کنسرتها در کشور پس از یک افتتاحیه نهچندان باثبات، در حال رشدی تصاعدی است، پس از ۴۷ روزی که اجراهای زنده موسیقی به دلیل تعطیلات مناسبتی روند مناسبی را طی نکرد، فعالان این حوزه، با تمام قوا به میدان آمدهاند تا نبض بازار را به دست بگیرند.
چارسو پرس: مجموع نوبتهای کنسرت طی ۲ ماه شهریور و مهر، به ۱۰۰۰ نوبت رسیده است که این آمار، اگر چه چندان خوشایند به حساب نمیآید، اما به دلیل شرایط این دوماه و ظرفیت موجود، عملا ما را با این حقیقت مواجه میسازد که چارهای جز این میزان اجرا وجود نداشت. در نیمه نخست شهریور ماه، هیچ اجرای زندهای به دلیل اتمام ماه صفر، به روی صحنه نرفت و بنابراین تنها در نیمه دوم این ماه، کنسرتها برگزار شد.
کنسرتها در کشور پس از یک افتتاحیه نهچندان باثبات، در حال رشدی تصاعدی است، پس از ۴۷ روزی که اجراهای زنده موسیقی به دلیل تعطیلات مناسبتی روند مناسبی را طی نکرد، فعالان این حوزه، با تمام قوا به میدان آمدهاند تا نبض بازار را به دست بگیرند.
در مهر ماه نیز چندین تعطیلات مناسبتی و عزای عمومی در کشور وجود داشت که سبب شد تا تنها نیمی از این ماه، قابلیت اجرای برنامه زنده داشته باشد بنابراین در چنین شرایطی که آغاز موج جدید کنسرتها با این مناسبتها و تعطیلات مواجه شد، ۱۰۰۰ نوبت اجرا در تهران و شهرستانها، بهشکلی اجتنابناپذیر، موجه به حساب میآید.
اما آنچه تاکنون از برآیند اجراهای زنده موسیقی طی آبانماه به چشم میخورد، اینکه با توجه به عادیشدن شرایط، نوبتهای کنسرت در حال افزایش و پیشی گرفتن از این آمارهاست. ضمن اینکه بسیاری از خوانندگانی که باتوجه به شرایط تعطیلات، ترجیح دادند تا کنسرتهای خود در فصل جدید را از شهرستانها کلید بزنند، در آبانماه چندین نوبت اجرا را در تهران استارت میزنند.
تعدد این اجراها سبب شده تا سالن وزارت کشور نیز پس از ماهها، به ناوگان سالنهای کنسرت افزوده شود تا پایتخت عملا با ۴ سالن اصلی، به استقبال فصل جدید کنسرت برود. افزایش بهای سقف بلیت به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز نهتنها هیچ ریزشی را تجربه نکرد، بلکه از آن زمان تاکنون، روند پر شدن سالنها، شدت بیشتری گرفته است. البته در این مقوله باید به عطش بالای مخاطب برای رفتن به کنسرت خواننده موردعلاقه خود پس از چندینماه تعطیلی اشاره کرد و اینکه با جمیع این عوامل، درصد پر شدن سالنها، از شتاب بیشتری به نسبت سه ماهه نخست امسال برخوردار است که امیدواریم این روند برای ماههای پایانی سال نیز حفظ شود.
کولاک پائیزی خوانندهها
همچنین بررسی کنسرتهای آبانماه نشان میدهد که فاصله خوانندگان پرکار با آن دسته از خوانندگانی که اجراهای کمی را در طول ماه تجربه میکردند، به کمترین میزان خود طی ۱۸ ماه اخیر رسیده است و اینکه آن دسته از خوانندگان کمکار نیز حالا به اجراهای بیشتر میاندیشند. برخی خوانندگان که طی یکسال اخیر یا کنسرتی نداشتهاند و یا اجراهای محدودی داشتهاند، به صحنه بازگشتهاند. در این میان، برخی خوانندگان با گویشهای محلی و البته کنسرتهای بانوان، به ثبات خوبی در تقویم ماهیانه اجراهای زنده رسیدهاند که تداوم این روند، موجب رشد کمی نوبتهای کنسرتها میشود.
برخی اخبار نیز از مرتفعشدن مشکلات چندخواننده حکایت دارند که آن خوانندگان نیز به اجراهای آبان و به خصوص آذرماه خواهند رسید. چند چهره جدید نیز قرار است طی ماه پایانی پاییز، نخستین اجرای صحنهای خود را تجربه کنند.
تجمیع این گزارهها سبب میشود تا به رونق گرم کنسرتها طی ۵ ماه باقیمانده امسال ایمان داشته باشیم. کنسرتها فارغ از گردش اقتصاد آزاد برای فعالان این حوزه، نقش غیرقابلانکاری در افزایش سرانه نشاط اجتماعی در هر جامعهای دارند و بنابراین باید با نگاهی سراسر مثبت به این رویکرد نگریست و چنین جریانی را به فال نیک گرفت.
کنسرتها در کشور پس از یک افتتاحیه نهچندان باثبات، در حال رشدی تصاعدی است، پس از ۴۷ روزی که اجراهای زنده موسیقی به دلیل تعطیلات مناسبتی روند مناسبی را طی نکرد، فعالان این حوزه، با تمام قوا به میدان آمدهاند تا نبض بازار را به دست بگیرند.
در مهر ماه نیز چندین تعطیلات مناسبتی و عزای عمومی در کشور وجود داشت که سبب شد تا تنها نیمی از این ماه، قابلیت اجرای برنامه زنده داشته باشد بنابراین در چنین شرایطی که آغاز موج جدید کنسرتها با این مناسبتها و تعطیلات مواجه شد، ۱۰۰۰ نوبت اجرا در تهران و شهرستانها، بهشکلی اجتنابناپذیر، موجه به حساب میآید.
اما آنچه تاکنون از برآیند اجراهای زنده موسیقی طی آبانماه به چشم میخورد، اینکه با توجه به عادیشدن شرایط، نوبتهای کنسرت در حال افزایش و پیشی گرفتن از این آمارهاست. ضمن اینکه بسیاری از خوانندگانی که باتوجه به شرایط تعطیلات، ترجیح دادند تا کنسرتهای خود در فصل جدید را از شهرستانها کلید بزنند، در آبانماه چندین نوبت اجرا را در تهران استارت میزنند.
تعدد این اجراها سبب شده تا سالن وزارت کشور نیز پس از ماهها، به ناوگان سالنهای کنسرت افزوده شود تا پایتخت عملا با ۴ سالن اصلی، به استقبال فصل جدید کنسرت برود. افزایش بهای سقف بلیت به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز نهتنها هیچ ریزشی را تجربه نکرد، بلکه از آن زمان تاکنون، روند پر شدن سالنها، شدت بیشتری گرفته است. البته در این مقوله باید به عطش بالای مخاطب برای رفتن به کنسرت خواننده موردعلاقه خود پس از چندینماه تعطیلی اشاره کرد و اینکه با جمیع این عوامل، درصد پر شدن سالنها، از شتاب بیشتری به نسبت سه ماهه نخست امسال برخوردار است که امیدواریم این روند برای ماههای پایانی سال نیز حفظ شود.
بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به موسیقی
کولاک پائیزی خوانندهها
همچنین بررسی کنسرتهای آبانماه نشان میدهد که فاصله خوانندگان پرکار با آن دسته از خوانندگانی که اجراهای کمی را در طول ماه تجربه میکردند، به کمترین میزان خود طی ۱۸ ماه اخیر رسیده است و اینکه آن دسته از خوانندگان کمکار نیز حالا به اجراهای بیشتر میاندیشند. برخی خوانندگان که طی یکسال اخیر یا کنسرتی نداشتهاند و یا اجراهای محدودی داشتهاند، به صحنه بازگشتهاند. در این میان، برخی خوانندگان با گویشهای محلی و البته کنسرتهای بانوان، به ثبات خوبی در تقویم ماهیانه اجراهای زنده رسیدهاند که تداوم این روند، موجب رشد کمی نوبتهای کنسرتها میشود.
برخی اخبار نیز از مرتفعشدن مشکلات چندخواننده حکایت دارند که آن خوانندگان نیز به اجراهای آبان و به خصوص آذرماه خواهند رسید. چند چهره جدید نیز قرار است طی ماه پایانی پاییز، نخستین اجرای صحنهای خود را تجربه کنند.
تجمیع این گزارهها سبب میشود تا به رونق گرم کنسرتها طی ۵ ماه باقیمانده امسال ایمان داشته باشیم. کنسرتها فارغ از گردش اقتصاد آزاد برای فعالان این حوزه، نقش غیرقابلانکاری در افزایش سرانه نشاط اجتماعی در هر جامعهای دارند و بنابراین باید با نگاهی سراسر مثبت به این رویکرد نگریست و چنین جریانی را به فال نیک گرفت.
https://teater.ir/news/65679