دنی بویل، کارگردان تحسین‌شده سینمای بریتانیا، در پروژه‌ی جدید خود 28 Years Later بار دیگر با تکنولوژی روز بازی کرده است. در حرکتی جسورانه و کم‌سابقه، این فیلم ترسناک با استفاده از ۲۰ آیفون ۱۵ به‌صورت هم‌زمان فیلمبرداری شده تا تجربه‌ای بی‌نظیر از خشونت و واقع‌گرایی ارائه دهد.

چارسو پرس در حالی که بسیاری از فیلمسازان با دوربین‌های پیشرفته و بودجه‌های کلان به دنبال دستیابی به واقع‌گرایی سینمایی هستند، دنی بویل مسیری متفاوت را انتخاب کرده است. فیلم 28 Years Later که دنباله‌ای بر آثار کلاسیک 28 Days Later و 28 Weeks Later است، با بهره‌گیری از آیفون ۱۵ و طراحی رگ‌های سفارشی، مرز میان فیلمسازی حرفه‌ای و تکنولوژی مصرف‌کننده را از نو تعریف می‌کند.


تصاویر پشت‌صحنه‌ی منتشرشده از فیلم 28 Years Later به سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد؛ در این تصاویر، ۲۰ دستگاه آیفون ۱۵ در قالب یک رگ خلاقانه، هم‌زمان مشغول فیلمبرداری هستند. این روش غیرمرسوم، با استقبال کاربران و تحسین منتقدان مواجه شده است.


دنی بویل که پیش‌تر نیز در فیلم 28 Days Later از دوربین‌های miniDV استفاده کرده بود تا فضای مستندگونه و واقع‌گرایانه‌ای خلق کند، این‌بار نیز به سراغ ابزاری غیرسینمایی رفته تا خشونت و هرج‌ومرج پسا‌آخرالزمانی را از نمایی تازه و باورپذیر به تصویر بکشد.


وقتی آیفون دوربین سینما می‌شود؛ ۱۰ فیلم خلاقانه که با موبایل ساخته شدند


او به همراه فیلمبردار باسابقه‌اش، آنتونی دود منتل، رگ‌هایی طراحی کرده‌اند که امکان نصب ۸، ۱۰ و حتی ۲۰ آیفون را در کنار یکدیگر فراهم می‌کنند. این تکنیک که بویل از آن با عنوان «bullet time فقرا» یاد می‌کند، امکان ضبط هم‌زمان صحنه‌ها از زوایای متعدد را فراهم کرده و تدوین‌گران را با انبوهی از تصویر برای خلق حس آشفتگی و هیجان مواجه می‌سازد.


فیلمبرداری خلاقانه «28 Years Later» با ۲۰ آیفون: دنی بویل مرزهای سینما را جابه‌جا می‌کند


بویل در مصاحبه‌ای با IGN از یکی از صحنه‌های کلیدی فیلم پرده برداشت و گفت:
«یک شات خاص در نیمه دوم فیلم داریم که با رگ ۲۰ آیفونه ضبط شده؛ آن‌قدر شوک‌آور و گرافیکی است که مطمئنم تماشاگران بلافاصله آن را خواهند شناخت. این صحنه نه‌تنها خشونت را تقویت می‌کند بلکه شما را وارد دنیایی تازه می‌کند که تا پیش از این ندیده‌اید.»


اخبار سینمای جهان


در حالی که پیش‌تر آثاری چون Tangerine از شان بیکر یا Unsane از استیون سودربرگ با آیفون فیلمبرداری شده بودند، اما این‌ها پروژه‌هایی مستقل با بودجه‌ی محدود بودند. در مقابل، 28 Years Later با بودجه‌ای بیش از ۸۰ میلیون دلار ساخته شده و استفاده از آیفون در چنین ابعاد صنعتی، بی‌سابقه تلقی می‌شود.


به گزارش چارسو پرس: با این رویکرد خلاقانه، دنی بویل نشان داده که فناوری روز، دیگر تنها ابزاری در دست سینمای مستقل نیست، بلکه می‌تواند بستری برای خلق آثار جریان‌ساز در سینمای تجاری نیز باشد. 28 Years Later نه‌تنها در داستان‌گویی که در فرم نیز تجربه‌ای تازه برای مخاطبان به ارمغان خواهد آورد؛ تجربه‌ای که جسارت، نوآوری و اصالت را در دل ژانر وحشت بازتعریف می‌کند. منتقدان و تماشاگران بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند نتیجه این آزمایش جسورانه چگونه روی پرده ظاهر خواهد شد.


منبع: nofilmschool
نویسنده: فرشته پورمند