یک ماه از زمان استعفای رضا دادویی رئیس سابق شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی می‌گذرد و هنوز رئیس جدید این شورا انتخاب و معرفی نشده است.

 

سایت خبری تئاتر: شورای نظارت و ارزشیابی یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی است که وظیفه صدور مجوز اجراهای آثار تئاتری را در سالن‌های تحت پوشش این اداره‌کل بر عهده دارد. از یک ماه پیش و در پی استعفای رضا دادویی از شورای نظارت و ارزشیابی، این شورا بدون رئیسی مشخص به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

اینکه شورای نظارت و ارزشیابی مدتی است بدون داشتن رئیسی مشخص به کار خود ادامه می‌دهد، شاید نشان دهنده این است که گزینه‌های مناسب برای حضور در چالش‌انگیزترین بخش مدیریتی تئاتر وجود ندارد و ریاست شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی همچون دیگر بخش‌های مدیریتی تئاتر باید تنها از میان دایره‌ای محدود و معین از افراد، انتخاب و تعیین شود.

حتی اگر مدیرکل هنرهای نمایشی خود تا زمان انتخاب و معرفی رئیس جدید شورا، امور مربوطه در خصوص صدور مجوز اجرای آثار تئاتری را بر عهده داشته باشد، خالی بودن صندلی ریاست شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی توجیه‌پذیر نیست. در شرایط فعلی تئاتر که حوزه‌های مختلف با چالش‌های گوناگونی مواجه هستند، نیاز است که مدیرکل هنرهای نمایشی به این حوزه‌ها ورود کرده و وضعیت را بسامان کند.

این روزها بازسازی مجموعه تئاتر شهر، وضعیت شوراهای هنری سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، وضعیت بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر و نبود چشم‌اندازی مشخص برای فعالیت‌های تئاتری در سال ۹۴ با وجود گذشت یک فصل از سال جاری، تأخیر زمانی در انتخاب و معرفی رئیس جدید شورای نظارت و ارزشیابی می‌تواند حاکی از کم بودن قدرت عمل مدیرکل هنرهای نمایشی و نبود نظارت کافی معاون هنری باشد.

جدا از اظهار نظر و ورودی که مدیرکل هنرهای نمایشی به تازگی در خصوص وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر داشته، ورود و حضور سکان‌دار مدیریت تئاتر ایران در زمینه تصمیم‌گیری‌های قاطعانه کمرنگ است. 

اینکه شاید سیاست‌هایی خارج از محدوده سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری اداره‌کل هنرهای نمایشی در خصوص انتخاب و یا چینش مدیران زیرمجموعه و بخش‌های مختلف این اداره‌کل تعیین‌کننده هستند یا که چنین وضعیتی وجود خارجی ندارد، هیچکدام نمی‌تواند تأخیر در انتخاب مدیران زیرمجموعه مدیرکل هنرهای نمایشی را توجیه کند بخصوص با مشاهده تغییری که به عنوان مثال در انجمن هنرهای نمایشی ایران رخ می‌دهد و با وجود اینکه مدیرعامل پیشین انجمن استعفا نکرده بود و به فعالیت خود ادامه می‌داد، مدیرعاملی جدید برای انجمن هنرهای نمایشی ایران منصوب شد.

تغییر و تحولات در حوزه مدیریت‌های زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی حق هر کدام از مدیرکل‌های هنرهای نمایشی است اما باید دید چه ضرورت‌ها و نیازهایی این تغییرات و انتخاب‌ها را اولویت‌بندی می‌کند.

 

اخبار مرتبط:

آخرین مهلت ارسال آثار به بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره تئاتر شهر

اولین شماره «هنر بازیگری» منتشر شد

کاظم هژیر آزاد : نقش های کمدی را دوست دارم

انتقاد یک بازیگر از وضعیت تئاتر

فراخوان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر منتشر شد

نمایش "چیستا" ویژه هنرمندان به روی صحنه می رود

معرفی شورای انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مجموعه تئاتر صبا امسال افتتاح می‌شود

«کالیگولا» دوباره اجرا می‌شود

بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر به بهانه اجرای یک اثر

مدالیوم خانه تئاتر به انتظامی اهدا شد+ عکس

عکس‌هایی از تولد رضا کیانیان