فیلم روانی آلفرد هیچکاک از پیچیدهترین فیلمهای روانشناسانه در ژانر هراس آقای کارگردان است، فیلمی که ابعاد یک شخصیت را شناور در میانه گذشته و حال نشان میدهد؛ اگرچه نقش اصلی آن فیلم را «آنتونی پرکینز» بازی کرد و به شهرت رسید اما بازی نقش زن و قربانی آنتونی کسی نیست جز جنت لی.
چارسو پرس: آمریکایی بلوند که پیش از روانی به شهرت رسیده بود و تنها بازیگر زن نقش اصلی هیچکاک بود که یکبار برای او بازی کرد. تقریباً بازیگران زن همچون اینگرید برگمن افسانهای در سه فیلم یا بیشتر با هیچکاک کار کردهاند؛ اما جنت لی با چهره تأثیرگذارش بهیکباره بر پرده فیلم روانی حاضر و با مرگ دردناک و تلخش ماندگار شد.
اگر چه جنت لی را با بازی در فیلم روانی آلفرد هیچکاک به یاد میآورند، اما او برای بسیاری از کارگردانان معروف آن دوره کار کرد. او کارش را «عمل خشونت» با فرید زینمان بزرگ شروع کرد و در ۲۰ سالگی قراردادی با متروگلدنمایر امضا کرد و طی دههٔ پنجاه میلادی خودش را بهعنوان بازیگری که قابلیت نقشآفرینی در نقشهای اصلی را دارد به اثبات رساند.
جنت لی در «زنان کوچک» خوش درخشید و با بازی در «دانوب سرخ» جورج سیدنی نشان داد که در هر نقشی توانایی حضور دارد. او وسترن، موزیکال و کمدی را بازی کرد، اما بازی در «نشانی از شر» اورسن ولز آرزویی بود که بسیاری از بازیگران زن هالیوود داشتند تا در کنار «همشهری کین» معروف بایستند و بازی کنند. این اثر ولز یکی از آخرین فیلمهای سبک نوآر آمریکایی بود. فیلمی با همان زبانمندی ولز، با قابها و تاریک و روشنی شناخته شده.
پس از این بازی بود که هیچکاک به سراغ او رفت و برای روانی انتخابش کرد. هیچکاک بازیگری نیاز داشت که در کمترین حجم زمانی بیشتر تأثیر را روی مخاطب بگذارد، جذاب باشد و وقتی در آن سکانس پر از نمای قتل ضربات چاقو به پیکرش وارد میشود بتواند حس وحشت از مرگ و گناه را همزمان القا کند، دستان کمتوانش پرده پلاستیکی حمام را بگیرد و سقوط کرده و در چهرهاش چنان مرگ خانه کند که بین صورت او و فلز چاهک وان حمام هیچ فرق نباشد، هر دو بیجان و مرده . آن سکانس نفسگیر که با آمدن آنتونی پرکینز چهره عوض میکند و ادامه مییابد.
ویژگی بازی در روانی مسئله گناه و هراس از آن بود. جنت لی وقتی در کنار جاده در ماشین خود خوابیده است، زمانی که با چهره پلیس روبرو میشود، تمام وحشت از گناه (دزدی) را آنچنان خوب نشان میدهد که مخاطب دچار دلهره میشود.
یکی از برجسته گی های آن فیلم که کارگردانی فوقالعاده را به رخ میکشد آن است که در نیمه دوم فیلم نقش اصلی یعنی جنت لی به قتل رسیده و مفقود شده، اما هنوز حضور دارد و در تمام لحظاتی که پلیس و دیگران به دنبالش هستند، مخاطب چهره او را به یاد میآورد و آن وحشت مرگ را تجربه میکند.
جنت لی که در ۶ ژوئیه ۱۹۲۷ به دنیا آمد در ۳ اکتبر ۲۰۰۴ (یعنی همین امروز) دیده از جهان فروبست. او بخشی از سینمای کلاسیک دهه ۴۰، ۵۰ آمریکا بود که بازیگری را در کنار بزرگان سینما تجربه کرد. او بعد از همکاری با هیچکاک در فیلم تأثیرگذار «هارپر» بازی کرد، اگرچه نقش اصلی نبود؛ اما چهرهای تأثیرگذار بود، آن هم در کنار پل نیومن و لورن باکال زیبارو. او بعدازاین فیلم کمدی «سه نفر روی نیمکت» جری لوئیس همبازی کرد.
جنت لی سالها از سینما فاصله گرفت تا آنکه با بازی در سریالهای تلویزیونی دوباره به عرصه بازیگر بازگشت.
او در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه پسیفیک در کالیفرنیا دکترای افتخاری در رشته هنر دریافت کرد. اما زندگی به او مهلت نداد و سوم اکتبر ۲۰۰۴ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
اگر چه جنت لی را با بازی در فیلم روانی آلفرد هیچکاک به یاد میآورند، اما او برای بسیاری از کارگردانان معروف آن دوره کار کرد. او کارش را «عمل خشونت» با فرید زینمان بزرگ شروع کرد و در ۲۰ سالگی قراردادی با متروگلدنمایر امضا کرد و طی دههٔ پنجاه میلادی خودش را بهعنوان بازیگری که قابلیت نقشآفرینی در نقشهای اصلی را دارد به اثبات رساند.
جنت لی در «زنان کوچک» خوش درخشید و با بازی در «دانوب سرخ» جورج سیدنی نشان داد که در هر نقشی توانایی حضور دارد. او وسترن، موزیکال و کمدی را بازی کرد، اما بازی در «نشانی از شر» اورسن ولز آرزویی بود که بسیاری از بازیگران زن هالیوود داشتند تا در کنار «همشهری کین» معروف بایستند و بازی کنند. این اثر ولز یکی از آخرین فیلمهای سبک نوآر آمریکایی بود. فیلمی با همان زبانمندی ولز، با قابها و تاریک و روشنی شناخته شده.
پس از این بازی بود که هیچکاک به سراغ او رفت و برای روانی انتخابش کرد. هیچکاک بازیگری نیاز داشت که در کمترین حجم زمانی بیشتر تأثیر را روی مخاطب بگذارد، جذاب باشد و وقتی در آن سکانس پر از نمای قتل ضربات چاقو به پیکرش وارد میشود بتواند حس وحشت از مرگ و گناه را همزمان القا کند، دستان کمتوانش پرده پلاستیکی حمام را بگیرد و سقوط کرده و در چهرهاش چنان مرگ خانه کند که بین صورت او و فلز چاهک وان حمام هیچ فرق نباشد، هر دو بیجان و مرده . آن سکانس نفسگیر که با آمدن آنتونی پرکینز چهره عوض میکند و ادامه مییابد.
ویژگی بازی در روانی مسئله گناه و هراس از آن بود. جنت لی وقتی در کنار جاده در ماشین خود خوابیده است، زمانی که با چهره پلیس روبرو میشود، تمام وحشت از گناه (دزدی) را آنچنان خوب نشان میدهد که مخاطب دچار دلهره میشود.
یکی از برجسته گی های آن فیلم که کارگردانی فوقالعاده را به رخ میکشد آن است که در نیمه دوم فیلم نقش اصلی یعنی جنت لی به قتل رسیده و مفقود شده، اما هنوز حضور دارد و در تمام لحظاتی که پلیس و دیگران به دنبالش هستند، مخاطب چهره او را به یاد میآورد و آن وحشت مرگ را تجربه میکند.
جنت لی که در ۶ ژوئیه ۱۹۲۷ به دنیا آمد در ۳ اکتبر ۲۰۰۴ (یعنی همین امروز) دیده از جهان فروبست. او بخشی از سینمای کلاسیک دهه ۴۰، ۵۰ آمریکا بود که بازیگری را در کنار بزرگان سینما تجربه کرد. او بعد از همکاری با هیچکاک در فیلم تأثیرگذار «هارپر» بازی کرد، اگرچه نقش اصلی نبود؛ اما چهرهای تأثیرگذار بود، آن هم در کنار پل نیومن و لورن باکال زیبارو. او بعدازاین فیلم کمدی «سه نفر روی نیمکت» جری لوئیس همبازی کرد.
جنت لی سالها از سینما فاصله گرفت تا آنکه با بازی در سریالهای تلویزیونی دوباره به عرصه بازیگر بازگشت.
او در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه پسیفیک در کالیفرنیا دکترای افتخاری در رشته هنر دریافت کرد. اما زندگی به او مهلت نداد و سوم اکتبر ۲۰۰۴ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
بیشتر بخوانید
رتبهبندی بهترین فیلمهای آلفرد هیچکاک
کدام فیلم آلفرد هیچکاک باعث شد توسط افبیآی تحت تعقیب قرار بگیرد؟
https://teater.ir/news/65019