کریستوفر نولان، کارگردان سرشناس بریتانیایی، به‌دلیل انتخاب منطقه اشغال‌شده صحرای غربی برای فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم جدیدش «اودیسه» (The Odyssey)، با انتقادهای تند از سوی فعالان حقوق بشر و جشنواره‌های مستقل بین‌المللی مواجه شده است. منتقدان می‌گویند که این اقدام، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به سرکوب مردم بومی صحراوی توسط نیروهای مراکشی دامن می‌زند.

چارسو پرس: به‌تازگی مشخص شده که کریستوفر نولان، کارگردان تحسین‌شده فیلم‌هایی همچون «تلقین» و «اوپنهایمر»، بخشی از پروژه بزرگ و پرستاره خود «اودیسه» را در نزدیکی شهر ساحلی الداخله فیلمبرداری کرده است؛ منطقه‌ای که به‌رغم اشغال نظامی توسط مراکش، از سوی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۶۳ به‌عنوان «سرزمین غیرخودگردان» به رسمیت شناخته می‌شود.


فیلم «اودیسه» که با بازی بازیگرانی چون مت دیمون، تام هالند، زندایا، آن هتوی و روبرت پتینسون در دست تولید است، بر اساس حماسه یونانی هومر ساخته می‌شود و داستان سفر پرخطر اودیسئوس را از جنگ تروآ تا بازگشت به خانه روایت می‌کند. با این حال، محل فیلم‌برداری در الداخله موجب اعتراض جشنواره بین‌المللی فیلم صحرای غربی (FiSahara) شده که از نولان خواسته فوراً فیلمبرداری در این منطقه را متوقف کند.


در بیانیه‌ای که توسط FiSahara منتشر شده آمده است:

«الداخله فقط یک لوکیشن زیبا با تپه‌های شنی نیست، بلکه شهری نظامی‌شده و اشغال‌شده است که مردم بومی صحراوی آن تحت سرکوب شدید قرار دارند. فیلمبرداری پروژه‌ای با این ابعاد در چنین منطقه‌ای، به‌نوعی مشروعیت‌بخشی به اشغال و پاک‌سازی فرهنگی مردم صحراوی تلقی می‌شود.»

در ادامه‌ی این بیانیه تاکید شده:

«اگر کریستوفر نولان و تیمش از تبعات چنین تصمیمی آگاه بودند، بی‌شک از ادامه کار در این منطقه امتناع می‌کردند.»

جشنواره‌ی FiSahara همچنین اعلام کرده که مراکش با تولید جشنواره‌های رقیب در الداخله و ساخت فیلم‌هایی پرهزینه، تلاش می‌کند تا صحرای غربی را بخشی از خاک خود جلوه دهد و هویت مستقل مردم صحراوی را از میان ببرد؛ در حالی‌که فیلم‌سازان محلی مجبورند آثار خود را در شرایطی کاملاً مخفی و پرخطر تولید کنند.


بازیگر اسپانیایی خاویر باردم نیز با بازنشر بیانیه‌ی این جشنواره در فضای مجازی، از نولان انتقاد کرده و الداخله را «شهری تبدیل‌شده به ویترین توریستی و حالا لوکیشن سینمایی با هدف محو هویت صحراوی» خوانده است.


منبع: deadline
نویسنده: نسرین پورمند