آتیلا پسیانی کارگردان نمایش«عرق خورشید، اشک ماه» توضیحاتی درباره سلامت اسب این نمایش و مدارک پزشکی آن ارایه کرد و از همگان خواست به جای حاشیه‌سازی، با گفتگو مسایل را حل کنند.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر در پی خبرهایی که به تازگی درباره‌ی سلامت اسب نمایش «عرق خورشید‌، اشک ماه» منتشر شد‌  توضیحاتی ارائه کرد و گفت: از اوایل اجرای نمایش، کاملا مشخص بود گروهی نه موافق اجرای این نمایش هستند و نه موافق کارگردانی بنده و نمایشنامه‌های محمد چرم‌شیر و همین گروه جوی نادرست را ایجاد کردند، اما بنده نسبت به این جو واکنشی نشان نداده و نخواهم داد.


او تاکید کرد: همیشه فکر می‌کنم هر کسی نظر خود را دارد و من اصلا حق مقابله با نظرات افراد را ندارم اما به هر حال در بخشی از صحبت‌هایی که در فیس‌بوک یا برخی از سایت‌ها انجام شد‌، ادعا شد ما در این نمایش به اسب داروی خواب‌آور می‌دهیم


پسیانی اضافه کرد: حدس می‌زنیم که احتمالا دامن زدن به این جو، باعث شد دوستان شریف و محترم دانشکده دامپزشکی اعم از ریاست و کارشناسان این دانشکده، نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند که این حق طبیعی آنها است به دلیل مسئولیتی که دارند. اما از آنجا که اسب را از شخصی قابل اعتماد گرفته‌ایم که مرتب برای فیلم‌ها اسب می‌برد و همیشه مراقب سلامت آنها است، مطمئن بودیم مشکلی پیش نمی‌آید.


این هنرمند تئاتر که اسب نمایشش را از آقای نمازی گرفته است‌، با اشاره به خوش‌نام بودن و معروف بودن این فرد در دنیای سینما ادامه داد:آقای نمازی را از دنیای سینما می‌شناختم چرا که ایشان، بسیاری از دوستان بازیگر را سوارکار کرده‌اند و اسبی را که از ایشان گرفتیم اسب سالمی بود و ما به هیچ وجه به خود اجازه ندادیم این اسب را از چیزی که هست آرام‌تر کنیم. چون اساسا سعی کردیم از میان اسب‌های موجود‌، اسب آرامی را انتخاب کنیم تا خطری برای آقای کیانیان روی صحنه ایجاد نکند و ایشان بر آن اسب احساس راحتی داشته باشد.


سرپرست گروه تئاتر «بازی» اضافه کرد: خوشبختانه آقای کیانیان هم خیلی زود با اسب اخت شد و رابطه بسیار خوبی با هم داشتند. ضمن اینکه علاوه بر کاه و یونجه که خورد و خوراک معمول اسب است،‌ آقای کیانیان هر روز به آن هویج و سیب می‌دهد و رابطه بسیار خوبی با هم دارند.

پسیانی تاکید کرد: کاملا از بابت خورد و خوراک اسب و همینطور سلامت آن خیال‌مان راحت است اما این دلیل نمی‌شود که دوستان مسئول در دامپزشکی کارشان را انجام ندهند.


او با اشاره به بازدید اعضای کارشناسان دامپزشکی از اسب نمایش و محل نگهداری آن که شامگاه پنجم آبان ماه انجام شد،‌ ادامه داد: در این بازدید از اسب نمونه‌ی خون گرفتند و براساس آنچه که روابط عمومی تئاتر شهر اعلام کرده و مطلبی که از طرف باشگاه سوارکاری ارائه شده است، در حال حاضر مساله‌ای نیست زیرا مدرکی داریم که نشان می‌دهد این اسب کمتر از 5 ماه پیش همراه با 12 اسب دیگر تست مشمشه شده و نتیجه آن منفی بوده است.


کارگردان نمایش«پروفسور بوبوس» در عین حال خاطرنشان کرد: به هر حال این موضوع زنگ خطری برای همه ما بود، برای اینکه همه ما به هر ماجرایی که مربوط به دنیای هنرمان است، مسوولانه‌تر نگاه کنیم و هشداری بود تا با دقت بیشتری با مسایل هنری‌مان برخورد کنیم.

پسیانی گفت: به شخصه برای من باعث خوشحالی است که در کشور ما این اندازه مسئولانه به قضایا نگاه می‌کنند، گرچه پیش ازاین سر صحنه فیلم‌ها متوجه نشده بودم که چنین تست‌هایی انجام می‌شود اما بابت این احساس مسئولیت، بسیار خوشحالم.


این کارگردان تئاتر درباره احتمال تعطیل شدن اجرای نمایش‌اش که مطرح شده بود، توضیح داد: قرار نیست نمایش ما تعطیل و تئاتر شهر پلمپ شود. خوشبختانه دوستان با بررسی‌هایی که انجام دادند، از نگرانی بیرون آمدند و ما نیز از تماشاگران‌مان دعوت می‌کنیم با فراغ خاطر به تماشای نمایش ما بیایند. امیدوارم آنقدر ذهنیت دموکرات داشته باشیم و از حضور تماشاگرانی که برای تماشای این نمایش می‌آیند، جلوگیری نکنیم. چرا که این نمایش متعلق به همه تماشاگران است و اجازه دهیم هر تماشاگری نظر خودش را داشته باشد. طبیعتا برخی نمایش را دوست دارند و برخی نه. اما بهتر است سعه صدر بیشتری داشته باشیم.


او بار دیگر احتمال توقف اجرای نمایش را رد و تاکید کرد: در این زمینه به ما چیزی ابلاغ نشده و در تماسی که دستیارم با دانشکده دامپزشکی داشته‌، هنوز چیزی اعلام نشده است. ضمن اینکه گیشه تئاتر شهر کار خود را می‌کند و بلیت نمایش ما را می‌فروشد بنابراین ما هم اجرایمان را خواهیم داشت.

آتیلا پسیانی در پاسخ به این نکته که برخی معتقدند گروه اجرایی آگاهی کافی از مراحل و قوانین ورود حیوانات به اماکن عمومی را نداشته‌اند‌، توضیح داد: قطعا چنین است. اما همان گونه که گفتم این موضوع هشداری برای ما بود تا خیلی چشم بسته وارد چیزهایی که در حواشی کار است، نشویم.

او تصریح کرد: به شخصه تصور می‌کردم وقتی با مربی اسب صحبت می‌کنم و اسبی در اختیار نمایش من قرار داده می‌شود، کلیه مسائل آن به مربی و مهتری که از اسب نگهداری می‌کند، منتقل می‌شود و نمی‌دانستم من و تئاتر شهر هم هر لحظه در مورد این اسب مسئول هستیم. اما حالا این را متوجه شدیم و از این پس هر زمان می‌خواهیم از هر چیزی که فراتر از دانش ماست استفاده کنیم‌، حتما بیشتر تحقیق خواهیم کرد.


کارگردان نمایش «متابولیک» تاکید کرد: البته ما بدون تحقیق سراغ این کار نرفتیم اما تحقیقاتی که انجام دادیم به اتفاقاتی مربوط می‌شد که نمی‌خواستیم به دلیل حضور اسب روی صحنه بیفتد. مثل اینکه اسب روی صحنه رم نکند یا هنگام حرکت روی صحنه تحت کنترل باشد‌، از افکت‌های صوتی نترسد و ... به همین دلیل آقای کیانیان چند جلسه در مانژ تمرین کرد و حتی آقای خمسه دیگر بازیگر نمایش که روی اسب بازی ندارد، هم یک جلسه ایشان را همراهی کرد.


پسیانی در عین حال افزود: اگرچه دلمان می‌خواست از داخل مجموعه تئاتر شهر نگهداری می‌شد اما متاسفانه بیرون از مجموعه نگهداری می‌شود. به هر حال همه اینها دست به دست هم داد و باعث شد از این به بعد بیشتر در مورد مسائل این چنینی تحقیق کنیم. مسائلی از قبیل داشتن یا نداشتن بیماری،‌ نحوه تغذیه اسب و ... چیزهایی بود که کاملا به عهده باشگاه و صاحب اسب گذاشته بودیم، البته خوشبختانه متوجه شدیم اسب ما رو سفید از آب درآمد.


او در پاسخ به این نکته که گفته می‌شود محل نگهداری اسب و تغذیه آن خوب نیست، توضیح داد: از بابت تغذیه چیزی در مورد این اسب فروگذار نمی‌شود اما از بابت نگهداری‌، باید بگویم خود من هم دلم می‌خواست این اسب در بخشی از تئاتر شهر که قبلا به عنوان کارگاه آهنگری بوده و حالا بی‌استفاده است، نگهداری شود، چرا که فضای بازتر و روشن‌تری دارد اما مسئولان تئاتر شهر خیلی موافق این مساله نبودند و خواهان آن بودند که اسب بیرون از تئاتر شهر نگهداری شود که این اتفاق افتاد.

پسیانی ادامه داد: ما از مربی اسب و صاحب آن خواستیم محل نگهداری آن را که تئاتر شهر انتخاب کرده بود، بازدید کنند که این اتفاق افتاد و آنان این مکان را تایید کردند. به هر حال محل فعلی نگهداری اسب هم قابل استفاده است اما بهتر بود که این اسب در داخل تئاتر شهر نگهداری شود. ما اسب را اسکان دادیم اما خود من هیچ وقت از محل اسکان آن رضایت نداشتم.


او درباره انجام آزمایشی دیگر بر این اسب، گفت: تا جایی که می‌دانم فقط از اسب نمونه خون گرفته و برای آزمایش برده شده است اما نمی‌دانم این نمونه خون هم برای بیماری است و هم ادعای استفاده از داروی خواب آور را پاسخ می‌دهد یا نه؟! متاسفانه تصور می‌کردم شاید برخی از معاینات بالینی اسب نشان‌ دهد که از داروی خواب‌آور استفاده نشده یا اینکه علائم مشمشه را ندارد. چرا که این اسب از آغاز، علائم هیچ گونه بیماری نداشت اما به هر حال اینها فقط حدسیات من است و تشخیص آن تخصص دامپزشک است.


این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: همین که بعد از گرفتن نمونه خون واکنشی نشان نداده‌اند، گویای این است که نمونه‌ خون اسب پاک بوده است.

آتیلا پسیانی در بخش پایانی صحبت‌هایش خواستار گفت‌وگوهای بی‌پرده و پرهیز از حاشیه سازی شد و به ایسنا گفت: ما تا 20 آبان ماه اجرا داریم، امیدوارم تمام دوستان اعم از مخالف و موافق، نمایش ما را ببینند و اگر صحبتی دارند از پس پرده بیرون بیایند و ظاهر شوند. حتی می‌توانیم نشستی برای گفت‌وگو بگذاریم. چون با دور بودن و به هم بد و بی‌راه گفتن، چیزی را حل نمی‌کنیم. اگر غرض ورزی نداریم و هدفمان روشن شدن تمام مشکلات دنیای تئاتر است‌، بسیار خوشحال می‌شوم شنونده حضوری این دوستان باشم.


او در پایان خاطرنشان کرد: شنیده‌ها نشان دهنده این است که جو ناخوشایندی علیه من و محمد چرم‌شیر نویسنده نمایشنامه وجود دارد. امیدوارم فضای گفت‌وگو ایجاد شود و اگر قصوری از جانب ماست، در صدد جبران آن بر بیاییم و اگر از جانب دوستان است‌، آنها جبران کنند.