هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر حداقل دستمزد خدمات رسانهای و تبلیغاتی تئاتر را برای سال ۱۴۰۴ تصویب و اعلام کرد.
چارسو پرس: هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر در جلسه نهایی ١۴٠٣ خود حداقل ارزش خدمات و کف دستمزد فعالان رسانه و تبلیغات تئاتر را که در عضویت این کانون هستند برای سال ١۴٠۴ مشخص و اعلام کرد. بر اساس این مصوبه، برای عناوین اصلی شامل مدیریت روابط عمومی، مشاور رسانهای و نیز مدیریت تبلیغات به ازای هر دوره متعارف و معمول اجرا (شامل حداقل ۱۷ اجرا یا متوسط ۲۰ اجرای حرفهای در بازه حداکثر ۲۵ روز کاری) مبلغ ١۵ میلیون تومان به عنوان کف دستمزد تعیین شد. ارزش افزوده این رقم در صورت ارائه خدمات اضافی (مانند افزایش تعداد اجراها، پروژههای بزرگ یا اجرا در سالنهای با ظرفیت بیش از ۲۰۰ نفر) متغیر بوده و بر اساس توافق طرفین تعیین میشود.
در این راستا محمد وفایی رئیس هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر گفت: با بررسیهایی و آسیبشناسیهایی که انجام شد، تا پیش از این مشخصاً هیچ چهارچوب ثابت و مرجعی برای حدود و ارزش خدمات رسانهای و تبلیغاتی به شکل کلاسه شده و مدون وجود نداشت و فعالان این حوزه بر مبنای یک عرف مبهم و روشهای شخصی خود با گروه های نمایشی کار میکردند که دائما هر ۲ طرف دچار چالشها و اختلافات عمده میشدند اما با کار کارشناسی که صورت گرفت برای قانونمند کردن فضای کار و ساماندهی به تشکیلات صنفی، استاندارد سازی و هویت بخشی به این شاخه کاری و ارزشگذاری تخصصی این تصمیمات با هدف شفافسازی دستمزدها و ارتقای استانداردهای حرفهای و رسیدن به یک رقم پایه متعارف و واحد برای خدمات در حوزه روابط عمومی و تبلیغات تئاتر، اتخاذ شده و گامی مهم در جهت حمایت از فعالان این حوزه و بهبود کیفیت خدمات رسانهای در بازار تئاتر کشور محسوب میشود.
وی افزود: قطعاً مبلغی که برای کف دستمزد در نظر گرفته شده در تناسب با حجم کار، رقم دستمزدهای تخصصی عوامل اجرایی و تورم نقطه به نقطه، پایینترین و حداقلیترین رقمی بود که می شد با توجه به بضاعت و تنخواه تولیدات نمایشی در نظر گرفت و کمتر از این امکانپذیر و منطقی و متناسب نبود. اضافه کنم، پیادهسازی این طرح با همت هیئت مدیره فعلی خصوصاً زحمات علیرضا سعیدی، زهرا شایانفر، محمدرضا ایمانیان، بازرس کانون پیام احمدی کاشانی و خصوصاً رهنمونهای دقیق و آینده نگرانه پیشکسوت این حوزه یعنی محمد بهرامی امکان پذیر شد اما در نظر داشته باشیم که شروع این فرآیند فقط منوط به این دوره هیئت مدیره نمیشود و از دورههای قبلی و سال های گذشته در دست برآورد و بررسی و مشورت بوده اما سرانجام با در نظر گرفتن تمام زوایای طرح، بالاخره تصویب آن قطعی شد و این نتیجه کار هیئت مدیرههای پیشین و فعلی و همچنین مشارکت اعضای فعال کانون بوده است.
بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران
علیرضا سعیدی نایب رئیس هیئت مدیره در این رابطه عنوان کرد: محاسبه مبلغ ارزش خدمات و قیمت دستمزد با در نظر گرفتن تمام جوانب در جلسات متمادی، پس از استماع نقطه نظرات هیئت مدیره و دلایل فعالان و مطلعان این حوزه بر اساس تحقیقات و بررسیها و آمارها، نظرسنجیهای صورت گرفته از فعالان مجرب و صاحب نظران، در طول چند سال و بازنگری مولفههای قبلی، به تصویب رسیده است. به همین روی مصوب شد همه اعضا از سال ١۴٠۴ بابت ارائه هر گونه خدمات، قرارداد کاری را که با قالب تنظیم شده حقوقی متحد الشکل (مورد تایید وکیل هنری، مشاور حقوقی و کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر) با صاحب امتیاز اثر نمایشی منعقد کنند.
محمد وفایی در پایان عنوان کرد: ما قانون درون صنفی بسیار مهم و کاربردی دیگری نیز مصوب کردیم و مقرر شد منبعد عناوین شغلی که با تعریف و تصویب هیئت مدیره کانون به تایید وزارت ارشاد رسیده، مورد استفاده اعضا در کارهایشان قرار بگیرد. عناوین شغلی در قالب چارت و دفاعیه صنفی به علاوه تعریف و جایگاه هر عنوان تدوین و به وزارت ارشاد تحویل شده و تیپ کاری اعضای کانون به علاوه حدود و تعریف خدمات در هر شاخه، پس از تدوین نهایی و تحویل به اعضا کانون، متعاقباً به گروه ها و سالن های نمایشی، سامانههای فروش بلیت و ادارات هنرهای نمایشی و زیر مجموعه وزارت ارشاد اعلام خواهد شد. بدیهی است هر عنوانی خارج از این فهرست مورد تائید کانون، وزارت ارشاد و زیر مجموعه های آن نخواهد بود.
https://teater.ir/news/70048