کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» به قلم محمدرضا دلیر و از سوی نشر هوران منتشر شد.
چارسو پرس: کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» نوشته محمدرضا دلیر و به همت نشر هوران  در ۳۳۲ صفحه و به قیمت ۳۹۹هزارتومان چاپ و روانه کتابفروشی‌های سراسر کشور شده است.

این کتاب در ۱۰فصل نوشته شده و به مباحث پایه‌ای ادبیات نمایشی نظیر فلسفه مقدماتی شرق، فلسفه مقدماتی غرب، فنون نمایشنامه نویسی می‌پردازد.

کتاب مبانی ادبیات نمایشی مناسب برای مطالعه دانشجویان رشته ادبیات نمایشی و تئاتر و عموم علاقمندان است.

تازه‌های کتاب- نمایشنامه


دربخش‌هایی از کتاب می‌خوانیم:‌ «نیاز به گفتن و شنیدن نیازی حیاتی و راز جاودانگی قصه هاست. قصه پردازی، افسانه سرایی، اسطوره آفرینی و آیین نقل آنها عمری دراز دارد که خود ریشه در زندگی جمعی مردمان داشته و زاییده تلاش آنها برای درک مفهوم هستی و نیرو‌های سرنوشت ساز پیرامونشان است. 

نمایشنامه یا ادبیات دراماتیک متنی است که با توجه به آن یک تئاتر پدید می‌آید. ارزش و اهمیت فنی نمایشنامه در این است که نه تنها نمایشنامه را به عنوان نوشته ادبی می‌شکافد و تجزیه و تحلیل می‌کند بلکه آن را به عنوان ماده خام یک اجرای تئاتری زیر ذره بین قرار می‌دهد.»

محمدرضا دلیر  درباره این کتاب می‌گوید: نوشتن کتاب مبانی ادبیات نمایشی دو سال به طول انجامیده و  این اثر برای نخستین بار در ایران با این طرح و عنوان و مشخصات به چاپ رسیده است.