کارگردان فیلم «استاد» گفت: بازیگر نقش استاد برای ما مهم بود، دنبال چهره بودیم و به افراد مختلفی پیشنهاد دادیم. موضع‌گیری‌ها برای من عجیب بود، هنرمندان معتقدند باید باب نقد باز باشد اما به خودشان که رسید، شرایط تغییر کرد و به راحتی ایفای نقش در این اثر را نمی‌پذیرفتند.
چارسو پرس: نقد و بررسی فیلم «استاد» با حضور عماد حسینی و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما از برنامه اکران پخش شد.

عماد حسینی در این برنامه اظهار کرد: فیلم من فیلم ژانر نیست؛ در طبقه بندی کلی یک اثر اجتماعی است. ایده فیلم از جامعه آمده است؛ جریان جهانی می تو را همه می‌دانند و بالطبع جمعی از زنان عرصه هنر ما هم در این باره بیانیه دادند.

وی ادامه داد: در کشور ما در مقابل این اتفاق سکوت شده است؛ در آمریکا وقتی وودی آلن متهم به تبعیض جنسی می‌شود کنار گذاشته می‌شود و پخش‌کننده برای فیلمش پیدا نمی‌کند.

این کارگردان سینما توضیح داد: شورای خانه سینما درباره جنبش می تو صوری است و چیزی از آن نشنیدیم. بیشتر خانم‌ها درباره تعرض جنسی در سینما دعوت به سکوت شدند و باید این مسئله بررسی شود؛ کسانی که به این مسئله متهم می شوند وضعشان بهتر شده و اتفاقا در حراجی ها آثارشان گران‌تر هم شده است.

حسینی ادامه داد: در کشور ما رسم نیست سراغ موضوعات ملتهب بروند و تا جایی که من فهمیدم کسی با اثر کار ندارد بلکه با فرد کار دارد که متعلق به کدام گروه است. من عضو هیچ گروهی نیستم، فیلمسازم و سوژه را انتخاب کردم و سعی کردم به آن نزدیک شوم و فیلم خوب بسازم.

وی عنوان کرد: بازیگر نقش استاد برای ما مهم بود و باید به طبقه‌بندی سنی خاصی می‌رسیدیم و دنبال چهره بودیم؛ به افراد مختلفی پیشنهاد دادیم، از آن افراد یکی از دنیا رفته است و یکی هم دیگر در ایران نیست و برخی نیز حضور دارند. موضع‌گیری ها برای من عجیب بود. هنرمندان معتقدند باید باب نقد باز باشد اما به خودشان که رسید، شرایط تغییر کرد و به راحتی ایفای نقش در این اثر را نمی‌پذیرفتند.

بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران


کارگردان استاد اظهار کرد: موضع یکی این بود که این دختران از خداخواسته بودند. من از سالن تئاتر که بیرون می‌آیم ۱۰ ماشین منتظر من هستند و من یکی را انتخاب می کنم. یکی دیگر تماس گرفت و گفت متن تو نبوغ دارد، بیا و با این کار شروع نکن؛ کنار گذاشته می‌شوی. یکی می‌گفت اگر شخصیت اول فیلم مهندس باشد، بازی می‌کنم.

کارگردان فیلم استاد تاکید کرد: حسن معجونی با بزرگواری بازی در این اثر را پذیرفت. از بابک کریمی هم باید تقدیر کنم، او هم کلیت ماجرا را پذیرفت و در نهایت با حسن معجونی ادامه دادیم. بابک کریمی می‌گفت: دوستان هنرمندم که تعدادی هم خانم هستند می‌گویند چرا کاری نمی‌کنی و دوست داشتم که با بازی در این فیلم کاری کنم. تلاش زیادی داشتیم که شخصیت‌ها خاکستری باشند و باورپذیری در اثر وجود داشته باشد و نگاه دوسویه به این اتفاق باشد.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز اظهار کرد: این فیلم از نمایشنامه اولنا گرفته شده، البته فیلم اقتباسی محسوب نمی‌شود؛ مضمون خیلی مهم و جسورانه است. در جشنواره وقتی اولین بار این فیلم را دیدم برایم جالب بود که کسی درباره این مسئله فیلم بسازد.

حسینی نیز توضیح داد: من طرفدار اقتباس هستم و اول هم سعی کردیم اقتباس کنیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم به اتفاقات بیشتری نیاز داریم و فرهنگ بومی ما ایجاب کرد فیلمنامه را خودمان بنویسیم. این ماجرا ابعاد مختلفی دارد و نیاز داشتیم سیرتحول شخصیت ها را در فیلمنامه داشته باشیم و به ابعاد مختلف آنها نور بتابانیم و امکان اینکه این فیلم کوتاه‌تر باشد، نداشتیم و به سختی ۱۲ دقیقه از فیلم را حذف کردم زیرا طرفدار اختصارم.

وی درباره موضع داوران جشنواره به فیلم استاد یادآور شد: موقع پروانه ساخت می‌گفتند که این فیلم وهن استاد دانشگاه است و گفتم من خودم استاد دانشگاه هستم. یکی از داوران جشنواره گفته بود که خیلی به این فیلم توجه نشود؛ زیرا به اساتید توهین شده و به دلیل همین ماجرا حسن معجونی نادیده گرفته شد.

طهماسبی نیز یادآور شد: فیلم در شرایطی که مردد است جنسی از نشانه‌ها را به مخاطب می‌دهد که کارگردان و نویسنده را مشاهده‌گر نشان می دهد و این اتفاق در چنین فیلمی مهم است و جلوی سو برداشت‌ها را می‌گیرد. فیلم درباره تعرض به یک خانم دانشجو حرف می‌زند اما بیشتر فیلم مردانه است.

حسینی نیز گفت: ما فیلمی درباره آزار جنسی ساختیم و نمی‌شد بازیگران به هم دست نزنند، از این رو به این فکر کردیم بازیگر زن و مرد به هم محرم باشند، داستان باورپذیرتر می‌شود و این از منظر قانونی نیز امکانپذیر است. از دوستان شنیدم همسر حسن معجونی بازیگر تئاتر است و در نهایت حسینی نژاد به فیلم اضافه شد.

وی ادامه داد: اگر بهروز افخمی نبود نمی‌توانستیم پروانه ساخت بگیریم؛ یک جمله از فیلمنامه ما تغییر نکرد و به چند قربانی دادیم فیلمنامه را خواندند و پروسه‌ای طولانی را با ۲۰ بار بازنویسی طی کردیم. پیام لاریان به همراه من، متن را نوشتیم و لاریان ۳ بار جایزه بهترین نمایشنامه‌نویسی را گرفته است. تهیه‌کننده اول از کار انصراف داده بود و وی در ارشاد گفته بود در آخرت نمی‌توانم جواب‌گوی این فیلمنامه باشم و افخمی که ورود کرد، ارشاد پروانه ساخت را صادر کرد.