«یادگار جنوب» به عنوان دومین همکاری مشترک پدرام پورامیری و حسین دوماری پس از «جاندار»، از امروز اکران خود را آغاز کرد. روایتی غیرخطی و عاشقانه که از گریم سنگین صابر ابر تا بازی متفاوت وحید رهبانی در آن، مورد توجه مخاطبان و رسانهها در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر بود.
چارسو پرس: سینمای ایران در بین انبوه فیلمهای کمدی و اجتماعی که از ابتدای سال اکران شده، به درامی نیاز دارد تا درونمایههای روانشناختی و روایت غیرخطی آن دایره مخاطبان این روزهای سینما را کاملتر کند و حلقه فیلم های اکران شده را به اندازه اغلب سلیقه ها بازتر سازد. این اتفاق با اکران یادگار جنوب به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری، رقم خواهد خورد.
یادگار جنوب از فیلم های اکران شده در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر بود. تنها فیلمی که به استثنای انیمیشن بچه زرنگ، کارگردانی مشترک داشت و سابقه کارگردانان آن نیز برای مخاطبان آشنا بود. هرچند این دومین فیلم بلند سینمایی پورامیری و دوماری پس از جاندار است اما با اقبال بیشتری نسبت به جاندار در جشنواره مواجه شد.
این فیلم در همان سال، در ۱۱ رشته نامزد دریافت جایزه شد و سه جایزه بهترین طراحی لباس، بهترین صدا و دیپلم افتخار برای پژمان جمشیدی را به دست آورد. جاندار تنها در بخش بهترین فیلم بخش نگاه نو نامزد شده بود و جایزه ای هم دریافت نکرد.
دوماری و پورامیری بیش از کارگردانی در نوشتن پرکار هستند و پیش از یادگار جنوب، شنای پروانه و سریال یاغی را نیز به نگارش درآورده بودند. آشنایی این دو با محمد کارت از فیلم کوتاه نسبت خونی، که در سال ۹۵ کارگردانی کرده بودند، رقم خورد و به گفته خودشان، همکاریهای بعدی را به همراه داشت.
با آنکه سبقه این دو، بیشتر به سمت فیلم هایی در گونه درام متمایل است، اما پورامیری و دوماری کمدی سیاه ما همه با هم هستیم را نیز نوشته اند که در سال ۹۸ اکران شد. همکاری آنها با کمال تبریزی و پربازیگر بودن فیلم، سبب شد این فیلم در آن سال، ۱۰میلیارد تومان فروش داشته باشد و نهمین فیلم پرفروش همان سال لقب بگیرد.
دوماری در حال حاضر فیلمبرداری کوکتل مولوتف را به پایان رسانده که ژانری متفاوت با یادگار جنوبدارد و کمدی است.
یادگار جنوب روایتی عاشقانه و غیرخطی دارد و درباره مردی است که در پی نامزد از دست رفته خود، تلاش میکند تا دختری دیگر را شبیه او سازد. وحید رهبانی در نقش این مرد، بازی متفاوتی دارد و مخاطبی که او را تابهحال در گاندو، مصلحت، هناس و.. با ژانر پلیسی و امنیتی دیده، حالا او را مرد عاشقی میبیند که برای عشق از دست رفته خود، تلاش میکند.
الناز شاکردوست که در حال حاضر بیبدن را روی پرده دارد و بازخوردهای متفاوتی نسبت به این نقش دریافت کرده، در یادگار جنوب و ادامه نقش های پیشین خود در قامت یک معشوقه ظاهر میشود و در تقابل مناسبی با رهبانی قرار میگیرد.
آنچه نظر منتقدان و مخاطبان جشنواره چهلویکم را جلب کرد، گریم متفاوت و سنگین صابر ابر در این فیلم بود. پژمان جمشیدی نیز بیرحمی شخصیت خود را به خوبی به مخاطب منتقل میکند. گرهخوردن فیلم از همان دقایق ابتدایی با نیانبان و صدای سوزناک آن و در ادامه لوکیشن هایی در جنوب، حال و هوای فیلم را به تب گرم جنوب ایران گره میزند و مخاطب را نیز با آن همراه میکند.
یادگار جنوب از فیلم های اکران شده در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر بود. تنها فیلمی که به استثنای انیمیشن بچه زرنگ، کارگردانی مشترک داشت و سابقه کارگردانان آن نیز برای مخاطبان آشنا بود. هرچند این دومین فیلم بلند سینمایی پورامیری و دوماری پس از جاندار است اما با اقبال بیشتری نسبت به جاندار در جشنواره مواجه شد.
این فیلم در همان سال، در ۱۱ رشته نامزد دریافت جایزه شد و سه جایزه بهترین طراحی لباس، بهترین صدا و دیپلم افتخار برای پژمان جمشیدی را به دست آورد. جاندار تنها در بخش بهترین فیلم بخش نگاه نو نامزد شده بود و جایزه ای هم دریافت نکرد.
بیشتر بخوانید: نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست!
دوماری و پورامیری بیش از کارگردانی در نوشتن پرکار هستند و پیش از یادگار جنوب، شنای پروانه و سریال یاغی را نیز به نگارش درآورده بودند. آشنایی این دو با محمد کارت از فیلم کوتاه نسبت خونی، که در سال ۹۵ کارگردانی کرده بودند، رقم خورد و به گفته خودشان، همکاریهای بعدی را به همراه داشت.
با آنکه سبقه این دو، بیشتر به سمت فیلم هایی در گونه درام متمایل است، اما پورامیری و دوماری کمدی سیاه ما همه با هم هستیم را نیز نوشته اند که در سال ۹۸ اکران شد. همکاری آنها با کمال تبریزی و پربازیگر بودن فیلم، سبب شد این فیلم در آن سال، ۱۰میلیارد تومان فروش داشته باشد و نهمین فیلم پرفروش همان سال لقب بگیرد.
دوماری در حال حاضر فیلمبرداری کوکتل مولوتف را به پایان رسانده که ژانری متفاوت با یادگار جنوبدارد و کمدی است.
عکس های فیلم «یادگار جنوب»
یادگار جنوب روایتی عاشقانه و غیرخطی دارد و درباره مردی است که در پی نامزد از دست رفته خود، تلاش میکند تا دختری دیگر را شبیه او سازد. وحید رهبانی در نقش این مرد، بازی متفاوتی دارد و مخاطبی که او را تابهحال در گاندو، مصلحت، هناس و.. با ژانر پلیسی و امنیتی دیده، حالا او را مرد عاشقی میبیند که برای عشق از دست رفته خود، تلاش میکند.
الناز شاکردوست که در حال حاضر بیبدن را روی پرده دارد و بازخوردهای متفاوتی نسبت به این نقش دریافت کرده، در یادگار جنوب و ادامه نقش های پیشین خود در قامت یک معشوقه ظاهر میشود و در تقابل مناسبی با رهبانی قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران
آنچه نظر منتقدان و مخاطبان جشنواره چهلویکم را جلب کرد، گریم متفاوت و سنگین صابر ابر در این فیلم بود. پژمان جمشیدی نیز بیرحمی شخصیت خود را به خوبی به مخاطب منتقل میکند. گرهخوردن فیلم از همان دقایق ابتدایی با نیانبان و صدای سوزناک آن و در ادامه لوکیشن هایی در جنوب، حال و هوای فیلم را به تب گرم جنوب ایران گره میزند و مخاطب را نیز با آن همراه میکند.
https://teater.ir/news/62998