چارسو پرس: جاش اوکانر، بازیگر بریتانیایی شناختهشده با ایفای نقش در سریال «The Crown» و فیلم تحسینشده «La Chimera»، اینبار با کلاه کابویی در فیلم «بازسازی» (Rebuilding) به کارگردانی مکس واکر-سیلورمن، چهرهای تازه از خود به نمایش میگذارد. این درام انسانی و تأثیرگذار که در کلرادوی آمریکا فیلمبرداری شده، با بازی مگان فیهی (از «White Lotus»)، کالی ریس («True Detective: Night Country») و لیلاتور همراه است.
در فیلم «بازسازی»، اوکانر نقش مردی به نام «داستی» را ایفا میکند که مزرعهاش در جریان آتشسوزی ویران شده است. حالا او مانده با دختر کوچکش و آیندهای مبهم. اما این بحران فردی، در دل یک اجتماع کوچک و صمیمی رخ میدهد؛ جامعهای که همه اعضایش هنوز در حال جمعکردن تکههای از هم پاشیده زندگیشان هستند.
مکس واکر-سیلورمن، کارگردان جوان اهل کلرادو، درباره پروژه میگوید:
«الهام فیلم از تجربههای شخصی خودم میآید؛ از آتشسوزی، فجایع طبیعی و مهمتر از همه، از دست دادن. اما فقدان همیشه با عشق همراه است. همین لحظات است که بخش پرمهر و لطیف انسانها را بروز میدهد. شاید این احساسات ماندگار نباشند، اما واقعیاند.»
کارگردان همچنین از ترکیب متفاوت بازیگران فیلم میگوید:
«جاش از بریتانیاست، لیلاتور اهل استرالیا و در کنار آنها با مزرعهداران، معلمان، مکانیکها و هیپیهای واقعی اهل دره سنلوئیس کار کردیم. کالی ریس، که خودش از دنیای بوکس آمده، پلی میان بازیگران حرفهای و غیرحرفهای بود.»
فیلم «بازسازی» که توسط شرکت Mk2 Films به فروش بینالمللی رسیده و محصول کمپانی Present Company با تهیهکنندگی جسی هوپ، دن جنوی و پل مزی است، در جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری در بخش مسابقه اصلی به نمایش درآمده است.
مکس واکر-سیلورمن در ادامه با اشاره به بحران اقلیمی در آمریکا میافزاید:
«در زمانی که فیلمنامه را مینوشتم، تابستانی پر از آتشسوزی را در کلرادو میگذراندم. ناگهان فهمیدم تغییر اقلیم دیگر موضوعی برای آینده نیست، بلکه هماکنون بخشی از زندگی ما شده است. با این حال، زندگی با راههای عجیب اما زیبایی ادامه مییابد.»
او معتقد است بازسازی فقط به معنای ساخت دوباره ساختمانها نیست:
«بازسازی یعنی بازتصور کردن آینده؛ بازخلق خانه، حتی در همان جایی که همهچیز را از دست دادهای. انسانها میتوانند خانهشان را دوباره در همان مکان بسازند، فرقی ندارد دلیل ویرانی چه بوده—آتش، سیل، جنگ یا تبعید. حس تعلق انعطافپذیر است و همین انعطاف قدرت ماست.»
فیلم «بازسازی» نمونهای درخشان از سینمای منطقهای است؛ سینمایی که واکر-سیلورمن به آن باور دارد:
«اگر بخواهی داستانی درباره همه بگویی، چیزی از آب در نمیآید. اما اگر درباره یک مکان خاص و با جزئیات صحبت کنی، همان داستان میتواند برای همه معنا داشته باشد.»
او نتیجه میگیرد:
«شاید در فیلم، شخصیتها خیلی حرف نزنند. اما تمام فیلم درباره ارتباط است. این سکوت، خودش نوعی گفتوگوست.»