عایدی فروش بلیت رپرتوار هفت روزه گروه تئاتر «گیتی» به چند بیمار خاص تئاتری در خارج از تهران اختصاص می‌یابد.

 

سایت خبری تئاتر: از 26 مردادماه تا 2 شهریورماه هفت نمایشنامه‌خوانی در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر برپا می‌شود و بلیت‌فروشی آن قرار است صرف تأمین هزینه‌های بیماران خاص تئاتر که در چند شهرستان ساکن هستند، شود.

روح‌الله جعفری سرپرست و کارگردان این رپرتوار در نشستی خبری که 25 مردادماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، بیان کرد: پیش تولید این نمایشنامه‌خوانی شش ماه طول کشیده و در واقع پس از سونامی سرطان که در چند ماه گذشته گریبان جمعی از هنرمندان کشور را گرفت، گروه تئاتر گیتی به این فکر افتاد که به عنوان ذره‌ای کوچک در این راه اثرگذار باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با برگزاری یک رپرتوار برای هنرمندان تئاتری که با انواع بیماری‌های خاص دست و پنجه نرم می‌کنند، قدمی برداریم.

وی هدف از این کار را ایجاد یک جریان و موج دانست که برای اولین بار به شکل یک رپرتوار برگزار می‌شود و ادامه داد: برای اجرای این برنامه با سالن‌های مختلفی صحبت کردیم تا در نهایت به تالار چهارسو رسیدیم و در این مدت تمرینات خود را در لابی مجموعه یا بالکن سالن اصلی بدون نور و با نور انجام دادیم.

او گفت: با توجه به نیت خیری که برای این حرکت در نظر گرفته بودیم، تصمیم بر این بود که گلایه و شکایت از شرایط کار نداشته باشیم و مجموعه تئاترشهر نیز تلاش کرد در حد امکاناتش به ما کمک کند.

جعفری با اشاره به اینکه بیش از سه ماه است یک گروهی با بیش از 150 نفر مشغول تمرین هفت نمایشنامه برای اجراخوانی هستند، اضافه کرد: تمام این افراد که هر یک، برای من ستاره‌ای هستند به صورت فی سبیل‌ الله در این حرکت حضور پیدا کرده‌اند تا پروژه به منصه ظهور برسد و طبیعی است که اگر یک گروه اجرایی می‌خواست این کار را دنبال کند با این تعداد عوامل باید میلیاردی خرج می‌کرد.

کارگردان این رپرتوار همچنین گفت: در این هفت شب نمایشنامه‌های «آنتیگونه»، «مکبث»، «باغ آلبالو»، «عروسی خون»، «شازده کوچولو» و دو اثر دیگری که به تازگی توسط لیلی رشیدی ترجمه شد و هنوز اجرا نشده‌اند یعنی «آخرین گودو» و «عنکبوتی در زخم» نوشته ماتئی ویسنی‌یک اجراخوانی می‌شوند.

او با بیان اینکه روزانه بیش از شش تا 10 ساعت تمرین توسط گروه انجام شده تا اجرا هنرمندانه باشد افزود: مخاطب این رپرتوار از جنس مخاطبی است که فکر می‌کند می‌تواند به اندازه خرید یک بلیت نمایش در حرکتی خیر تاثیرگذار باشد و من در اینجا از تمام کسانی که قلب‌شان به مشارکت در یک خیر جمعی می‌تپد دعوت به حضور می‌کنم.

جعفری همچنین خاطر نشان کرد: عایدی فروش بلیت این نمایشنامه‌خوانی‌ها صرف تأمین مالی و فراهم کردن دارو و انجام مراحل درمانی بیمارانی می‌شود که در تنگنای مالی هستند و این افراد عمدتا کسانی هستند که در پایتخت زندگی نمی‌کنند. آن‌ها از طریق خانه تئاتر شناسایی شده و قرار است این نهاد صنفی برای انتقال عواید بلیت فروشی در جریان کار باشد.

وی اضافه کرد:‌در این شش ماه اگرچه با ارگان‌ها و نهادهای مختلفی برای مشارکت در این امر خیر صحبت شده اما هیچ همکاری از هیچ نهاد رسمی و دولتی صورت نگرفته و طبیعتا گروه اجرایی به لحاظ امکانات، وسع کافی برای تبلیغ در سطح شهر ندارد.

این کارگردان در پایان از مسئولان و مدیران تصمیم‌گیر در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ و تئاتر درخواست کرد تا در این هفت شب به تماشای نمایشنامه‌خوانی بیایند و از سالن‌های نمایش دیگر هم دیدن کنند.

روح‌الله جعفری در این باره خطاب به آن‌ها گفت: فارغ از جناح‌بندی و نگاه سیاسی بیایید و از آثار نمایشی دیدن کنید چون ملت نجیب ایران به شما رأی دادند تا در مسندهای مختلف قرار گیرید و برای صرف بودجه برنامه‌ریزی کنید.

 

اخبار مرتبط:

در «سعادت لرزان مردمان تیره روز» به اجرای به‌ روزتری رسیده ایم

«آژی دهاک» در حضور بهرام بیضایی خوانش شد

معرفی هیات انتخاب جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

نمایش «خانم» به زبان ایتالیایی روی صحنه می‌رود

زندگی سه زن جنایتکار ایرانی در «باران»

معرفی نامزدهای انجمن منتقدان خانه تئاتر

پیش فروش نمایش «پا برهنه در پارک» آغاز شد

افتتاح نمایش «پیرمرد و ببر» با حضور بهاره رهنما

نکوداشت فرهاد آئیش و فرید قاسمی در جشن انجمن منتقدان تئاتر

شهرداری ورودی کارگاه تئاترشهر را مسدود کرد

کوشک جلالی با 4 نمایشنامه در بازار کتاب

فراخوان «سمینار پژوهشی» جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

«زیرزمین» تا پایان هفته روی صحنه است.

آغاز اجرای نمایش «گاومیش» با حضور هادی مرزبان

«شب‌به‌خیر جناب کنت» در سالن گوشه نیاوران روی صحنه می‌رود

سیامک صفری و فرزین صابونی در نمایشنامه‌‌خوانی «عنکبوتی در زخم»

برپایی بخش قهوه‌خانه‌ای جشنواره آیینی و سنتی در تالار وحدت

درباره‌ نمایش «سال ثانیه» / جایت را با من عوض کن