کارگردان «نانوشته» عنوان کرد این فیلم سینمایی مصائب مهاجرت را از نگاه مهاجران با ساختاری اپیزودیک روایت کرده است.
چارسو پرس: امین بخشیان تهیهکننده، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «نانوشته» که از ۲۰ فروردین اکران عمومی خود را در گروه سینمایی «هنروتجربه» آغاز خواهد کرد درباره ویژگیهای محتوایی این فیلم توضیح داد: داستان فیلم درباره مهاجرانی است که بهصورت غیرقانونی از کشورشان به مقصد بریتانیا حرکت میکنند. ما تصمیم گرفتیم بهجای روایت قصه از زاویه دید یک کاراکتر، داستان را در قالب چهار اپیزود با روایت مهاجران متفاوتی که این مسیر را طی میکنند، بیان کنیم.
وی با اشاره به تجربه ساخت یک مستند درباره مهاجران غیرقانونی در دوران دانشجویی خود در انگلستان، افزود: در دوران دانشجویی، در انگلستان، فیلم مستندی درباره مهاجرانی که بهصورت غیرقانونی از مرز عبور میکردند، ساختم. این تجربه باعث شد با مشکلات بسیاری از نزدیک روبهرو شوم و همین مسئله انگیزهای شد تا این موضوع را در قالب یک فیلم بلند سینمایی به تصویر بکشم. چهار داستان را انتخاب کردیم و آنها را پشت سر هم قرار دادیم تا سفری از مبدا تا مقصد را نشان دهیم. تمام اتفاقهای روایتشده در فیلم، برگرفته از وقایع و مصاحبههایی است که با مهاجران انجام شده است.
بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران
وی درباره روند اکران فیلم عنوان کرد: پس از دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی، این پروژه را به گروه «هنروتجربه» ارائه دادم. همکاری آنها با من بسیار خوب بود و تجربه شیرینی را رقم زد.
بخشیان درباره چالشهای تولید در سینمای مستقل توضیح داد: یکی از بزرگترین چالشها در سینمای «هنروتجربه»، مساله بودجه است. کمبود بودجه باعث کاهش مخاطب میشود. به همین دلیل وقتی قصد تولید چنین آثاری را داریم، باید با هزینه بسیار اندک کار کنیم؛ حتی کمتر از سینمای لوباجت (بودجه کم)، این مساله چالشهای زیادی به همراه دارد و باعث میشود روند تولید کندتر پیش برود. گاهی بهدلیل محدودیت بودجه، مجبور میشویم از برخی نماهای مهم صرفنظر کنیم که این مسئله یکی از دشواریهای کار است.
بخشیان یادآور شد: این فیلم درباره مهاجرت است و در تمام چهار اپیزود، سختیهایی که مهاجران متحمل میشوند، به تصویر کشیده شده است. مهاجران در این مسیر، در کنار دستیابی به خواستهشان، چیزی بزرگتر را از دست میدهند. ما تلاش کردیم این موضوع را در هر چهار اپیزود نشان دهیم.
وی در پایان درباره شیوه روایت بصری فیلم توضیح داد: سعی کردیم دوربینی ناظر داشته باشیم که قضاوتگر نباشد و بیشتر به ثبت شرایط آدمها بپردازد؛ آدمهایی که از کشورهای مختلف مثل آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه هستند.
منبع: خبرگزاری مهر
https://teater.ir/news/70339