در اولین روز از چهارمین جشنواره تئاتر شهر از خانواده دو شهید غواص تجلیل به عمل آمد

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: اولین روز جشنواره تئاتر شهر در بخش خیابانی با نام شهدای غواص و استقبال با شکوه مردم در پارک دانشجو به پایان رسید.

 اجرای نمایش دریادلان شامگاه 26 شهریور با حضور هنرمندان و مسئولان ارشد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران , حوزه هنری , تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و خانواده دو تن از شهیدان غواص ، آغازی باشکوه برای چهارمین جشنواره تئاتر شهر شد.

در این روز سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و خانواده شهیدان سید منصور مهدوی نیاکی و حسینعلی بالویی ، دکتر محمود صلایی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند.

نمایش دریادلان درحالی به اجرا در آمد که تماشاگران از ساعتی قبل زیر بارش باران به انتظار اجرایی که به یاد و احترام شهدای خط شکن غواص تدارک دیده شده بود ایستاده بودند.

در پایان اجرای این نمایش با حضور سید حسین نقوی , دکتر محمود صلایی , امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری , حسین مسافر آستانه , دکتر رحمت امینی روی سکو حاضر شدند تا با اهدا هدیه و لوح تقدیر از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  از خانواده شهیدان منصور مهدوی نیاکی و حسینعلی بالویی تجلیل کنند.

دکتر صلایی ضمن دیدار گروه و کارگردان این نمایش گفت: برای من باعث مسرت است که گروه جوان برای خون شهدا احساس تکلیف می کنن و با زبان هنر یاد این عزیزان را گرامی میدارند.

وی ادامه داد: فارغ از هر نوع شعار ، نمایشی لطیف و شاعرانه  را اجرا کردند که تاثیر گذار بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: ما حمایت از گروه های جوان به خصوص چنین آثاری را برای خود یک تکلیف قرار داده ایم.

در این مراسم دکتر رحمت امینی ، حسین مسافر آستانه ، حسین پارسایی ، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر و جمعی از هنرمندان تئاتر حضور داشتند.

رحیم نوروزی به جمع داوران رالی عکاسی پیوست

رضا موسوی مسئول بخش عکس مدرسه تئاتر جشنواره تئاتر شهر از پیوستن رحیم نوروزی بازیگر شناخته شده تئاتر به جمع داوران رالی عکاسی تئاتر خیابانی خبر داد.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به تداخل برنامه اجراهای خیابانی و صحنه ای آقای رحیم نوروزی به جمع داوران بخش عکاسی تئاتر خیابانی اضافه شد و آقای ابراهیم حسینی که تا قبل از این در هر دو بخش به عنوان داور حضورداشتند ، فقط در بخش عکاسی تئاتر صحنه ای فعال خواهند بود.

نزدیک به 50 عکاس در بخش رالی عکاسی مجموعه نمایش های چهارمین جشنواره تئاتر شهر را عکاسی می کنند و هر شب عکس های گرفته شده را به هیات داوران که در محل دبیرخانه جشنواره مستقر هستند تحویل می دهند.

رپرتوار تئاتر شورایی با سه نمایش زنانه

مدرسه تئاتر جشنواره تئاتر شهر ماحصل کارگاه های تئاتر شورایی خود را که زیر نظر آرین رضایی تولید شده اند را در یک بخش ویژه با عنوان رپرتوار تئاتر شورایی به نمایش می گذارد.

در این بخش که از روز شنبه در فرهنگسرای ارسباران آغاز می شود سه نمایش "وقتی برلین 2 شورایی می شود" ، "پیش از صبحانه جدلی" و "قویتر" با حضور بانوان بازیگر به اجرا در می آیند.

آرین رضایی در این پروژه مسائل زنان را به عنوان موضوع اصلی کار شورایی مورد دقت قرار داده است.

نمایش های رپرتوار تئاتر شورایی در روز های شنبه تا چهارشنبه 28 شهریور تا اول مهر در ساعت 18.30 اجرا می شوند.

ورک شاپ های عکاسی تئاتر آغاز شد

اولین ورکشاپ مدرسه تئاتر در زمینه عکاسی با عنوان " عکاسی تئاتر خیابانی و اجرا های محیطی" روز جمعه 27 شهریور در دبیرخانه چهارمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می شود.

این کارگاه با تدریس ابراهیم سیسان در ساعت 12 و با حضور عکاسانی که از طریق فراخوان در ورک شاپ ثبت نام کرده اند تشکیل می شود.

دومین کارگاه این بخش با عنوان " عکاسی تئاتر و انتخاب عکس تئاتر برای جشنواره ها" نیز روز یک شنبه 29 شهریور ماه توسط ابراهیم حسینی در ساعت 12 برگزار خواهد شد.

در این بخش آخرین ورکشاپ عکاسی را رضا موسوی برگزار خواهد کرد که به موضوع" عکاسی هنری در تئاتر" می پردازد.

اجرای عمومی نمایش، انگیزه حضور دوباره در یک جشنواره

زهرا مریدی، کارگردان تئاتر، می‌گوید: اجرای عمومی نمایش «قایق کاغذی» انگیزه‌ای شد که دوباره در جشنواره تئاترشهر شرکت کنم.

 مریدی وجود بخش‌های مختلف جشنواره را از ویژگی‌های خوب آن دانست و افزود: تنوع چند بخش همچون تئاتر کودک و نوجوان، خیابانی و مذهبی کمک می‌کند افراد مختلفی در جشنواره حضور داشته باشند و از آن استقبال کنند.

کارگردان «قایق کاغذی» با بیان این که به هراندازه جشنواره بزرگ‌تر می‌شود مدیرت آن نیز سخت‌تر است، تصریح کرد: افراد مسوول باید از عهده کارها برآیند. در جشنواره حضور داشته‌ام. در فراخوان یکسری تعهدات نوشته شده بود که باید به آن عمل می‌شد. هنرمندان براساس تعهدات در جشنواره شرکت می‌کنند. اما مبلغی که برای کمک هزینه نمایش صحنه‌ای دریافت کردم با رقم اعلام شده تفاوت داشت و با برنامه‌ریزی که داشتم دچار مشکل شدم.

مریدی با تاکید بر این که در پروژه‌های که شهرداری برگزار می‌کند باید حمایت بیشتر باشد، گفت: متاسفانه تعدادی از سالن‌ها در دورافتاد‌ه‌ترین نقاط واقع شده است و اطلاع‌رسانی مناسبی هم ندارند. حیف است جشنواره‌ای به این بزرگی سالن‌های متمرکزتری را دربرنگیرد. مخاطب کودک ونوجوان علاقه‌مند به دیدن نمایش است ولی سالن‌های اختصاص یافته پراکنده و دور هستند.

کارگردان «یک گله یک ماجرا» افزود: برگزاری جشنواره تئاترشهر به طور کلی اتفاق خوبی است. اجرای عمومی نمایشم «قایق کاغذی» انگیزه‌ای شد دوباره در آن شرکت کنم.  برای همه هنرمندان فرصت اجرا در سالن نیست ولی این امکان در جشنواره مهیا است که گروه‌های علاقه‌مند به صحنه بروند.

چهارمین جشنواره تئاترشهر در هشت بخش تخصصی در 14 سالن تئاتر شهر تهران در حال برگزاری است.

 

اخبار مرتبط:

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

آغار اجرای «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در تماشاخانه ایرانشهر

حوضخانه قجری تماشاخانه می‌شود

محمد رحمانیان: برای ˝روز واقعه˝ قوی‌ترین تیم‌ بازیگری را انتخاب کردم

تغییر ساعت نمایش «مجلس انتقام جویی هملت»

نمایش «کمدی به شیوه فاصله گذاری» در خانه نمایش اداره تئاتر

انتقاد یک کارگردان تئاتر از برخی مدیران سالن‌های تئاتری

بهروز غریب‌پور: از مشروطه به این سو شناسنامه‌هایمان را باطل کرده‌ایم

10 نمایش منتخب از چهارقاره جهان معرفی شدند

اجرای«مجلس انتقام جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی آغاز شد

«رَختکَن رادیو تئاتر» در تماشاخانه سه‌نقطه

نظر رحمانیان درباره «مضحکه شبیه قتل»

زبان هنر؛ بهترین راه گفتگوی تمدن‌ها

میترا حجار «قطام» می‌شود

زمان آغاز رپرتوار تئاتر عروسکی گروه آران

یادداشت بهزاد صدیقی برای نمایش «شب به‌خیر جناب کنتِ»