سکوت را بشکنیم (Raising Voices) سریال اسپانیایی جدیدی از سرویس استریم نتفلیکس است که داستانی پر احساس از یک نوجوان ۱۷ ساله و مشکلات او را روایت می‌کند.
چارسو پرس: Raising Voices (سکوت را بشکنیم)، یک سریال اختصاصی اسپانیایی زبان از سرویس استریم نتفلیکس محسوب می‌شود که براساس یک رمان ساخته شده است؛ رمانی که داستانی از دوران بلوغ را روایت می‌کند. این داستان هم مثل اغلب داستان‌های دوران بلوغ، مسائل و مشکلات معمولِ مخصوصِ دوران نوجوانی را به تصویر می‌کشد؛ اما در عین حال هم با وجه تمایزاتِ تامل‌برانگیز خود، نسبت به همتایانش برجسته می‌شود. سریال سکوت را بشکنیم، عمدتا داستان خود را از زاویه دید آلما روایت می‌کند؛ دختری که با سایر همکلاسی‌هایش متفاوت است و یک نوجوان ۱۷ ساله‌ی معمولی بودن، برایش خیلی سخت است. بااین‌حال، داستان صرفاً روی آلما تمرکز نمی‌کند. ما سه قهرمان دیگر هم داریم: برتا، گرتا و ناتا.

گرتا بهترین دوست دوران کودکی آلما است، درحالی‌که ناتا یک دوست جدیدتر از مدرسه فعلی‌اش محسوب می‌شود. از طرف دیگر، برتا دوست خوبی با آلما بود تا اینکه در مدرسه با مشکلاتی روبه‌رو شد، از آن‌جا رفت و به مدرسه هنر پیوست و کاملاً متحول شد؛ یا اینکه ما اینطور فکر می‌کنیم. آلما در تلاش است تا از جرئت و صدای خود استفاده کند تا تغییری در مدرسه‌اش به وجود بیاورد؛ بدون اینکه عواقب آن را در نظر بگیرد. داستان کلی درباره تجاوز جنسی و مسمویتی است که آلمان و دوستانش یعنی برتا و ناتا تجربه می‌کنند. ما در همان سکانس‌های ابتدایی می‌بینیم که آلما بنری روی در مدرسه نصب می‌کند که نوشته: «مراقب باشید؛ یک متجاوز اینجا پنهان شده است.»



سریال سکوت را بشکنیم با روایت خود به‌طور موثری نشان می‌دهد که چگونه دختران در مدارس خود در امنیت نیستند و از آن‌ها محافظت نمی‌شود. آلما که دیگر در آستانه‌ی اتمام دبیرستان است، حسابی با دوستان خود یعنی گرتا و ناتا خوشگذرانی و تفریح می‌کند؛ آن‌ها درکنار هم با مشکلاتِ این دوران یعنی تنها ماندن، حسادت، درگیری با پدر و مادر و همچنین رابطه‌های سمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در همین حین، یک کاربر در فضای مجازی عکسی از خود منتشر می‌کند با این عنوان «این من هستم، یک روز قبل از اینکه به من تعرض شود.» به محض انتشار این عکس، عادی بودن از بین می‌رود و همه چیز تغییر می‌کند.

اما سوالاتی که مطرح می‌شود این است که این تعرض چطور و چه زمانی اتفاق افتاده است؟ چه کسی پشت این پروفایل است؟ این اتهام چقدر حقیقت دارد؟ قربانی واقعی کیست؟ سریال Raising Voices یک مجموعه تامل برانگیز است که به مخاطبان جوان اجازه می‌دهد به این سؤال پاسخ دهند که «تجاوز چیست؟» این سریال به بررسی روش‌های مختلف رفتار با دختران جوان و چگونگی مواجهه با این چالش‌های وحشتناک می‌پردازد. بسیاری از اوقات، دختران مجبور می‌شوند باور کنند که مشکل آنهاست و خود را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که مورد تعرض قرار می‌گیرند.

این سریال از نظر اخلاقی این افکار را بررسی می‌کند و بینشی نسبت به این احساسات ارائه می‌کند و در عین حال راه‌های مختلفی را که ممکن است فرد مورد آزار و اذیت قرار گیرد را به نمایش می‌گذارد. معمولا سریال‌هایی با این مضمون، عادت دارند همه چیز را به وضوح نشان دهند و مشکلات را با جزئیاتی به تصویر بکشند که شاید اغلب تماشای آن‌ها برای بیننده سخت باشد. اما چیزی که این سریال را با مجموعه‌های مشابه خود متمایز می‌کند، این است که سازندگان بخش زیادی از تعرض را برعهده‌ی تخیل و تصور خود بیننده می‌گذارند. برخی اوقات صحنه‌های دشواری می‌بینیم اما کاملا مربوط‌به داستان است و طبیعتا باید تماشای آن‌ها هم سخت باشد.



این سریال به‌طور جذابی موفق می‌شود تا به مخاطب خود نشان دهد که شما هرگز در امان نیستید؛ حتی با دوستانتان و حتی با کسانی که شدیدا به آن‌ها اعتماد دارید. سریال سکوت را بشکنیم به‌نوعی می‌تواند مبارزات، درگیری‌ها و چالش‌های جهانی دختران نوجوان را پوشش دهد. بینندگان تلویزیونی و کاربران سرویس استریم نتفلیکس تا حد زیادی این سریال را دوست داشتند؛ چیزی حدود ۵۰ نفر از آن‌ها رضایت ۸۴ درصدی خود را در سایت راتن تومیتوز ثبت کردند. از طرف دیگر هم ۳۲۰۰ نفر از کاربران سایت IMDB میانگین امتیاز ۷.۱ از ۱۰ را برای این مجموعه‌ی درام ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  مطالب مربوط به سریال‌های خارجی


این سریال، بینندگان را به یک ترن هوایی احساسی می‌برد. با اینکه ممکن است این مجموعه درام در ابتدا شما را گیج و سردرگم کند، اما در پایان مسیر، چیزهای خیلی زیادی در ذهن شما به جا می‌گذارد. این سریال نشان می‌دهد که چگونه تجاوز جنسی می‌تواند بر سلامت روان فرد تأثیر فوق‌العاده‌ای بگذارد. این یک سریال عمیق است که ارزش تماشای آن را دارد؛ اما باید مراقب باشید که ممکن است صحنه‌هایی آزاردهنده برای شما داشته باشد؛ خصوصا اگر تجربه‌ای از هرگونه تعرضی داشته باشید. ترجیحا می‌توان گفت که سریال سکوت را بشکنیم، بیشتر برای مخاطبان بالغ ساخته شده است.

سریال های مشابه سریال سکوت را بشکنیم


سریال Euphoria
سریال سرخوشی
بازیگران: زندیا، مود آپاتو و اریک دین
سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون
خلاصه داستان: داستان این سریال درباره گروهی از دانش‌آموزان نوجوان جریان دارد که در دوره دبیرستان مشغول تحصیل هستند و مانند تمام نوجوان‌های دنیا با مشکلاتی مشابه سروکله می‌زنند. مشکلاتی مانند مواد مخدر، روابط عاطفی، روابط آن‌ها با خانواده و دوستان و موضوعاتی از این قبیل که در این سریال به زیبایی به‌تصویر درمی‌آيند.


سریال A Nearly Normal Family
سریال یک خانواده تقریبا معمولی
بازیگران: الکساندرا کارلسون تایرفورس، کاوپی بخند و بیورن بنگتسسون
سال پخش: ۲۰۲۳
خلاصه داستان: خانواده‌ی سَندِل، یک خانواده‌ی معمولی هستند که یک پدر کشیش به نام آدام، یک مادر وکیل به نام اولریکا و یک دختر ۱۹ ساله به نام استلا دارد. به نظر می‌رسد که آن‌ها یک زندگی بی‌نقص در یک خانه‌ی بسیار زیبا و عالی خارج از شهر لوند از کشور سوئیس دارند. یک روز، همه چیز تغییر می‌کند و ازاین‌رو به آن رو می‌شود؛ زمانی‌که پلیس، استلا را دستگیر می‌کند و با اتهام قتل، او را به زندان می‌اندازد. والدینِ او که با شنیدنِ این خبر نابود شدند، اصلا نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند. چه اتفاقی افتاده است؟ آن‌ها می‌خواهند به هر قیمتی به استلا کمک کنند اما آیا واقعا دختر خود را می‌شناسند؟ آیا این زن و شوهر یکدیگر را می‌شناسند؟


سریال 13 Reasons Why
سریال ۱۳ دلیل برای اینکه
بازیگران: دیلن مینت، کاترین لنگفورد و کریستین ناوارو
سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰
خلاصه داستان: «اگر دارید به این نوار گوش می‌کنید، یعنی دیگر خیلی دیر شده است.» سیزده دلیل برای اینکه، براساس کتاب‌های پرفروش جی اشر ساخته شده است. نوجوانی به نام کلی جنسن را دنبال می‌کند که از مدرسه به خانه باز می‌گردد و جعبه اسرارآمیزی را پیدا می‌کند که در ایوانش قرار دارد و نام خودش روی آن نوشته شده است. در داخل این جعبه تعدادی از نوارهای کاست را پیدا می‌کند که توسط هانا بیکر، همکلاسی و دوستش، که دو هفته قبل به‌طرز غم‌انگیزی خودکشی کرده، ضبط شده بود. هانا از این نوارها به‌عنوان یک دفترچه خاطرات صوتی استفاده کرده است تا ۱۳ دلیل برای اینکه به زندگی‌اش پایان داده را با جزئیات شرح دهد. سیزده دلیل برای اینکه، ازطریق روایت‌های دوگانه هانا و کلی، داستانی پیچیده و دلخراش از سردرگمی و ناامیدی را به تصویر می‌کشد که عمیقاً بینندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.