مدیر انتشارات نمایش با برشمردن بخشی از مشکلات این نشر در زمینه انتشار کتابهای تئاتری از تلاشهایی برای بهبود این وضعیت خبر داد.
چارسو پرس: سید جواد روشن درباره تازهترین وضعیت انتشار کتاب در انتشارات «نمایش» به ایسنا گفت: توزیع و پخش کتاب، بخش مهمی از فرآیند نشر است و انتشارات نمایش هم همواره کوشیده با پخشکنندههای حرفهای همکاری کند ولی گاه تغییر مدیریتها در اداره کل هنرهای نمایشی، ارتباط با پخش کنندهها را هم دستخوش تغییراتی کرده است. ضمن اینکه ساختار اداری خود انتشارات هم در این زمینه بیتاثیر نبوده.
او ادامه داد: به هر حال پخشکنندهها قوانین خاص خود را دارند. از سوی دیگر ما عملا بخش مستقلی نیستیم بلکه زیرمجموعه انجمن هنرهای نمایشی هستیم و اجازه نداریم قرارداد مستقل داشته باشیم که این مساله نیز در فرایند توزیع کتاب اثرگذار است چون گاه پخشکنندگان شرایطی دارند که با قواعد اداری ما سازگار نیست.
روشن با ابراز تاسف از اینکه این شرایط، توزیع کتابهای انتشارات نمایش را تحت تاثیر قرار داده، افزود: هرچند خیلی اوقات کتابهای ارزشمندی در انتشارات نمایش منتشر شده، این وضعیت توزیع آنها را با مشکلاتی رو به رو کرده و سبب شده این کتابها به اندازه کافی دیده نشوند و به دست خوانندگان نرسند.
او اضافه کرد: الان بسیاری از ناشران حرفهای تلاش میکنند یک فروشگاه هم داشته باشند اما چون ما در این زمینه نیز محدودیت داریم، فروشمان بیشتر از طریق انبار آرشیو است که این انبار نیز محدودیتهای خاص خود را دارد و فقط در ساعتهای اداری فعالیت میکند.
روشن با اشاره به تلاشهایی که برای عرضه بهتر کتابهای انتشارات نمایش انجام داده است، افزود: فعلا موافقت اولیهای گرفتهایم که خودمان فروشگاهی داشته باشیم و به سمت فروش آنلاین هم برویم. به این معنا که در صددیم فروشگاه اینترنتی کتاب راهاندازی کنیم و فعلا مشغول بررسی و تامین اعتبار هستیم.
مدیر انتشارات نمایش با اشاره به شیوههای جدید ارایه کتاب ادامه داد: یکی دیگر از روشهایی که میتواند به ما کمک کند، ایجاد نسخه الکترونیک کتابهاست که طرفداران خود را دارد. در همین راستا مشغول رایزنی با دو اپلیکشین فیدیبو و طاقچه هستیم تا بتوانیم با آنها همکاری کنیم و خودمان نیز نسخههای الکترونیک کتابها را ایجاد کنیم و به فروش برسانیم. مجموعه اینها کمک میکند که کتابها را آسانتر به دست مخاطبان برسانیم.
او با ابراز تاسف از کم شدن تیراژ کتابهای انتشارات نمایش افزود: در چند سال اخیر انتشار کتاب در جشنوارههای تئاتر بسیار محدود بوده در حالیکه اگر نسخه التکرونیک داشته باشیم، کمبود نسخههای فیزیکال را جبران میکند. ضمن اینکه تجهیز کتابخانههای تخصصی در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاهها را هم در دستور کار قرار دادهایم.
روشن به دوران اوج فعالیت انتشارات نمایش اشاره و یادآوری کرد: این انتشارات زمانی برای خودش برند بوده؛ زمانی که کمتر ناشری کتاب تئاتری منتشر میکرده و اگر امروز خواهان بازگرداندن اعتبار و هویت گذشته آن هستیم، باید به لحاظ اداری، نگاه متفاوتی به این انتشارات بشود.
او از اصلاح لوگوی انتشارات نمایش هم خبر داد و گفت: هویت بصری یکی از ویژگیهای هر نشری است که جایش در محصولات ما خالی بود و این باعث شده بود که محصولات ما تنوع بصری داشته باشند و از انجاکه لوگوی انتشارات هم نیازمند بازنگری بود، آن را اصلاح کردیم تا از این پس مانند هر ناشر حرفهای دیگری، دارای هویت بصری مشخصی باشد. در همین زمینه بخش مدیریت هنری را در انتشارات ایجاد کردیم که مدیریت آن بر عهده آقای مهدی دوایی است و از این به بعد تمام کتابهای انتشارات نمایش با مدیریت هنری ایشان منتشر میشود.
او در پاسخ به اینکه این انتشارات سالانه چند عنوان کتاب منتشر میکند، توضیح داد: متاسفانه سال گذشته در مدیریت قبلی مرکز هنرهای نمایشی، هیچ کتابی منتشر نشد ولی قبلتر این گونه بوده که تا ۱۵ عنوان کتاب در طول سال هم داشتهایم. الان هم تلاش میکنیم یک سال گذشته را جبران کنیم و یکی از راههای تسهیل این کار، انتشار کتاب همزمان با جشنوارههای تئاتری است. به این صورت که اخیرا به انگیزه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ۴ کتاب داشتیم که سه عنوان آن درباره آقایان دادشکر، احمد بیگلریان و خانم سوسن مقصودلو بود و یک عنوان ترجمه هم از آقای حسین فدایی حسین داشتیم.
روشن ادامه داد: همزمان با جشنواره نمایش عروسکی هم ۲ عنوان کتاب خواهیم داشت که یکی از آنها اثری پژوهشی در زمینه دانشنامه نمایش عروسکی است و کتاب دیگری هم در قالب ترجمه خواهیم داشت. ضمن اینکه تلاش میکنیم در جشنواره فجر هم دو عنوان کتاب دیگر داشته باشیم.
مدیر انتشارات نمایش با اشاره به انتشار دو نشریه در این نشر اضافه کرد: ماهنامه نمایش و فصلنامه تئاتر دو نشریه تخصصی ما هستند که فصلنامه تئاتر، امتیاز علمی دارد. البته مجله نمایش در این مدت قدری مهجور شده بود. به طوری که در ۲ سال گذشته تنها ۴ شماره آن منتشر شد. اما به زودی نخستین شماره از دوره جدید آن منتشر میشود و برنامه داریم که این مجله را به صورت دو ماهنامه تعریف کنیم.
او ادامه داد: به هر حال پخشکنندهها قوانین خاص خود را دارند. از سوی دیگر ما عملا بخش مستقلی نیستیم بلکه زیرمجموعه انجمن هنرهای نمایشی هستیم و اجازه نداریم قرارداد مستقل داشته باشیم که این مساله نیز در فرایند توزیع کتاب اثرگذار است چون گاه پخشکنندگان شرایطی دارند که با قواعد اداری ما سازگار نیست.
روشن با ابراز تاسف از اینکه این شرایط، توزیع کتابهای انتشارات نمایش را تحت تاثیر قرار داده، افزود: هرچند خیلی اوقات کتابهای ارزشمندی در انتشارات نمایش منتشر شده، این وضعیت توزیع آنها را با مشکلاتی رو به رو کرده و سبب شده این کتابها به اندازه کافی دیده نشوند و به دست خوانندگان نرسند.
او اضافه کرد: الان بسیاری از ناشران حرفهای تلاش میکنند یک فروشگاه هم داشته باشند اما چون ما در این زمینه نیز محدودیت داریم، فروشمان بیشتر از طریق انبار آرشیو است که این انبار نیز محدودیتهای خاص خود را دارد و فقط در ساعتهای اداری فعالیت میکند.
روشن با اشاره به تلاشهایی که برای عرضه بهتر کتابهای انتشارات نمایش انجام داده است، افزود: فعلا موافقت اولیهای گرفتهایم که خودمان فروشگاهی داشته باشیم و به سمت فروش آنلاین هم برویم. به این معنا که در صددیم فروشگاه اینترنتی کتاب راهاندازی کنیم و فعلا مشغول بررسی و تامین اعتبار هستیم.
مدیر انتشارات نمایش با اشاره به شیوههای جدید ارایه کتاب ادامه داد: یکی دیگر از روشهایی که میتواند به ما کمک کند، ایجاد نسخه الکترونیک کتابهاست که طرفداران خود را دارد. در همین راستا مشغول رایزنی با دو اپلیکشین فیدیبو و طاقچه هستیم تا بتوانیم با آنها همکاری کنیم و خودمان نیز نسخههای الکترونیک کتابها را ایجاد کنیم و به فروش برسانیم. مجموعه اینها کمک میکند که کتابها را آسانتر به دست مخاطبان برسانیم.
او با ابراز تاسف از کم شدن تیراژ کتابهای انتشارات نمایش افزود: در چند سال اخیر انتشار کتاب در جشنوارههای تئاتر بسیار محدود بوده در حالیکه اگر نسخه التکرونیک داشته باشیم، کمبود نسخههای فیزیکال را جبران میکند. ضمن اینکه تجهیز کتابخانههای تخصصی در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاهها را هم در دستور کار قرار دادهایم.
روشن به دوران اوج فعالیت انتشارات نمایش اشاره و یادآوری کرد: این انتشارات زمانی برای خودش برند بوده؛ زمانی که کمتر ناشری کتاب تئاتری منتشر میکرده و اگر امروز خواهان بازگرداندن اعتبار و هویت گذشته آن هستیم، باید به لحاظ اداری، نگاه متفاوتی به این انتشارات بشود.
او از اصلاح لوگوی انتشارات نمایش هم خبر داد و گفت: هویت بصری یکی از ویژگیهای هر نشری است که جایش در محصولات ما خالی بود و این باعث شده بود که محصولات ما تنوع بصری داشته باشند و از انجاکه لوگوی انتشارات هم نیازمند بازنگری بود، آن را اصلاح کردیم تا از این پس مانند هر ناشر حرفهای دیگری، دارای هویت بصری مشخصی باشد. در همین زمینه بخش مدیریت هنری را در انتشارات ایجاد کردیم که مدیریت آن بر عهده آقای مهدی دوایی است و از این به بعد تمام کتابهای انتشارات نمایش با مدیریت هنری ایشان منتشر میشود.
او در پاسخ به اینکه این انتشارات سالانه چند عنوان کتاب منتشر میکند، توضیح داد: متاسفانه سال گذشته در مدیریت قبلی مرکز هنرهای نمایشی، هیچ کتابی منتشر نشد ولی قبلتر این گونه بوده که تا ۱۵ عنوان کتاب در طول سال هم داشتهایم. الان هم تلاش میکنیم یک سال گذشته را جبران کنیم و یکی از راههای تسهیل این کار، انتشار کتاب همزمان با جشنوارههای تئاتری است. به این صورت که اخیرا به انگیزه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ۴ کتاب داشتیم که سه عنوان آن درباره آقایان دادشکر، احمد بیگلریان و خانم سوسن مقصودلو بود و یک عنوان ترجمه هم از آقای حسین فدایی حسین داشتیم.
روشن ادامه داد: همزمان با جشنواره نمایش عروسکی هم ۲ عنوان کتاب خواهیم داشت که یکی از آنها اثری پژوهشی در زمینه دانشنامه نمایش عروسکی است و کتاب دیگری هم در قالب ترجمه خواهیم داشت. ضمن اینکه تلاش میکنیم در جشنواره فجر هم دو عنوان کتاب دیگر داشته باشیم.
مدیر انتشارات نمایش با اشاره به انتشار دو نشریه در این نشر اضافه کرد: ماهنامه نمایش و فصلنامه تئاتر دو نشریه تخصصی ما هستند که فصلنامه تئاتر، امتیاز علمی دارد. البته مجله نمایش در این مدت قدری مهجور شده بود. به طوری که در ۲ سال گذشته تنها ۴ شماره آن منتشر شد. اما به زودی نخستین شماره از دوره جدید آن منتشر میشود و برنامه داریم که این مجله را به صورت دو ماهنامه تعریف کنیم.
https://teater.ir/news/66460