هادی عامل که این روز‌ها نمایش «مضحکه دزدها» را در تماشاخانه‌ی «سنگلج» به صحنه برده است با گله از وضعیت تئاتر آیینی، سنتی گفت: تئاتر آیینی سنتی ما شکل موزه‌ای پیدا کرده و تنها به برگزاری جشنواره‌ی آیینی سنتی محدود شده است.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان گفت: امروز برای اینکه مخاطب و نسل جدید به تئاتر آیینی سنتی علاقه‌مند شود، باید در این گونه تئاتر خلاقیت داشته باشیم، با درجازدن و کپی برداری به جایی نمی‌رسیم. متاسفانه امروز حتی رغبتی بین قشر تحصیل کرده به تئاتر سنتی وجود ندارد و به نوعی این گونه تئاتر به گونه‌ای بی‌اهمیت و کم ارزش برای نسل جدید تبدیل شده است.

او افزود: امروز دیگر کسی آرزویش نیست که جای مرشد ترابی یا سعدی افشار باشد، ما واقعا بعد از درگذشت بزرگانی چون محمود استاد محمد، سعدی افشار، مرشد ترابی، رضا خمسه‌ای جایگزینی در تئاتر آیینی و سنتی‌مان نداریم.

عامل با بیان اینکه قدر داشته‌هایمان را در تئاتر آیینی سنتی نمی‌دانیم، تصریح کرد: ما گونه‌های مختلف و متنوعی مثل نقالی،پرده‌خوانی، تخت حوضی و ... در تئاتر سنتی مان را داریم که کشورهای دیگر به آن غبطه می‌خورند اما ما متاسفانه قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم.

کارگردان نمایش «پابرهنه در پارک» ادامه داد: در کشورهایی مثل ژاپن،کره،هند و... تئاتر سنتی اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت از این‌گونه تئاتر حمایت

می‌کند، چرا که به ریشه‌های فرهنگی‌شان برمی‌گردد،اما در کشور ما تئاتر آیینی و سنتی یک شکل موزه‌ای پیدا کرده است که حتی آن هم به درستی رعایت نمی‌شود، اگر مسوولین می‌خواهند که جوان‌ها به این رشته روی بیاورند باید توجه جدی‌تری به این گونه تئاتری داشته باشند.

عامل همچنین درباره اجرای عمومی نمایش «مضحکه دزدها» که از 10 مهر در تماشاخانه سنگلج آغاز شده است به ایسنا گفت: نمایش‌مان نسبت به اجرای جشنواره‌ی آیینی سنتی در تالار «چهار سو» تغییراتی داشته است، در اجرای عمومی با توجه به «قاب صحنه‌ای» بودن سنگلج، تغییراتی را در میزانسن و اجرا انجام دادیم، ضمن اینکه اجرای جشنواره ایراداتی داشت که آن‌ها را در اجرای عمومی برطرف کردیم.

او درباره استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: بعد از اجرای جشنواره سریع به ما گفته شد که در تماشاخانه‌ی «سنگلج» اجرای عمومی بروید برای همین ما فرصتی برای تبلیغات نداشتیم و ظرف یک هفته باید کار را برای اجرای عمومی آماده می کردیم. با وجود این شرایط، در این مدت استقبال تماشاگران از نمایش خوب بوده است.

این کارگردان تئاتر محیطی همچنین با اشاره به همکاری خود با گروه تئاتر «پاپتی‌ها» در این نمایش افزود: من در این نمایش با یک گروه جوان اما علاقه‌مند همکاری داشتم، گروهی صاحب مهارت،چالاک که دیالوگ‌ها را به خوبی بیان می‌کنند.

هادی عامل هاشمی گفت: «مضحکه دزدها» در واقع مربوط به موضوع پایان‌نامه من بوده است. در این کار سعی کردیم براساس همان موضوع پایان‌نامه، بازیگر تخت حوضی پرورش دهیم و بیش از انکه بخواهیم به طنز کلامی تکیه کنیم، برای ایجاد موقعیت‌ها از بدن بازیگران استفاده کردیم. نمایش ما با اینکه تخت حوضی است اما شبیه تخت حوضی‌های قدیمی نیست بلکه کاملا جاری است و راه خودش را پیدا می‌کند.

علی عامل هاشمی، حمید رحیمی، سینا کرمی،محمد صمدی، لبخند بدیعی، الهه شه‌پرست، ارسطو خوش رزم و محمدرضا ایمانیان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند .

همچنین دیگر عوامل «مضحکه دزدها» به این شرح است: نویسنده: پویان غفاری، طراح لباس: پگاه ترکی، موسیقی: آرش عزیزی، دستیاران کارگردان: علی عامل هاشمی - محمدرضا ایمانیان، مدیر صحنه: رامین تقی زاده،عکس: امیر خدامی،طراح اعلان نمایش: وحید میثاقی، مجری طرح: هادی آموزگار.

نمایش «مضحکه دزدها» هر روز ساعت 19:30 تا 11 آبان روی صحنه می‌رود و در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز در دو سانس 17:30 و همچنین 19:30 اجرا می‌شود.