آن ارائه دهد.
دیوید فینچر که استعداد ویژهای در روایت قصههای معمایی و تریلر دارد، «بازی» (۱۹۹۷) را هم کارگردانی است که از فیلمهای درجهیک او در نظر گرفته نمیشود اما شباهتهای غیرقابل انکاری به داستان «بازی مرکب» دارد. بنابراین اگر قرار است بازسازی سریال محبوبی همچون «بازی مرکب» ساخته شود، فینچر یک گزینهی ایدهآل به حساب میآید و میتواند سبک فیلمسازی و رویکرد خود به ژانر تریلر را به این مجموعه تزریق کند.
بیشتر بخوانید: چیزهایی که درباره «بازی مرکب» نمی دانید
با این حال، مشکل اصلی همچنان پابرجاست، با توجه به موفقیت عظیم «بازی مرکب»، آیا ساخت یک بازسازی انگلیسیزبان اصلا ارزشش را دارد؟ در گذشته، هدف از بازسازی آثار بینالمللی این بود که مخاطبان انگلیسی بتوانند آنها را بدون نیاز به زیرنویس تماشا کنند. این مشکل در حال حاضر تا حد زیادی برطرف شده است، و تعداد زیادی از تماشاگران سریال کرهای «بازی مرکب» آمریکاییها و انگلیسیها بودهاند. از طرف دیگر، نتفلیکس عادت دارد که در اقتباسهایش، داستانها را به شکلی بنیادین تغییر دهد، بنابراین شاید بهتر بود که به جای بازسازی، قصهای متفاوت را در همان جهان «بازی مرکب» روایت کنند.
https://teater.ir/news/62782