استفاده از هوش مصنوعی در چندین فیلم مهم جوایز سینمایی از جمله «بروتالیست»، بحثهای زیادی را پیرامون استفاده از این فناوری در مراحل مختلف تولید فیلم مطرح کرده است.
چارسو پرس: پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه فیلم «بروتالیست»، برنده سه جایزه گلدن گلوب و از شانسهای اصلی جوایز اسکار، از هوش مصنوعی برای اصلاح لهجههای مجارستانی بازیگران خود آدرین برودی و فلیسیتی جونز و همچنین سایر بازیگران استفاده کرده است، کارگردان این فیلم، بردی کوربت، با انتشار بیانیهای به این اخبار واکنش نشان داد.
کوربت در این باره نوشت: «بازیهای آدرین و فلیسیتی کاملاً متعلق به خودشان است. آنها ماهها با مربی لهجه، تانرا مارشال، کار کردند تا لهجههایشان را بهبود دهند. فناوری نوآورانه ریسپیچر (Respeecher) تنها در ویرایش دیالوگهای زبان مجارستانی استفاده شد، بهویژه برای اصلاح برخی حروف و مصوتها برای دقت بیشتر. هیچ بخشی از زبان انگلیسی تغییر نکرده است. این فرآیند به صورت دستی و توسط تیم صداگذاری ما و فناوری رسپیچر در مرحله پستولید انجام شد. هدف این بود که اصالت بازیهای آدرین و فلیسیتی در زبانی دیگر حفظ شود، نه اینکه جایگزین یا تغییر داده شود و این کار با نهایت احترام به هنر بازیگری انجام شد.»
استفادههای دیگر از هوش مصنوعی نیز شامل طراحی مجموعهای از نقشههای معماری و ساختمانهای کامل در سکانس پایانی فیلم بود. کوربت درباره این موضوع میگوید: «جودی بکر و تیمش از هوش مصنوعی برای خلق یا طراحی هیچیک از ساختمانها استفاده نکردند. تمام تصاویر توسط هنرمندان به صورت دستی طراحی شدهاند. برای شفافسازی، در ویدیوی یادبودی که در پسزمینه یک صحنه به نمایش درآمده است، تیم تدوین ما تصاویری را طراحی کردند که عمداً به شکلی طراحی شدهاند که شبیه رندرهای دیجیتالی ضعیف در حدود سال ۱۹۸۰ به نظر برسند.»
او افزود: «بروتالیست، فیلمی درباره پیچیدگیهای انسانی است و هر جنبهای از تولید آن با تلاش انسانی، خلاقیت و همکاری ایجاد شده است. ما به تیم خود و دستاوردهای آنها افتخار میکنیم.»
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
پرسشهای اخلاقی درباره هوش مصنوعی در صنعت سینما
در حالی که انجمن بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در فیلم «بروتالیست» است، برخی منابع معتقدند پاکسازی صدا در مرحله پستولید، رویهای رایج در تمام فیلمها است. این موضوع این پرسش اخلاقی را مطرح میکند که این فرآیند پاکسازی در فیلم «بروتالیست» تا چه حد متفاوت یا جدیتر از مراحل مشابه در دیگر فیلمهاست، مانند فرآیند صداگذاری رامی مالک در «پراپسودی بوهمی» یا آنجلینا جولی در فیلم «ماریا».
به گزارش ددلاین، در فیلم «راپسودی بوهمی» که در سال ۲۰۱۸ جایزه اسکار بهترین بازیگر را برای رامی مالک به همراه داشت، او تمام آوازهای فیلم را خودش نخواند. طبق گزارش رولینگ استون، بیشتر موسیقی فیلم بر اساس ترکیب صدای اصلی گروه کوئین و صدای خواننده کانادایی، مارک مارتل، ساخته شده است. اجرای مالک، ترکیبی از چند صدا بود. به صورت مشابه، اجرای آنجلینا جولی در فیلم «ماریا» نیز ترکیبی از صدای خودش و خواننده اپرا ماریا کالاس بود.
گزارشهایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه فیلم «امیلیا پرز» هم از فناوری ریسپیچر (Respeecher) برای افزایش دامنه صدای خوانندگی کارلا سوفیا گاسکون استفاده کرده است. صدای این بازیگر با موسیقی فیلم ترکیب شده بود.
با اینکه هوش مصنوعی در «بروتالیست» استفاده شده است، اما این فناوری باعث از بین رفتن شغلها نشد، بلکه شغلهای جدیدی ایجاد کرد. کوربت که همواره طرفدار فیلمسازی آنالوگ بوده، این اثر را در فرمت ۳۵ میلیمتری ویستاویژن فیلمبرداری کرده است. این فیلم که در مجارستان فیلمبرداری شد، پس از نمایش در جشنواره فیلم ونیز توسط کمپانی «A۲۴» خریداری شد. این فیلم جوایز بزرگی از جمله بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر درام (برای آدرین برودی)، و بهترین کارگردانی (برای کوربت) را در گلدن گلوب به دست آورد. همچنین کوربت برای جایزه بهترین کارگردانی در مراسم جوایز انجمن کارگردانان آمریکا و بهترین فیلم در جوایز انجمن تهیهکنندگان آمریکا، نامزد شده است.
«بروتالیست» داستان معمار یهودی مجارستانی، لاسلو توث (با بازی برودی)، را روایت میکند که پس از جان سالم به در بردن از هولوکاست، به آمریکا مهاجرت میکند و تلاش میکند زندگی، حرفه و ازدواجش را بازسازی کند. روایت این اثر گسترده که توسط کوربت و همسرش مونا فستولد نوشته شده، ۲۱۵ دقیقه است و سه دهه از دوران پس از جنگ آمریکا را پوشش میدهد. نمایش این فیلم شامل یک استراحت ۱۵ دقیقهای است.
https://teater.ir/news/68161