اینکه انیمه چیست شاید نیازی به توضیح اضافه نداشته باشد اما در بهترین انیمه‌های پسا آخرالزمانی ژاپنی معمولا آثار و پیامدهای بمب هسته‌ای، شیوع بیماری‌های همه‌گیر، فروپاشی محیط زیست، یا فاجعه‌های تکنولوژیک، مثل قدرت گرفتن هوش مصنوعی، نشاسن داده می‌شوند که به نابودی دنیا یا اصطلاحا آخرالزمان می‌انجامند.
چارسو پرس: در دنیای انیمه، داستان‌های پسا آخرالزمانی مثل آینه‌هایی از ترس‌ها و تاریکی‌های جهان خودمان عمل می‌کنند که به ویژه در دنیای پسا از همه‌گیری کرونا مصداق بارزی دارد. انگار که از زمان شیوع این بیماری بود که خودمان را از همیشه به آخر جهان نزدیک‌تر احساس کردیم. دنیای امروز، با انواع تنش‌های سیاسی، مشکلات محیط‌زیستی و فراگیر شدن هوش مصنوعی، اندیشه‌های آخرالزمانی ذهن هنرمندان را هم قلقلک می‌دهد و برای همین، عجیب نیست که شاهد وفور انیمه‌های پسا آخرالزمانی در سال‌های اخیر بوده‌ایم. البته تئوری‌های پایان دنیا مربوط به همین دهه‌ی اخیر نمی‌شود و از ابدالآباد، خبر از آمدن پایان دنیا بوده و هنوز که هنوز است، بشریت محکم سر جای خود در زمین ایستاده. اما کسی از فردا چه می‌داند. آخرسر شاید بهترین راه برای کنار گذاشتن اندیشه‌های بدبینانه، این باشد که از زاویه‌ای دیگر به آن‌ها نگاه کنیم؛ زاویه‌ای که از دریچه‌ی رسانه‌ای مثل انیمه به بهترین و خلاقانه‌ترین شکل منتقل می‌شود؛ چون نه تنها خلاقیت هنرمندان را در تصویر دنیای آینده به چالش می‌کشند، بلکه اغلب با جهان خودمان در ارتباط هستند. رشته‌ای که دنیای ما را با جهان پسا آخرالزمانی انیمه‌ها پیوند می‌زند؛ همان عنصر آشنا و احساسی است که هم‌ذات‌پنداری با کاراکترهای این داستان‌ها را آسان‌تر می‌کند. ازاین‌رو، انیمه‌های پسا آخرالزمانی از بهترین و جذاب‌ترین انیمه‌های این رسانه هستند که داستانشان در دنیایی جذاب و متفاوت، اما نه کاملا بی‌ارتباط به واقعیت خودمان اتفاق می‌افتند. در این داستان‌ها، رویدادهای فاجعه باری جهان را ویران می‌کنند، جوامع در نتیجه‌ی آن به قهقرا می‌روند، اما بشریت همیشه راهی برای بقا پیدا کرده و با واقعیت جدید، سازگار می‌شود.

اینکه انیمه چیست شاید نیازی به توضیح اضافه نداشته باشد اما در بهترین انیمه‌های پسا آخرالزمانی ژاپنی معمولا آثار و پیامدهای بمب هسته‌ای، شیوع بیماری‌های همه‌گیر، فروپاشی محیط زیست، یا فاجعه‌های تکنولوژیک، مثل قدرت گرفتن هوش مصنوعی، نشاسن داده می‌شوند که به نابودی دنیا یا اصطلاحا آخرالزمان می‌انجامند. از جمله‌ی این انیمه‌های پسا آخرالزمانی عناوین برجسته‌ای مثل «حمله به تایتان» (Attack on Titan) را داریم که بشریت را در دنیای آخرالزمانی نشان می‌دهد که قدرت خود را در برابر تایتان‌های غول‌پیکر می‌سنجند. شاید حتی سرزمین محصور در دیوارهای غیرقابل نفوذ (البته نه برای همیشه) یادآور دوران قرنطینه‌ای باشند که خودمان از سر گذراندیم. در انیمه‌هایی مثل «ارگو پراکسی» (Ergo Proxy) و «سایکو-پس» (Psycho-Pass) به رابطه‌ی خطرناک بین انسانیت و تکنولوژی در یک جهان پسا آخرالزمانی پی می‌بریم که به‌ویژه در زمانی که با پیشرفت هوش مصنوعی و دولت‌های کنترلگر دست و پنجه نرم می‌کنیم، نموداری از جهان بیرون است. انیمه‌ای مثل «ژاپن غرق می‌شود: ۲۰۲۰» (Japan Sinks: 2020) نگاهی واقع‌بینانه و هشداردهنده به چگونگی از هم پاشیدن سریع نظم اجتماعی در اثر بلایای طبیعی ارائه می‌دهد که با توجه به گرمایش جهانی و آب شدن یخ‌های قطبی، چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. خلاصه، در هر یک از این انیمه‌ها نشانه‌هایی از دنیای خودمان هم پیدا می‌شود که همذات‌پنداری با آن‌ها را راحت می‌کند.

بهترین انیمه‌های آخرالزمانی معمولا نقاط قوت مشترکی دارند که علت اصلی محبوبیت آن‌هاست؛ مثلا یکی از آن‌ها جهان‌های پرجزئیات و چندلایه است که هر کدام، قوانین خاص خودشان را دارند؛ یا کاراکترهایی که در موقعیت‌های غم‌انگیزی گرفتار می‌شوند، اما به هر کورسوی امیدی چنگ می‌زنند تا خودشان را از منجلاب یک دنیای ویران بیرون بکشند. همانقدر که این داستان‌ها پتانسیل به تصویر کشیدن خشن‌ترین و بی‌رحم‌ترین وجهه‌ی انسان‌ها را دارند، می‌توانند همدلی، مهربانی و شفقت بین کسانی را به تصویر بکشند که بدون بلایایی که از سر گذرانده‌اند، شاید هرگز فرصت ملاقات با یکدیگر را پیدا نمی‌کردند. این انیمه‌های آخرالزمانی ذهن ما را به چالش کشیده و می‌پرسند اگر ما در این شرایط دشوار قرار می‌گرفتیم، چگونه انسانیت خود را حفظ می‌کردیم؟ چه چیزهایی در زندگی واقعا ارزش غصه خوردن دارند؟ ما برای بقا حاضریم از کدام داشته‌هایمان بگذریم؟

۳۰. ژاپن غرق می‌شود: ۲۰۲۰ (Japan Sinks: 2020)

  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد اپیزودها: ۱۰
  • کارگردان: ماساآکی یواسا
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۶.۴ از ۱۰
زلزله برای کشوری مثل ژاپن دیگر به یک امر روزمره تبدیل شده است. اما اگر زمین بخواهد تمام قدرت خود را به رخ ساکنان آن بکشد چه؟ «ژاپن غرق می‌شود: ۲۰۲۰» در ده اپیزود، داستان آخرالزمانی ژاپنی را به تصویر می‌کشد که در نتیجه‌ی زمین‌لرزه‌های وحشتناک به مرز نابودی کشانده شده و کشور را در هرج و مرج فرو برده است. داستان با خانواده‌ی موتو آغاز می‌شود که مثل تمام خانواده‌های معمولی ژاپنی امروزی هستند. درست موقعی که تعطیلات تابستانی خود را می‌گذرانند، یک‌سری زمین لرزه‌های عظیم و فوران آتش‌فشان‌ها ژاپن را در ویرانی فرومی‌برد؛ به طوری که انگار کل کشور در حال غرق شدن در اقیانوس است. با ویرانی‌هایی که زمین‌لرزه‌ها به بار می‌آورند، این خانواده‌ی معمولی به همراه تعداد بی‌شماری از دیگر شهروندان ژاپنی، بی‌سرپناه می‌شوند و حالا باید با چنگ و دندان برای بقای خودشان تلاش کنند. به جز تم‌های آخرالزمانی داستان، «ژاپن غرق می‌شود: ۲۰۲۰» یکی از انیمه‌های غم‌انگیز این فهرست به حساب می‌آید که وجه هولناک طبیعت و ناتوانی انسان در برابر آن را به تصویر می‌کشد.

۲۹. کوپلیون (Coppelion)



  • سال پخش: ۲۰۱۳
  • تعداد اپیزودها: ۱۳
  • کارگردان: شینگو سوزوکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۶.۵ از ۱۰
یک انیمه‌ی پساآخرالزمانی دیگر که داستانش با بمب اتم آغاز می‌شود. «کوپلیون» داستان خود را با مرکزیت توکیو آغاز می‌کند. این شهر به خاطر فاجعه‌ی اتمی که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده تقریبا نابود شده و امواج رادیواکتیو، مانع ادامه‌ی زندگی بشر در این شهر شده است. اما در سال ۲۰۳۶ سیگنالی از داخل شهر متروک باعث می‌شود گروه سه‌نفره‌ی کوپلیون برای شناسایی منشأ این سیگنال پا به میدان بگذارند. این گروه متشکل از سه دختربچه‌ی مدرسه‌ای است که از نظر ژنتیکی اصلاح‌شده‌اند و می‌توانند در برابر امواج رادیواکتیو زنده بمانند. «کوپلیون» از دسته‌ی انیمه‌هایی است که درباره‌ی خطرات انرژی هسته‌ای و بلاهایی که یک انفجار اتمی می‌تواند برای محیط زیست به بار بیاورد هشدار می‌دهد. بیشتر زمان انیمه هم به تلاش‌های این دخترها برای تجسس در توکیو اختصاص پیدا کرده که در محیطی خطرناک، به دنبال منابع می‌گردند و همزمان که باید مراقب خودشان باشند، می‌خواهند بازماندگان احتمالی توکیو را هم پیدا کنند. اما امواج رادیواکتیو تنها تهدیدی نیست که کوپلیون باید حواسشان به آن باشد. موجودات جهش‌یافته و تأثیر روانی چنین فاجعه‌ای هم همیشه در کمین است.

۲۸. بلیم! (Blame)



  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • کارگردان: هیرویوکی سشیتا
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۵.۹ از ۱۰
این فیلم پساآخرالزمانی که سال ۲۰۱۷ از نتفلیکس پخش شد، داستان مانگای سایبرپانک تیوتومو نیهی را اقتباس می‌کند. یک شهر اصلی وجود دارد با ساختاری غول‌پیکر و هزارتویی که در همه‌ی جهات به طور بی‌نهایت گسترش می‌یابد. مقیاس آن تقریبا غیرقابل درک است و لایه‌های درهم‌پیچیده‌ای در آن وجود دارد که زندگی در آن را به کاری خطرناک مبدل کرده. در آینده‌ای دور، تمدن به غایت خود رسیده و عفونتی در گذشته موجب شده که سیستم‌های خودکار از کنترل خارج شوند و این شهر خودرو نتیجه‌ی آن است. قهرمان «بلیم!» کیلی ساکت است که دنبال ترمینال ویژه‌ای می‌گردد که از طریق آن بتواند به «نت‌اسفیر» (NetSphere)، شبکه‌ی گسترده‌ای که بر شهر حاکم است و آن را کنترل می‌کند، برسد. «نت‌اسفیر» در دنیای این انیمه یک نوع شبکه‌ی دیجیتالی است که زمانی شهر را مدیریت می‌کرد. اما به خاطر جهش ناگهانی در این سیستم، دسترسی آدم‌ها به آن از دست رفته و انسان‌ها حالا ساکنان غیرقانونی شهر به حساب می‌آیند که سیستم دفاعی «نت‌اسفیر» می‌کوشد آن‌ها را دستگیر کند. در چنین دنیای آخرالزمانی که آدم‌ها دیگر امنیت ندارند، کیلی و دیگران می‌کوشند به شبکه‌ی اصلی دسترسی پیدا کرده و وضعیت را به حالت قبل دربیاورند.

۲۷. از بهشت رانده‌شده (Expelled from Paradise)



  • سال پخش: ۲۰۱۴
  • کارگردان: سیجی میزوشیما
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۳ از ۱۰
امروزه بحث هوش مصنوعی حسابی داغ شده و عجیب نیست که با بالا گرفتن این بحث‌ها، عده‌ای از آینده‌ی ترسناکی که در انتظار بشریت است سخن می‌گویند و هوش مصنوعی را بزرگترین دشمن بشریت می‌خوانند. «از بهشت رانده‌شده» یکی از بهترین انیمه‌های پسا آخرالزمانی است که به‌شدت برای دوران کنونی ما موضوعیت پیدا می‌کند. داستان این انیمه‌ی سینمایی در دو محیط متمایز اتفاق می‌افتد: یکی DEVA است؛ یک دنیای واقعیت مجازی (Virtual reality) که در آن آگاهی انسان‌ها دیجیتالی شده و فرم فیزیکی باقی نمانده است. تنها دو درصد از انسان‌ها روی محیط کره‌ی زمینی زندگی می‌کنند که به خاطر فاجعه‌ی نانوماشین به یک تکه زمین بایر تبدیل شده است. انجلا بالزاک یکی از مأموران سیستم امنیتی DEVA است که وظیفه دارد درباره‌ی هکری تحقیق کند که به طور غیرقانونی با کسانی که در DEVA هستند ارتباط می‌گیرد و از آن‌ها می‌خواهد که دنیای بیرون از واقعیت مجازی را کشف کنند. انجلا برای تحقیق روی این هکر به مأموریت روی زمین فرستاده می‌شود و برای اولین بار، قالب فیزیکی پیدا می‌کند که امری بی‌سابقه است. او روی زمین با دینگو همراه می‌شود که به انجلا درباره‌ی چگونه دوام آوردن روی زمین می‌آموزد تا او بتواند راه خود را به سمت هکر مرموز پیدا کند.

۲۶. سیاره‌ای: قصه‌گوی ستارگان (Planetarian: Hoshi no Hito)



  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • کارگردان: نائوکاتسو تسودا
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۸ از ۱۰
دنیای «سیاره‌ای: هوشی نو هیتو» کره‌ی زمین را در قالب بیابانی متروک و خطرناک به تصویر می‌کشد که باران‌های سمی آن را آلوده می‌کنند و ماشین‌های جنگی که خودآگاه شده‌اند، یکی از بزرگترین تهدیدات برای بشریت هستند؛ بشریتی که در آستانه‌ی انقراض قرار گرفته و بازماندگان اندک، با چنگ و دندان برای بقای خود در میان خرابه‌های زمین تلاش می‌کنند. در این انیمه‌ی آخرالزمانی داستان مواجهه‌ی یک فرد بی‌نام و نشان (که فقط به نام جانکر (Junker) شناخته می‌شود) با رباتی بامزه را دنبال می‌کنیم. از قضا، جانکر روزی برای پناه از باران با این ربات افلاک‌نما، که یوممی نام دارد، همراه می‌شود. یوممی شیفته‌ی ستاره‌هاست و کار اصلی‌اش قصه‌گویی، که در وهله‌ی اول به نظر می‌رسد در یک دنیای ویران‌شده به درد هیچکس نمی‌خورد. اما یوممی به هدف خود مصمم است و از نشان دادن شگفتی‌های آسمان شب به مردم سیر نمی‌شود. این انیمه‌ی احساسی با اینکه داستان خود را در پس‌زمینه‌ی دنیایی آخرالزمانی دنبال می‌کند، اما بر هنر زیبای قصه‌گویی دست می‌گذارد که می‌تواند حتی در تاریک‌ترین شب‌ها و دشوارترین ادوار، امید را به قلب‌های مردم بازگرداند.

۲۵. سایلنت موبیوس (Silent Möbius)



  • سال پخش: ۱۹۸۸
  • تعداد اپیزودها: ۲۶
  • کارگردان: هیدکی تونوکاتسو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۶.۸ از ۱۰
این انیمه به دهه‌ی هشتاد برمی‌گردد و در یک فصل ۲۶ قسمتی، داستانی از شهر توکیوی دیستوپیایی سال ۲۰۲۳ میلادی روایت می‌کند و واقعا شانس آوردیم که آینده‌ی آخرالزمانی که انیمه‌ی «سایلنت موبیوس» برای بشریت پیش‌بینی کرده بود، حداقل تا زمانی که داستان این انیمه متصور شده بود، محقق نشده است. در این دنیا موجوداتی به نام شاهین‌های لوسیفر یا نمسیس به زمین حمله می‌کنند که موجب شده بشریت از سوی موجوداتی از سوی جهان‌های موازی در آستانه‌ی نابودی قرار بگیرد. این هیولاها به نیروی حیات انسان‌ها نیاز دارند و از آن‌ها تغذیه می‌کنند و همزمان، با خودشان ویرانی و هرج و مرج می‌آورند. اما انسان‌ها هم بیکار ننشسته‌اند تا این موجودات آن‌ها را یک لقمه‌ی چپ کنند. گروه ویژه‌ای به نام AMP متشکل از شش زن با توانایی‌ها و مهارت‌های منحصربه فرد شکل می‌گیرد تا به جنگ این موجودات ماورای طبیعی رفته و توکیو را از تهاجم آن‌ها نجات دهند. نقش اصلی داستان، یکی از اعضای تازه‌کار این تیم است که کاتسومی لیکر نام دارد. او برای انتقام مرگ مادرش پا یه مدان می‌گذارد تا با نیروهای شیطانی که بشریت را تهدید می‌کنند، بجنگد.

۲۴. سابیکوی بیسکو (Sabikui Bisco)



  • سال پخش: ۲۰۲۲ تاکنون
  • تعداد اپیزودها: ۱۲
  • کارگردان: آتسوشی ایتاگاکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۱ از ۱۰
در دنیای پساآخرالزمانی انیمه‌ی «سابیکوی بیسکو»، کشور ژاپن تحت تأثیر یک حادثه‌ی مرموز کاملا ویران شده که حتی چشم‌اندازها و مناظر کشور را هم تغییر داده است. هرچه هم که از این ویرانی باقی مانده، به خاطر زنگ‌زدگی در معرض خطر قرار گرفته. در واقع، زنگ‌زدگی نه تنها بیشتر نقاط کشور را به زمین‌های بایر شنی پر از گرد و غبار تبدیل کرده، بلکه مردم را نیز تحت تأثیر قرار داده و بیمارشان می‌کند. تنها کسی که می‌تواند این دنیا را نجات دهد بیسکو آکابوشی است، مرد جوانی که به عنوان قارچ انسان‌خوار (Man-Eating Mushroom) شناخته می‌شود، اما به خاطر قانون‌شکنی تحت تعقیب قرار گرفته است. او که کمانداری می‌داند و مثل کف دستش طبیعت را می‌شناسد، مدت‌هاست که در جستجوی قارچ افسانه‌ای زنگ‌خواری به نام «سیابیکوی» می‌گردد که دوای درد مردم خواهد بود و می‌توان از آن برای از بین بردن انواع زنگ‌زدگی استفاده کرد. ارتباط بیسکو با این مسئله موجب شده مردم او را به اشتباه مسبب بلایی بدانند که سرشان آمده. سوءتفاهمی که مسیر بیسکو برای مأموریتی که بر خود محول کرده، یعنی نجات جهان را دشوار می‌کند.

۲۳. پایان دنیا (WorldEnd)



  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد اپیزودها: ۱۲
  • کارگردان: جون‌ایچی وادا
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۷ از ۱۰
«پایان دنیا: وقتی پایان دنیا برسد چه کار می‌کنی؟ سرت شلوغ است؟ آیا ما را نجات خواهی داد؟» عنوان اصلی این انیمه است که به طور خلاصه تحت عنوان «پایان دنیا» شناخته می‌شود. با این اسم بلند و بالایی که دارد، خلاصه‌ی داستانش در همین عنوان مشخص می‌شود. این انیمه مبتنی بر لایت ناولی به همین نام نوشته‌ی آکیرا کارنو ساخته شده که اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد. داستان آن در جهان آخرالزمانی می‌گذرد که از تمام بشریت، تنها یک نفر به نام ویلم در آن زنده مانده است. وقتی انسان‌ها نابود شدند، ویلم برای ۵۰۰ سال در یخ نگهداری شده بوده و بالاخره وقتی بیدار می‌شود، خود را در دنیایی خالی از سکنه‌ی انسانی می‌یابد که هیچ شباهتی به آن چیزی ندارد که خودش از جهان به یاد می‌آورد. به جز انسان‌ها، موجودات دیگری زنده مانده‌اند که باید در جزیره‌هایی همزیستی کنند که در آسمان شناور هستند؛ به خاطر آنکه نژادی به نام «هیولا» یا «بیست» (Beasts) کره‌ی زمین را تسخیر کرده‌اند که بزرگترین تهدید برای هر موجود دیگری روی زمین به حساب می‌آیند. ویلم مسئول محافظت از گروهی به نام «لپرکان‌ها» (Leprechauns) می‌شود. در این گروه ربات‌های انسان‌نمایی وجود دارند به شکل دختران جوان، که می‌توانند اسلحه‌های باستانی را به کار بگیرند.

«پایان دنیا» در کل دوازده قسمت دارد و با وجود اسم دهان‌پرکن و پیش‌فرض عجیب و غریب آن، از بهترین انیمه‌های آخرالزمانی به حساب می‌آید که به خاطر دنیاپردازی ناب خود، بین انیمه‌بازها اسم در کرده است. اگر نگاهی به اغلب انیمه‌ها در این ژانر بیندازید، می‌بینید که تمایل زیادی به جهان‌های علمی-تخیلی وجود دارد و پساآخرالزمان در این انیمه‌ها بیشتر به دنیای نابودشده‌ی «جنگ ستارگان» می‌ماند. اما «پایان دنیا» آخرالزمان را از دیدگاه فانتزی روایت می‌کند. دنیاهای فانتزی هم که همیشه طرفداران خودشان را دارند و عجیب نیست که با این دنیای غنی، «پایان دنیا» به سرعت به عنوان یکی از بهترین انیمه‌های آخرالزمانی نامی برای خود دست و پا کرده است.

۲۲. دوران مدرسه! (School Live)



  • سال پخش: ۲۰۱۵
  • تعداد اپیزودها: ۱۲
  • کارگردان: ماسااومی آندو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۶ از ۱۰
«دوران مدرسه!» یا «گاکوگوراشی!» (Gakkougurashi) یکی از انیمه‌های آخرالزمانی است که در همان اپیزود اول، آنقدر ورود شگفت‌انگیزی دارد که نمی‌توانید ادامه‌ی آن را تماشا نکنید. داستان این انیمه یک نگاه تازه به انیمه‌های معمول زامبی‌محور ارائه می‌دهد. یک سلاح بیولوژیکی جهان را دگرگون کرده و فراگیری آن، موجب شده مردم در سراسر دنیا به زامبی‌های آدمخوار تبدیل شوند. «دوران مدرسه!» کلوب زندگی مدرسه‌ای را دنبال می‌کند که شامل یک گروه از دختران دبیرستانی می‌شود. دانش‌آموزانی که در تلاشند تا با وضعیت جدید خود کنار بیایند و در برابر تمام مشکلات به زندگی ادامه دهند. در همین حال، یکی از دختران به نام یوکی تاکیا، به نظر می‌رسد که به دلیل این رویدادهای شوک‌آور ناشی از فرارسیدن آخرالزمان، عقل خود را از دست داده و به واقعیت پیرامون خود اعتقاد ندارد و نمی‌تواند مرگ‌های تراژیکی که شاهد آن‌ها بوده را بپذیرد. «دوران مدرسه!» با چرخشی که در همان ابتدا به داستان می‌آورد، شما را میخکوب کرده و تا آخر می‌کشاند. اگر طرفدار انیمه‌های زامبی‌محور هستید، نباید این انیمه‌ی پسا آخرالزمانی را از دست بدهید.

۲۱. جنسیت آبی (Blue Gender)



  • سال پخش: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶
  • تعداد اپیزودها: ۲۶
  • کارگردان: ماساشی آبه
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷ از ۱۰
«جنسیت آبی» یکی از انیمه‌های پسا آخرالزمانی ترسناک‌تر این فهرست است که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ پخش می‌شد. داستان این انیمه در آینده‌ای هولناک اتفاق می‌افتد که در آن گونه‌ای بیگانه زمین را تسخیر می‌کند. یوجی کایدو یک جوان معمولی ۲۰ ساله است که به یک بیماری عجیب (بیماری رشد سلول بی) مبتلا می‌شود که تصمیم می‌گیرند تا زمانی که راه درمانی برای آن پیدا کنند فریز شود. بالاخره در سال ۲۰۳۱، یعنی ۲۲ سال بعد از به خواب رفتن، کایدو بیدار شده و خود را در جهانی کابوس‌وار می‌یابد که یک گونه‌ی بیگانه‌ی حشره‌ای بر آن چیره شده؛ گونه‌ای که به نام آبی شناخته می‌شود.

این موجودات غول‌پیکر و هیولایی بر روی زمین ظاهر شده و بشریت را به وحشت انداخته‌اند و قدرتمند و تقریبا نابودنشدنی هستند و به نظر می‌رسد تنها یک هدف دارند: نابود کردن تمام انسان‌ها. به خاطر حمله‌ی این گونه، انسان‌ها مجبور به ترک کره‌ی زمین شده و به سیاره‌ی دیگری در مدار ماه پناه برده‌اند که «زمین دوم» خوانده می‌شود. یک تیم نظامی که تحت نام «تیم ریکاوری خواب» شناخته می‌شوند کایدو را نجات می‌دهند؛ اما قهرمان ما نمی‌داند دقیقا به چه کسی می‌تواند اعتماد کند و خودش سرنوشت خود را به دست می‌گیرد. او به سرعت متوجه می‌شود که ارتباط ویژه‌ای با آبی دارد که ممکن است کلید شکست دادن این گونه‌ی بیگانه باشد. یوجی تصمیم می‌گیرد به مارلین انجل از گروه بازمانده‌ها اعتماد کند که او هم از معدود انسان‌هایی است که در برابر زهر کشنده‌ی آبی مصون هستند. «جنسیت آبی» نتایج ویرانگر حملات این موجودات حشره‌مانند را نشان می‌دهد و قاب‌های این انیمه‌ی آخرالزمانی از شهرهای ویران شده، زمین خالی از سکنه و تهدید دائمی موجودات عجیب که چون سایه‌ی تاریک مرگ همواره در کمین هستند، مو بر تن آدم سیخ می‌کنند.

۲۰. گیلتی کراون (Guilty Crown)



  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲
  • تعداد اپیزودها: ۲۲
  • کارگردان: تتسورو آراکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۴ از ۱۰
یک تاریخ مهم در تقویم داستان انیمه‌ی «گیلتی کراون» وجود دارد که به نام «کریسمس گمشده» شناخته می‌شود. این تاریخ به زمانی اشاره دارد که یک ویروس مرگبار، تمام ژاپن را درنوردید و کشور را به هرج و مرج فروبرد. با فرارسیدن آخرالزمان، ژاپن تقریبا ویران شد. منبع این ویروس یک شهاب‌سنگ بوده که بیماری گسترده‌ای را به همه‌ی مردم سرایت داده است. ثبات کشور تنها به لطف کمک‌های سازمان ملل متحد برقرار مانده که با موفقیت، مانع شیوع بیماری به سراسر جهان شدند. اما یک مشکل وجود دارد؛ تمام استقلال سیاسی کشور ژاپن طی این مناسبات از بین می‌رود و برای یک دهه این وضعیت به همین شکل باقی می‌ماند. یک گروه مقاومتی به نام «فیونرال پارلور» (Funeral Parlor) شکل می‌گیرد که از شرایط ژاپن و وضعیت تحقیرآمیز آن ناراضی هستند و می‌خواهند آزادی کشورشان را پس بگیرند. عجیب است که این شرایط، چقدر برای دوران کرونا مصداق داشت که بسیاری از کشورها، مثل چین و از جمله خود ژاپن، ممنوعیت عبور و مرور گذاشتند و حدود آزادی مردم را تعیین می‌کردند. شاید در آن زمان استقلال سیاسی کشوری در نتیجه‌ی کرونا نابود نشد، اما پرسش‌های زیادی در زمینه‌ی استقلال فردی به میان آمد که هنوز که هنوز است، پاسخ دادن به آن‌ها کار دشواری است.

۱۹. قطاری به ته دنیا (Train To The End Of The World)



  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد اپیزودها: ۱۲
  • کارگردان: تسوتومو میزوشیما
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۴ از ۱۰
داستان «قطاری به ته دنیا» دو سال پس از یک اتفاق ویران‌کننده می‌گذرد. پس از راه‌اندازی شبکه‌ی ۷G، واقعیت به طور کاملا درهم‌پیچیده شده و هر بخش از ژاپن به یک سرزمین عجیب تغییر شکل پیدا کرده است. با وجود خطراتی که سفر در این دنیاها در پی دارد، شیزورو و دوستانش تصمیم می‌گیرند با قطار به ایکبوکورو بروند که با وجود شکستن حدود واقعیت، به نظر کاری غیرممکن خواهد بود. آن‌ها حتی نمی‌دانند دقیقا چقدر با مقصد خود فاصله دارند. مهم‌ترین انگیزه‌ی آن‌ها اما پیدا کردن دوست گم‌شده‌اشان یعنی یوکا است که در جریان حادثه‌ی ۷G ناپدید شد.
این انیمه مبتنی بر مانگایی به همین نام ساخته شده که اولین بار در مارس ۲۰۲۴ میلادی منتشر شد و استودیوی «ای ام تی» (EMT Squared) هم دست‌دست نکرده و به سرعت انیمه‌ی آن را در آپریل پخش کرد. با اینکه «قطاری به ته دنیا» از جدیدترین انیمه‌های این لیست است، اما با داستان جذاب خود توانست به  سرعت به انیمه‌های محبوب امسال تبدیل شود. درواقع، «قطاری به ته دنیا» نه‌تنها از بهترین انیمه‌های آخرالزمانی، که از بهترین انیمه‌های بهار ۲۰۲۴ میلادی است که به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند کیستی‌اشان و جایگاه خود در این دنیا را پیدا کنند. این انیمه با یک دیدگاه پوچ‌گرایانه به سفر دختران نگاه می‌کند و هر جهان تازه‌ای که کاراکترها با آن‌ها مواجه می‌شوند، از قبلی عجیب‌تر و بی‌منطق‌تر است. اما باید تا آخر انیمه صبر کنید تا به پاسخ این پی ببرید که بالاخره چه چیزی در آخرین ایستگاه قطار انتظار آن‌ها را می‌کشد.

۱۸. سراف پایان (Seraph Of The End)



  • سال پخش: ۲۰۱۵
  • تعداد اپیزودها: ۲۴
  • کارگردان: دایسوکه توکودو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۵ از ۱۰
در «سراف پایان» بشریت به خاطر گسترش ویروسی در معرض نابودی قرار گرفته و بخش اعظم جمعیت دنیا (به جز بچه‌های زیر سیزده سال) به دست این ویروس کشته شده‌اند. انگار که همین یک واقعه‌ی فاجعه‌بار کافی نباشد، چهار سوار آخرالزمان هم از راه می‌رسند و می‌خواهند هر کسی که زنده مانده است را از بین ببرند. در این میان خون‌آشام‌ها از همیشه بیشتر نگران تأمین مواد غذایی خودشان هستند. بالاخره اگر آدم‌ها نباشند که خون‌آشام‌ها از آن‌ها تغذیه کنند، نسل این موجودات خون‌خوار هم از بین خواهد رفت. آخرالزمان بالاخره خون‌آشام‌ها را مجبور می‌کند تا از سایه‌ها بیرون بیایند و انسان‌ها را به دام بیندازند. در این شرایط پیچیده سازمانی با تسلیحات ویژه می‌خواهد آزادی انسان‌ها را به آن‌ها بازگرداند.

یویچیرو هیاکویا، پسر شانزده ساله‌ای است که می‌خواهد انتقام خانواده‌اش را بگیرد و دنیا را از دست خون‌آشام‌ها خلاص کند. خانواده‌ی یویچیرو در کودکی به دست همین خون‌آشام‌ها کشته شده‌اند. یتیم‌خانه‌ی هیاکویا، یک سازمان مخفی که کودکان را برای مبارزه با خون‌آشام‌ها آموزش می‌دهد، یویچیرو را هم می‌پذیرند و به او آموزش می‌دهند. یویچیرو به زودی متوجه می‌شود که توانایی منحصربه‌فردی دارد که به او قدرت استفاده از شمشیر قدرتمند شیطان‌کش را می‌دهد. یویچیرو و به ارتش شیاطین امپراتوری ژاپن می‌پیوندد که سازمانی است که برای مبارزه با خون‌آشام‌ها فعالیت می‌کنند. یویچیرو همراه با دوستان و متحدانش، از جمله میکائلا هیاکویا و شینوآ هیراگی سفری خطرناک را برای شکست خون‌آشام‌ها و بازپس‌گیری جهان به نجات بشریت آغاز می‌کنند. تمام این عناصر عجیب و غریب در کنار هم یک انیمه‌ی به‌شدت مفرح ساخته‌اند که در هیچ مدیوم دیگری نمی‌توانید مانند آن را پیدا کنید.

 راستی، این انیمه به نام «سراف پایان»، «پایان جهان»، «اسرافیل پایانی» یا «اوواری نو سراف» هم شناخته می‌شود و براساس یکی از محبوب‌ترین مانگاهای شونن هم ساخته شده. تاکایا کاگامی، که نویسنده‌ی مانگای «سراف پایان» است، در زمینه‌ی داستان‌های آخرالزمانی ید طولایی دارد و از این رو، می‌توانید به کار او اعتماد کنید که از نظر داستان‌پردازی، «سراف پایان» او یکی از بهترین انیمه‌ها در میان انیمه‌های این فهرست به حساب می‌آید.

۱۷. نیروی آتش (Fire Force)



  • سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون
  • تعداد اپیزودها: ۴۸
  • کارگردان: یوکی یاسه
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۷ از ۱۰
داستان این انیمه‌ی پسا آخرالزمانی ۲۵۰ سال بعد از فاجعه‌ی بزرگی رخ می‌دهد که تقریبا تمام دنیا را به تلی از خاکستر مبدل کرد. در نتیجه‌ی این رویداد وحشتناک، اینفرنال‌ها (Infernals) به وجود آمدند؛ موجوداتی شیطانی و قدرتمند که از آتش متولد شدند. برای مبارزه با این شیاطین، نیروی آتش شامل اعضایی از امپراتوری توکیو داوطلب می‌شوند و آخرین عضو آن‌ها، پسر جوانی به نام شینرا کوساکابه است که از پاهایش آتش شلیک می‌کند و همین احتمالا کافی باشد تا بفهمید ارتباط خاصی بین این پسر و اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد وجود دارد. نویسندگی انیمه‌ی «نیروی آتش» (که «فایر فورس» یا «آتش‌نشانان فروزان» هم نامگذاری شده) به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک جامعه پس از گذراندن یک واقعه‌ی هولناک، هیچوقت واقعا به شکل سابق خود بازنمی‌گردد؛ حتی وقتی که ۲۵۰ سال از آن حادثه گذشته باشد. بیشتر دنیاسازی «نیروی آتش» معطوف به این است که نشان دهد چقدر این دنیا با جهانی که به آن عادت داریم فرق دارد. یک طرح معمایی جذاب، صحنه‌های اکشن و تصاویر باورنکردنی را هم به آن اضافه کنید و دیگر با یک فرمول استثنایی برای انیمه‌ای تماشایی طرف هستید.

۱۶. دکتر استون (Dr. Stone)



  • سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون
  • تعداد اپیزودها: ۵۷
  • کارگردان: شینیا اینو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۳ از ۱۰
دنیای انیمه‌ی «دکتر استون» یک عنصر منحصربه‌فرد دارد که تحت عنوان «سنگ‌شدگی» (Petrification) تعریف می‌شود. یک رویداد در سطح جهانی موجب شد تمام انسان‌ها برای هزاران سال تبدیل به مجسمه‌های سنگی شوند که عملا پیشرفت بشریت را نابود کرده و آن را هزاران سال به عقب برده است. هر چیزی که انسان‌ها ساخته بودند، دیگر ناپدید شده‌اند، طبیعت بر همه چیز حکمفرما شده و زمین به نظم اولیه‌ی خود بازگشته است. شهرهایی که روزی میزبان تمدن‌هایی باشکوه بودند، حالا با غلبه‌ی طبیعت بر آن‌ها، با جنگل فرقی ندارند. اما انسان‌هایی از این واقعه جان سالم به در می‌برند و تصمیم می‌گیرند تمدن بشری را به روزهای آشنای خود بازگردانند. در رأس آن‌ها سنکو ایشیگامی است که از اینکه به دل چالش‌ها بزند، ابایی ندارد. او می‌خواهد از دانش خود برای نجات جهان و بازگرداندن شکوه سابق آن استفاده کند. البته اکثر انسان‌ها همچنان در قالب‌های سنگی خود هستند که این کار را برای سنکو سخت می‌کند. برای همین، اولین مأموریت او این است که بفهمد، خودش چطور از سنگ‌شدگی نجات یافته.

بی‌دلیل نیست که «دکتر استون» را یکی از بزرگترین انیمه‌های پسا آخرالزمانی معرفی می‌کنند. این انیمه تمرکز خود را بر بازسازی جامعه از طریق علم قرار می‌دهد. همچنین رازهایی زیادی در داستان وجود دارد که نیازمند پاسخ هستند؛ مثل اینکه در وهله‌ی اول چه چیز موجب سنگی‌شدن همه شد. سنکو چگونه به حالت انسانی خود بازگشته و او چطور می‌تواند از دانش‌اش برای نجات دوستان خود استفاده کند. برای اینکه به پاسخ این سوالات پی ببرید، کافی است انیمه را تا قسمت آخر تماشا کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم‌های سینمایی


۱۵. آخرین تور دختران (Girls’ Last Tour)



  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد اپیزودها: ۱۲
  • کارگردان: تاکاهارو اوزاکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۲ از ۱۰
«آخرین تور دختران» یکی از بهترین انیمه‌های غم‌انگیز پسا آخرالزمانی است که ماجراجویی‌های آخرین بازمانده‌های زمین را نشان می‌دهد. داستان این انیمه در جهانی می‌گذرد که به خاطر جنگ نابود شده و از تمدن بشری علنا هیچ چیز باقی نمانده؛ البته به جز دو دختر به نام‌های چیتو و یوری که با موتورسیکلت‌های محبوبشان در سرزمین‌های بایر سواری می‌کنند و تنها تلاششان بر این است که زنده بمانند. هیچوقت مشخص نمی‌شود که در ابتدا چه چیز این ویرانی را به بار آورده؛ اما واضح است که قدرت ویرانگر جنگ، به هیچکس رحم نمی‌کند. احتمال زیادی هم وجود دارد که این ویرانی‌ها پیامدهای جنگ‌های تکنولوژیک با اسلحه‌های پیشرفته باشند. البته این جزئیات به درد قهرمانان داستان «آخرین تور دختران» نمی‌خورد که بیش از هر چیز، درگیر بقای خود هستند. وقتی پیدا کردن غذا و یک جای امن به اولویتتان تبدیل شود، دیگر فرقی نمی‌کند که هیولاها زمین را نابود کرده‌اند یا هوش مصنوعی. چیتو و یوری با اتکا به یکدیگر، این زمین‌های آفت‌زده از جنگ را می‌پیمایند و درباره‌ی روزهایی رویاپردازی می‌کنند که زمین دوران خوشی از سر می‌گذراند. انیمه‌ی «آخرین تور دختران» عناصر آخرالزمانی را با ژانر برشی از زندگی درهم‌می‌آمیزد که برای داستانی به غم‌انگیزی داستان چیتو و یوری ترکیب عجیبی به نظر می‌رسد؛ اما نگاه تازه‌ای است به انیمه‌های آخرالزمانی و همزمان، بهترین بازنمایی از جهانی را به تصویر می‌کشد که با وجود تهی بودن آن از امید، با نور زندگی دختران روشن می‌شود.

۱۴. توهم بهشتی (Heavenly Delusion)



  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد اپیزودها: ۱۳
  • کارگردان: هیروتاکا موری
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۲ از ۱۰
داستان انیمه‌ی «توهم بهشتی» ساخته‌ی استودیو «پروداکشن آی جی» (Production I.G) در دنیایی می‌گذرد که از سال ۲۰۲۴ دچار فروپاشی شده است. یک فاجعه‌ی غیرمنتظره دنیا را فرامی‌گیرد و هیولاهای آدم‌خوار در ویرانه‌های آنچه که روزی تمدن خوانده می‌شد، پرسه می‌زنند. امنیت و آرامش کسانی که از این فاجعه جان سالم به در برده‌اند، به خاطر این هیولاها همه از دست رفته است. مارو و کیروکو در همین دنیا دنبال مکانی می‌گردند که به نام «بهشت» شناخته می‌شود. اما خودشان هم تراژدی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند که در مسیر پیدا کردن «بهشت» باید با آن‌ها کنار بیایند. همزمان، بچه‌ها در یک محل محافظت‌شده و جداافتاده نگهداری می‌شوند تا خطرات جهان بیرون به آن‌ها آسیبی نرساند. اما کنجکاوی آن‌ها اجازه نمی‌دهد که سر جایشان بیکار بنشیند. «توهم بهشتی» یکی از بهترین انیمه‌های ۲۰۲۳ بود که با تم‌های تاریک‌تر و کاراکترهای دوست‌داشتنی خود را از سایر انیمه‌های پسا آخرالزمانی متمایز می‌کند. در واقع در «توهم بهشتی»، ویرانی دنیا به بستری تبدیل می‌شود برای روایت داستانی انسانی که بیشتر از آنکه به ویرانی و بلایای حاصل از هیولاها بپردازد، قهرمان‌های کوچک و ماجراهای آن‌ها را دنبال می‌کند.

۱۳. سرزمین جواهرات (Land Of The Lustrous)



  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد اپیزودها: ۱۲
  • کارگردان: تاکاهیوکو کیوگوکو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۴ از ۱۰
داستان «سرزمین جواهرات» در آینده‌ای دور پس از انقراض بشریت اتفاق می‌افتد. تنها ساکنان باقی‌مانده کسانی هستند که به نام «لاستروس» یا «درخشان‌ها» (Lustrous) شناخته می‌شوند؛ موجوداتی نیمه‌انسانی که از انواع مختلف سنگ‌های قیمتی ساخته شده‌اند. شخصیت اصلی، فسفریلیت (که اغلب به اختصار فوس نامیده می‌شود)، یک لاستروس جوان است که ظاهری شفاف و درخشان دارد. فوس در ابتدا در قالب فردی شکننده و حساس به تصویر کشیده می‌شود که اغلب به دلیل ناتوانی فیزیکی خود بین سایر هم‌نوعانش احساس تنهایی می‌کند. با این حال، او برای مأموریتی انتخاب می‌شود تا رازهای دنیای خود و مردم ماه یا «قمری‌ها» پی ببرد. درواقع این مردمان، گروه متفاوتی هستند که به نام «لونرین‌ها» (Lunarians) هم شناخته می‌شوند و لاستروس‌ها با آن‌ها سر جنگ دارند. با شروع ماجراجویی فوس، او پی می‌برد که با اینکه در مبارزه خوب نیست، اما توانایی ویژه‌ای برای جذب و تجزیه و تحلیل مواد مختلف دارد و می‌تواند در مورد اکوسیستم‌ها و فرهنگ‌های متنوع موجود در دنیایش تحقیق کرده و یک دایره‌المعارف تاریخ طبیعی گردآوری کند. این انیمه بر اساس مانگایی با همین نام توسط هاروکو اییدا نوشته و تصویرگری شده است. اقتباس انیمه‌ای توسط شرکت اورنج (Orange) تولید شد که از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۷ پخش می‌شد.

نوشتار انیمه‌ی «سرزمین جواهرات» همیشه تعادل کاملی بین وحشت آخرالزمانی و زیبایی‌های طبیعت برقرار می‌کند و همه‌ی این‌ها را هم در برخی از زیباترین انیمیشن‌ها و تصاویر سه بعدی که در یک دهه‌ی گذشته تاکنون دیده‌اید به تصویر می‌کشد. «سرزمین جواهرات» یکی از معدود انیمه‌هایی است که به خوبی از قدرت CG استفاده می‌کند و نشان می‌دهد اگر سبک هنری خوبی داشته باشید (و البته داستان و کارگردانی را هم فراموش نکنید) پتانسیل بالایی در انیمه‌های CG وجود دارد.

۱۲. از دنیای نو (From the New World)



  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳
  • تعداد اپیزودها: ۲۵
  • کارگردان: ماساشی ایشیهاما
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۲ از ۱۰
قدرت چیز پیچیده‌ای است و همانطور که تاریخ به ما نشان داده، مردم اغلب از آن می‌ترسند؛ چون قدرت با خودش مسئولیت می‌آورد و وقتی کسی نسبت به این مسئولیت بی‌توجه است، آشوب به پا می‌شود. در انیمه‌ی پسا آخرالزمانی «از دنیای نو»، که براساس رمانی با همین نام نوشته‌ی یوسوکه کیشی ساخته شده، این قدرت خارق‌العاده به کشت و کشتار می‌انجامد. «از دنیای نو» داستانش در هزار سال در آینده در یک جامعه‌ی آرمان‌شهری اتفاق می‌افتد. در این جامعه، درصد کمی از مردم توانایی‌هایی روانی قدرتمندی به نام «کانتو» (Canto) پیدا کرده‌اند که می‌توانند با قدرت ذهن خود، جهان پیرامونشان را تغییر دهند. اما به مرور، این افراد از قدرت‌هایشان در مسیر جرم و خشونت بهره برده و جامعه را به نابودی می‌کشانند. قهرمان‌های داستان ساکی، ساتورو، ماریا، مامورو و شون هستند که در روستای آرام خودشان به مدرسه‌ای می‌روند که به آن‌ها می‌آموزد تا چطور از قدرت‌هایشان استفاده کنند. همانطور که از اغلب داستان‌های آخرالزمانی انتظار دارید، قرار نیست همه چیز به همین سادگی باشد و با پیشرفت داستان، حقایق تلخ این آرمان‌شهر شروع به آشکار شدن می‌کنند و بچه‌ها از رازهایی درباره‌ی ماهیت واقعی جامعه‌اشان خبردار می‌شوند؛ جامعه‌ای که حکومتش برای به اعمال نظم و کنترل به هر روشی روی می‌آورد.

۱۱. دزرت پانک (Desert Punk)



  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵
  • تعداد اپیزودها: ۲۴
  • کارگردان: تاکایوکی ایناگاکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۴ از ۱۰
حتی در یک دنیای آخرالزمانی هم می‌توان جرقه‌های از کمدی یافت و «دزرت پانک» انیمه‌ای است که خلاف بسیاری از انیمه‌های این فهرست، داستانش را از دیدگاه بامزه‌تری روایت می‌کند. نقش اصلی داستان کانتو میزونو است که به او لقب پانک بیابان را داده‌اند. این قهرمان کاریزماتیک با اینکه آدم خوب داستان به حساب نمی‌آید و خیلی اوقات حتی بزدل و منحرف است، وقتش که برسد، از پس کارهایی برمی‌آید که در مخیله‌ی اطرافیانش هم نمی‌گنجد. این انیمه‌ی کمدی در آینده‌ی یک ژاپن ویران می‌گذرد که به خاطر بمب اتم چیزی جز بیابان از آن باقی نمانده است. تنها بازمانده‌های فاجعه‌ی اتمی به سختی زندگی خود را در این بیابان می‌گذرانند؛ اما وقتی خودشان نمی‌توانند مشکلاتشان را حل کنند، به کانتو روی می‌آورند که به عنوان یک مزدور فرصت‌طلب، در مواجهه با خطرات بیابانی دستی بر آتش دارد. کانتو با شات‌گان وینچستر خود، که از پدرش به ارث برده، در بیابان پرسه می‌زند و اگر به نفع‌اش باشد، دوست و آشنا هم نمی‌شناسد؛ اما همین زمینه‌ی یک سری ماجراجویی‌های بامزه در دنیای پسا آخرالزمانی «دزرت پانک» ساخته که این انیمه را مخصوص طرفداران بهترین انیمه‌های اکشن یا کمدی می‌کند.

۱۰. بادی به نام فراموشی (A Wind Named Amnesia)

  • سال پخش: ۱۹۹۰
  • کارگردان: کازوئو یامازاکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۶.۳ از ۱۰
«بادی به نام فراموشی» نوشته‌ی نویسنده‌ی سری «دیمون سیتی شینجوکو» (Demon City Shinjuku)، «ویکد سیتی» (Wicked City) و «ومپایر هانتر دی» (Vampire Hunter D) یعنی هیدیوکی کیکوچی است که برای تصویرگری کارهایش معمولا با یوشیتاکو آمانو هم کار می‌کند. همین باید برای مجاب کردن شما به دیدن فیلم اقتباسی از اثر او کافی باشد که شباهت زیادی با اثر اصلی دارد. داستان «بادی به نام فراموشی» در پس‌زمینه‌ی یک دنیای دیستوپیایی در آینده‌ای نه‌چندان دور در قرن بیست و یک می‌گذرد که یک باد عجیب و غریب، موجب شده همه‌ی بشریت حافظه‌ی خود را از دست بدهند. این امر به از بین رفتن تمام دستاورد دانش بشری انجامیده، از اختراعات بگیر، تا علوم و فرهنگ که تقریبا انسان را به حالت اولیه‌ی خود بازگردانده است.

این انیمه‌ی علمی-تخیلی جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که از هر نظر فروپاشیده. شهرها نابود شده‌اند، فناوری‌ها رو به زوال رفته‌اند چون هیچکس دیگر نمی‌داند چگونه از آن‌ها استفاده کند. مردم دیگر به زندگی در جوامع کوچک و منزوی بازگشته‌اند و برای بقای خود تلاش می‌کنند. خلاصه، جهان به دنیای غبارگرفته‌ای تبدیل شده که غرایز بر آن حاکم‌اند. در چنین جامعه‌ای که حتی از اولیه‌ترین دستاوردهای بشری مثل ساختارهای اجتماعی و تکلم عاجز شده، واتارو تنها بازمانده‌ای است که خاطرات خود را به یاد دارد؛ اما در میان دنیای ازهم‌پاشیده‌ای که در آن بیدار می‌شود، خود را تنها می‌بیند. او دو سال به مشاهده‌ی انسان‌ها می‌گذراند و سفر می‌کند تا بالاخره با بازمانده‌ی دیگری به نام جانی مواجه می‌شود که خاطرات خود را از دست نداده است. «بادی به نام فراموشی» یکی از انیمه‌های پسا آخرالزمانی است که از دیدگاهی بنیادین به مسئله نگاه کرده و به جای پیشرفت بشری،  سقوط جوامع انسانی به روزهای اولیه را نشان می‌دهد و بیشتر از آنکه اکشن داشته باشد، با داستانی علمی-تخیلی پرسش‌های فلسفی از انسانیت مطرح می‌کند.

۹. هرازگاهی، هرازجایی (Now and Then, Here and There)

  • سال پخش: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰
  • تعداد اپیزودها: ۱۳
  • کارگردان: آکیتارو دایچی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۶ از ۱۰
این انیمه‌ی کوتاه پسا آخرالزمانی را اغلب با «مدفن کرم‌های شب‌تاب» (Grave of the Fireflies) استودیو جیبلی مقایسه می‌کنند. داستان «هرازگاهی، هرازجایی» با پسربچه‌ای به نام شو آغاز می‌شود. شوی ده ساله روزی می‌کوشد دختری به نام لالارو را از دست مردانی که همه از دم لباس‌های سیاه پوشیده‌اند نجات دهد؛ اما از بخت بد خود، شو از یک دنیای آخرالزمانی بی‌آب و علف سردرمی‌آورد که خورشید هیچوقت در آن نمی‌تابد و زمین هم تا چشم کار می‌کند بیابانی است. در جستجویش در این دنیای متروک، شو به دختری برمی‌خورد به نام سارا که می‌خواهد برای روستای کوچکش آب پیدا کند. این دو با هم هم‌سفر می‌شوند، اما در مسیر خود دوباره به مردان سیاهپوش برمی‌خورند که آن‌ها هم دنبال آب می‌گردند. شو می‌فهمد که این مأموران درواقع از سوی حکومت خودکامه‌ی «هلی‌وود» (Hellywood) برای غصب منابع موجود روی این سرزمین فرستاده شده‌اند. لالارو هم ارتباطی با دسترسی به این منابع محدود دارد و برای همین، مأموران دربه‌در دنبالش می‌گردند.

۸. ویوی: آهنگ چشم فلورایت (Vivy -Fluorite Eye’s Song)

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد اپیزودها: ۱۳
  • کارگردان: شینپی ایزاکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۴ از ۱۰
اگر فقط یک نگاه به پوستر این انیمه بیندازید،‌ ممکن است با خودتان فکر کنید با یکی دیگر از انیمه‌های ژاپنی درباره‌ی سایبورگ‌ها سروکار دارید که حالا این یکی یک سایبورگ آیدول است و خلاصه شاید همین یک نگاه کافی باشد تا بخواهد شما را از دیدن «ویوی: آهنگ فلورایت» منصرف کند. اما این انیمه در آینده‌ای اتفاق می‌افتد که هوش مصنوعی بر آن چیره شده و انسان‌ها دیگر در امان نیستند. سایبورگی به نام ویوی (که از قضا یک سایبورگ آیدول است) از سوی دانشمندی به گذشته فرستاده می‌شود تا جلوی وقوع اتفاقات ناگوار آینده را بگیرد.

اگر همین خلاصه داستان هم شما را راضی نکرده که پای «ویوی: آهنگ چشم فلورایت» بنشینید، خوب است بدانید داستان آن را نویسنده‌ی «ری: زیرو» (Re:Zero) یعنی تاپی ناگاتسوکی نوشته که اگر انیمه‌باز باشید، برای راضی کردن شما برای دیدنش کفایت خواهد کرد. «ویوی» یکی از بهترین انیمه‌های پرهیجان و اکشن آخرالزمانی به حساب می‌آید که مخصوصا به درد کسانی می‌خورد که حوصله‌ی دیدن انیمه‌های آرام‌تر یا برشی از زندگی را ندارند.

۷. نئون جنسیس اونگلیون (Neon Genesis Evangelion)

  • سال پخش: ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶
  • تعداد اپیزودها: ۲۶
  • کارگردان: هیدآکی آنو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۴ از ۱۰
یک ژانر پرقدرت در ژاپن وجود دارد به نام «مکا» (Mecha) که فرنچایز «گاندام» (Gundam) از برجسته‌ترین نمونه‌های آن است. این ژانر خارج از ژاپن چیزی شبیه به ژانر علمی-تخیلی نظامی تعبیر می‌شود. در نگاه اول، «نئون جنسیس اونگلیون» به این دسته تعلق دارد. انیمه‌ای پر از ربات‌های انسان‌نمای غول‌پیکر که برای نجات بشریت، با موجودات بیگانه‌ای مبارزه می‌کنند. اما این تنها ظاهر «نئون جنسیس اونگلیون» است. در سال ۲۰۱۵، ۱۵ سال پس از یک فاجعه‌ی جهانی (Second Impact)، نسل بشر باری دیگر در آستانه‌ی نابودی قرار گرفته، اما این بار به خاطر حمله‌ی موجودات مرموزی به نام «انجل» (Angels). تسلیحات نظامی معمولی در برابر این موجودات کارساز نیست و تنها راه مقابله با آن‌ها، استفاده از سلاح‌های انسان‌نمای بیومکانیکی است که اونگلیون خوانده می‌شوند. این ربات‌ها به دست سازمان NERV ساخته شده‌اند و رئیس آن، گندو ایکاری، پسر نوجوان خودش، شینجی را به توکیو۳ می‌آورد تا یکی از این ربات‌ها کنترل کند؛ اونگلیون شماره ۱. اما کنترل این ربات‌ها به سادگی راندن ماشین یا حتی خلبانی هواپیما نیست؛ بلکه این کار شیره‌ی وجودی شینجی را می‌کشد و این پسر چهارده ساله را به بحران وجودی می‌کشاند که تسلیم در برابر آن، مساوی با نابودی کل بشر است.

۶. مشت ستاره‌ی شمالی (Fist Of The North Star)

  • سال پخش: ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷
  • تعداد اپیزودها: ۱۰۹
  • کارگردان: تویو آشیدا
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۹ از ۱۰
این انیمه‌ی آخرالزمانی محصول شرکت «توئی انیمیشن» (Toei Animation) است که داستانش در جهانی اتفاق می‌افتد که به خاطر جنگ هسته‌ای نابود شده. آدم‌های قدرت‌طلب هم سر جای خود بیکار ننشسته‌اند و مدام از فلاکت مردم ضعیف سوءاستفاده می‌کنند. جهان به جایی خشن و بی‌رحم تبدیل شده و به نظر می رسد تنها راه نجات مردم کنشیرو است؛ کنشیرو استاد هنرهای رزمی هوکوتو شینکن (مشت ستاره شمالی) است که مردم امید دارند تلاش‌هایش بتواند صلح و آرامش را به جهان بازگرداند. کنشیرو با استفاده از مهارت‌های خود، به مبارزه با ظالمان و محافظت از مردم بی‌گناه می‌پردازد.

اگر به فیلم‌های کنگ‌فو و دنیای دیوانه‌وار فیلم‌های «مکس دیوانه» (Mad Max) علاقه دارید، «مشت ستاره‌ی شمالی» دقیقا برای شماست که انگار عناصر آخرالزمانی را با انیمه‌های دیستوپیایی دهه هشتادی و فیلم‌های مشت‌زنی چینی قدیمی ترکیب کرده باشند. این انیمه در دهه‌ی هشتاد به موفقیت چشمگیری رسید و به یکی از انیمه‌های کلاسیک و تأثیرگذار در فرهنگ عامه‌ی ژاپن تبدیل شد. بیشتر از همه هم به خاطر صحنه‌های مبارزه پرشور و تکنیک‌های رزمی منحصربه‌فرد قهرمان داستان، که اغلب با قدرت‌های فوق‌العاده و انرژی بسیار همراه است. در پس‌زمینه‌ی این اکشن، داستان‌های غم‌انگیز و شخصیت‌هایی پیچیده وجود دارد که از گذشته‌ی تاریک کنشیرو سرچشمه می‌گیرد. او در طول سفرش با مسائل اخلاقی و تصمیمات دشواری روبرو می‌شود و مشخصا، رقیبان و دوستان وفادار او هم، مثل لین و بات، در سفر کنشیرو برای تأمین صلح تأثیرگذارند.

۵. گورن لاگان (Gurren Lagann)

  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • تعداد اپیزودها: ۲۷
  • کارگردان: هیرویوکی ایمائیشی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۶ از ۱۰
در «گورن لاگان» معلوم نیست که چه چیز دقیقا آخرالزمان را بر سر مردم می‌آورد. اما مشخصا داستان این انیمه در یک دنیای دور از زمان حال و در آینده‌ای اتفاق می‌افتد که در آن انسان‌ها در روستاهای زیرزمینی زندگی می‌کنند و هیچ خبری هم از اتفاقات سطح زمین ندارند؛ نمی‌خواهند هم بدانند که روی زمین چه می‌گذرد و از ترس خود از اینکه چه چیزی در انتظارشان است، به زندگی زیر زمین ادامه می‌دهند. شخصیت اصلی سایمون است، یک حفار جوان از روستای زیرزمینی گیها که پادشاهی ظالم و ارتش مکانیکی او معروف به «گان‌من» (Gunmen) مردمش را بری زندگی منزوی در زیر زمین تحت فشار گذاشته‌اند. سایمون با کامینا آشنا می‌شود که پسر جوانی از روستای بغلی آن‌ها، ریتونا، است. کامینا و سایمون طی یک‌سری اتفاقات موفق می‌شوند آسمان آبی را برای اولین بار ببینند و با یوکو و لیرون همراه شده و به یک ماجراجویی می‌روند. سرزمین‌های بایر سطح زمین حتی از آن چیزی که خودشان تصور می‌کردند وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر است و برای همین، برداشتن هر قدم تبدیل می‌شود به مبارزه‌ای با خود برای نشان دادن قدرت و اراده.

۴. ارگو پراکسی (Ergo Proxy)

  • سال پخش: ۲۰۰۶
  • تعداد اپیزودها: ۲۳
  • کارگردان: شوکو موراسه
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۷.۹ از ۱۰
«ارگو پراکسی» یکی از بهترین انیمه‌های فلسفی است که در جهانی پسا آخرالزمانی می‌گذرد؛ جهانی که به خاطر یک فاجعه‌ی اتمی تقریبا از بین رفته و بشریت برای بقا در مواجهه با فروپاشی محیط زیستی تلاش می‌کند. نقش اصلی، ری‌ال مایر، در شهری کاملا محصور زندگی می‌کند که برای محافظت از بشریت در برابر محیط ویران‌شده‌ی بیرونی طراحی شده. اکوسیستم شهر با دقت و با اتکا به کارگران اندرویدی کنترل می‌شود که البته تنها ظواهر ماجرا را نگه می‌دارد. درحالی که در زیر پوسته‌ی براق و مصنوعی این شهر، سوالات عمیقی درباره‌ی ماهیت انسانی و اراده‌ی فردی وجود دارد که با ظهور پراکسی‌ها تشدید می‌شود. این پراکسی‌ها موجودات معمایی قدرتمندی هستند که تعادل درون شهر را به هم می‌زنند. این موجودات از بقایای دنیای قدیم متولد شده‌اند و عنصر نامطلوبی در برابر نظم موجودی که حکومت سعی در برقراری آن دارند به حساب می‌آیند. ری‌ال بازپرس اداره‌ی اطلاعات شهروندی است که مأمور شده تا حقیقت پشت پراکسی‌ها و ارتباط آن‌ها با اتفاقات عجیبی که در شهر افتاده را کشف کند. تحقیقات او، ری‌ال را به بیرون از مرزهای این شهر می‌برد که واقعیت دنیای پسا آخرالزمانی را به او می‌نمایاند.

۳. سایکوپس (Psycho-Pass)

  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳
  • تعداد اپیزودها: ۲۲
  • کارگردان: نائویوشی شیوتانی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۳ از ۱۰
«سایکوپس» یک انیمه‌ی سایبرپانک ساخته‌ی «پروداکشن آی. جی» است که آینده‌ی دیستوپیایی را به تصویر می‌کشد که در آن ژاپن تحت کنترل یک سیستم به نام «سیبیل» (Sibyl System)، وضعیت روانی همه‌ی شهروندان را کنترل می‌کند تا از این طریق، نظم جامعه را حفظ کرده و زودتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشر، جلوی جرم و جنایت را بگیرد. این سیستم تمایل افراد به رفتار مجرمانه را اندازه‌گیری می‌کند که پتانسیل خطرناک بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. اما قهرمانان داستان به سرعت پی می‌برند که طبیعت بشری چنان پیچیده است که نمی‌توان آن را با کامپیوتر محاسبه کرد؛ چراکه همیشه احتمال خطا وجود دارد. شینیا کوگامی در بخش تحقیقات جنایی اداره‌ی امنیت عمومی کار می‌کند که خودش از مجرمین سابق به حساب می‌آید؛ یکی از چندین افرادی که سیستم سیبیل نمی‌تواند وضعیت کمی روانی آن‌ها را تشخیص دهد. یک بازرس تازه‌کار به نام آکانه تسونموری هم به کوگامی ملحق می‌شود که اعتقاد شدیدی به سیستم سیبیل دارد. اما هر چه می‌گذرد، متوجه می‌شود عدالت با صفر و یک کار نمی‌کند.

۲. حمله به تایتان (Attack on Titan)

  • سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳
  • تعداد اپیزودها: ۹۴
  • کارگردان: تتسورو آراکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۹ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۶ از ۱۰
هرچقدر هم از دنیای انیمه فاصله داشته باشید، امکان ندارد که نام «حمله به تایتان» به گوشتان نخورده باشد. «حمله به تایتان» یکی از بهترین انیمه‌های پسا آخرالزمانی است که به جای آینده‌ی دیستوپیایی به سبک «بلید رانر»، دنیایی با تایتان‌ها را به تصویر می‌کشد؛‌ موجوداتی انسان‌گونه و عظیم‌الجثه که تنها چیزی که در سرشان می‌گذرد، خوردن انسان‌هاست. در «حمله به تایتان» بشریت مدت‌هاست که به خاطر تایتان‌های خطرناک در آستانه‌ی انقراض قرار گرفته. ازاین‌رو، برای محافظت از تنها ساکنان باقی‌مانده، شهری محصور با دیوارهای بلند به مأمن شهروندان تبدیل شده. پروتاگونیست داستان ارن یگر است که در کودکی تحت تأثیر حملات تایتان‌ها ترامای بزرگی را تجربه کرده. پس از اینکه ارن ویرانی خانه و مرگ مادرش به دست یکی از این تایتان‌ها را می‌بیند، میل انتقام در او شعله‌ور می‌شود. او با دوستان خود میکاسا و آرمین به گروهی از سربازان می‌پیوندد تا با مبارزه علیه تایتان‌ها، انتقام گذشته را از آن‌ها بگیرد.

یکی از بهترین انیمه‌های تاریخ، «حمله به تایتان» در چهار فصل در فاصله‌ی ده سال بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ پخش شد و با هر فصل، محبوبیت و شهرت بیشتری، به ویژه در بین مخاطبان غیرژاپنی یافت. داستان با هر اپیزود چرخش‌های داستانی و غافلگیری‌های بزرگی در خود دارد و از نظر کیفی با مانگای خود برابری می‌کند که نمی‌توان آن را درباره‌ی هر انیمه‌ای گفت. اگر از دنیاهای غنی با تاریخ‌سازی‌ها و چرخش‌های غیرمنتظره خوشتان می‌آید، این انیمه‌ی پسا آخرالزمانی را از دست ندهید.

۱. نائوشکا از دره‌ی باد (Nausicaä Of The Valley Of The Wind)

  • سال پخش: ۱۹۸۴
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸ از ۱۰
  • امتیاز مای‌انیمه‌لیست به سریال: ۸.۴ از ۱۰
«نائوشکا از دره‌ی باد» از انیمه‌های استودیو جیبلی و میازاکی است که داستان خود را به هزار سال بعد از ماجرایی فاجعه‌بار می‌برد. گروهی از سلاح‌های زنده‌ی مرگبار به نام «جنگجویان غول‌پیکر» دنیا را به زمین بایری تبدیل کرده و محیط زیست را نابود کرده‌اند. حشراتی با هیکل‌های درشت روی زمین پرسه می‌زنند و مردم باید با چنگ و دندان خودشان را در چنین دنیایی زنده نگه دارند. یک پادشاهی به دنبال این است که یکی از این جنگجویان غول‌پیکر را احیا کرده و با زور بازو، قدرتش را بر جهان تحمیل کند. اینجاست که پای نائوشکا وسط کشیده می‌شود؛ یعنی شاهزاده خانم دره‌ی باد که باید پیش از آنکه همه چیز به دست این سلاح از بین برود، جلوی نابودی جهان را بگیرد.

مشخصا مهم‌ترین موضوعی که در این انیمه‌ی آخرالزمانی مطرح می‌شود، ترس‌های محیط زیستی است؛ اینکه روزی کره‌ی زمین به دست خود بشریت به ویرانه‌ای تبدیل خواهد شد. اگر به سایر آثار استودیو جیبلی هم نگاه کنید، مفاهیمی مثل جنگ و عواقب بی‌توجهی به محیط از مهم‌ترین موضوعات فیلم‌های آن‌ها هستند. این داستان‌ها وقتی با زیبایی و ظرافت تصویر استودیو جیبلی ترکیب می‌شوند، هم خیره‌کننده هستند و هم ترسناک. داستان هم که همانطور که انتظار دارید مثل همیشه عالی است. با اینکه این فیلم اولین بار در سال ۱۹۸۴ میلادی اکران شده، اما با گذشت زمان مرجعیت خود را از دست نداده و به راحتی آن را در صدر بهترین انیمه‌های پساآخرالزمانی می‌گذاریم