هانس زیمر، آهنگساز برجسته آثار بزرگی چون دون و شرلوک هولمز، درباره رویکرد نوآورانه خود در موسیقی فیلم، استفاده از سازهای جدید و حفظ سنت ارکسترها در صنعت سینما صحبت می‌کند. او به چالش‌ها و چشم‌اندازهای آینده خود در دنیای موسیقی پرداخته و از رؤیاهای خود برای آینده‌ی سینما می‌گوید.

چارسو پرس: هانس زیمر، آهنگساز برنده جایزه اسکار که در ساخت موسیقی فیلم‌های مشهوری چون شیر شاه (The Lion King) و سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight Trilogy) نقش داشته، اخیراً در مصاحبه‌ای با یاهو اینطور اظهار داشت که یکی از فیلم‌هایی که برای آن موسیقی ساخته است، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرده که تبدیل به یک فیلم پرفروش شود.


"مهم‌ترین نکته این است که همیشه اشتباهات درست را مرتکب شوید،" زیمر در این مصاحبه گفت. "من همیشه می‌گویم که باید آن فرد هوشمند باشید که در مسیر درست اشتباه می‌کند."


این جمله زیمر نشان‌دهنده روحیه خاص و متواضع او است که هرچند با بیش از 100 فیلم معروف همکاری کرده، همچنان باور دارد که پیش‌بینی موفقیت‌های سینمایی کار دشواری است.


وقتی که موسیقی هانس زیمر شروع می‌شود، چیزی جادویی در فضا جریان پیدا می‌کند

موسیقی‌های هانس زیمر از شیر شاه و آغاز (Inception) تا گلادیاتور و دزدان دریایی کارائیب و بین ستاره‌ای (Interstellar) و سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight Trilogy) همیشه تاثیرگذار بوده‌اند. قطعات او نه تنها داستان‌ها را همراهی می‌کنند، بلکه به شکل عمیقی آن‌ها را تعریف می‌کنند.


با این حال، علیرغم اینکه بیش از ۵۰۰ پروژه موسیقی را در کارنامه خود دارد، این آهنگساز برنده دو جایزه اسکار اذعان کرده که همیشه با شک و تردید مواجه می‌شود.


زیمر در مصاحبه‌ای با یاهو گفت: "همه به سراغ شما می‌آیند و می‌گویند 'چیزی جدید می‌خواهیم'، پس شما چیزی جدید می‌سازید و آن‌ها می‌گویند 'اوه، مطمئن نیستم. این خیلی جدید است.'"


او ادامه داد: "ترس از نوآوری همیشه وجود دارد، اما کار من این است که شجاع باشم و سعی کنم کاری متفاوت انجام دهم."

این سخنان زیمر نشان‌دهنده روحیه ریسک‌پذیر و تمایل او به حرکت در مسیرهای نوآورانه در دنیای موسیقی است که همیشه مخاطبان را شگفت‌زده کرده است.



هنر نوآوری هانس زیمر در دنیای موسیقی فیلم

این تنش میان انتظارات و شگفتی‌هاست که هانس زیمر می‌گوید در آن شکوفا می‌شود و در نهایت همان چیزی است که موسیقی‌های او را به نسل‌های مختلف تماشاگران سینما متصل می‌کند.


زیمر در مصاحبه‌ای گفت: "بعضی‌ها به من می‌گویند که باید قطعات موسیقی را کوتاه نگه داری چون جوان‌ها توان تمرکز ندارند." او با قطعیت این حرف را رد کرد و افزود: "این یک مزخرف است. جوان‌ها تلویزیون بلندمدت تماشا می‌کنند." به عنوان مثال، موسیقی کامل فیلم دزدان دریایی کارائیب ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و موسیقی فیلم شوالیه تاریکی ۲۲ دقیقه است.

امسال پاییز، موسیقی زیمر دوباره در مرکز توجه قرار می‌گیرد با تور جدید او به نام دنیای هانس زیمر: بعد جدید که از ۵ سپتامبر در سان رایز، فلوریدا آغاز خواهد شد. بلیت‌ها از ۲ مه به فروش می‌رسند. این تولید جدید با رهبری همکار همیشگی‌اش، مات دانکلی، موسیقی‌های زیمر را با استفاده از ارکستر کامل و طراحی ویدیویی غوطه‌ور به زندگی می‌آورد.

برای این آهنگساز بزرگ، این یک فرصت است تا با مردم به روشی عمیق‌تر ارتباط برقرار کند.


او گفت: "ما می‌توانیم موسیقی بنویسیم و آن را با ۱۰۰ نفر اجرا کنیم، و آن‌ها احساسات خود را به شکلی بیان می‌کنند که به مخاطب منتقل می‌شود. و بعد همه ما یکی می‌شویم. فکر می‌کنم این خیلی شگفت‌انگیز است."


هنر نوشتن برای فیلم‌های بلاک‌باستری تابستانی

با وجود اینکه زیمر موسیقی فیلم‌های بلاک‌باستر بزرگی را در چند دهه اخیر ساخته است، روند کار او به شکلی شگفت‌انگیز ساده شروع می‌شود.


او توضیح داد: "به شما می‌گویم از کجا شروع می‌شود. با رفتن به شام با کارگردان، باز کردن یک بطری خوب شراب و گفتن به او 'داستان را برای من تعریف کن.' او فیلمنامه را برای شما نمی‌خواند. او داستان را برای شما تعریف می‌کند و به شما بخش‌هایی را می‌گوید که برای او مهم است."


از آنجا، موسیقی شروع به شکل گرفتن می‌کند. "ما شروع به صحبت درباره موسیقی می‌کنیم و درباره لحن آن و رنگ‌ها صحبت می‌کنیم."


بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان



زیمر: نوآوری و غافلگیری در موسیقی فیلم

هانس زیمر، آهنگساز معروف فیلم‌های بلاک‌باستری همچون شیر شاه و گلادیاتور، به تازگی در مصاحبه‌ای درباره روند خلاقانه خود در ساخت موسیقی فیلم‌ها صحبت کرده است. به گفته زیمر، رویکرد او به ساخت موسیقی فیلم‌ها کاملاً غریزی است و از روندهای رایج و کلمات بازاریابی دوری می‌کند.


او گفت: "من هیچ وقت به این فکر نمی‌کنم که آیا این فیلم یک بلاک‌باستر تابستانی است یا نه. من فیلم می‌سازم چون عاشق فیلم‌ها هستم." او در ادامه به خاطره‌ای از یکی از فیلم‌های ماموریت غیرممکن اشاره کرد که در آن به مدت‌ها به بیلبوردی که تاریخ اکران را نشان می‌داد نگاه می‌کرد و با خود می‌گفت: "من تا ماه مه آماده نخواهم بود!"


برخی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیمر با انتظارات کم یا حتی بدون هیچ انتظاری آغاز شده‌اند. او در این باره گفت: "فیلم گلادیاتور مشکلات زیادی داشت، اما برای من یک لذت بزرگ بود که روی آن کار کنم. فکر نمی‌کردم که یک بلاک‌باستر شود." این فیلم در نهایت بیش از ۴۶۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت.


او همچنین درباره فیلم شیر شاه توضیح داد: "دیویسنی به من گفت: 'اگر شما به ۸۰ میلیون دلار فروش در سراسر جهان برسید، خوشحال خواهیم شد.' من به آنها گفتم که من از موزیکال‌ها خوشم نمی‌آید، و آنها به من گفتند: 'ما تضمین می‌کنیم که هرگز این فیلم یک موزیکال نخواهد بود.'"


اما نه تنها شیر شاه یک موفقیت عظیم تجاری بود و جایزه اسکار بهترین موسیقی اصلی را برای زیمر به ارمغان آورد، بلکه تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین موزیکال‌های برادوی تاریخ شد.


در پایان، زیمر با لبخندی گفت: "مهم این است که فردی باشی که همواره در مسیر اشتباه، به طرز درستی اشتباه می‌کند."

زیمر از غافلگیری لذت می‌برد و در فیلم شرلوک هولمز در سال ۲۰۰۹، برای ایجاد حس هرج و مرج لندن ویکتوریایی، موسیقی متن فیلم را با بانجو و فیدل پر کرد — انتخابی که نگرانی استودیو را به همراه داشت.



هفته‌ای جدید، نتایج نوآوری‌های زیمر در موسیقی فیلم: از دون تا آینده‌ای درخشان

هانس زیمر، آهنگساز معروفی که با آثار خود فیلم‌هایی چون دون و شرلوک هولمز را به سطوح جدیدی از موسیقی رسانده، به تازگی درباره رویکرد خود در ساخت موسیقی فیلم و نوآوری‌هایی که در دنیای سینما به‌کار می‌برد، صحبت کرده است.


او به خاطره‌ای از کار بر روی فیلم شرلوک هولمز اشاره کرد و گفت: "استودیو وحشت کرده بود. این چیزی نبود که آنها انتظار داشتند، اما سپس مردم آن را دوست داشتند چون خاص و سرگرم‌کننده بود. علاوه بر این، من می‌توانستم از انتخاب‌هایم دفاع کنم."


زیمر این روح نوآورانه را در فیلم دون (۲۰۲۱) و دنباله‌اش دون: قسمت دوم (۲۰۲۴) نیز به کار برد. او توضیح داد که در این فیلم‌ها از موسیقی و سازهای جدید استفاده کرده است، چرا که برای دنیای متفاوت و آینده‌نگر دون، موسیقی قدیمی مناسب نبود. به جای آن، از ابزارهای جدیدی مانند سینثسایزر، دودوک ارمنی و ویلنسل به سبک طبل تبتی استفاده کرده است.


با این حال، زیمر همچنان یکی از بزرگترین طرفداران سنت‌های قدیمی سینما، به ویژه ارکستر، باقی‌مانده است. او گفت: "شما می‌توانید چیزهای بد زیادی در مورد صنعت فیلم بگویید، و همه آنها درست هستند، اما این تنها جایی در جهان است که هنوز موسیقی ارکسترال را روزانه سفارش می‌دهد."


او افزود که ارکسترها بخش بزرگی از آن چیزی هستند که ما را انسان می‌کند و اگر ارکسترها بروند، بخش بزرگی از دستاورد انسانی که ما قادر به انجام آن هستیم را از دست خواهیم داد.


زیمر همچنین به دقت به آینده‌نگری خود نگاه کرده و گفت: "ضربان باید ادامه پیدا کند." و در نهایت افزود: "راستش را بخواهید، فقط می‌خواهم که جهان تبدیل به یک دیسکوی بزرگ شود."


زیمر با هر پروژه موسیقی خود در تلاش است تا به لایه‌های مختلف انسانیت و چالش‌های زندگی بپردازد. همانطور که خود می‌گوید، "آواز مرثیه‌ای برای خشونت زندگی است."


در این بین، او همچنان به کاوش در صداهای جدید و روایت‌های تازه ادامه می‌دهد، و برای همه آنچه که در آینده برای موسیقی و سینما می‌آید، آماده است.



نویسنده: نسرین پورمند