چارسو پرس: در سن ۸۶ سالگی و با پنج جایزه اسکار در کارنامه، فرانسیس فورد کاپولا همچنان از خطر کردن نمیهراسد. او که پیشتر بارها نسخههای جدیدی از شاهکارهای خود همچون Apocalypse Now و The Conversation ارائه داده، این بار با پروژهای کاملاً متفاوت بازگشته: فیلمی به نام Megalopolis با بودجهای شخصی و سنگین، به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار.
آغاز یک تور سینمایی متفاوت
کوپولا بهتازگی تور تبلیغاتی چندشهری برای فیلم خود آغاز کرده که نخستین نمایش آن در تئاتر Count Basie در نیوجرسی برگزار شد. این تور با عنوان "چگونه آیندهمان را تغییر دهیم؟" پس از نمایش فیلم، با حضور خود کوپولا و گفتوگویی زنده با تماشاگران همراه بود. این رویداد در نیویورک، شیکاگو، دنور و سانفرانسیسکو نیز برگزار شد و با استقبال زیاد مواجه شد.
اما سؤال اصلی اینجاست: چرا کارگردانی که فیلمش در گیشه تنها ۱۴ میلیون دلار فروخته، هنوز به نمایش زنده در سینماها اصرار دارد؟
چرا کوپولا با استریم مخالفت میکند؟
کاپولا باور دارد Megalopolis پیام مهمی برای نسل جوان دارد؛ پیامی امیدبخش درباره آیندهای که شاید بتوان بازسازیاش کرد. او نمیخواهد این فیلم تنها در پلتفرمهای استریم دیده شود، بلکه به تماشای آن روی پرده بزرگ اعتقاد دارد. با اینکه فروش حق پخش آنلاین میتوانست بخشی از هزینههای هنگفتش را جبران کند، کوپولا اصرار دارد تجربه سینمایی زنده حفظ شود.
او میگوید:
«فیلم را طوری طراحی کردم که فقط در سینماها دیده شود. هیچ نسخه دیجیتالی یا DVD هم ارائه نکردم، چون میخواستم جرقهی علاقه دوباره به تماشای فیلم در سالنهای سینما را روشن کنم.»
ریسک مالی سنگین
سرمایهگذاری کامل کاپولا روی این پروژه از محل فروش بخشی از سهام کارخانه شرابسازی مشهورش تأمین شد. اما کاهش درآمد در صنعت نوشیدنی، مخصوصاً پس از اخطار سازمان بهداشت جهانی درباره مضرات الکل، فشار مالی زیادی به کوپولا وارد کرد. او میگوید:
«آخرین ۱۲۰ میلیون دلارم را خرج این فیلم کردم... آدمهایی که کارهای اینچنینی میکنند معمولاً میلیاردها دلار سرمایه دارند، اما این کل دارایی من بود.»
مستند و رمان گرافیکی برای ماندگاری بیشتر
برای تقویت میراث فیلم، کاپولا مستندی به نام Megadoc با کارگردانی مایک فیگیس تدارک دیده که مراحل تولید پرماجرای این فیلم را روایت میکند. این مستند به سبک مستند معروف Hearts of Darkness که درباره ساخت Apocalypse Now بود، ساخته شده و قرار است در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شود.
همچنین یک رمان گرافیکی ۱۶۰ صفحهای با اقتباس از فیلم توسط ناشر مطرح Abrams ComicArts منتشر خواهد شد.

اتهام، شکایت و ماجرای پشتپرده رسانهها
کوپولا همچنین به برخی ادعاهای جنجالی درباره رفتار نامناسب با بازیگران زن واکنش نشان داد و از رسانههایی که این اتهامات را منتشر کردند شکایت کرد. او این اتهامات را بخشی از تلاش سیستماتیک برای تخریب فیلم و وجههاش میداند:
«هر وقت مسیر مهمی را شروع کردم، این حملات تکرار شدند. من نمیدانم چه کسانی پشت این خبرها هستند، به همین دلیل هم شکایت کردم، چون میخواهم بفهمم چه کسانی هستند که همیشه پشت پرده به من ضربه میزنند.»
از سقوط روم تا سقوط دموکراسی
Megalopolis با الهام از سقوط جمهوری روم ساخته شده و به گفته کوپولا، بازتابی از شرایط امروزی آمریکاست؛ شرایطی که بهزعم او، رسانهها، پول و سیاست آن را به لبهی پرتگاه کشاندهاند. او در سخنرانیهای زندهاش از مخاطبان میخواهد دربارهی مفاهیمی مانند «پول، زمان، قانون» و اینکه چگونه این مفاهیم زندگیمان را شکل دادهاند، دوباره فکر کنند:
«دو چیز در حال مرگاند: ژورنالیسم و سیستم استودیویی هالیوود. ولی همانطور که چیزها میمیرند، دوباره متولد میشوند.»
فیلم بعدی؟ یک موزیکال از ادیت وارتون
با وجود فشارهای مالی، فرانسیس فورد کاپولا، فیلم بعدی خود را نوشته و آماده ساخت دارد: یک موزیکال با اقتباس از رمان Glimpses of the Moon نوشتهی ادیت وارتون. اما این بار، قصد دارد مثل روشهای مرسوم هالیوود، از سرمایه دیگران استفاده کند.
منبع: deadline
نویسنده: نسرین پورمند