این کودکان با شرکت در این نمایش ها اعتماد به نفس، نظم پیدا می‌کنند و سطح گفتار و تمرکز آنها افزایش پیدا می کند.

پایگاه خبری تئاتر: کارگردان نمایش خیابانی «افسانه دشت بی باران» گفت: اجرای نمایش توسط کودکان سندروم داون نیاز به اعتماد مسئولان و متولیان دارد که در این راستا شهرام کرمی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به ما اعتماد کرد و اگر اعتماد ایشان نبود ما اکنون اینجا نبودیم.

به گزارش سایت خبری اصفهان تئاتر، رسول حق شناس با تأکید بر اینکه 18 سال است در عرصه هنر تئاتر فعالیت دارد، اظهار کرد: تقریباً مدت هشت سال است که با بچه‌هایی به ظاهر غیرعادی مانند اوتیسم و سندروم‌ داون در عرصه تئاتر درمانی کار می‌کنم.

وی درباره کار نمایش خیابانی جشنواره بیستم گفت: داستان این نمایش داستان فولکلر از ترکمن به نام «افسانه دشت بی باران» است و این نمایش پنجمین کار خیابانی این گروه بوده و  نخستین گروه خیابانی کم توانان ذهنی در جهان است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: این گروه سه دوره در جشنواره فجر شرکت کرده و جایزه هم گرفته است و نمایش این کودکان سال 2012 در هندوستان جزء 10 اثر برتر جهان شناخته شد.

او تصریح کرد: این کار با حمایت کانون خیریه سندروم‌داون ایران انجام می‌شود و در این کانون کلاسی با عنوان تئاتر برگزار می شود که به تئاتر درمانی می پردازند تا کودکانی که در این زمینه توانایی داشته باشند.

حق شناس افزود: در بحث تئاتر یک تئاتر درمانی و یک تئاتر ویژه معلولان داریم که در تئاتر معلول به جای بازیگر معمول بازیگر معلول بازی می کند اما در تئاتر درمانی برای ارتقا کیفی زندگی این نوع کودکان با استفاده از تکنیک‌های درمانی آنها را تشویق به ارائه بازی در نمایش می کنیم.

او هدف اصلی از شرکت این نوع کودکان در نمایش را درمان دانست و افزود: برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان سندروم داون استفاده از تئاتر برای درمان آنها است.

کارگردان نمایش خیابانی «افسانه دشت بی باران» گفت: مدت اجرای این نمایش 10 دقیقه است که برای این میزان زمان، معادل 10 ساعت کار کرده ایم و هشت ماه زمان برای آماده سازی آن به طول انجامید.

وی خاطرنشان کرد: این کودکان با شرکت در این نمایش ها اعتماد به نفس، نظم پیدا می‌کنند و سطح گفتار و تمرکز آنها افزایش پیدا می کند.

حق شناس یادآور شد: نمونه‎هایی از این نمایش را می‌توان به صورت صحنه‌ای در کشورهای ژاپن، امریکا و فرانسه نام برد چرا که تئاتر درمانی از سال 1921 در وین شروع شد و در ایران عمر آن به 40 سال می‌رسد.

وی افزود: در ایران گروه‌های دیگری نیز هستند که تئاتر کار می‌کنند اما این نمایش‌ها تئاتر درمانی نیست بلکه تنها بازیگران آنها معلول هستند و عموما این نوع نمایش ها مورد استقبال جامعه و خانواده‌ها است و زمانی که کار را می‌بینند بسیار از آن رضایت دارند.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: اجرای این نوع نمایش ها نیاز به اعتماد مسئولان و متولیان دارد در این راستا شهرام کرمی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به ما اعتماد کرد که اگر اعتماد ایشان نبود ما اکنون اینجا نبودیم.