نشست مدیر تالار محراب شامگاه گذشته 7 مردادماه با حضور محمد حسین اسماعیلی معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله دار زاده مدیر تالار محراب در کافی شاپ این مجموعه برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: در ابتدای این نشست، کافی ‌شاپ تالار محراب توسط معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افتتاح شد.

در ادامه این برنامه مدیر تالار محراب ضمن تشکر از ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، محمد حسین اسماعیلی معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی خبلدار معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت، گزارشی از عملکرد یکساله خود به اصحاب رسانه ارائه کرد.

وی در سخنانش گفت: «از سال گذشته 20 اثر نمایشی (شامل 17 نمایشنامه ایرانی و 3 نمایشنامه خارجی) در تالار محراب به اجرای عموم در آمده است که هر یک به مدت یک ماه روی صحنه بود، این میزان با توجه به تعطیلی‌های سالانه تعداد نرمال و معقولی است.»

وی همچنین اعلام کرد: «در بخش تولید 87 نمایش تولید شد که فضای تمرین هم در اختیارشان قرار گرفته است، برای مثال نمایش«در اعماق» کاری از زنده یاد مصطفی عبداللهی در تالار محراب روخوانی، تمرین و تولید شد.»

مدیر تالار محراب یادآور شد: «این تالار از تیرماه سال گذشته که من مدیریت آن را برعهده گرفته‌ام تا به امروز میزبان 5 جشنواره بوده است، همچنین برپایی کارگاه آموزشی بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر و مشارکت و پشتیبانی از 8 جشنواره تئاتر از دیگر اقدامات و فعالیت‌های این تالار است.»

وی با اشاره به مسئله پارکینگ تالار محراب تشریح کرد: «ما سعی کردیم تا مشکل نبود پارکینک تالار را رفع کنیم بنابراین با مجتمع حکمت ایرانیان مذاکراتی انجام دادیم و قرار شد تا خدمات پارکینگ با مبالغ کم به مراجعه‌‌کنندگان تالار ارائه شود.»

گله‌دار زاده گفت: « از کارهای انجام شده در این تالار تشکیل شورای هنری است چرا که من معتقدم مدیر تالار همچون دبیر جشنواره نیست که نگاهش را تسری دهد بلکه باید میزبان خوبی برای مخاطبانش باشد و کمتر نگاه و میل شخصی خود را در کارها دخیل کند.»

وی افزود: «سال گذشته سطح آثار نمایشی از نیمه حرفه‌ای به حرفه‎ای رسید برای مثال کار میکائیل شهرستانی و فرهاد تجویدی از این دست آثار بودند که به ارتقای سطح کیفی نمایش های تالار کمک کرد.»

وی ادامه داد: «ما در اینجا دفتر انجمن نمایش استان تهران را مستقر کردیم که باید گروه‌های آماتوری و حرفه‌ای از حمایت آنها برخوردار شوند ضمن اینکه انجمن نمایش استان تهران که جایی برای استقرار نداشت دارای دفتر شد. در این میان از حسین عاطفی بخاطر تمام تلاشهایش تشکر میکنم.»

گله دارزاده با اشاره به اهمیت ارتقای سطح کیفی خدمات اظهار کرد: «ما سعی کرده‌ایم با افتتاح کافه تالار ، فضایی را بوجود آوریم که هم مخاطبان تا زمان اجرا بتوانند در آنجا استراحت کنند و هم گروه‌های تمرین و کارمندان از این محیط بهره ببرند.»

وی در تشریح برنامه یک سال آینده خود نیز عنوان کرد: «برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی که اولین جلسه آن اول شهریور ماه توسط استاد صباحیان با عنوان «بیومکانیک» برگزار می‌شود در راستای ارتقای سطح کیفی اجراها و پیشرفت آثار از نیمه حرفه‌ای به حرفه‌ای است.»

مدیر تالار محراب با اشاره به اینکه سطح آمار این تالار چیزی حدود 15 درصد است عنوان کرد: «افزایش امکانات، نور و صدا و ماشینری سالن اصلی از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم همچنین به زودی سایت اینترنتی مجموعه افتتاح و فعال خواهد شد.»

وی در خصوص سردر تالار محراب که چندی پیش بر اثر طوفان کنده شده بود گفت: «نمای بیرونی با قولی که شهرداری منطقه داده است مرمت می‌شود و محیط حیاط را با گلکاری و باغچه‌کاری و ... بهسازی و زیباسازی می‌کنیم. همچنین برگزاری برنامه‌های منظم نمایشنامه‌خوانی از دیگر اقدامات بعدی در تالار محراب است و ما تلاش می‌کنیم که این جلسات را از روز اول به صورت هفتگی برگزار کنیم ضمن اینکه تا سال آینده همکاری با جشنواره‌ها و ساماندهی نیروی انسانی را نیز خواهیم داشت.»

همزمان با افتتاح کافی‌شاپ تالار محراب و نشست مدیر آن، احسان مالمیر کارگردان نمایش «تاراج نامه» درباره آخرین اثر بهرام و بیضایی به سخنرانی پرداخت.

مالمیر درباره نمایش «تاراج نامه» که این روزها در تالار محراب روی صحنه است عنوان کرد: «تمرینات این اثر نمایشی از اسفند سال گذشته آغاز شد و ما پیش از اجرا در تالار محراب در دانشگاه تهران این نمایش را اجرا کردیم که استقبال از آن این جرأت را به ما داد تا آن را در تالار نمایشی روی صحنه ببریم.»

وی اظهار کرد: «پیش از تالار محراب این نمایش را به چند سالن نمایشی پیشنهاد کردیم اما چون گروه نیمه‌حرفه‌ای و دانشجویی داشتیم شاید مدیران دیگر تالارها ترجیح می‌دادند کارهایی را تایید کنند که چهره‌های سینمایی داشت بنابراین با نبود چنین امکانی در این گروه با اجرای موافقت نکردند. تالار محراب پس از بازبینی این نمایش با اجرای اثر موافقت کرد و ما توانستیم در تالار محراب نمایش را روی صحنه ببریم.»

وی درباره «تاراج نامه» به این نکته اشاره کرد که این اثر نیز همچون خیلی از کارهای بیضایی حرف و درد مردم ما است.

مالمیر در ادامه سخنانش با اشاره به گرایش دانشجویان به متون خارجی عنوان کرد: «اگرچه نمی‌خواهم بزرگی متون و نمایشنامه‌هایی چون هملت را رد کنم اما فکر می‌کنم ما آثار بزرکی داریم که باید بیشتر به آنها توجه کنیم. من دوست دارم نمایشنامه‌های ایرانی کار کنم و سالها است که با آثار بهرام بیضایی زندگی می‌آموزم و از نگاه وی به مسائل مختلف در متونش بهره می‌برم.»

 

اخبار مرتبط:

گزارش تصویری نمایش «واو» کارگردان: تینو صالحی

«تجربه‌های اخیر» در نخستین شب اجرا میزبان خبرنگاران و عکاسان می‌شود

آغاز پیش‌فروش اینترنتی نمایش «پپرونی برای دیکتاتور»

«خاطرات دیوارهای خاک خورده» در خانه‌ای متروک اجرا شد

برگزاری کارگاه تخصصی «نقد علمی و آکادمیک تئاتر» در حوزه هنری

انتقاد نعیمی از لیلا حاتمی در نشست خبری نمایش «کافه فرانسه»

دومين سوگواره نمايشی و آيين‌های مذهبی «خمسه» برگزار می‌شود

معرفی آثار راه‌یافته به بخش صحنه‌ای جشنواره آیینی و سنتی

«ستوانِ اینیشمور» بار دیگر دو اجرایی شد

نمایش «پیوند خونی» به یاد مصطفی عبدالهی روی صحنه رفت

برپایی «شب فرش فیروزه‌ای» در تئاتر شهر

رحمت امینی؛ قصد ندارم پیشنهاد جدیدی به تئاتر کمدی کشور ارائه کنم

گزارش تصویری نمایش «تارتوف» کارگردان: رویا نونهالی

انگشت پای «ولی‌الله شیراندامی» بازیگر تئاتر قطع شد

معرفی هیات انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر