وب‌گاه بانک نمایشنامه توسط کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ایران با ثبت نمادین نمایشنامه ای ناتمام از زنده یاد اکبر رادی افتتاح شد.

 

سایت خبری تئاتر: عصر روز گذشته سه شنبه ۲۴ شهریور ماه آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایشنا‌مه توسط کانون نمایشنا‌مه‌نویسان خانه‌ تئاتر ایران در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بهزاد صدیقی رییس کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئا‌تر ایران درباره هدف از راه اندازی این وب‌گاه، تفاهم‌نامه کانون نمایشنا‌مه‌نویسان خانه تئا‌تر ایران، وب‌گاه بانک نمایشنا‌مه و ضرورت ثبت نمایشنا‌مه در بانک نمایشنا‌مه صحبت کرد و گفت: این وب‌گاه به نویسندگان ما این امکان را می دهد که خود و اثرشان را معرفی کنند. پیشنهاد طراحی این وب‌گاه سال ۹۳ از طرف بخش خصوصی مطرح شد و چون کانون نمایشنامه نویسان از لحاظ مالی این امکان را نداشت که شخصا این وب گاه را راه اندازی کند بنابراین پیشنهاد بخش خصوصی را پذیرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا تفاهم‌نامه ای بین کانون نمایشنامه نویسان و بخش خصوصی نوشته شد که این تفاهم‌نامه از دو ماه قبل آماده امضا شده که امروز نیز از آن رونمایی خواهد شد. این تفاهم‌نامه در وب گاه بانک نمایشنامه قرار می گیرد و شامل ۷ ماده است و اعتبار آن نیز به مدت دو سال و تا انتخابات بعدی هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خواهد بود.

صدیقی در توضیح فعالیت های این وب گاه بیان کرد: هر علاقمندی می تواند در این بانک اثر خود را به ثبت رسانده و نمایشنامه خود را برای تولید و عرضه به کارگردان ها و یا مدیران سالن ها در معرض دید عموم قرار دهد. گذاشتن مقالات، گفتگو و یادداشت های تخصصی نیز از دیگر اهداف این بانک نمایشنامه است. امیدوارم این وب‌گاه در آینده ای نزدیک بتواند به صورت دوزبانه به فعالیت خود ادامه دهد.

گذاشتن نمایشنامه ناتمام اکبر رادی در وب‌گاه

وی با اشاره به اینکه نمایشنامه ناتمامی از زنده یاد اکبر رادی در این وب گاه قرار می گیرد، گفت: این نمایشنامه ناتمام هم به صورت دست نویس و هم فایل Pdf با هماهنگی که با همسر زنده یاد رادی صورت گرفته در این سایت ثبت خواهد شد که این اقدام به صورت نمادین افتتاح کننده وب‌گاه بانک نمایشنامه خواهد بود.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: امیدوارم بتوانیم با راه اندازی این وب‌گاه به ارتقای سطح ادبیات نمایشی ایران کمک کنیم و ادبیات نمایشی را از این باری به هر جهت بودن نجات دهیم تا از این پس نمایشنامه های ایرانی بتوانند به راحتی در اختیار علاقمندان قرار گیرند. حسین پاکدل، امیررضا کوهستانی، نادر برهانی مرند، خسرو حکیم رابط، اسماعیل خلج، نغمه ثمینی، محمد چرمشیر، عباس جهانگیریان و ... ابراز تمایل کردند که آثارشان در این بانک ثبت شود.

بعد از صحبت های صدیقی، قطب الدین صادقی نمایشنا‌مه‌نویس، کارگردان، پژوهشگر تئا‌تر و استاد دانشگاه درباره ورود نمایشنا‌مه به بازارهای جهانی تئا‌تر از طریق جهان مجازی سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش درباره ویژگی های راه اندازی این وب‌گاه گفت: این وب‌گاه برای کمک به امر ترجمه و ادبیات بسیار مثمرثمر است و من از افتتاح این وب‌گاه بسیار خرسندم. با این کار می توانیم به جوانان علاقمند به امر نمایشنامه نویسی کمک کنیم تا بتوانند راحت تر به معرفی آثارشان بپردازند. متاسفانه این روزها با این شیوه بازخوانی متون خارجی ماهیت تئاتر ایران به خطر افتاده است. با این وضعیت ما هیچ وقت فرصت نمی کنیم شاهکارهای جهان نمایش را روی صحنه ببینیم چون بازخوانی های غیر مرسوم و خام دستانه ای از این آثار در کشور ما می شود که اصل اثر را از بین می برد.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: راه اندازی این وب گاه می تواند در بازاریابی و معرفی متون نمایشی به علاقمندان کمک کند. ثبت نمایشنامه ها نیز در این بانک از سرقت متون ادبی جلوگیری کرده و خیال نویسنده ها را تا اندازه ای راحت می کند. همچنین این وب‌گاه می تواند در شناساندن آثار و ایجاد بازار کار به هنرمندان کمک زیادی کند.

در پایان مراسم نیز امیر سلیمانی مدیر وب‌گاه بانک نمایشنا‌مه درباره چگونگی راه‌اندازی این بانک و معرفی بخش‌های آن توضیحاتی ارایه داد.

 

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به دومين سوگواره نمايشي «خمسه» تمديد شد

اجرای نمایش «خُمره» در فرهنگسرای نیاوران

تغییر در میزانسن‌های یک نمایش در پی آسیب‌دیدگی بازیگر

آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایش‌نا‌مه برگزارمی‌شود

بهروز غریب‌پور برنامه‌های‌ جدید رپرتوآ تئاتر «آران» را تشریح کرد

آغاز اجرای «مجلس انتقام‌جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی

ابتلای بیش از ۳۰ عضو خانه تئاتر به بیماری‌های خاص

معرفی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نقد «پیرمرد و ببر» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر

بازگشایی تالار مولوی از دوم مهرماه

نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

مشکل هنرمندان ایرانی از زبان رییس خانه تئا‌تر فرانکفورت