کتاب «دفتر تعزیه ۱۳» که شامل قدیمی‌ترین نسخه خطی تعزیه که متعلق به دوره صفویان است،‌ رونمایی شد.

 

سایت خبری تئاتر: کتاب «دفتر تعزیه ۱۳» که به همت داود فتحعلی بیگی و علی دریایی گردآوری شده است روز گذشته پنجم شهریور ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر در حضور هنرمندانی همچون محمدحسین ناصربخت، هنگامه مفید، مرتضی صفاریان و عنایت‌الله قاسمی و ... رونمایی شد.

در این مراسم محمدحسین ناصربخت قائم مقام هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار کرد: با یافتن این نسخه تاریخی تعزیه، دوره تعزیه خوانی ایران با استناد به این سند تاریخی از دوره زندیه به صفویه ارتقا پیدا کرد.

در ادامه داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: متاسفانه بسیاری از کسانی که خود را استاد تدریس تعزیه می‌دانند، در این مراسم حضور ندارند. گزارش تاریخی این تعزیه مربوط به روضه غارت خیمه‌های اهل بیت(ع) در عاشورا است که سراینده آن مرحوم ملا محمدعلی واعظ خوانساری است.

یکی از نکات این مراسم رونمایی از قدیمترین نسخه تعزیه که مربوط به دوره صفویان است اجرای این نسخه توسط گروه تعزیه مهدی دریایی بود.

در قسمت پایانی مراسم نیز رونمایی از سند تاریخی قدیمی‌ترین نسخه تعزیه با حضور داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت، مهدی دریایی، حجت الاسلام فتحی، مرتضی صفاریان و عنایت‌الله قاسمی صورت گرفت.

 

اخبار مرتبط:

«حکمِ مرگ به سبکِ ارمنی‌ها» در تئاتر شهر خوانش می‌شود

اجرای «مده آ» در تماشاخانه موج نو

«زیرزمین» در باران اجرا می‌شود

ارتفاع تالار مولوی افزایش یافت

کارگاه بازیگری حسن معجونی برگزار می‌شود

پیام شفیعی به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

سالن تازه تاسیس «هما» پلمپ شد

«قلعه انسانات» دو زبانه اجرا می‌شود

افتتاح یک سالن با اجرای نمایش «چشم بر هم زدن»

هادی مرزبان در تدارک یک نمایشنامه‌ی اجرا نشده

زمان اجرای نمایش داریوش مهرجویی مشخص شد

پرتال فروش بلیت تئاتر راه‌اندازی می‌شود

کاریکاتور / هدیه روز خبرنگار