نتفلیکس با نمایش «Stranger Things: The First Shadow» در برادوی گامی جسورانه در تئاتر برداشته است؛ نمایشی که نهتنها داستانهای فصل پنجم سریال را فاش میکند، بلکه بهعنوان تجربهای زنده، طرفداران را به عمق دنیای وارانه میبرد. چارسو پرس در گزارشی، جزئیات پشت صحنه، تأثیر ترفری بر روند نگارش، و آینده این پروژه بزرگ نتفلیکس را بررسی میکند.
چارسو پرس: نتفلیکس، غول استریمینگ جهانی، با ورود به دنیای نمایشهای زنده برادوی، گام بلندی در گسترش تجربههای زنده مخاطبان خود برداشته است. جدیدترین حرکت خلاقانه این پلتفرم، نمایش تئاتری «Stranger Things: The First Shadow» است که نه تنها گسترشی از دنیای سریال پرطرفدار «اتفاقات عجیب» محسوب میشود، بلکه در دل خود، رمزگشاییهایی کلیدی برای فصل پنجم و پایانی این سریال را جای داده است.
در مستند پشتصحنهای که نتفلیکس اخیراً منتشر کرده، بخش زیادی از گفتوگوی کارگردان و نمایشنامهنویس به دلیل افشای بیش از حد داستان فصل جدید سانسور شده است؛ موضوعی که نشاندهنده اهمیت این نمایش در مسیر داستانی اصلی سریال است.
نمایش «First Shadow» نهتنها یک اسپینآف ساده نیست، بلکه بخشی از نقشه بزرگ برادران دافر (خالقان سریال) برای توسعه دنیای «آپساید داون» است؛ جهانی تاریک و اسرارآمیز که حالا قرار است از قاب تلویزیون فراتر برود و در صحنههای زنده برادوی جان تازهای بگیرد.
با رشد روزافزون محبوبیت آثار تعاملی و تجربهمحور، حرکت نتفلیکس در توسعه محصولات زنده همچون این نمایش، بخشی از استراتژی جدید این پلتفرم برای ماندگاری و جذب نسل جدید مخاطبان به شمار میرود. بهویژه که استقبال جهانی از نمایشهای اقتباسی مانند «هری پاتر و کودک نفرینشده» نشان داده که تئاتر زنده میتواند مکملی قدرتمند برای دنیای سریالی و سینمایی باشد.
استرینجر تینگز: سایه اول – برادوی.
نمایش «استرینجر تینگز: سایه اول» نتفلیکس در تئاتر مارکوی برادوی
پشت پرده نمایش «Stranger Things: The First Shadow»؛ ایدهای که نه از نتفلیکس بود و نه از خالقان سریال
اگر فکر میکنید نمایش برادوی «Stranger Things: The First Shadow» از دل استراتژیهای پرزرقوبرق نتفلیکس یا خالقان سریال بیرون آمده، باید تجدیدنظر کنید. مت دافر، یکی از دو برادر خالق سریال، اخیراً در جلسه پرسشوپاسخی پس از نمایش مستند «پشت پرده: ساخت دنیای Stranger Things: The First Shadow» فاش کرد که این نمایش نه ایده آنها بوده و نه نتفلیکس.
اگر فکر میکنید نمایش برادوی «Stranger Things: The First Shadow» از دل استراتژیهای پرزرقوبرق نتفلیکس یا خالقان سریال بیرون آمده، باید تجدیدنظر کنید. مت دافر، یکی از دو برادر خالق سریال، اخیراً در جلسه پرسشوپاسخی پس از نمایش مستند «پشت پرده: ساخت دنیای Stranger Things: The First Shadow» فاش کرد که این نمایش نه ایده آنها بوده و نه نتفلیکس.
او گفت: «این نمایش از نتفلیکس نیومد. اصلاً ایده نتفلیکس نبود. این ایدهی استیون [دالدری] بود.» دافر تأکید کرد که کارگردان مشهور استیون دالدری، کسی بود که با علاقه و پشتکار پروژه را جلو برد و باعث شد این نمایش روی صحنه برود.
دافر افزود: «استیون بود که این پروژه رو به جلو هل داد. اون با شور و اشتیاق دنبال این ایده بود و این همون چیزیه که باعث شد این نمایش متفاوت باشه. خیلی از پروژهها صرفاً برای سود ساخته میشن و از نامهای محبوب استفاده میکنن، اما این اصلاً اونطور نبود. این نمایش حاصل مبارزه و علاقه واقعی بود.»
استیون دالدری، کارگردان برجستهی بریتانیایی که پیشتر آثاری مثل «The Hours» و «Billy Elliot» را ساخته، حالا با افزودن لایهای دراماتیک و عمیق به دنیای «استرینجر تینگز»، فصل تازهای در تجربههای زنده و داستانمحور خلق کرده است.
در حالیکه هواداران این سریال با اشتیاق منتظر فصل پنجم و پایانی آن هستند، این نمایش حالا تبدیل به یک قطعه مهم از پازل داستانی شده که نهتنها مکمل دنیای سریال است، بلکه راهی تازه برای تجربه سینمای جهان بهشکل زنده ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
وقتی تئاتر ترسناک با دنیای «Stranger Things» تلاقی میکند؛ داستانی از دل برادوی
بعد از پخش فصل دوم سریال «Stranger Things» در سال ۲۰۱۷، استیون دالدری، کارگردان مطرح سریال «The Crown»، با پیشنهادی غیرمنتظره به سراغ برادران دافر رفت: ساخت یک نمایش زنده بر اساس دنیای مرموز و محبوب استرینجر تینگز.
بعد از پخش فصل دوم سریال «Stranger Things» در سال ۲۰۱۷، استیون دالدری، کارگردان مطرح سریال «The Crown»، با پیشنهادی غیرمنتظره به سراغ برادران دافر رفت: ساخت یک نمایش زنده بر اساس دنیای مرموز و محبوب استرینجر تینگز.
واکنش اولیه دافرها؟ تعجب محض. آنها انتظار نداشتند یک چهره مطرح در سینمای جهان مانند دالدری به چنین پروژهای علاقهمند باشد. و وقتی فهمیدند نمایش نه یک موزیکال بلکه اثری علمیتخیلی و ترسناک است که مخاطب را مانند سریال تلویزیونی میترساند، بیشتر غافلگیر شدند.
در کنار دالدری، نامهایی مانند سونیا فریدمن، تهیهکننده پرآوازهی وستاند و برادوی، جاستین مارتین کارگردان، و کیت ترفری، نویسنده باسابقهی سریال از فصل دوم، نیز به پروژه پیوستند. داستان این نمایش به گذشتهی یکی از شخصیتهای اصلی و شرور سریال، «هنری کریل» یا همان «وِکنا»، میپردازد و هدف آن نهتنها ایجاد یک تجربه تئاتری مستقل، بلکه پلی بین فصل چهارم و پنجم سریال است.
برادران دافر در مراحل اولیه داستانپردازی مشارکت داشتند تا روایت با خط اصلی داستان سریال هماهنگ باشد. اما جز ارائه یادداشتهای جزئی، تمام جزئیات خلاقانه نمایش را به دالدری و تیمش سپردند.
این پروژه نمایشی تنها یکی از گامهای نتفلیکس برای توسعه تجربههای زنده و نوآورانه بر اساس آثار پرطرفدارش است – اقدامی که میتواند مرزهای جدیدی در ترکیب سینمای جهان با هنرهای نمایشی باز کند.
نمایش «استرینجر تینگز: سایه اول» نتفلیکس در تئاتر مارکوی برادوی
تئاتر «Stranger Things: The First Shadow»؛ پلی ضروری به فصل پنجم سریال محبوب نتفلیکس
کیت ترفری، نویسنده باسابقه سریال «Stranger Things»، در گفتگو با رسانهها اعلام کرد: «من همزمان با نگارش نمایشنامهی "The First Shadow"، روی فصل پنجم سریال هم کار میکردم. برای من، این دو پروژه از هم جدا نیستند و بخشهایی از یک کل بزرگترند.»
کیت ترفری، نویسنده باسابقه سریال «Stranger Things»، در گفتگو با رسانهها اعلام کرد: «من همزمان با نگارش نمایشنامهی "The First Shadow"، روی فصل پنجم سریال هم کار میکردم. برای من، این دو پروژه از هم جدا نیستند و بخشهایی از یک کل بزرگترند.»
به گفته ترفری، اتصال عمیق داستانی میان نمایش و فصل آخر سریال به حدی است که برادران دافر (خالقان سریال) در زمان بازنویسی نهایی اپیزود پایانی، تغییرات را به صورت لحظهای برای او ارسال میکردند تا در نمایش نیز اعمال شود. نمایش نخستین بار در دسامبر ۲۰۲۳ در وستاند لندن روی صحنه رفت و موفق به دریافت دو جایزه معتبر اولیویه در بخشهای بهترین نمایش سرگرمکننده یا کمدی و بهترین طراحی صحنه شد.
راس دافر نیز در پشتصحنه مستند مربوط به ساخت این نمایش اظهار کرد: «بخشی از چالش این بود که کیت با ما روی فصل پنجم کار میکرد، اما همزمان درگیر اجرای نمایش هم بود. ما در حال فیلمبرداری نهایی سریال بودیم و تغییراتی ایجاد میشد که باید بلافاصله در نمایش هم اعمال میشد. همه چیز در زمان واقعی تغییر میکرد.»
اکنون این نمایش با نسخهای بازنویسیشده روی صحنه تئاتر «مارکیس» در نیویورک رفته است. بخشی از تغییرات برای تطابق بیشتر با روایت سریال و بخشی نیز بهخاطر افزایش مقیاس اجرای برادوی بوده است. جالب اینکه در نسخه جدید، جزئیاتی سرگرمکننده هم اضافه شدهاند، مانند اشارهای طنز به گزینهی معروف نتفلیکس "Next Episode" که در پایان نمایش روی LED صحنه ظاهر میشود و لبخند تماشاگران را برمیانگیزد.
موفقیت نمایش «Stranger Things: The First Shadow» در برادوی؛ بلندپروازی نتفلیکس فراتر از پلتفرم دیجیتال
با بازگشایی نمایش «Stranger Things: The First Shadow» در برادوی، نتفلیکس بار دیگر ثابت کرد که جاهطلبیاش تنها به تولیدات دیجیتال محدود نمیشود. سونیا فریدمن، تهیهکننده این نمایش، در گفتوگو با مجله Variety اعلام کرد که تیم تولید عملاً در اجرای نسخه لندن دچار کمبود زمان شده بود: «ما زمان کافی برای ایجاد تغییرات فنی بزرگ نداشتیم. فقط آنچه از اجراهای پیشنمایش آموختیم را ثبت کردیم و برای نسخه برادوی ذخیره کردیم.»
با بازگشایی نمایش «Stranger Things: The First Shadow» در برادوی، نتفلیکس بار دیگر ثابت کرد که جاهطلبیاش تنها به تولیدات دیجیتال محدود نمیشود. سونیا فریدمن، تهیهکننده این نمایش، در گفتوگو با مجله Variety اعلام کرد که تیم تولید عملاً در اجرای نسخه لندن دچار کمبود زمان شده بود: «ما زمان کافی برای ایجاد تغییرات فنی بزرگ نداشتیم. فقط آنچه از اجراهای پیشنمایش آموختیم را ثبت کردیم و برای نسخه برادوی ذخیره کردیم.»
او افزود که اگرچه نسخه لندن همچنان «درخشان» است، اما تفاوتهای قابلتوجهی با نسخه برادوی دارد. «فضای تئاتر در لندن نصف سالن مارکیس نیویورک بود. تمام دکورها مجدداً ساخته شدند. برخی افکتها مانند “گانتری” از لندن منتقل شد، اما مواردی مثل نمایش هیولای مایند فِلِیر برای نیویورک کاملاً بازطراحی شدند. ما تصمیم گرفتیم اجرای بزرگتری داشته باشیم و موفق هم شدیم.»
سرمایهگذاری بزرگ، درآمد بالا
نتفلیکس هنوز رقم رسمی سرمایهگذاری در این پروژه را اعلام نکرده، اما روشن است که تولید دوباره برای برادوی هزینهبر بوده است. با این حال، این پلتفرم به کمک فروش بلیت و تولید محصولات اختصاصی در محل اجرا که تنها در تئاتر «The First Shadow» قابل خرید هستند، شانس زیادی برای بازگشت سرمایه دارد.
نتفلیکس هنوز رقم رسمی سرمایهگذاری در این پروژه را اعلام نکرده، اما روشن است که تولید دوباره برای برادوی هزینهبر بوده است. با این حال، این پلتفرم به کمک فروش بلیت و تولید محصولات اختصاصی در محل اجرا که تنها در تئاتر «The First Shadow» قابل خرید هستند، شانس زیادی برای بازگشت سرمایه دارد.
جاش سایمون، معاون بخش محصولات مصرفی نتفلیکس میگوید: «برادران دافر همیشه عاشق کالاهای سرگرمی بودند و حالا فرصتی برای تولید محصولاتی منحصر به فرد داریم که فقط در تئاتر در دسترس هستند.» یکی از این محصولات تنها پس از استراحت بین دو پرده به فروش میرسد تا داستان لو نرود!
نتفلیکس در دنیای تجربههای زنده
این اولین تجربه برادوی نتفلیکس است، اما نه اولین فعالیت زنده این کمپانی. در سه سال گذشته، نتفلیکس بیش از ۴۰ تجربه حضوری در ۱۰۰ شهر برگزار کرده و حدود ۷.۵ میلیون نفر را جذب کرده است. از جمله این پروژهها میتوان به «تجربه بازی مرکب»، «بال سلطنتی Bridgerton»، «Stranger Things: The Experience» و رستورانهای Netflix Bites در لسآنجلس و لاسوگاس اشاره کرد. همچنین قرار است دو مرکز دائمی به نام «Netflix House» در پنسیلوانیا و تگزاس افتتاح شوند.
این اولین تجربه برادوی نتفلیکس است، اما نه اولین فعالیت زنده این کمپانی. در سه سال گذشته، نتفلیکس بیش از ۴۰ تجربه حضوری در ۱۰۰ شهر برگزار کرده و حدود ۷.۵ میلیون نفر را جذب کرده است. از جمله این پروژهها میتوان به «تجربه بازی مرکب»، «بال سلطنتی Bridgerton»، «Stranger Things: The Experience» و رستورانهای Netflix Bites در لسآنجلس و لاسوگاس اشاره کرد. همچنین قرار است دو مرکز دائمی به نام «Netflix House» در پنسیلوانیا و تگزاس افتتاح شوند.
سایمون در پایان گفت: «هدف ما همیشه روایت داستانهای عالی بوده، چه در فضای دیجیتال، چه روی صحنه و چه حتی در رستورانها. ما مدام در حال بررسی راههای جدید برای نزدیکتر کردن طرفداران به جهان داستانی مورد علاقهشان هستیم.»
نمایش «Stranger Things: The First Shadow»؛ تجربهای نوآورانه در مرزهای وحشت و نوستالژی
جاش سایمون، معاون تولیدات مصرفی نتفلیکس، در گفتوگویی با Variety از ویژگیهای منحصربهفرد نمایش «Stranger Things: The First Shadow» سخن گفت: «از منظر جلوههای ویژه بصری و طراحی صحنه، در حال انجام کارهایی هستیم که بهنظرم کاملاً نوآورانهاند و تاکنون در تئاتر دیده نشدهاند. ترکیب ترسهای ناگهانی، طنز لحظهای و حتی شمارههای موسیقایی، این نمایش را به تجربهای خاص در دنیای تئاتر تبدیل کرده است.»
جاش سایمون، معاون تولیدات مصرفی نتفلیکس، در گفتوگویی با Variety از ویژگیهای منحصربهفرد نمایش «Stranger Things: The First Shadow» سخن گفت: «از منظر جلوههای ویژه بصری و طراحی صحنه، در حال انجام کارهایی هستیم که بهنظرم کاملاً نوآورانهاند و تاکنون در تئاتر دیده نشدهاند. ترکیب ترسهای ناگهانی، طنز لحظهای و حتی شمارههای موسیقایی، این نمایش را به تجربهای خاص در دنیای تئاتر تبدیل کرده است.»
این نمایش که بهعنوان پیشدرآمدی بر مجموعه محبوب «Stranger Things» ساخته شده، نسخههای نوجوان شخصیتهای شناختهشدهای چون «جویس» (با بازی وینونا رایدر در سریال)، «هاپر» (دیوید هاربر) و «باب نیوبی» (شان آستین) را به تصویر میکشد. در مرکز روایت، داستان عاشقانهای میان «هنری کریل» و شخصیت جدید «پتی نیوبی» قرار دارد که توسط گابریله نواه ایفای نقش میشود.
ویرجینیا کریل در نمایش «استرینجر تینگز: سایه اول» نتفلیکس در تئاتر مارکوی برادوی
بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران
نمایشی مستقل، اما درهمتنیده با آینده سریال
کیت ترفری، نویسنده نمایش و یکی از اعضای تیم نویسندگی سریال «Stranger Things» از فصل دوم، در این رابطه گفت: «چالش بزرگ ما خلق اثری بود که هم داستانی مستقل و منحصربهفرد باشد، هم با گذشته و آینده سریال ارتباط داشته باشد. هدف ما این بود که حتی اگر کسی نمایش را نبیند، باز هم بتواند فصل پنجم سریال را درک کند. با این حال، تجربهای کامل زمانی حاصل میشود که بیننده، هم سریال را دنبال کرده باشد و هم این نمایش را دیده باشد. همه چیز بهطور ماهرانهای در هم تنیده شده است.»
کیت ترفری، نویسنده نمایش و یکی از اعضای تیم نویسندگی سریال «Stranger Things» از فصل دوم، در این رابطه گفت: «چالش بزرگ ما خلق اثری بود که هم داستانی مستقل و منحصربهفرد باشد، هم با گذشته و آینده سریال ارتباط داشته باشد. هدف ما این بود که حتی اگر کسی نمایش را نبیند، باز هم بتواند فصل پنجم سریال را درک کند. با این حال، تجربهای کامل زمانی حاصل میشود که بیننده، هم سریال را دنبال کرده باشد و هم این نمایش را دیده باشد. همه چیز بهطور ماهرانهای در هم تنیده شده است.»
نوآوری در تئاتر با چاشنی نوستالژی دهه ۸۰
«The First Shadow» نهتنها از نظر طراحی صحنه و جلوههای ویژه تحسین شده، بلکه به لطف بهرهگیری از موسیقیهای الهامگرفته از دهه ۸۰ میلادی و داستانپردازی احساسی، توانسته دل مخاطبان قدیمی و جدید «Stranger Things» را بهدست آورد.
«The First Shadow» نهتنها از نظر طراحی صحنه و جلوههای ویژه تحسین شده، بلکه به لطف بهرهگیری از موسیقیهای الهامگرفته از دهه ۸۰ میلادی و داستانپردازی احساسی، توانسته دل مخاطبان قدیمی و جدید «Stranger Things» را بهدست آورد.
آیا پتی نیوبی به فصل پنجم «Stranger Things» بازمیگردد؟ پاسخ مبهم تیم تولید به شایعات
در حالی که انتظارها برای فصل پایانی سریال محبوب «Stranger Things» به اوج رسیده، گمانهزنیها درباره حضور شخصیت جدید «پتی نیوبی» — که برای نخستینبار در نمایش «Stranger Things: The First Shadow» معرفی شد — همچنان ادامه دارد. کیت ترفری، نویسنده نمایش و یکی از اعضای اصلی تیم نویسندگی سریال، درباره حضور این شخصیت در فصل پنجم گفت: «در موقعیتی نیستم که بتوانم در اینباره چیزی بگویم.»
در حالی که انتظارها برای فصل پایانی سریال محبوب «Stranger Things» به اوج رسیده، گمانهزنیها درباره حضور شخصیت جدید «پتی نیوبی» — که برای نخستینبار در نمایش «Stranger Things: The First Shadow» معرفی شد — همچنان ادامه دارد. کیت ترفری، نویسنده نمایش و یکی از اعضای اصلی تیم نویسندگی سریال، درباره حضور این شخصیت در فصل پنجم گفت: «در موقعیتی نیستم که بتوانم در اینباره چیزی بگویم.»
۷۰ درصد مخاطبان «The First Shadow» برای نخستین بار به تئاتر رفتهاند
سونیا فریدمن، تهیهکننده این اثر نمایشی، با افتخار میگوید: «بیش از ۷۰ درصد مخاطبان ما در اجراهای وستاند لندن و پیشنمایشهای برادوی، نخستین تجربه تماشای تئاتر خود را با این نمایش داشتهاند.» این آمار شگفتانگیز نشاندهنده تأثیر جهانی برند «Stranger Things» در جذب مخاطب جدید به دنیای تئاتر است.
سونیا فریدمن، تهیهکننده این اثر نمایشی، با افتخار میگوید: «بیش از ۷۰ درصد مخاطبان ما در اجراهای وستاند لندن و پیشنمایشهای برادوی، نخستین تجربه تماشای تئاتر خود را با این نمایش داشتهاند.» این آمار شگفتانگیز نشاندهنده تأثیر جهانی برند «Stranger Things» در جذب مخاطب جدید به دنیای تئاتر است.
آینده نمایش هنوز مشخص نیست، اما برنامهای برای پایان زودهنگام وجود ندارد
فریدمن در پاسخ به پرسشی درباره مدت زمان اجرای نمایش در برادوی گفت: «هیچ تهیهکنندهای پروژهای را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ توسعه نمیدهد، فقط برای اینکه چند هفته اجرا شود. قطعاً ما برای ماندن آمدهایم، اما نمیتوانم در حال حاضر عدد مشخصی اعلام کنم. بیایید شش ماه دیگر دوباره دربارهاش صحبت کنیم.»
ترفری: فعلاً برنامهای برای نوشتن نمایشنامه جدید ندارم
کیت ترفری با تأکید بر حجم زیاد کار و فشارهای تولید این نمایش اعلام کرد: «هیچ برنامهای برای نوشتن نمایشنامه یا پروژه دیگری ندارم تا زمانی که فرصتی برای استراحت پیدا کنم.» او همچنین با شوخی به شایعههایی که «The First Shadow» را آغاز یک سهگانه میدانند پاسخ داد: «میگن این قسمت اول یک سهگانست... من این رو رد میکنم!»
نویسنده: نسرین پورمند
https://teater.ir/news/70715