سینمای تجربی، جهان بی‌منطق اما درخشان تصاویر است؛ جایی‌که روایت سنتی کنار می‌رود و خیال، فرم و ساختارشکنی جای آن را می‌گیرد. در این مطلب با ۵۰ فیلم جریان‌ساز آشنا شوید که مرزهای داستان‌گویی، فرم و جسارت بصری را در هم شکستند.

چارسو پرس: از همان لحظه‌ای که دوربین اختراع شد و سینما متولد گشت، فیلم به یک آزمایش بی‌پایان تبدیل شد.


فیلم‌های تجربی اغلب از طریق رد ساختارهای داستانی سنتی، نادیده گرفتن منطق روایی و خلق صحنه‌هایی خیره‌کننده با استفاده از تصاویر رویایی و روایت‌های ذهنی تعریف می‌شوند.


یکی از چهره‌های کلیدی در آغاز تاریخ سینمای تجربی، ژرژ ملی‌یس، فیلم‌ساز فرانسوی بود. در اواخر دهه ۱۸۹۰ و اوایل ۱۹۰۰، او از نخستین کارگردانانی بود که با استفاده از جلوه‌های ویژه و ترفندهای تصویربرداری، تصاویر فراواقع‌گرا و خیال‌انگیز خلق می‌کرد. فیلم‌هایی چون A Trip to the Moon (سفر به ماه) و The Impossible Voyage (سفر غیرممکن) از اولین نمونه‌های فیلم تجربی محسوب می‌شوند.


در همین دوران، لوئیس وبر، کارگردان زن آمریکایی که گفته می‌شود بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ فیلم ساخته، از پیشگامان تکنیک‌هایی چون نمایش هم‌زمان چند زاویه (split screen) در فیلم Suspense (۱۹۱۳) بود.


در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰، با رشد جنبش سورئالیسم و دادائیسم، سینمای تجربی گسترش یافت. هنرمندانی چون من ری، سالوادور دالی، مارسل دوشان، و روبر فلوری مرزهای سینمای خلاق کوتاه‌متراژ را گسترش دادند.


در دهه ۱۹۴۰، کارگردانی به نام مایا درن با فیلم کوتاه انقلابی Meshes of the Afternoon رهبری جریان سینمای تجربی را به‌دست گرفت. او برخلاف سورئالیست‌ها، بر استفاده از تکنیک‌هایی چون اکسپوژرهای چندگانه و تصاویر روی‌هم‌افتاده تمرکز کرد و تصاویری درخشان و منحصر به‌فرد خلق کرد.


در سال‌های بعد، کارگردانان زیرزمینی و کالت‌پسند چون جک اسمیت، کنت انگر، استیون آرنولد، جیمز بیدگود (سازنده Pink Narcissus) و ویکفیلد پول، تصاویری بصری و گاه جنجالی از جنسیّت ترنسگرسیو ارائه دادند که امروزه از ارکان سینمای کوئیر به شمار می‌آیند. در این میان، کنت انگر با فیلم‌های افسانه‌ای‌اش از جمله Rabbit’s Moon (۱۹۵۰)، Inauguration of the Pleasure Dome (۱۹۵۴) و Scorpio Rising (۱۹۶۳) پیشگام این مسیر شد.


در دهه ۶۰ میلادی، یوناس مِکاس یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای آوانگارد، با آثاری چون The Brig (۱۹۶۳)، Lost Lost Lost (۱۹۷۵) و Guns of the Trees (۱۹۶۲) مرزهای سانسور و حتی قانون را به چالش کشید. در فرانسه، ژان-لوک گدار با فیلم Breathless (نفس‌زده - ۱۹۶۰) موج نوی فرانسه را گسترش داد.


این دهه همچنین شاهد ظهور فیلم‌سازان سیاه‌پوست بود. فیلم تحسین‌شده Private Imaginings and Narrative Facts از ادوارد اوونز در سال ۱۹۶۶، فضایی جدید برای فیلم‌سازان سیاه‌پوست باز کرد. پس از او، کارگردانانی چون چارلز برنت با Killer of Sheep (۱۹۷۸) و باربارا مک‌کالو با Water Ritual #1 به این موج پیوستند.


در سال‌های اخیر نیز سینمای تجربی همچنان مرزهای تازه‌ای را فتح کرده است. آثاری همچون The Turin Horse از بلا تار و آگنس هرانیتسکی، The Lobster به کارگردانی یورگوس لانتیموس، Enter the Void از گاسپار نوئه و Architecton ساخته ویکتور کاساکوفسکی نمونه‌هایی از شاهکارهای مدرن در این ژانر هستند.


برای سفری بصری در تاریخ سینمای تجربی، از نخستین آثار سوررئال تا فیلم‌هایی که امروزه مشعل این جریان را زنده نگه داشته‌اند، با ما همراه باشید...


ARCHITECTON

۱. آرشتکتون (ARCHITECTON) – ۲۰۲۵

کارگردان: ویکتور کساکوفسکی
این فیلم سفری خارق‌العاده به دنیای مواد تشکیل‌دهنده سکونت‌گاه‌های انسانی، از جمله بتن و نیای آن یعنی سنگ است. ویکتور کساکوفسکی در این مستند، پرسشی اساسی مطرح می‌کند: چگونه دنیای فردا را سکونت‌پذیر خواهیم کرد؟


The Lighthouse

۲. فانوس دریایی (The Lighthouse) – ۲۰۱۹

کارگردان: رابرت اگرز
بازیگران: ویلم دفو، رابرت پتینسون
درامی روان‌شناختی و مرموز درباره دو نگهبان فانوس دریایی که در جزیره‌ای دورافتاده، گرفتار توهم، تنهایی و جنون می‌شوند.


The Wolf House

۳. خانه گرگ (The Wolf House) – ۲۰۱۸

(با عنوان اصلی: La Casa Lobo)
کارگردانان: خواکین کوسینا، کریستوبال لئون
صداپیشگان: آمالیا کسایی، راینر کراوزه، کارینا هایلند
فیلمی تجربی و انیمیشنی با حال‌وهوای سورئال درباره دختری که به خانه‌ای پناه می‌برد که به‌تدریج خودش را به محیط اطرافش تبدیل می‌کند.


The Lobster

۴. خرچنگ (The Lobster) – ۲۰۱۵

کارگردان: یورگوس لانتیموس
بازیگران: کالین فارل، ریچل وایز
داستانی در دنیایی دیستوپیایی که افراد مجرد باید ظرف ۴۵ روز جفت پیدا کنند، وگرنه به حیوان تبدیل می‌شوند.


The Turin Horse

۵. اسب تورین (The Turin Horse) – ۲۰۱۱

(عنوان اصلی: A Torinói Ló)
کارگردان: بلا تار (همراه با آینس هرانیتسکی)
بازیگران: اریکا بوک، یانوش درسزی، میهای کورموس
درامی فلسفی و مینیمالیستی درباره پدر و دختری که در شرایطی سخت و بی‌رحمانه زندگی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: واکاوی فهرست "۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱" نیویورک تایمز: ۱۰ نکته کلیدی درباره فرصت‌ها و چالش‌های یک انتخاب جنجالی


Enter the Void

۶. ورود به خلأ (Enter the Void) – ۲۰۰۹

(عنوان فرانسوی: Soudain Le Vide)
کارگردان: گاسپار نوئه
بازیگران: ناتانیل براون، پاز د لا هورتا، سیریل روی
فیلمی بصری، روان‌گردان و تجربی درباره تجربه‌های پس از مرگ از منظر روح.


Russian Ark

۷. طاق روسی (Russian Ark) – ۲۰۰۲

کارگردان: الکساندر سوکوروف
بازیگران: سرگئی درییدن، ماریا کوزنتسوا، لئونید موزگووی
فیلمی تک برداشت و تجربی که بیننده را در طول تاریخ روسیه در موزه آرمیتاژ می‌گرداند.


Gummo

۸. گامو (Gummo) – ۱۹۹۷

کارگردان: هارمونی کورین
بازیگران: جیکوب سوئل، نیک ساتن، لارا تاش، کلویی سوینی
فیلمی مستقل، تند و تاریک که زندگی در شهری کوچک و فراموش‌شده در اوهایو را به‌تصویر می‌کشد.


The Watermelon Woman

۹. زن هندوانه‌ای (The Watermelon Woman) – ۱۹۹۶

کارگردان و بازیگر: شرل دانی
همراه با: والری واکر، گوینویر ترنر
اولین فیلم بلند ساخته شده توسط یک زن سیاه‌پوست کوئیر درباره کاوش در تاریخ پنهان زنان سیاه در سینما.


Chronos

۱۰. کرونوس (Chronos) – ۱۹۸۵

کارگردان: ران فریک
فیلمی مستند و بدون دیالوگ با تکنیک تایم‌لپس درباره ارتباط زمان، فضا و تمدن.


Koyaanisqatsi

۱۱. کوآنیسکاتسی (Koyaanisqatsi) – ۱۹۸۳

کارگردان: گادفری رجیو
فیلمی مستند و تجربی درباره عدم تعادل میان انسان، تکنولوژی و طبیعت؛ با موسیقی ماندگار فیلیپ گلس.


Stalker

۱۲. استالکر (Stalker) – ۱۹۷۹

کارگردان: آندری تارکوفسکی
بازیگران: آناتولی سولونیتسین، الکساندر کایدانفسکی، نیکلای گرینکو
داستان سه مرد که به منطقه‌ای اسرارآمیز سفر می‌کنند تا اتاقی را پیدا کنند که آرزوها را برآورده می‌کند.


Water Ritual #1: An Urban Rite of Purification

۱۳. مراسم تطهیر شهری – بخش اول (Water Ritual #1: An Urban Rite of Purification) – ۱۹۷۹

کارگردان: باربارا مک‌کالو
فیلمی کوتاه و تجربی که مفاهیم نژاد، زن بودن و معنویت را در بستر شهر بررسی می‌کند.


Killer of Sheep

۱۴. قاتل گوسفندان (Killer of Sheep) – ۱۹۷۸

کارگردان: چارلز برنت
بازیگران: هنری جی. سندرز، کیسی مور
فیلمی مستقل درباره زندگی سخت و روزمره کارگری سیاه‌پوست در لس‌آنجلس.


House / Hausu

۱۵. خانه (House / Hausu) – ۱۹۷۷

کارگردان: نوبوهیکو اوبایاشی
بازیگران: میکی جینبو، کیمیکو ایکگامی، کومیکو اوبا
ترکیبی از وحشت و طنز بصری در یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ.


بیشتر بخوانید: برترین فیلم‌های زامبی در تاریخ سینما: ترسناک‌ترین‌ها از گذشته تا امروز


Eraserhead

۱۶. کله‌پاک‌کن (Eraserhead) – ۱۹۷۶

کارگردان: دیوید لینچ
بازیگران: جک نانس
فیلمی کابوس‌گونه، سورئال و آغازگر سبک خاص لینچ در سینما.


The Mirror / Zerkalo

۱۷. آینه (The Mirror / Zerkalo) – ۱۹۷۵

کارگردان: آندری تارکوفسکی
بازیگران: مارگاریتا ترخووا، فیلیپ یانکوفسکی، ایگنات دانیلتسف
اثری شاعرانه و درون‌نگرانه از زبان خاطرات و رؤیاها.


Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

۱۸. ژان دیلمان، شماره ۲۳، اسکله دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل – ۱۹۷۵

(عنوان اصلی: Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles)
کارگردان: شانتال آکرمن
بازیگران: دلفین سریگ، یان دکورته، آنری استورک
مطالعه‌ای دقیق، زن‌محور و فرم‌گرایانه از زندگی روزمره یک زن خانه‌دار.


The Holy Mountain / La Montaña Sagrada

۱۹. کوه مقدس (The Holy Mountain / La Montaña Sagrada) – ۱۹۷۳

کارگردان: آلخاندرو خودوروفسکی
بازیگران: خودوروفسکی، هوراسیو سالیناس، زامیرا ساندرز
فیلمی رازآلود، نمادین و فلسفی با رنگ‌پردازی‌های اغراق‌آمیز.


Pink Narcissus

۲۰. نارسیس صورتی (Pink Narcissus) – ۱۹۷۱

کارگردان: جیمز بیدگود
بازیگران: بابی کندال، دان بروکس
فیلمی بصری و اروتیک با تمایلات همجنس‌گرایانه که در خلوت خیال‌پردازانه مردی جوان روایت می‌شود.

Luminous Procuress

۲۱. دلال نور (Luminous Procuress) – ۱۹۷۱

کارگردان: استیون آرنولد
بازیگران: پاندورا، استیو سولبرگ، رونالد فارل
فیلمی آوانگارد و روان‌گردان که تجربه‌ای بصری از جنس خیال، بدن و جنسیت را به نمایش می‌گذارد.


El Topo

۲۲. ال توپو (El Topo) – ۱۹۷۰

کارگردان: آلخاندرو خودوروفسکی
بازیگران: خودوروفسکی، برونتیس خودوروفسکی، خوزه لگارتا
فیلمی معنوی و وهم‌آلود با تلفیقی از وسترن اسپاگتی و عرفان شرقی.


Valerie and Her Week of Wonders

۲۳. والری و هفته شگفت‌انگیزش (Valerie and Her Week of Wonders) – ۱۹۷۰

(عنوان چکی: Valerie a týden divů)
کارگردان: یارومیل جیِرش
بازیگران: یاروسلاوا شالرووا، هلنا آنیزووا، پتر کوپیوا
درامی گوتیک و خیال‌انگیز درباره بلوغ دختر نوجوانی در فضایی اسطوره‌ای.


The Color of Pomegranates

۲۴. رنگ انار (The Color of Pomegranates) – ۱۹۶۹

(عنوان ارمنی: Sayat Nova)
کارگردان: سرگئی پاراجانف
بازیگران: سوفیکو چیاورلی، ملکون آلکیان، ویلین گالستیان
فیلمی شاعرانه و نمادین درباره زندگی شاعر ارمنی «سایات نُوا» که با تصاویر ایستا و ترکیب‌های بصری نفس‌گیر ساخته شده است.


2001: A Space Odyssey

۲۵. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) – ۱۹۶۸

کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران: کایر دولیا، گری لاک‌وود، ویلیام سیلوستر
شاهکاری علمی-تخیلی که سیر تکاملی بشر را از دوران ماقبل تاریخ تا آینده فضا بررسی می‌کند.


بیشتر بخوانید: ۱۵ فیلم برتری که هرگز برنده اسکار نشدند


Wavelength

۲۶. طول‌موج (Wavelength) – ۱۹۶۷

کارگردان: مایکل اسنو
بازیگران: هالیس فرامپتون، لین گراسمن، نائوتو ناکازاوا
فیلمی تجربی که تنها با یک زوم تدریجی بر فضا و صدا مفاهیم روان‌شناختی را بررسی می‌کند.


Persona

۲۷. پرسونا (Persona) – ۱۹۶۶

کارگردان: اینگمار برگمان
بازیگران: لیو اولمان، بیبی آندرسون
اثری عمیق، روان‌کاوانه و چندلایه درباره هویت، سکوت و ارتباط میان دو زن.


Private Imaginings and Narrative Facts

۲۸. تصاویر خصوصی و واقعیت‌های روایی (Private Imaginings and Narrative Facts) – ۱۹۶۶

کارگردان: ادوارد اونز
فیلمی کوتاه و شاعرانه که روایت‌های شخصی سیاه‌پوستان را در قالب تجربی نمایش می‌دهد.


The Chelsea Girls

۲۹. دختران چلسی (The Chelsea Girls) – ۱۹۶۶

کارگردان: اندی وارهول
بازیگران: بریجید برلین، رندی بورسشایدت، نیکو (کریستین پافگن)
فیلمی آوانگارد و چندپنجره‌ای که زندگی بوهمی دهه ۶۰ را از منظر زنان روایت می‌کند.


Daisies

۳۰. گل‌ها (Daisies) – ۱۹۶۶

(عنوان چکی: Sedmikrásky)
کارگردان: ورا خیتیلوا
بازیگران: ییتکا چرهووا، ایوانا کاربونوا
فیلمی فمینیستی، طنز و آنارشیستی درباره دو دختر که با ساختار روایی متعارف می‌ستیزند.


I Am Cuba

۳۱. من کوبا هستم (I Am Cuba) – ۱۹۶۴

(عنوان اسپانیایی و روسی: Soy Cuba / Ya Kuba)
کارگردان: میخائیل کالاتازوف
بازیگران: لوز ماریا کولازو، سرخیو کوریری، خوزه گایاردو
اثری شاعرانه با برداشت‌های بلند درباره انقلاب کوبا و نابرابری‌های اجتماعی.


Scorpio Rising

۳۲. عقرب در حال طلوع (Scorpio Rising) – ۱۹۶۳

کارگردان: کنت انگِر
بازیگران: ارنی آلو، بروس بایرون، فرانک کاریفی
ترکیبی از فرهنگ موتورسواران، اسطوره‌شناسی و موسیقی پاپ دهه ۶۰ با روایتی بصری و بحث‌برانگیز.


8½

۳۳. هشت و نیم (8½) – ۱۹۶۳

کارگردان: فدریکو فلینی
بازیگران: مارچلو ماسترویانی، آنوک اِمه، کلودیا کاردیناله
داستانی نیمه‌زندگی‌نامه‌ای درباره کارگردانی که دچار بحران خلاقیت شده است.


La Jetée

۳۴. اسکله (La Jetée) – ۱۹۶۲

کارگردان: کریس مارکر
بازیگران: ژاک لدو، اتین بکر، ژان نگرونی (صدا)، هلن شاتلین
فیلمی علمی‌تخیلی و فوتومونتاژ درباره زمان، حافظه و سفر در زمان.


Last Year at Marienbad

۳۵. سال گذشته در مارینباد (Last Year at Marienbad) – ۱۹۶۱

(عنوان فرانسوی: L’année dernière à Marienbad)
کارگردان: آلن رنه
بازیگران: دلفین سریگ، جورجو آلبرتاتزی
فیلمی مرموز، هنری و غیرخطی که میان خیال و واقعیت در نوسان است.


بیشتر بخوانید: روایت‌های سینمایی از ترسِ پایان: پنج فیلم مهم درباره جنگ هسته‌ای


Guns of the Trees

۳۶. تفنگ‌های درختان (Guns of the Trees) – ۱۹۶۱

کارگردان: جوناس مکاس
بازیگران: بن کاروترز، آرگوس اسپیر جولیارد، آدولفاس مکاس، فرانسیس استیلمن
فیلمی تجربی درباره بیگانگی، جنگ، مذهب و معنای زندگی در دنیای مدرن.


Breathless

۳۷. نفس بریده (Breathless) – ۱۹۶۰

(عنوان اصلی: À bout de souffle)
کارگردان: ژان‌لوک گدار
بازیگران: ژان-پل بلموندو، ژان سیبرگ، دانیل بولانژه
اثر برجسته موج نوی فرانسه درباره فرار یک جنایتکار و عشق بی‌سرانجامش.


The Seventh Seal

۳۸. مهر هفتم (The Seventh Seal) – ۱۹۵۷

کارگردان: اینگمار برگمان
بازیگران: مکس فون سیدو، بنگت اکروت، گونار بیورنستراند
شوالیه‌ای در قرون وسطی با مرگ شطرنج بازی می‌کند؛ استعاره‌ای عمیق از ایمان، تردید و انسان بودن.


Rashomon

۳۹. راشومون (Rashomon) – ۱۹۵۰

کارگردان: آکیرا کوروساوا
بازیگران: توشیرو میفونه، ماچیکو کیو
شاهکار کلاسیک ژاپنی درباره حقیقت و چندروایتی بودن آن از منظر شاهدان مختلف.


Inauguration of the Pleasure Dome

۴۰. افتتاح گنبد لذت (Inauguration of the Pleasure Dome) – ۱۹۵۴

کارگردان: کنت انگر
بازیگران: سامسون دِ بریه، مارجوری کامرون، جوآن ویتنی
فیلمی نمادین، اسطوره‌ای و آیینی با الهام از فرهنگ‌های رازآلود شرقی و غربی.


Meshes of the Afternoon

۴۱. شبکه‌های بعدازظهر (Meshes of the Afternoon) – ۱۹۴۳

کارگردانان: مایا درن، الکساندر حمید
بازیگران: مایا درن
فیلمی کوتاه، سورئال و تجربی درباره واقعیت ذهنی، رؤیا و تکرار. از مهم‌ترین آثار بنیان‌گذار سینمای آوانگارد آمریکا.


Rainbow Dance

۴۲. رقص رنگین‌کمان (Rainbow Dance) – ۱۹۳۶

کارگردان: لن لای
بازیگر: روپرت دون
فیلمی تبلیغاتی و تجربی که با تکنیک‌های نوآورانه انیمیشن و رنگ‌آمیزی بر روی فیلم خام ساخته شده است.


The Blood of a Poet

۴۳. خون یک شاعر (The Blood of a Poet) – ۱۹۳۰

(عنوان فرانسوی: Le Sang d’un Poète)
کارگردان: ژان کوکتو
بازیگران: انریکه ریورو، الیزابت لی میلر، پولین کارتون
فیلمی سورئال درباره خلاقیت، مرگ، و مرز میان هنرمند و جهان اطرافش.


The Man with a Movie Camera

۴۴. مردی با دوربین فیلم‌برداری (The Man with a Movie Camera) – ۱۹۲۹

کارگردان: ژیگا ورتوف
بازیگران: میخائیل کافمن، الیزاوتا سویلووا
شاهکاری بی‌کلام از سینمای مستند شوروی که زندگی روزمره را از نگاه دوربین ثبت می‌کند.


Un Chien Andalou

۴۵. سگی اندلسی (Un Chien Andalou) – ۱۹۲۹

کارگردان: لوئیس بونوئل
نویسنده: سالوادور دالی
بازیگران: پیر باتشف، سیمون ماریوئل، لوئیس بونوئل
فیلمی سورئال، آیکونیک و ضدساختار که بدون روایت منطقی، ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد.


بیشتر بخوانید: ۱۲ فیلم ضدجنگ ماندگار تاریخ سینما؛ از «فهرست شیندلر» تا «در جبهه غرب خبری نیست»


The Life and Death of 9413: A Hollywood Extra

۴۶. زندگی و مرگ یک سیاهی‌لشکر هالیوودی (The Life and Death of 9413: A Hollywood Extra) – ۱۹۲۸

کارگردانان: رابرت فلوری، اسلاوکو ورکاپیچ
بازیگران: ژول رائوکور، وویا جورج، رابرت فلوری
فیلمی کوتاه و صامت درباره جاه‌طلبی و نابودی یک بازیگر بی‌نام در هالیوود.


Entr’acte

۴۷. میان‌پرده (Entr’acte) – ۱۹۲۴

کارگردان: رنه کلر
بازیگران: ژان برلَن، اینگه فریس، فرانسیس پیکابیا
فیلمی داداییستی با حضور شخصیت‌هایی سورئال و ترکیبی از شوخ‌طبعی، نقد هنر و نمایش‌های بصری.


Return to Reason

۴۸. بازگشت به دلیل (Return to Reason) – ۱۹۲۳

(عنوان فرانسوی: Le Retour à la raison)
کارگردان: من ری
بازیگر: کیکی دو مونپارناس
فیلمی تجربی، نمادین و خلاقانه با تلفیق نور، بافت و فرم‌های بصری بدون روایت.


Suspense

۴۹. تعلیق (Suspense) – ۱۹۱۳

کارگردان: لوییس وبر
بازیگران: لوییس وبر، وال پل، داگلاس جرارد
از اولین فیلم‌های مهیج صامت که با تدوین پیشرفته و تکنیک‌های نوآورانه به مخاطب ضربان تعلیق را منتقل می‌کند.


A Trip to the Moon

۵۰. سفر به ماه (A Trip to the Moon) – ۱۹۰۲

کارگردان: ژرژ ملی‌یس
بازیگران: ژرژ ملی‌یس، ویکتور آندره، بلوئت برنون
یکی از نخستین فیلم‌های علمی-تخیلی تاریخ که بر اساس داستان ژول ورن ساخته شده و تأثیری شگرف بر سینمای فانتزی و جلوه‌های ویژه گذاشت.


به گزارش چارسو پرس؛ این فهرست ۵۰‌تایی از آثار خاص، نوآورانه و مؤثر در تاریخ سینما، از سال ۱۹۰۲ تا ۲۰۲۵، نمایانگر تنوع خلاقیت و زبان‌های سینمایی در قرن گذشته است. فیلم‌هایی که گاه داستان می‌گویند و گاه فراتر از روایت، به فرم، حس، یا فلسفه می‌پردازند. اگر به دنبال کشف دوباره‌ی سینما هستید، این فهرست نقطه آغاز مناسبی است.


منبع: deadline
نویسنده: نسرین پورمند