رجبی فروتن به ادعای سهرابی درباره توقیف فیلم‌ها پاسخ داد.

چارسو پرس: سعید رجبی فروتن مدیر سابق اداره نظارت سازمان سینمایی یادداشتی با عنوان «قفل دسترسی‌ آزاد به اطلاعات را باز کنید»خطاب به روح الله سهرابی مدیر  فعلی اداره نظارت سازمان سینمایی نوشت:


درباره ادعای ۵۰ فیلم توقیفی و بلاتکلیف در پایان دولت دوازدهم


بعد از گذشت دو هفته مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی برای اثبات ادعای پیشین خود از اسامی ۵۰ فیلم توقیفی و بلاتکلیف در دولت گذشته رونمایی کرد.


البته اگر قانون دسترسی به اطلاعات جدی گرفته می‌شد و همانند گذشته اسامی فیلم‌های دارای پروانه نمایش یا در نوبت بازبینی در درگاه اینترنتی سازمان سینمایی منتشر می‌شد، نیازی به دو هفته انتظار نبود؛ در این مدت مخاطب می‌توانست با آگاهی از نام فیلم‌‌های توقیفی و بلاتکلیف، در بانک اطلاعات پروانه‌های ساخت و نمایش، آخرین وضعیت تک‌تک فیلم‌ها را جست‌وجو کند و صحت و سقم ادعا را مورد بررسی قرار دهد. چرا دسترسی به اطلاعات و آگاهی از سیر پرونده متقاضیان دریافت پروانه ساخت و نمایش سینمایی و غیرسینمایی در سالیان اخیر از مردم سلب شده است، نیازمند پاسخ مسوولان مربوطه است. قبل از راستی‌آزمایی ادعای تکرار شده، باید یادآور شد، هر کس تجربه کارشناسی ولو اندکی داشته باشد، واقف است که «توقیف» و «بلاتکلیفی» فیلم دو کلیدواژه مجزا هستند و هر کدام بار حقوقی و اداری متفاوتی دارند. البته کار گاهی پیچیده‌تر هم می‌شود مثلا فیلمی در دولت قبل پروانه نمایش گرفته است ولی به تشخیص مدیران کنونی نمایش آن به مصلحت نیست. چنین فیلمی توقیفی است یا بلاتکلیف؟! بنابراین قاعدتا باید فیلم‌ها در دو دسته تقسیم‌بندی شوند و به صورت درهم ارائه نشوند.


بیشتر بخوانید: طباطبایی‌نژاد: اسامی ۵۰ فیلم توقیفی را اعلام کنید!


اهمیت این مطلب بدان خاطر است که بلاتکلیفی فیلم‌ها گاه به خاطر اختلاف بین سهامداران یا عوامل فیلم با یکدیگر، حاشیه‌های حقوقی و دلایل دیگری است که الزاما ربطی به مرجع نظارتی ندارد. همچنین فیلمی که در مرحله بازبینی، نازل و فاقد استانداردهای حداقلی تشخیص داده شده و موفق به دریافت پروانه نمایش نشده‌ است، فیلم توقیفی محسوب نمی‌شود. در این‌گونه مواقع شورای پروانه ساخت نباید متهم به سهل‌انگاری شود، زیرا گاه تهیه‌کننده تعهدات را نادیده گرفته یا در مجموع حاصل کار رضایت‌بخش از آب در نیامده است. فیلم‌های مسیح پسر مریم و کیک محبوب من از محصولات سال‌های اخیر مثال خوبی در این زمینه هستند.


به دلیل پیش گفته، برای راستی‌آزمایی چاره‌ای جز جست‌وجو در آرشیو و خروجی برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها برای سابقه فیلم‌ها فراهم نیست. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که براساس گزارش روزنامه بانی‌فیلم در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ یعنی ۱۸ روز پس از استقرار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، فیلم‌های سینمایی: زنانی که با گرگ‌ها رقصیده‌اند، یقه‌سفید‌ها، ابلق، زن مرد و بچه، زد و بند، تارا، ریش قرمز، بی‌رویا، لیپار، ملخ، جوجه تیغی، لب خط، ملخ و عروس خیابان فرشته متقاضی دریافت پروانه نمایش شده و با تکمیل مدارک در نوبت بازبینی قرار گرفته‌اند. پس اطلاق توقیف و بلاتکلیف درباره این ۱۴ فیلم مصداق ندارد.


در سند دیگر روزنامه فرهیختگان در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ اشاره به فهرستی می‌کند که به آن دست یافته است و براساس آن ۵۲ فیلم‌ در انتظار پروانه نمایش را معرفی می‌کند (فهرست از نظر شکلی دقیقا شبیه اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان سینمایی قبل از قفل کردن آن است). در ستون «تاریخ تکمیل پرونده» این گزارش، فیلم‌های: ملاقات خصوصی، بانک‌زده‌ها، ۲۸۸۸ و ورود خروج ممنوع در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و فیلم سینمایی «خانه شیشه‌ای» در تیر ماه ۱۴۰۱ یعنی در نخستین ماه‌های کار دولت سیزدهم به عنوان متقاضی، مدارک درخواستی را برای دریافت پروانه نمایش بارگذاری کرده‌اند. پس این ۵ فیلم نیز قاعدتا توقیفی یا بلاتکلیف محسوب نمی‌شوند و مدیران دولت سیزدهم می‌بایست به عنوان یک وظیفه اداری به بررسی تقاضای تهیه‌کنندگان ۵۲ فیلم موجود در لیست توجه می‌کردند.


بیشتر بخوانید: راستی آزمایی درباره صحبت‌های اخیر روح‌الله سهرابی


پروانه نمایش ۲ فیلم‌ سینمایی «مجبوریم» و «سه کام حبس» در دولت قبل صادر شده بود. اگر هر دو فیلم مجددا در دولت سیزدهم برای تمدید پروانه بازبینی شده و اصلاحیه پذیرفته‌اند، باز هم توقیفی و بلاتکلیف قلمداد نمی‌شوند. فیلم «لاله» نیز نوروز۱۴۰۰ اکران شد و پرونده آن بسته شده بود. فیلم سینمایی «مست عشق» در اواخر دولت گذشته متقاضی پروانه نمایش نبود. فیلم سینمایی قاتل و وحشی تاکنون مجوز نمایش در داخل کشور دریافت نکرده است. یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «شهرهنر» اصرار داشت، نام فرد دیگری هم به عنوان کارگردان در پروانه نمایش قید شود اما چون در پروانه ساخت فقط نام یک کارگردان دیده می‌شد، موافقت با چنین درخواستی امکان‌پذیر نبود. سرانجام چهار سال بعد از ساخت فیلم، پروانه نمایش فیلم با درج نام یک کارگردان صادر شد.

اما هنوز نام بیش از ۲۰ فیلم در فهرست اعلامی ازسوی مدیر نظارت بر نمایش باقی‌مانده است. در خلأ اطلاعاتی موجود باید به حدس و گمان متوسل و حالات زیر را متصور شد:


۱- فیلم‌های فوق تا قبل از ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، به استناد دو منبع خبری اخیرالذکر متقاضی دریافت پروانه نمایش نبوده‌اند. ۲- مدارک موردنیاز را ارسال و بارگذاری نکرده بودند. از یاد نبریم که سینما به مدت بیست ماه متاثر از بلای جهانی کرونا بود. سال ۹۹ فقط ۶۲۰ هزار نفر به سینما رفتند و سال بعد از آن به هفت میلیون تماشاگر افزایش یافت. در این دوران تهیه‌کنندگان تصور روشنی از آینده نداشتند و دست و دل‌شان به کار نمی‌رفت. ۳- با دریافت اصلاحیه و احتمالا پاسخ منفی شورای بازبینی در مرحله اول، از فهرست در انتظار دریافت پروانه نمایش خارج شده‌ بودند. منظور از «مرحله اول» آن است که تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی که به دلیل اشکالات محتوایی و فنی موفق به دریافت پروانه نمی‌شوند، فرصت دارند تا با انجام اصلاحات و ویرایش لازم دوباره در ته صف قرار بگیرند و متقاضی پروانه نمایش شوند.۴- صورتجلسات موافقت با برخی فیلم‌ها امضا شده بود و قبل از صدور پروانه، آخرین نسخه اصلاح شده فیلم می‌بایست به دبیر شورا تحویل شود. (مثل فیلم آهنگ دو نفره) ۵- باتوجه به فاصله یک ماهه معرفی رییس جدید سازمان سینمایی ازسوی وزیر، فاصله چهل روزه معرفی معاون جدید ارزشیابی و نظارت ازسوی رییس سازمان، منطقا باید صدور مجوزهای جدید با تأنی بیشتری صورت می‌گرفت و تا استقرار تیم جدید، شتابی در انجام کار صورت نمی‌گرفت.


بیشتر بخوانید: سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند


در پایان ضمن احترام به تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه مدیران و کارشناسان سازمان سینمایی برای سرعت دادن به بررسی تقاضاها، انتظار می‌رود تا قبل از استقرار کامل دولت چهاردهم، امکان دسترسی به اطلاعات مجوزها و گردش کار آنها از ابتدا تا پایان با قید تاریخ فراهم شود. همان‌طور که هیچ فیلمی در کشو نمی‌ماند، اطلاعات غیرمحرمانه فیلم‌ها نیز روزی آشکار خواهد شد.
منبع: روزنامه اعتماد